Hjelp meg å velge skuter for 2021

Hva velger du?


  • Totalt antall stemmer
    22

Nils A

Medlem
12 Okt 2010
2.646
1.173
Arendal
Nå kommer den kalde fine tia!
Vurderer sterk å oppgradere i år etter 8 sesonger på en en 2012 Pro Rmk. Men det er jo så mange valg!
Det blir nok polaris og 155" igjen.
- Ny khaos?
- Overligger/demo khaos til 30k mindre?
- 850 pro rmk som er 20k billigere enn det igjen, og bruke differansen på dempere og konvertering av rails?
- Ennå billigere 800 pro rmk, oppgradere med dempere og annen snacks.

Jeg lider desverre av litt moddemani, så vet jeg kommer til å få lyst til å gjøre noe. Uansett hvilket valg jeg havner på så får den nok dekalkit, helium hood og fangere. En spjut ny khaos og en fin brukt 850 pro rmk skiller opp til 60 lapper i pris, så jeg er litt skeptisk til om det er verdt det. Og hvis man brukte de 60 lappene på oppgraderinger ville man vel mest sannsynlig endt opp med en morsommere scooter.

Hva ville du valgt, og hvorfor? Kjør debatt:cool:
 
I ditt tilfelle trur jeg at jeg hadde vurdert pro rmk 850. Ikke kjøp 800 for så å gå og tenke at du heller sku kjøpt 850. Så kjøper du khaos rails og akkurat de demperne du ønsker. Jeg personlig trur jeg hadde gått for Burandt edition Fox QS3 rundt om. Skulle du ønske å kjøre serie 8 belte kommer det sikkert flere slike for salg i løpet av vinteren. Da bytter du bare til avid 3,5" pitch non slip og qd2 nedre reimhjul så har du samme maskin som 2021. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nils A
I ditt tilfelle trur jeg at jeg hadde vurdert pro rmk 850. Ikke kjøp 800 for så å gå og tenke at du heller sku kjøpt 850. Så kjøper du khaos rails og akkurat de demperne du ønsker. Jeg personlig trur jeg hadde gått for Burandt edition Fox QS3 rundt om. Skulle du ønske å kjøre serie 8 belte kommer det sikkert flere slike for salg i løpet av vinteren. Da bytter du bare til avid 3,5" pitch non slip og qd2 nedre reimhjul så har du samme maskin som 2021. :)
Ja, er litt sånn jeg også tenker. Enig angående demperne også men fy fela for en pris? serie 8 som er org på khaos? Et annet et på pro rmk?
Er ikke helt inne i tiden lengre merker jeg.
 
Ja, er litt sånn jeg også tenker. Enig angående demperne også men fy fela for en pris? serie 8 som er org på khaos? Et annet et på pro rmk?
Er ikke helt inne i tiden lengre merker jeg.

Serie 8 er et nytt belte som kommer i 2021. Kommer på både khaos og pro rmk. 3,5 toms pitch og 70 mm kamhøyde :)
 
Serie 8 er et nytt belte som kommer i 2021. Kommer på både khaos og pro rmk. 3,5 toms pitch og 70 mm kamhøyde :)
Aha! Da har man lært noe nytt idag og :)

Noen som har innspill på 800 vs 850 da? Virker å være en del mer sprut i 850'n sånn som jeg tolker folk. Hva med driftssikkerheten, de fikk vel ordnet opp i det rusket som var på 850 i starten?
 
Aha! Da har man lært noe nytt idag og :)

Noen som har innspill på 800 vs 850 da? Virker å være en del mer sprut i 850'n sånn som jeg tolker folk. Hva med driftssikkerheten, de fikk vel ordnet opp i det rusket som var på 850 i starten?

Joda er merkbart mer ork i 850en kontra 800, men jeg synes ikke det er sånn super duper mye forskjell. MEN, tar du en 800 som tilsynelatende er helt fin men har litt lav kompresjon og setter den opp mot en 850 så et det meget til mer umph i 850en. Hvorfor nevner jeg kompresjon på 800? Jo, min erfaring er at svært mange av de 800 axys jeg har tatt komp test på under service eller annet har litt for lav kompresjon, som jeg da vil definere som under 120 psi. Og dette selv med relativt lite km på tellern.

