Svenskene strammer inn

Pinhead1974

Medlem
2 Sep 2014
550
185
Trondheim
Kan ikke se at dette har vært oppe i egen tråd tidligere. Trenden i Sverige er at scooterkjøring skal inn på leder. Frie områder blir forbudsområder med kun leder. Åre kommune for eksempel ønsker visst å fjerne frikjøringen helt, det er det de jobber for. Mener jeg så at de vurderer forandringer rundt Strømsund (litt lenger nord) også. Samme går igjen flere steder. Grunnen til at de ønsker å redusere muligheten for scooterkjøring er å begrense ”buskörning” som de sier, kjøring i plantefelt og kanalisere trafikken med hensyn til vilt og andre friluftsfolk. Miljøaspektet nevnes også. Nordmenn på svensketur blir også nevnt, så vi har nok ikke så bra rykte dessverre. Det er jo en trist utvikling om det fortsetter og det knapt blir friområder igjen. Dette er sikkert ikke enkelt for svenskene da det drar inn mye penger og sysselsetter mange i distriktene. For svenskene selv er det jo en kultur som er truet for de som bor i utkantene. Kanskje en av grunnene til at de blir boende også?

Hva kan vi gjøre for å forhindre eller bremse denne utviklingen? Tullkjøring nær bebyggelse eller andre friluftsfolk burde være enkelt å unngå. Møter en en skigåer i løypa, slakker en ned og passerer i rolig fart. Å kjøre i et plantefelt blir for dumt. Det er å be om trøbbel. Bilder som vi så her på forumet med en rein under skia burde ikke forekomme. Uten at vi kjenner historien, kan det bli helt feil og brukt i mot oss senere.

Selv hadde jeg scooter for mange år siden og da var nesten all kjøring jeg hadde ulovlig. Dette var den tiden det enda var lov å kjøre etter vei. Nå som jeg er tilbake i gamet er ikke ulovlig kjøring aktuelt lengre, er blitt for gammel til det… Samtidig hadde det vært fint og ha de fine mulighetene som er i Sverige med både leder og frie områder. Da er det viktig med intern sjøljustis i miljøet.

Andre som har synspunkter?
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP og t76
Har vært jobbet med samme mål før, men tror da at pengene vi legger igjen veide tyngst. Er jo ingen garanti for at det skjer neste gang. Kjøre selv på riksgrensen og trives med det, å kunne ønske folk kunne kjøre ut i skogen før de kjører tulling. Kunne også ønske at alle med "wrap trimmet " maskin kunne kjøre flat bråkepotta! Om man ikke har gromt oppsett trenger man ikke grom bråkelyd! Alle burde jobbe for å få maskin sin stille, psykiske hester er kun til irritasjon for andre!
 
Har vært jobbet med samme mål før, men tror da at pengene vi legger igjen veide tyngst. Er jo ingen garanti for at det skjer neste gang. Kjøre selv på riksgrensen og trives med det, å kunne ønske folk kunne kjøre ut i skogen før de kjører tulling. Kunne også ønske at alle med "wrap trimmet " maskin kunne kjøre flat bråkepotta! Om man ikke har gromt oppsett trenger man ikke grom bråkelyd! Alle burde jobbe for å få maskin sin stille, psykiske hester er kun til irritasjon for andre!

Angående det med bråkepotter og slikt er jeg helt enig. Om man vil lette scooteren sin så burde man gå for det som bråker minst og tilnærmet org lyd eller like mye bråk som org. Her har slp sine produkter vært ganske bra med sine. Men synes heller at slike potter burde heller bli brukt med de som kjører gromt oppsett. Kjører turbo selv og her er muligheten dårlig med å få lav støy og valgte da det beste alternativet som var boondocker da lyd demper går inn i tunnelen. Dette minsker lyden betraktelig mye. Selv på min neste scooter som big bore kitet mitt skal over når den tid kommer skal jeg få den produsentet som lager pipene til å lage en lyd demper som bråker minst mulig. Per dags dato bråker lyd demper mye til dette kitet og er irriterende i lengden og for alle rundt deg.

