POLARIS StianNordås - Assault 800 2013 Boondocker Turbo Intercooler.

StianNordås

Medlem
20 Aug 2009
355
600
Mosjøen
Hei.

Ettersom jeg har solgt mitt forrige prosjekt (Polaris Pro Rmk 800 2011 Boondocker Turbo) og anskaffet ny maskin som er under påkostning, tenkte jeg å lage en såkalt liten worklog om denne.

Bilde av mitt forrige prosjekt:

forrige pro.jpg



Da denne ble solgt i sommer kjøpte jeg meg en Polaris Assault 800 2013.
Bilde fra scooteren når den var orginal, forutenom nummertallene:


ny assault.jpg

Det ble jo fort litt påkostninger på denne også.
Jeg har nå fått produsert nytt wrapkit som jeg satte på. Regner med enkelte vil kommentere valget av fargekombinasjoner på dette. Men da jeg er drit lei av standard polarisfarger valgte jeg og gå for noe nokså uvanlig
;)

Under montering av wrap:
wrap.jpg


Ferdig med wrapping og dette ble resultatet:
wrap ferdig.jpg


Utstyr som er montert:
- Boondocker Turbo kit.
- Intercooler.
- Rk-tek topp.
- Turbo raceportet sylinder.
- Modifiserte eksosventiler.
- Wössner stempel.
- Forsterkede reedventiler.
- Cold air race intake kit.
- Variatorkit.
- Rak 48 Helix.
- Custom made turbo y-pipe.
- CPC 52mm dumpventil.
- CPC justerbare vekter.
- SLP PowderPro ski.
- Skinz airframes stigtrinn.
- Skinz framfanger.
- Skinz bakfanger.
- IceAge vanger.
- 38" forstilling.
- Innovate Air/Fuel ratio.
- Koso EGT.
- Moflow ventkit.
- Custom made dekalkit fra ArcticFxGraphics.
- Endel pulverlakk.
- Fox Evol R dempere forran.
- Fox Evol R dempere bak.
- Orange lyktfilm.
++++
 
Sist redigert:
Hvorfor bytte fra Pro RMK til Assault egentlig?
Etter å ha kjørt pro rmk og hoppet endel ble demperne jævlig fort slappe.. Orginalt pro rmk belte var også noe drit på hillclimb løpene.. Derfor tenkte jeg å prøve assault nå for å se hvordan den fungerer. Merker med en gang at den graver seg mer ned i løs snø enn pro rmk. men i kram snø fungerer den veldig bra, samt på hillclimbløp der løypa blir hard til slutt.. Fungerer ikke dette belte slik jeg ønsker kommer jeg til å kjøpe peak 2,5.
 
Syns det ble stilig jeg! Ser at det er arcticfx man skulle gått for, det kitet der dekker en del mer enn det jeg har på min. Sleng ut bilder nå da, med lakk og det hele :)
 
Syns det ble stilig jeg! Ser at det er arcticfx man skulle gått for, det kitet der dekker en del mer enn det jeg har på min. Sleng ut bilder nå da, med lakk og det hele :)
Har tatt noen bilder idag. Men får ikke tingene tilbake fra lakkering før i morgen. Så kommer bilder da.[DOUBLEPOST=1386812254][/DOUBLEPOST]Idag har jeg fått byttet saks i undervogna og montert skinzbøylen bak.
Bilde av gammelsaksa som dere tydelig ser er bøyd:
1488150_10153703273360495_298438671_n.jpg


1467211_10153703273955495_595520020_n.jpg


Skinz frambøyle og skinz lyktdeksel blir montert i morgen. Satser på at alle delene fra lakkering også er kommet i morgen:
1470382_10153703273610495_1864204539_n.jpg
 
Da vangene mine plutselig så ut som en slalåmløype med hopp måtte jeg gå til innkjøp av nye.
Valget havnet da lett på IceAge rails som skal være litt lettere og tåler litt mer.

Som sakt var de orginale vangene mine pulverlakkert i oransje. Jeg fikk tips om at vangene lett kunne bøyd seg eller knekke akkurat grunnet dette. Derfor valgte jeg å ta dette videre å sjekke om dette kunne stemme, slik at jeg ikke gjorde samme feil med de nye vangene. Etter en hel dag etterforsking med ringing rundt i Norge og mail skriving til USA ser jeg ut til å ha funnet en konklusjon de fleste nevnte.

