Ærlig talt.... i år kjørte han vel ifra alt både istarten og ute på banen. Ingen, inklusive du, har jo ikke sjangs engang. Han kjører jo ifra de fleste med en halv runde. Å si at den motoren ikke går godt er skikkelig lavmål!
Dere må ikke ta fra Morten at han faktisk er en meget god sjåfør. Morten kjører svinger som få andre av konkurentene. Klart en rask maskin å god motor hjelper på. Men med så gode kjøreferdigheter ville han vært i toppen, omtrent alltid, selv på en original motor. Når han kjører 90-180 grader svinger i vesentlig større hastighet enn de fleste andre der ute, da går det fort etter langsidene også.
I rent drag er det nok reeelt å snakke motor effekt mot hverandre. Men i cross og water cross så blir det så mye mer enn bare motor som er grunnen til suksess.
Men klart, jeg har full forståelse for at man vil sponse en vinner, det er jo salgbart. Å faktum er at han vinner på en motor som er bygget av sin sponsor, da er det høyst relevant å bruke i markedsføring. Men hvor mye motoren har å si, kontra chassie og fører, er en annen diskusjon.
Håper HSK kan ta seg tid og forklare litt rundt bremsingene jeg spør om her.
Man kan regne ut motor effekt scooter har med enkle utregningsmetoder
Fot pund dreimoment som mangler på denne bremsingen regnes ut
ut fra tallene har motor 88,91 fot pund dreimoment.
Så deler man fotpund på BSFC
88,91/0,578 = 153,85
Scooter har Stock 153.85 hk ukorrigert, Stemmer ikke det..?
Vis vedlegget 61990
Hehe..trur det er noen som har problemer med matematikkenDet stemmer nok ikke.....
Fuelmass / bsfc = observed hp.
83,09 / 0,578 = 143,75 Observed hp
(motoren har 88,93 ft-lbs)
RiktigDet stemmer nok ikke.....
Fuelmass / bsfc = observed hp.
83,09 / 0,578 = 143,75 Observed hp
Torque = HP x 5252 / RPM
(motoren har 88,93 ft-lbs)
Off topic, men en liten digresjon ift hva en god pilot kan klare selv om utstyret går dårligere enn konkurrentenes.. Valentino Rossi ble verdensmester i moto GP på motorsykkel selv om du kunne se med blotte øyet at han ikke hadde samme topspeed på langstrekkene som sine konkurrenter.. Så da vil man jo ha et kjempefortrinn når man både har den beste maskinen, og i tillegg er den beste piloten.
Vi har noen få som bare er bedre enn andre uansett... Pele, Bubka, Bolt, Maradona, Stenmark, Loeb, Rossi, etc..I motogp er det ikke hk som avgjør. Feste mot underlaget er det noe av det viktigste. Vale har alltid hatt topp utstyr. (-2årene han var i Ducati som igjen ironisk nokk har mest hk)
Derfor kjøre eg Ski-Doo , så eg klar å holde følge med PolarisanJepp. Noen har det lille extra