Holdbarheten på 850 er såvidt min erfaring med de tilsir ikke noe særlig å utsette på. Jo de hadde noen barnesykdommer men mye av det ble fikset med reflash av ecu på recall. Kjøper du enda en 2020 er du ganske så safe da de ikke var plaget med veivlager som forflytter seg i blokka og kiles. ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Nils A
Først må du bestemme deg mellom PRO og Khaos. I motsetning til hva mange tror så er ikke Khaos "bedre" enn PRO, eller vice versa. Det har med bruksområde å gjøre. Liker du å klatre opp bakker og kjøre i bratt terreng i dypsnø så er PRO veien å gå altså. Har hørt om de som syns Khaos blir for lett på snuten og de sliter med å holde fronten nede noe som kan bli en plage når det begynner å bli bratt og dyp snø. PRO er også en ekstremt leken maskin, og den er mer balansert, og den holder seg planta bedre på snøen i min mening. Ønsker du å leke deg mer med hopping og ligge på stussen rundt overalt så er jo Khaos veien du må gå. Har hatt noen PRO'er nå, men skal over på Khaos neste gang på grunn av den lekne følelsen de gir når man får den opp på stussen overalt. Den er ikke ubrukelig heller til klatring, men PRO har en fordel på det området.

Når det kommer til motor så er det enkelt valg spør du meg. Nye 850 Patriot motoren er genial. Svært responsiv og kraftig. Du merker ganske grei forskjell på 850 til 800. De slet ørlite på 2019 modellen med noen få motorer som sleit med veivlager, ellers har de vist seg å være bunnsolid. Går du på SnoWest å leser om disse motorene så viser de holdbarhet på linje med AC. Leste nå nettopp en tråd på SnoWest med en 2019 850 motor med 16.000 km. Motoren var kun vedlikeholdt, ikke overhalt i følge han. Et flust av de med 5.000 - 10.000 km også. Det er svært sjeldent man hører om motorhavari på disse. Det sagt, så er jo 800 Liberty motoren også blitt en bra platform med lite problemer, men hadde uten tvil gått for 850. Du blir ikke å angre på det.

Personlig ville jeg gått for en 2020 Khaos nå istedet for en 2021. Hovedsakelig på grunn av det økonomiske som du nevner, men det er jo en sport og en hobby, og det koster penger, sånn er det bare. I blant må man unne seg noe helt nytt som ingen andre har rørt. Har opplevd tapet på en helt ny PRO, og det svir litt i pengeboka, men har du penger og er villig å tape litt så får du jo med noen extra goodies på en 2021. Motormessig er de vel lik, så en 2020 motor gir deg samme trygghet som en 2021 når det kommer til holdbarhet. Skulle likt å prøvd det nye beltet på 2021 samt QD2, men ellers er de helt lik bortsett fra dekaler. Gud fader 2021 Khaos i blå/sort er en sexy maskin!

Valgets kvaler er det i alle fall, og du må se på hva som passer deg best. Følg magefølelsen :)
 
  • Liker
  • Wow!
Reaksjoner: Nils A og RS
Må jo kanskje også nevnes at 2021 har 5 års garanti. Så om det skulle bli feil så er det bare å slenge den til en forhandler så fikses det på polaris sin regning :)
 
Først må du bestemme deg mellom PRO og Khaos. I motsetning til hva mange tror så er ikke Khaos "bedre" enn PRO, eller vice versa. Det har med bruksområde å gjøre. Liker du å klatre opp bakker og kjøre i bratt terreng i dypsnø så er PRO veien å gå altså. Har hørt om de som syns Khaos blir for lett på snuten og de sliter med å holde fronten nede noe som kan bli en plage når det begynner å bli bratt og dyp snø. PRO er også en ekstremt leken maskin, og den er mer balansert, og den holder seg planta bedre på snøen i min mening. Ønsker du å leke deg mer med hopping og ligge på stussen rundt overalt så er jo Khaos veien du må gå. Har hatt noen PRO'er nå, men skal over på Khaos neste gang på grunn av den lekne følelsen de gir når man får den opp på stussen overalt. Den er ikke ubrukelig heller til klatring, men PRO har en fordel på det området.

