SKI-DOO water skip fail

23 Okt 2019
18
14
lyngen
hei
Hvor lenge kan en scooter ligg i sjø før den ikke kan fikses igjen?
den har vert under sia 19.10.2019 ligger der enda sia ikke det e bra vær no før å få den opp. dato i dag er 23.10.2019
klare man å få liv i den uansett kor lenge den ligg hvis man skrur opp alt skylle det godt i fersk vann og rense alt å smør opp alt igjen?
 
Har hørt om scooter såm har vert i sjø ca 1 år og funket, etter rens av alt med det samme den kåm på land. Eneste såm ikke blir å vare er elnett. Eirer sund etter kort tid.
 
Her er det vel mye som spiller inn, og mye faller vel på jobben du gjør når den kommer på land. Nå har ikke jeg erfaring med skuter på bunnen av salt vann, men har vært uheldig med andre motorer... Her kan det ha litt å si hvilken bunn det er hvor den ligger, mye bevegelse på sand bunn kan få sand korn inn på uante plasser.... river du alt i atomer så du får renset alt og påført nytt fett, ny olje osv og blir kvitt sand og salt er der nok ikke stor sjans for at ting tærer på så få dager. Kreves oksygen , så det starter virkelig når den kommer på land.... håper det går seg til.
 
Her er det vel mye som spiller inn, og mye faller vel på jobben du gjør når den kommer på land. Nå har ikke jeg erfaring med skuter på bunnen av salt vann, men har vært uheldig med andre motorer... Her kan det ha litt å si hvilken bunn det er hvor den ligger, mye bevegelse på sand bunn kan få sand korn inn på uante plasser.... river du alt i atomer så du får renset alt og påført nytt fett, ny olje osv og blir kvitt sand og salt er der nok ikke stor sjans for at ting tærer på så få dager. Kreves oksygen , så det starter virkelig når den kommer på land.... håper det går seg til.
den ligger på max10m under, så får ikke luft når det blir fjæra sjø. må vente til det blir mindre vind sånt at man kan ta vannkikkerten før å se om man får en krok eller noe fast i en A-arm eller noe ant sånt at man kan ta å vinsje den opp. smart som eg va så glømte æ å knyte tauet fast i scootern, hadde tau med blåse og som sku være i scootern sånt at man fikk den opp uansett. sånn skjer når man ikke dobbel sjekka alt man gjør
 
Jeg gir den 15% sjanse til bli scooter igjen men anse den som delescooter/motor. Hvilken scooter er det snakk om?
 
Tipper hvis du legger MYE arbeid i å åpne opp motoren, skylle vekk saltvann, blåse den tørr og smøre den godt inn med olje så redder du den. Alt må åpnes da. El-nett er bare å kaste å få tak i nytt. Resten av scooteren må også vaskes og tørkes, oljes inni kontakter etc. Da blir det nok scooter av den igjen, men du må legge inn litt arbeid, ja :)
 
Sikkert dumt spørsmål: Men hva i helvete skulle du på sjøen m skuter å gjøre:hmm:? Finns da mye bedre farkoster til den slags trafikk;). Men men skjedd er skjedd. Vil tro at et båtforum har større kompetanse på sånt no. Skjer jo titt og ofte at båter og motorer havner under vann. Sjekk f, eks baatplassen.no e,l. Skuter under vann skjer jo av og til her jeg bor også, men da snakker vi ferskvann, som er en del snillere mtp korrosjon. Utfordringa her er heller kulde etter berginga. Men de jeg har hørt om, har fått elendigheta i oppvarma hus. Demontert og tørka det som KAN tørkes, smurt opp igjen alt som kan smøres både med fett og olje. Nå skal det også sies at de som har blitt berga er eldre maskiner uten ECU o,l. For nyere maskiner som må på verksted til 1000 kr/t blir det nok noe helt annet.
 
Tja har parkert scooter på sjøbunnen selv i mine glansdager og den gangen husker jeg at det var en glimrende idé. Selve motorblokken kan helt greit berges om man bare tar jobben med å åpne opp alt men ting som stator, sensorer osv vil sannsynligvis for all framtid oppføre seg merkelig i ettertid, gjerne etter noe tid. Husk at det er 1 bar vanntrykk der den står nå som presser inn vann absolutt overalt.
Det må kjøpes inn store mengder Salt-x på feks bilextra og så er det bare å gå amokk og spyle ned alt med det.
 
