POLARIS axys i dyno på nytt

Fant denne tråden og gledet meg til å lese fire sider med testing av forskjellige oppsett til Axys. Burde vel skjønt det av gammel vane,men kan dere være så vennlige å kutte til helvete ut å rakke ned på hverandre konstant. Test selv og presenter det heller enn å lage krig hver gang noen skal bremse og legge ut noe. Vi som leser er voksne mennesker og de aller fleste klarer selv å finne ut hvilket firma vi vil forholde oss til. Denne konstante knivingen i alle mulige tråder blir kjedelig og irriterende. Tråder der dyno er nevnt om enn bare i en bisetning blir jo teppebombet av smålig kjekling. Hvis et firma over tid legger ut rene løgner vil vel brukerne av de aktuelle produktene reagere på det, da kan man jo også tro på det som blir skrevet.

Jeg har store problemer med å forholde meg til selgere som snakker drit om andres produkt for å motivere meg til å velge deres produkt. Jeg var med og solgte Yamaha for noen år siden, men snakket aldri stygt om konkurrerende produkter, heller motsatt. Det blir bare feil.
 
Ærlig talt.... i år kjørte han vel ifra alt både istarten og ute på banen. Ingen, inklusive du, har jo ikke sjangs engang. Han kjører jo ifra de fleste med en halv runde. Å si at den motoren ikke går godt er skikkelig lavmål!

Dere må ikke ta fra Morten at han faktisk er en meget god sjåfør. Morten kjører svinger som få andre av konkurentene. Klart en rask maskin å god motor hjelper på. Men med så gode kjøreferdigheter ville han vært i toppen, omtrent alltid, selv på en original motor. Når han kjører 90-180 grader svinger i vesentlig større hastighet enn de fleste andre der ute, da går det fort etter langsidene også.
I rent drag er det nok reeelt å snakke motor effekt mot hverandre. Men i cross og water cross så blir det så mye mer enn bare motor som er grunnen til suksess.
Men klart, jeg har full forståelse for at man vil sponse en vinner, det er jo salgbart. Å faktum er at han vinner på en motor som er bygget av sin sponsor, da er det høyst relevant å bruke i markedsføring. Men hvor mye motoren har å si, kontra chassie og fører, er en annen diskusjon.
 
Dere må ikke ta fra Morten at han faktisk er en meget god sjåfør. Morten kjører svinger som få andre av konkurentene. Klart en rask maskin å god motor hjelper på. Men med så gode kjøreferdigheter ville han vært i toppen, omtrent alltid, selv på en original motor. Når han kjører 90-180 grader svinger i vesentlig større hastighet enn de fleste andre der ute, da går det fort etter langsidene også.
I rent drag er det nok reeelt å snakke motor effekt mot hverandre. Men i cross og water cross så blir det så mye mer enn bare motor som er grunnen til suksess.
Men klart, jeg har full forståelse for at man vil sponse en vinner, det er jo salgbart. Å faktum er at han vinner på en motor som er bygget av sin sponsor, da er det høyst relevant å bruke i markedsføring. Men hvor mye motoren har å si, kontra chassie og fører, er en annen diskusjon.

Jeg har i mange innlegg både her og på facebook poengtert at Blien er en meget dyktig kjører, det er det ingen tvil om. Men jeg har vært på løp sammen med han i sommer og sett at hans maskin går godt! Det er det absolutt null tvil om. Jeg vil kalle det en bra kombinasjon :)
 
Håper HSK kan ta seg tid og forklare litt rundt bremsingene jeg spør om her.

Man kan regne ut motor effekt scooter har med enkle utregningsmetoder

Fot pund dreimoment som mangler på denne bremsingen regnes ut

ut fra tallene har motor 88,91 fot pund dreimoment.

Så deler man fotpund på BSFC

88,91/0,578 = 153,85

Scooter har Stock 153.85 hk ukorrigert, Stemmer ikke det..?

Polaris axys 1100 km 2016 19_09_2016.jpg
 
Håper HSK kan ta seg tid og forklare litt rundt bremsingene jeg spør om her.

Man kan regne ut motor effekt scooter har med enkle utregningsmetoder

Fot pund dreimoment som mangler på denne bremsingen regnes ut

ut fra tallene har motor 88,91 fot pund dreimoment.

Så deler man fotpund på BSFC

88,91/0,578 = 153,85

Scooter har Stock 153.85 hk ukorrigert, Stemmer ikke det..?

Vis vedlegget 61990


Det stemmer nok ikke.....

Fuelmass / bsfc = observed hp.

83,09 / 0,578 = 143,75 Observed hp


Torque = HP x 5252 / RPM
(motoren har 88,93 ft-lbs)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: TRS
Axys oppdatering, vi har tester forskjellige domer og har et sett som gir 144 hk :hmm:

(mens obervert effekt 150 hk, dette pga høytrykket har vi en koreksjon med -6 hk
hvis jeg husker riktig var dagen korreksjon faktor rundt 0,98)

kan enda ikke si om disse domene kan kombineres med jaws pipa...mer testing i morgen;)

(Husk det er kun standard korigert effekt som er riktig så lenge værstasjonen er riktig og dyno moment arm er kalibrert riktig)
Det stemmer nok ikke.....

Fuelmass / bsfc = observed hp.

83,09 / 0,578 = 143,75 Observed hp

(motoren har 88,93 ft-lbs)
Hehe..trur det er noen som har problemer med matematikken :D
 
Off topic, men en liten digresjon ift hva en god pilot kan klare selv om utstyret går dårligere enn konkurrentenes.. Valentino Rossi ble verdensmester i moto GP på motorsykkel selv om du kunne se med blotte øyet at han ikke hadde samme topspeed på langstrekkene som sine konkurrenter.. Så da vil man jo ha et kjempefortrinn når man både har den beste maskinen, og i tillegg er den beste piloten.
 
Off topic, men en liten digresjon ift hva en god pilot kan klare selv om utstyret går dårligere enn konkurrentenes.. Valentino Rossi ble verdensmester i moto GP på motorsykkel selv om du kunne se med blotte øyet at han ikke hadde samme topspeed på langstrekkene som sine konkurrenter.. Så da vil man jo ha et kjempefortrinn når man både har den beste maskinen, og i tillegg er den beste piloten.

I motogp er det ikke hk som avgjør. Feste mot underlaget er det noe av det viktigste. Vale har alltid hatt topp utstyr. (-2årene han var i Ducati som igjen ironisk nokk har mest hk)
 
I motogp er det ikke hk som avgjør. Feste mot underlaget er det noe av det viktigste. Vale har alltid hatt topp utstyr. (-2årene han var i Ducati som igjen ironisk nokk har mest hk)
Vi har noen få som bare er bedre enn andre uansett... Pele, Bubka, Bolt, Maradona, Stenmark, Loeb, Rossi, etc..