Har vært flere ganger på riksgrensen og synes det er ganske mange der med fortispotter på stock scootere som kjører som idioter rett ved campingen og folk, til og med ved leden opp til hotellet og lille bakken ved parkeringa til scootran til de som bor i leilighetene. Og har sett flere tilfeller slike folk og de med stock scooter drar forbi skigåere i stor fart. Synes dette er respektløs av scooterfolket som gjør slik og ødelegger for oss alle andre og har også sett spor flere ganger på naturvernet området. Så synes ikke det er så rart at svenske ville stramme inn reglene sine selv om det vil ødelegge mye for oss som kjører i sverige.
 
Får håpe dagens hovedregler får stå urørt selv om det sikkert vil fortsette å komme nye lokale forbud. Ideen med at deler av ledavgiften går til å dekke tap for skogeierne høres bra ut. Da vil de forhåpentligvis være mer positiv til kjøring over sine eiendommer.
 
Så det er greit med bråkescooter, så lenge den har mer enn sluttpotte?
 
Porting og komplett eksosanlegg så må jeg si ja får å få optimalt med maks yttelse så lenge den ikke bråker noe nevneverdig mer en org :) Bråker det mye mer en org så burde man beholde org på eller få tak i en annen som bråker lite :) Dette er min mening da :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Heppo
Kjører orginalt her bare for å si det, men blir ikke mer irritert på en med sluttpotte enn en med turbo f.eks.. Bråk er bråk, hvorfor er det greit at noen bråker mer?
 
Det verste er ikke bråket men det att mange absolutt må pumpegasse mye og bråke unødvendig der det er mye folk. Jeg kjører selv turboscooter men prøver å få den til å bli stillere. Jeg prøver også å ta hensyn når jeg er i nærheten av folk og venter heller til jeg er langt til fjells før jeg gir på.
 
Det er som jeg alltid har sagt, hva er vitsen med å få scooteren til å bråke mest mulig? Det må da være mye mer utfordrende å få den til å bli mest mulig stillegående!
 
  • Liker
Reaksjoner: t76 og T-rex
Helt enig i det dere sier, synes bare ikke det er verre med kun sluttpotte enn komplett eff.anlegg og porta topp f.eks :)
 
Som eier av både scooter, scooterløyve og hytte godt inni fjellheimen uten naboer, så må jeg si meg enig med de fornuftige her inne som kritiserer bråkescootere! Det gir ingen mening med bråkete scootere, eller motorkjøretøy i det store og hele. BearCat 660 Turboen på rolig fremdrift høres ikke før den knekker over kanten 100 meter fra hytta, mens tullekjøring med "effektpotter" hører vi mange kilometer unna. Dette ødelegger MYE for scooterkjøring i Norge (og tydeligvis i Sverige). Jeg er for mer frislipp all den tid jeg mener de som har lyst til å kjøre ulovlig gjør det allerede i dag, men vi må respektere at folk tar til naturen for stillhet og naturopplevelse, og en kommer ikke så langt bort i utmarka på en kort skitur. Å bli passert av scooter i lav fart, av fører med en hyggelig hilsen, og gjerne brillene vippet opp for anledningen (!), er INGEN problem, men når den dundrer opp og ned og rundt og en hører den selv en halvtime etterpå så er det å skyte seg selv i foten. Kanskje en får ha det moro i noen år, men en ødelegger for mange flere enn seg selv. En annen sak er at jeg vil tro scootere er et kjempeproblem for dyr i dvale. Vi gjør både oss og etterkommere en stor tjeneste hvis vi forsøker å begrense andres opplevde ulemper mest mulig, i stedet for å gå bevisst inn for å lage det mest mulig surt.

Det er lignende problem langs veien - mopeder (!), traktorer, biler og motorsykler som skal bråke mest mulig, det ødelegger dessverre livskvaliteten til veldig mange personer i Norge. Det er vel snakk om rundt en million som bor med for høy støybelastning.
 
  • Liker
Reaksjoner: T-rex og Tore_TJ
Så det er greit med bråkescooter, så lenge den har mer enn sluttpotte?
Det er stor forskjell på bråkepotte og trimpiper med litt grommere lyd,dette sier seg selv. Om du har en skuter som er ombygget for å gå bedre så har jeg forståelse for litt mer lyd, men å bråke med psykiske hester r enkelt og greit bare tull.
 
Selvfølgelig er det forskjell på forskjellige, slp ble lovpris som et av de bedre her inne. Men jeg plukka av igjen sluttpotta pga for mye støy.

Om to scootere bråker, synes jeg bare ikke den ene "fortjener det mer" pga han har mer trim.

Men nok offtopic :)