Phazer MTX med problemer

wrydning

Medlem
14 Apr 2009
3
0
Troms, Lenvik
Hei alle sammen! :)

Jeg har en 2007 Phazer MTX med mc-express sitt turbo-kit. Nylig begynte jeg å få problemer med den. Oljeforbruket gikk rett i taket og den ryker forferdelig så snart den blir varm og står på tomgang.
Observerte også at d var olje i eksospotta, så det var klart at den forbrant olje, men hvorfor?

Røska av spyleluft-rørene til intercooleren fordi mistanken om olje-lekkasje gjennom kompressorsiden på turboen var stor, og det viste seg at det var rikelig med olje som rant ut både fra rørene og intercooleren. Saken er da at d lekker olje gjennom akseltetningen som sitter på senterdelen til turboen, gjennom intercooleren og inn på innsuget. Lekker ikke olje over til eksosturbinen.
Tanken slo meg at kanskje oljereturen fra turboen var tett, eller at det var noe med veivhusventilasjonen, men det viser seg at det ikkje er noen av delene.
Kompresjonstesten ved kald motor var 10.2bar, så han lekker mest sannsynlig ikke over stemplene.

Så spørsmålet mitt er om det er noen andre som har opplevd noe lignende, og eventuell årsak?

All hjelp og teorier vil bli høyt verdtsatt! :)
 
vet du om oljereturpumpa virker??? har vært tilfeller av at den splinten som e inni å forbinder drevet mot veiva har gitt seg..
 
Et slikt problem skyldes som regel en av to: defekt turbo eller som frank skriver, defekt retur av olje fra turbo, som igjen kan ødelegge turboen.
 
Fikk samme problem på min rage turbo, viste seg å være luftingen til turboen som d var feil med, no som resulterte i at olje pumpen ikke klarte å suge oljen tilbake. Jeg sendte mail til marklund og han kom opp med løsningen dagen etter.
 
Takker for alle svar. :)

Fikk også tipset om den splinten i oljepumpa, men det viste seg at Phazer ikke hadde oljepumpe på oljeretur systemet, var bare RX-1 og Nytroen som hadde det.

Har demontert turboen, og lagerene har tydlige tegn av slitasje, dype riper etc. Fant også grader på rotoren. Så den må nok byttes.

I en annen tråd jeg fant her var det en som hadde presist samme problem som meg, og konklusjonen hans var at stempel og sylinder hadde tatt kveld. Siden kompresjonstesten min kom på 10.2bar ved kald motor har jeg egentlig konkludert med at det ikke er noe lekkasje der..såfremst en sylinderlekkasje-test vil påvise noe annet??

Tenkte jeg skulle oppgradere motoren litt. Noen som vet hvor jeg kan få tak i smidde stempler og råder?