Når det kommer til motor så er det enkelt valg spør du meg. Nye 850 Patriot motoren er genial. Svært responsiv og kraftig. Du merker ganske grei forskjell på 850 til 800. De slet ørlite på 2019 modellen med noen få motorer som sleit med veivlager, ellers har de vist seg å være bunnsolid. Går du på SnoWest å leser om disse motorene så viser de holdbarhet på linje med AC. Leste nå nettopp en tråd på SnoWest med en 2019 850 motor med 16.000 km. Motoren var kun vedlikeholdt, ikke overhalt i følge han. Et flust av de med 5.000 - 10.000 km også. Det er svært sjeldent man hører om motorhavari på disse. Det sagt, så er jo 800 Liberty motoren også blitt en bra platform med lite problemer, men hadde uten tvil gått for 850. Du blir ikke å angre på det.

Personlig ville jeg gått for en 2020 Khaos nå istedet for en 2021. Hovedsakelig på grunn av det økonomiske som du nevner, men det er jo en sport og en hobby, og det koster penger, sånn er det bare. I blant må man unne seg noe helt nytt som ingen andre har rørt. Har opplevd tapet på en helt ny PRO, og det svir litt i pengeboka, men har du penger og er villig å tape litt så får du jo med noen extra goodies på en 2021. Motormessig er de vel lik, så en 2020 motor gir deg samme trygghet som en 2021 når det kommer til holdbarhet. Skulle likt å prøvd det nye beltet på 2021 samt QD2, men ellers er de helt lik bortsett fra dekaler. Gud fader 2021 Khaos i blå/sort er en sexy maskin!

Valgets kvaler er det i alle fall, og du må se på hva som passer deg best. Følg magefølelsen :)
Joda, du har et poeng der. Lekenheten høres tiltrekkende ut for meg. Mye av de samme egenskapene kan man jo få med å bytte rails og forlenge fremdemperen i vogna på proen, så det er et alternativ. Men jeg har lyst på å bli litt tøffere på hopping i vinter, og da er kanskje hakket bedre dempere en fordel.

Takk for innspill på 850 :) Ikke vært så heldig å få prøvd en ennå, men ser jo at folk er veldig fornøyd med disse. Så har nok fått snevra det inn til en 850 ja.

Ser ikke at de 20-30 ekstra man må ut med for en 2021 modell er verdt det nei. QD2 er vel bare et annet nedre drev så hvis det viser seg å funke knall så kan man heller bytte. Beltet og 5 års garanti trekker dog helt klart opp! Helt enig i at årets khaos er sykt fin! For min del så blir det nok dekalkit uansett og da er ikke utseendet så viktig.

Time vill sjåvv :)
 
QD2 er annet reimhjul nede og annen reim. Det er for å utligne effektiv utveksling da et 7t drivhjul med 3 toms pitch og 6t drivhjul med 3,5 toms pitch har større diameter enn et 7t med 2,86 toms pitch som de tidligere modellene kom med :)
 
QD2 er annet reimhjul nede og annen reim. Det er for å utligne effektiv utveksling da et 7t drivhjul med 3 toms pitch og 6t drivhjul med 3,5 toms pitch har større diameter enn et 7t med 2,86 toms pitch som de tidligere modellene kom med :)
Ah, så det er egentlig samme utveksling på 20 og 21? Så QD2 er bare en gimmick egentlig? :p
 
Ah, så det er egentlig samme utveksling på 20 og 21? Så QD2 er bare en gimmick egentlig? :p

Tjaa, i profileringen legger de mye vekt på at QD2 er nedgiring, men sier ikke noe særlig om hvorfor. Men det er altså for å få reimdrift på maskiner med serie 7 og serie 8 belte da de har større drivhjul. Hadde de brukt samme utveksling som på maksiner med serie 6 belte hadde det blitt for tungt og man hadde fått reimspreng i hytt og pine. Fordelen er jo selvfølgelig mer respons i maskiner man før kun fikk med kjedekasse. Skal ikke si effektiv utveksling er det samme på en maskin med QD og 7t 2,86 pitch som en med QD2 og 7t 3 pitch for der har jeg ikke finregnet på, men de er ikke veldig langt unna.

QD i pro ride chassiet hadde 2,1 i utveksling mellom dreva men de hadde også 8t 2,86 pitch drivhjul. Axys fikk 7t drivhjul som ble utlignet med noe høyere giring på 1,95. Hvis jeg husker rett så kompenseres større drivhjul på QD2 med en utveksling på ca 2,25. Denne utvekslingen er regnet mellom topdrev og bunndrev :)
 
Tjaa, i profileringen legger de mye vekt på at QD2 er nedgiring, men sier ikke noe særlig om hvorfor. Men det er altså for å få reimdrift på maskiner med serie 7 og serie 8 belte da de har større drivhjul. Hadde de brukt samme utveksling som på maksiner med serie 6 belte hadde det blitt for tungt og man hadde fått reimspreng i hytt og pine. Fordelen er jo selvfølgelig mer respons i maskiner man før kun fikk med kjedekasse. Skal ikke si effektiv utveksling er det samme på en maskin med QD og 7t 2,86 pitch som en med QD2 og 7t 3 pitch for der har jeg ikke finregnet på, men de er ikke veldig langt unna.

