GENERELT Rotax 377 veivaksel og råde

staz

Medlem
12 Mar 2014
8
1
Tromsø
Hei alle 2 å 4 takt folk der ute.

Har et lite go/cross cart prosjekt på gang, å det med en 368,3 cc luftkjølt rotax 377 fra Bombardier.
Motorn tilhørte en Skidoo Skandic? 377 fra 1982 eller 83 om jeg ikke tar feil.
do.php

do.php



Begynte rett på med demontering av ting fra skutern å til slutt fikk ut motoren.
Da jeg begynte å drage i start snora kjente jeg at noe var galt, motoren gikk rundt men noe var inni og skrapet rundt.
Når stemplet kom ut var "skjørtet" løsnet å brent av å der etter havnet ned i veiva. Rådelagret er stort sett borte eller i deler så det må også nytt i tilleg til stempel sett.

MEN, så kommer spørsmålene mine angående mulige reprasjoner og metoder.

Regner med at råde "pinnen" skal presses ut, men hvordan får man den ut, går det an å dele veiva midt på eller?
I tillegg så har jeg ikke hydraulisk presse for slikt, finnes det andre måter å få råde "pinnen" ut på?

do.php

Her på det nederste bildet ser man "pinnen" som råden og lagret står på
do.php
 
Nå er det ikke meningen å ødelegge prosjektet for deg, men liker å tenke at det kanskje berges i stedet. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å legge mye penger i denne motoren, da en slik veivjobb burde settes til folk med god kompetanse. Selv om du gjør alt vil delene til sammen sannsynligvis utgjøre såpass at om du legger noen kroner i det så får du tak i en bedre motor som fungerer. Noen er muligens uenige, men når vi nå snakker om nye rådelager, veivlager, stempler, pakningssats, honing/borring av cyl? så synes jeg det blir mye på en så gammel motor med mindre du finner tak i billige deler.

For å svare på spørsmålet, så har ikke jeg fasitsvar på om det finnes andre løsninger, men jeg har kun hørt at folk presser slikt fra hverandre og sammen. Det må også gjøres med en enorm presisjon.

Lykke til.
 
Hei og takk for svar å innspill.
Er fullt klar over at veiva må være 99,9% rett etter innpressing, har sett en del vidoer på nett om kordan jobben gjøres.
Det som trengs av deler blir vel:

Pakninger (topp, manifold osv)
2 nye stempler (selv om bare 1 er gåen så er det vel lurest å skifte begge?)
1 nytt rådelager (eller ny komplett veiv om det blir enklere)

Men ikke alle delene trenger å være helt ny, Veiva kan vel godt være brukt.
Stemplet som brente opp har heldigvis ikke laget riper eller merker inni sylinderen så jeg satser på montering uten noe honing.
Og det vurdert fra at siden stempel og nye ringer kommer på plass så vil det vel tette godt for håpentligvis.

Har snakket med 2 personer som påstår de har en 100% fungerende brukt veiv. han ene skulle ha 1200 kr for den. han andre skulle sjekke stand å pris til helga da han var borte no.

Vi får se hva som skjer og om prosjektet enda lever om ei stund. Skal prøve å poste litt bilder her inne om ting går greit :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Garamond
Om du får ei kurant brukt veiv for rundt 1200kr så er jo saken litt anderledes :) stempel ville jeg kjøpt nye, og prisen på et par er vel ikke store forskjellen mot å kjøpe et? Fortsatt er det noen kroner som går med, og husk også at du må finne ut hvorfor den brant det første stemplet, ellers blir det nok bytte igjen ganske raskt. Vi liker bilder, så kom med prosjekt tråd :)
 
Synes egentlig 1200 var bob bob pris, finner overhalt veiv med nye deler på ebay til rundt 2000 kr+.
Men så lenge den til 1200 kr er i orden og fungerer så er vel valget klart.
Fant komplett stempel sett på motorspeed.no til 598,- pr sett, så prisen er ikke så ille.

Jeg kom frem til at stemplet kunne ha brent seg på 2 måter:
Lite olje/smøring
Viftereima virka slapp når jeg tok den av, kanskje vifta har slurt og hatt lite kjøling. Men merkelig nokk så var det brente stemplet på vifte siden, på motsatt side var det i orden. Så om det var dårlig kjøling fra vifta så skulle vel begge stemplene gå?

Tråd kommer etter hvert :)
 
Det lengst unna vifta har det varmest, naturlig nok. Håper det ordner seg :)
 
Du må hone sylindrene etter ring(stempel)bytte. Er ikke store jobben.

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk