POLARIS 600 CFI-2 - spiser plugger

ivara

polaris junkie
19 Mar 2011
4.269
1.386
langt mot nord
snakket i helga med 3 stk Polaris 600 eiere, 1 med 2015 600 SBA, 1 2014 600 SBA og 1 2014 Pro-R switchback.
Alle meldte at de hadde lett for å ta plugger ved oppstart. Uansett, mye eller lite oppvarming.
1 av disse sto på "ethanol setting", så problemet ble bedre etter at denne ble satt riktig, men fortsatt ikke 100% bra.

Kom på å spørre han med den nyeste hva oljeforbruket lå på - ca 1:33 - 1:35 - høres ikke det litt høyt ut?
Noen tips?
 
Men det skal da stå i boka til scooteren hvor mye olje den skal bruke og hvordan den skal være stilt inn.
 
Har trua på at eierne ikke har presset plugghette tilstrekkelig godt ned på plugg.

Mange bare trykker dem på, uten og sette dem tilstrekkelig.

Vært løsningen på 10+ scootere oss meg
 
skal si fra til de det gjelder. Men da må det jo også gjelde mekanikerne hos forhandleren som heller ikke har klart å få de skikkelig på plass..

Men får vel ikke se før til neste år om det har noen effekt.
 
Henter opp igjen denne. Har nå bytta plugger 2 ganger på min SBA 600 2015, jeg har kanskje kjørt 10km tilsammen på de 2 pluggsettene. Siste sett fungerte på første oppstart, skulle kjøre litt i dag, så begynte den å hoste og poffe på tomgang, ga gass og da sa det bare "poff" så gikk den på ett sylinder. Begge pluggene var helt rene og fine, har gnist i begge plugghettene og begge sylindrene får bensin. Det som er irriterende er at det ikke er mulig å få liv igjen i pluggen som gir seg, altså at den drukner og kommer seg med litt tørk og rens. Scooteren kverker de rett og slett. Gode råd mottas med stor takknemlighet!

Edit: Har prøvd med både NGK og Champion, ingen forskjell
 
Det som skjer er at scooteren ikke rekker å bakke seg varm før en plugg ryker. Starter, går på tomgang i kanskje 1 minutt før den begynner å harke/hoste, så går den på ett sylinder. Bytter plugger, starter, så bakker den seg varm og jeg kan kjøre. Dette skjer mer enn 50% av gangene på kaldstart. Blir dyrt i lengden å bytte plugger så ofte.
Jeg hadde skjønt det om jeg var hard på gassen på kald motor, men her rekker jeg ikke røre gassen før en av pluggene ryker. Skal nå gjøre et siste forsøk et sett BR9EIX iridiumplugger. Hvis det samme skjer igjen så må det være no elektronikkfeil av noe slag, kan selvsagt tenkes at den får for feit blanding i "el choke fasen" og drukner pluggene fullstendig. Skal også følge med om det er samme sylinder som ryker plugg hver gang.
Ser også at plugghettene er stripsa, så de har sannsynligvis vært fikla med tidligere. Har bare hatt scooteren i noen uker.
 
Går jo an å ta en ecu reflash. men hvis gapet er riktig å du ikke lar den stå å svive på tomgang når kald, så skal de normalt sett ikke ryke. CFI'en pøser inn i mengder med bensin når den er kald, så pluggene vil ryke hyppigere ved oppvarming på tomgang.
Høres nesten ut som du har like store problemer som det var i iq 900 tiden. Der røyk pluggene hver eneste gang de ble stående å svive på tomgang mere enn 30sek når kald
 
Forstår jeg deg rett, i at det beste er å kjøre omtrent med en gang man fyrer den opp? Andre steder man leser om pluggproblemene sier de at man ikke skal røre gassen før den er 37 grader, hehe!

Edit: Gjorde et forsøk i sted, hvor jeg starta, festa sidedekslene, så kjørte jeg. Da kom jeg èn meter før den gikk på ett sylinder igjen :p
 
Sist redigert:
bare å kjøre rolig når den er kald så ødelegger du ikke plugger eller motor. bedre for motor også da den får mye bensin iforhold til olje slik at oljefilm i sylinder blir vasket bort av all bensinen. Dette er fordelen nå med de nyere som har elektronisk styrt oljepumpe å kompenserer for bensinmengden, samt at de blir mye fortere driftsvarm. Sikkert mange teorier her, men ta et kjapt googlesøk å se hva kyndige mennesker på 2t sier, jeg kaller det motorvask. mange velger også å ikke justere opp oljepumpe, men heller fylle f.eks 1% olje i bensinen for å forhindre motorskade. Injektorene tåler også at det fylles olje i bensin, er noen ymse teorier rundt dette
 
Jeg tror du må se på om injektorer, bensinpumpe og ECU er i orden.
 
Jau, for å si det på godt nordnorsk, her e nokka galt som ikke e helt riktig. Enten så går den til merkeforhandler til uka for feilsøk, eller så tror jeg den går i retur til forhandler jeg kjøpte den hos. Allerede hatt den inne for rens av startinnslag som ikke funka i kuldegrader og stramming av veldig slakk kjede i kjedekassa.

Ser dere har skrevet "justerer gapet ihht spesifikasjonene", hva mener dere med det? Gapet på pluggene?

Takk for innspill folkens :)
 
Ja, gapet på pluggene. Ofte så skal åpningen være mindre enn hva en standard plugg er levert som på moderne motorer.
 
Henter opp denne nok en gang

I slutten av november ble begge injektorene bytta på scooteren, sba 600. Har bare hatt 2-3 turer siden da, og den har fungert som den skal. Men så i dag begynte den plutselig å gå på ett sylinder igjen, selv etter at jeg hadde kjørt et stykke og den var god og varm. Bytta plugg, starta som normalt, kom meg 2 meter før den gikk på ett igjen. Satte i enda en ny plugg, og da gikk den normalt i 10 sekunder før den igjen gikk på ett sylinder. Samme sylinder hver gang. Pluggen er blaut så den får bensin. Det er jo lett å tenke at injektoren igjen er kaputt på venstre sylinder, men hva kan dette komme av? Er det noe elektronikk som kan knerte injektoren?
 
Kan tenke meg til to grunner. Enten er den ene dysa gåen og leverer så mye bensin at den ene sylinderen drukner eller så er det ett eller annet med tenninga. Coilen eller dårlig kontakt en plass som gjør at gnisten på plugge ikke er sterk nok som fører til at den ene sylinderen ikke tenner.
 
Jeg aner ikke, men ved to tilfeller i dag så har den gått fint på tomgang, for så å dø av på det ene sylinderet når jeg gir gass. Første gangen hadde vi kjørt et stykke og stoppa for å ta et bilde, mens den gikk på tomgang, når jeg så ga gass igjen døde venstre sylinder momentant. Andre gangen så kom den seg igjen når jeg slakka av på gassen, men døde selvagt igjen straks jeg ga litt gass, og fikk ikke liv i den igjen.
Tredje gangen jeg bytta plugg så gikk den på begge på tomgang i ca 10 sekunder før venstre sylinder igjen døde, uten at jeg hadde rørt gasshendelen.

Føler at jeg har kjøpt en mandagsscooter, siden det stadig dukker opp noe og den har vært inn og ut av verksted siden jeg kjøpte den i oktober 17.