QD i pro ride chassiet hadde 2,1 i utveksling mellom dreva men de hadde også 8t 2,86 pitch drivhjul. Axys fikk 7t drivhjul som ble utlignet med noe høyere giring på 1,95. Hvis jeg husker rett så kompenseres større drivhjul på QD2 med en utveksling på ca 2,25. Denne utvekslingen er regnet mellom topdrev og bunndrev :)
Du er inne på noe her, men er ikke helt sikker selv på differansen mellom de ulike qd oppsettene, men det er nok ikke store forskjeller mellom dem, da det er mest for å beholde respons og trackspeed oppe
 
Du er inne på noe her, men er ikke helt sikker selv på differansen mellom de ulike qd oppsettene, men det er nok ikke store forskjeller mellom dem, da det er mest for å beholde respons og trackspeed oppe

Noe lavere total utveksling. Total utveksling er antall rotasjoner av sekundærvariator per rotasjon av belte. Har regnet litt på det. Har regnet med 155" belte. Axys 155 QD har 15,1. På axys 155 med qd2 har 16,8. Pro Ride med første utgave av qd så var total utveksling noe høyere. 14,2. Monterer man qd2 på en axys som har orginale 7t 2,86" pitch drivhjul ender man med en total utveksling på 17,6. Bytter man derimot til samme utveksling som pro ride hadde så får man en total utveksling på 16,3. Dette skal såvidt jeg er bekjent med passe over fra pro ride til axys, men ta det med en klype salt. @Aanund gjorde vel dette på sin 2018 pro rmk. :hmm:

Ser forresten av jeg skrev utvekslingen på qd2 er 2,25. Dette stemmer ikke da den er 2,27 :)

Alternativet hvis du vil bruke ettermarkeds er TKI reimdrift. De bruker et 63T nedre drev. Ønsker du akkurat samme totale utveksling på en eldre enn 2021 mod axys med qd så kjøper du da med 29T toppdrev. Da får du samme totale utveksling som '21 mod med QD2 :)

For de som er interessert, her er giringene på de forsjellige QD variantene:
Pro Ride: 43/21=2,1
Axys: 43/22=1,95
QD2: 50/22=2,27

Formelen for å regne total utveksling er: beltelengde/drivhjulomrets x girutveksling. For å regne drivhjulomkrets tar du antall tenner x pitch. eks 7t x 2,86" pitch = 20,02" omkrets.

Litt utenfor temaet i denne tråden men sikkert noen som finner dette interessant. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK og Nils A
Man har uansett 5 års reklamasjonsrett på ny maskin fra forhandler. Så jeg ville ikke brukt 20-30k mer på noe såm dekkes uansett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nils A
Noe lavere total utveksling. Total utveksling er antall rotasjoner av sekundærvariator per rotasjon av belte. Har regnet litt på det. Har regnet med 155" belte. Axys 155 QD har 15,1. På axys 155 med qd2 har 16,8. Pro Ride med første utgave av qd så var total utveksling noe høyere. 14,2. Monterer man qd2 på en axys som har orginale 7t 2,86" pitch drivhjul ender man med en total utveksling på 17,6. Bytter man derimot til samme utveksling som pro ride hadde så får man en total utveksling på 16,3. Dette skal såvidt jeg er bekjent med passe over fra pro ride til axys, men ta det med en klype salt. @Aanund gjorde vel dette på sin 2018 pro rmk. :hmm:

Ser forresten av jeg skrev utvekslingen på qd2 er 2,25. Dette stemmer ikke da den er 2,27 :)

Alternativet hvis du vil bruke ettermarkeds er TKI reimdrift. De bruker et 63T nedre drev. Ønsker du akkurat samme totale utveksling på en eldre enn 2021 mod axys med qd så kjøper du da med 29T toppdrev. Da får du samme totale utveksling som '21 mod med QD2 :)

For de som er interessert, her er giringene på de forsjellige QD variantene:
Pro Ride: 43/21=2,1
Axys: 43/22=1,95
QD2: 50/22=2,27

Formelen for å regne total utveksling er: beltelengde/drivhjulomrets x girutveksling. For å regne drivhjulomkrets tar du antall tenner x pitch. eks 7t x 2,86" pitch = 20,02" omkrets.