Utrolig hva som kan reddes. Hovedgrunnen til at det blir mye kondemdert utstyr av sjøskader er vel rett og slett at timesprisen er for høy i det landet her. Mekanisk er det ikke noe problem så lenge den ligger dypt nok til at det er minimalt med oksygen og konservering skjer momentant etter den heves. Bare å la den ligge, til du har tid og muligheten til å gjøre konserveringen skikkelig. Begrenset med elektrisk på en forgassermotor og gelestøpt elektronikk komponenter burde klare å ha holdt seg tørt-
 
Kjøp en kasse øl, få tak i noen store fat/dunker,/badekar etc samt et par gode og øltørste kompiser som kan skru. Jeg ville grovribbet alt og lempet det i ferskvann først, så ta bit for bit å gjort rent og oljet/ smurt. Jeg tenker alt i atomer. Fette opp alle lager, av med alt av tetteringer, o ringer, pakninger osv osv. Ut med hver skruv, den du ikke tar ut er nok irret eller rustet fast på sikt. Om du gjør en slik jobb skikkelig tror jeg du berger mye. Men det blir mye arbeid de første 24 timer om du skal gjøre det beste ut av det. Ole over sier den skal ligge til du har tid, men husk at massene på bunnen beveger seg med bølger, flo og fjære. Lykke til
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Kjøp en kasse øl, få tak i noen store fat/dunker,/badekar etc samt et par gode og øltørste kompiser som kan skru. Jeg ville grovribbet alt og lempet det i ferskvann først, så ta bit for bit å gjort rent og oljet/ smurt. Jeg tenker alt i atomer. Fette opp alle lager, av med alt av tetteringer, o ringer, pakninger osv osv. Ut med hver skruv, den du ikke tar ut er nok irret eller rustet fast på sikt. Om du gjør en slik jobb skikkelig tror jeg du berger mye. Men det blir mye arbeid de første 24 timer om du skal gjøre det beste ut av det. Ole over sier den skal ligge til du har tid, men husk at massene på bunnen beveger seg med bølger, flo og fjære. Lykke til
takk, skal ta neste uke å begynne å heve den. kan oppdatere dere fremover hvis det vil når jeg begynner med alt
 
Her er det bare å ta med kamera og oppdatere. Kanskje timelaps video ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Spørs jo hva som er "billig", jeg må tenke meg om jeg kan vurdere å kvitte meg med noe, men har litt vansker for å kvitte meg med ting jeg kanskje trenger. ECU (mpem) er kanskje tett nok til at den har overlevd, men resten trur jeg du bare skal bytte, alt fra stator til instrumenter, så slipper du kanskje unødvendige problemer
 
scootern e tatt opp i dag, tømt alt før sjø vann. spylt med fersk vann og spraya el nette med elektro spray i håp om at det funke enda, ingen tæring på el nette heller. brukte 7 tima fra æ fikk den på land til den va ferdig demontert og spraya alt, og setta i motor igjen og har hatt forgasseran i disel. mer oppdatering i mårra :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinhead1974
Håper jo dette går fint for deg, men blir veldig skeptisk ut fra det du skriver. Du får holde oss oppdatert. Ps, tæringen starter nå, havet har bare fått god tid til å lure salt, sand og faenskap som skal bistå den prosessen over alt. At du har tatt ut og inn motor og gjort alt nødvendig på 7 time får meg til å tvile på at du har dekket mer enn 25%. Sorry. Om du ikke har tatt alt i atomer tror jeg det vil straffe seg.
 
  • Liker
Reaksjoner: t-trim
image0.jpeg
image1.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ, Pinhead1974 og RS
At du har tatt ut og inn motor og gjort alt nødvendig på 7 time får meg til å tvile på at du har dekket mer enn 25%. Sorry. Om du ikke har tatt alt i atomer tror jeg det vil straffe seg
veldig spent på kor lenge det vare før probleman kommer
Den eneste sanne fryd, er skadefryd sies det. Vær nå litt positive da folkens. Mannen har jo trua sjøl. Og jeg synes han fortjener cred for optimismen :klapp:. Jeg er noget skeptisk sjøl, men ble overraska over at den starta etter bare sju timers jobb. Den høres ikke særlig sjuk ut heller. Krysser fingre jeg :thumb:.