Vangene er produsert med en spesiell legering, denne legeringen endres/svekkes ved oppvarming av vangene. Slik jeg har forstått varmes vangene opp til 200+ grader ved pulverlakking for å få lakken til å festes. Dette kunne være nok til at legeringen ble svekket og aluminiumen ble mer "sprø". IceAge fraråder derfor pulverlakkering av orginale vanger.

Som sakt er dette noe jeg har fått innblikk av, så jeg skal ikke si jeg har rett. Noen andre som har innspill?

IMG_0908.jpg


IMG_0906.jpg


IMG_0905.jpg


IMG_0909.jpg


IMG_0911.jpg


Lite bilde av sofagruppen:
IMG_0910.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: 7 brukere
Vangene er produsert med en spesiell legering, denne legeringen endres/svekkes ved oppvarming av vangene. Slik jeg har forstått varmes vangene opp til 200+ grader ved pulverlakking for å få lakken til å festes. Dette kunne være nok til at legeringen ble svekket og aluminiumen ble mer "sprø". IceAge fraråder derfor pulverlakkering av orginale vanger.

Som sakt er dette noe jeg har fått innblikk av, så jeg skal ikke si jeg har rett. Noen andre som har innspill?

Har sett på andre forum at folk har opplevd lignende etter pulverlakkering.

Har lest at Polaris har brukt noe som heter shot peening på vangene - en mekanisk behanding som gjør aluen seigere og sterkere, denne effekten svekkes ved varmebehandling
http://en.wikipedia.org/wiki/Shot_peening

Vil tro at skal man ha sprek farge på vangene så kan Duracoat/Guncoat være tingen - veldig populært som overflatebehandling på f.eks våpen. Sprøytes på , og "bakes" deretter for å herde - men på mye lavere varme enn pulverlakk
www.durano.no
 
Beste alternativet for å få farget vangene er anodisering, iceage bruker dette. Her er det ikke varme med i bilde, hard anodizing er ekstremt slitersterkt og ser veldig bra ut. Iceage kan sikkert levere i orange:)
last ned.jpg
 
Begynner å se sammenheng i dette. Fikk sprekk i stigtrinnene etter litt whipping på gårdagens tur. Så blir nok lite pulverlakk fremover :p
 
At de originale stigtrinnan sprikker e ikke nå nytt, endel av dem som kjøre hardt har opplevd det. Burandt boardsan e mye sterkere:)

Men pulverlakkinga har nok muligens ikke hjulpe på:)
 
Knakk begge stigtrinnene på min forrige Pro Rmk, med det var i feste fremst. Nå knakk det rett av på den tykkeste delen bak. Så blir vell skinz nå tenker jeg.
 
Da var fox burandt edition dempere montert.. Ble litt av en kveld…
Skulle få i en bakdemper og klarte å glippe taket slik at jeg slo hånden i vangen, som endte slik:
1464607_10154093858385495_163934124_n.jpg
10155706_10154093858505495_1586940477_n.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
image.jpg


Skulle montere rk-tec topp idag. Men ved tiltrekking av bolter gikk den ene bolten av. Selv på momenttrekking fra polaris sin tabell.. Så da blir det å plukke det ifra hverandre å prøve å få ut resten av bolten med en såkalt "grisrumpe".. Satser på at peak 2.5" belte, antistab og non slip blir sendt snarest :)
Ha en flott kveld!
 
Sist redigert:
Har knekt bolt på akkurat samme vis sjøl, vil IKKE anbefale å bruke griserumpe for å få den ut alt for lett å skade gjenger:)

Tippe den e knekt helt øverst i hullet på cyl, men bolten e ikke i nærheta av bunn, så bolten er nok løs.

Eg tok en liten stålkjørner/ståldor i chromestål og spissa den, kan nok bruke stålspiker også. Deretter plassere du dorren i ytterkant på bolten og kakke forsiktig på den sideveis slik at den skrus ut. Dorren er spiss nok til at den lager seg eg lite hakk.

Har brukt den her metoden mange ganga med bra hell, burde gjøre susen:)
 
Sist redigert:
Takker for svar!
Får prøve metoden din @rydningen når jeg kommer hjem fra jobb :)
Har nå bestilt mo-flow vent kit. Noen som har erfaring med disse? Tåler de kvister å drit utn at det rives hull?
 
Da ble det bestilling av litt snadder i dag også.
- Rak 48 helix.
- Stor dumpventil.
- Turbo Y-Pipe.
- Nye topp bolter.
- Og nytt cold air luftfilter.

Bare å glede seg til vinteren nå!
 
  • Liker
Reaksjoner: KON