Litt utenfor temaet i denne tråden men sikkert noen som finner dette interessant. :)
Utvekslingen er vel den samme uavhengig av beltelengde.
 
Utvekslingen er vel den samme uavhengig av beltelengde.

Joda, i praksis vil utvekslinga være den samme på en 146 og en 155. Men for å få et tall på total utveksling på man nesten bruke en satt beltelengde. Er bare slik jeg har lært meg å regne på det ?. Slik kan man også beregne toppfart på forskjellig giring, men da må man huske å regne med at utvekslinga mellom Polaris P85 primær og TSS-04 sekundær er 0.9 :)
 
Man har uansett 5 års reklamasjonsrett på ny maskin fra forhandler. Så jeg ville ikke brukt 20-30k mer på noe såm dekkes uansett.
Er ikke reklamasjon og garanti er to forskjellige ting da? Med garanti vil du kunne få dekket en feil som du har forårsaket selv. Mens reklamasjon er der for skjulte feil og mangler som du kanskje ikke er klar over ved kjøpe tidspunktet.
Vil man få dekket et motorhavari når garantien er gått ut med reklamasjon? Noen som vet? :)
 
  • Liker
Reaksjoner: 2-TT
Garranti. Så har forhandler bevisbyrden. Ved en reklamasjon. Så har forbruker bevisbyrde. Eller noe sånt tull.. mye lettere og bruke en garranti. Ved reklamasjon tar det som oftes mye skriving og fram/tilbake.. hverfall min erfaring.
 
Er ikke reklamasjon og garanti er to forskjellige ting da? Med garanti vil du kunne få dekket en feil som du har forårsaket selv. Mens reklamasjon er der for skjulte feil og mangler som du kanskje ikke er klar over ved kjøpe tidspunktet.
Vil man få dekket et motorhavari når garantien er gått ut med reklamasjon? Noen som vet? :)

Har du garanti får du dekket det meste så fremt det ikke er tydelig at feil/skaden er på grunn av brukerfeil. Reklamasjon gjelder kun dersom det er sannsynlig at feilen skyldes svakhet i produktet. F.eks. du vil få dekket overhaling av motor dersom du får havari innenfor garantitiden nesten uansett. Er du over garantitiden og får havari på si f.eks. 5-6-7000 km, får kaldskjæring eller om i et tilfelle hvor jeg fant vann i oljeslangen får du det nok ikke dekket på reklamasjon. Kan også være vanskelig å få reklamasjon dersom du har brukt annen olje enn Polaris sin egen eller ikke fulgt serviceinterval. Men har du en 3-4 år gammel scooter som har gått 2-3000 km og har lav kompresjon som jeg har sett på mange 800 vil du mest sannsynlig få dekket det på reklamasjon. Gjorde senest en slik jobb i går med stempelskift på kundescooter grunnet lav kompresjon som var gått ca 2000 km.

Største faren med å kjøpe en 2019 850 er at du kan få veivlagerhavari. Er maskinen oppdatert til siste map er det mindre sannsynlig men ikke umulig. Men har maskinen fulgt serviceinterval og fått utført alle recall jobber som hvis jeg husker rett er bare remap på 850ene så får du utbedret det uten problem på reklamasjon hos forhandler.
 
Garanti gir produsent/importør, reklamasjon er forankret i kjøpsloven. Mao innebærer reklamasjon jus mens garanti er en goodwill.
 
Så lenge service int følges osv, så vil man kunne få dekket et havari inn til 5år. Det er det jeg har oppfattet. Vet av 2 stk såm har fått stempel skift på reklamasjon.
 
Du kan jo kjøpe min 17mod summit 850 165"... Gått knirkefritt i 4 sesonger, burde trumfe alt av tvil! :sneaky:
 
Takk for litt klarering :)
Henta meg faktisk ny 21 Khaos igår, rett og slett pga. Garanti ordningen. Er jo en ekstra trygghet i den lange garantien når jeg ikke ser for meg å bytte scooter med det første.
Kommer fra 17 modell hardcore, kjenner med en gang at dette blir en annen verden! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nils A
YOLO og alt det der... ?
20201228_103129.jpg