Ja.. En kjenning av meg handlet her i midten av oktober en "ny reserve" scooter til å ha på hytta i Sverige av en selger på Høylandet i Trøndelag. Doningen ble besiktiget av kjøper på Verdal søndags ettermiddag 17okt, handel ble gjennomført og scooter ble med til Orkdalen. Den ankom vår workshop samme kveld, men ble der stående til tirsdag 19okt for en skikkelig gjennomgang på bukk. Da scooter ble heist opp og vi gikk over diverse punkter, så oppdaget jeg at S-module suspension bracket var knekt i bakkant inn mot chassie der. Ikke så enkelt å se i dårlig belysning innunder en bukplate dette om du ikke vet helt eksagt hva du skal se etter.
Kjøper kontaktet da selger med en gang, og forklarte da hva som ble funnet under denne besiktigelsen av scooter. Dette var da selger "selvsagt ikke klar over" kunne han fortelle. Selger, eller annonsør rettere sagt, er også under 18år i dette tilfellet, så pga det bli dialogen opprettet mot foresatt, og vedkommende som hadde stått som eier på scooter ved salget, altså bruker av scooteren og annonsørens far. Så begynner jo snøballen å rulle, eller det er vel i grunn mangel på å få ballen til å rulle som er greia. Tekstmeldinger blir ikke besvart, mail blir heller ikke besvart, og ingen er særlig ivrig med å ta telefonen når det ringes heller.
Selger er helt klar på at de ikke vil gå med på å heve kjøpet. Men etter en rimelig seig periode med bevisst trenering og svært liten interesse i fra selgerne, lykkes det etterhvert å komme til en avtale med at scooter leveres inn på et autorisert BRP verksted for en skadetakst. Skadetaksten lyder da til slutt på 15000,- hvilket er over 25% av kjøpesummen på 55000,-. Siden jeg vet hvor scooter er innlevert for takst, så vet jeg at skadetaksten er klar før helgen å overlevert til selger. Det drøyer da uansett til over helgen før han da serverer det generøse tilbudet om de kan dekke 9000,- av skaden, og at kjøper dekker 6000,- selv. Dette er selvsagt ikke akseptert, og om det ikke løser seg slik kjøper vil, så havner dette i forbrukerrådet.
I perioden denne treneringen i fra selger har pågått, så har jeg kostet på meg å drive litt detektivarbeid rundt om i mitt kontaktnett i scootermiljøet her i distriktet. Og, det som gjør denne saken ekstra interessant, det er at tidligere eier av denne scooteren, altså far til annonsør og bruker jobber som politi. Han har selv ikke nevnt med ett eneste ord om at han jobber i politiet.. Han står da altså som eier på en 2013 ski-doo e-tec800r som hans sønn da tydeligvis disponerer ganske så fritt rundt hushjørnene oppe på Høylandet. Så vidt meg bekjent er det også en begrensning på max 0,2kW(0,37hk) pr kg snøscooter for en sjåfør på mellom 16år og 18år, med scooterlappen vel og merke..
Ja, har enda ett par ting i bakhånden her som jeg ikke går ut med foreløbig... Men jeg må bare si det, at når folk som jobber i Politiet holder på slik som dette ifm et salg av et kjøretøy, ja da kan en virkelig lure på hvor vi er på vei.. For dette er enkelt og greit kjeltringfakter!
Kjøper kontaktet da selger med en gang, og forklarte da hva som ble funnet under denne besiktigelsen av scooter. Dette var da selger "selvsagt ikke klar over" kunne han fortelle. Selger, eller annonsør rettere sagt, er også under 18år i dette tilfellet, så pga det bli dialogen opprettet mot foresatt, og vedkommende som hadde stått som eier på scooter ved salget, altså bruker av scooteren og annonsørens far. Så begynner jo snøballen å rulle, eller det er vel i grunn mangel på å få ballen til å rulle som er greia. Tekstmeldinger blir ikke besvart, mail blir heller ikke besvart, og ingen er særlig ivrig med å ta telefonen når det ringes heller.
Selger er helt klar på at de ikke vil gå med på å heve kjøpet. Men etter en rimelig seig periode med bevisst trenering og svært liten interesse i fra selgerne, lykkes det etterhvert å komme til en avtale med at scooter leveres inn på et autorisert BRP verksted for en skadetakst. Skadetaksten lyder da til slutt på 15000,- hvilket er over 25% av kjøpesummen på 55000,-. Siden jeg vet hvor scooter er innlevert for takst, så vet jeg at skadetaksten er klar før helgen å overlevert til selger. Det drøyer da uansett til over helgen før han da serverer det generøse tilbudet om de kan dekke 9000,- av skaden, og at kjøper dekker 6000,- selv. Dette er selvsagt ikke akseptert, og om det ikke løser seg slik kjøper vil, så havner dette i forbrukerrådet.
I perioden denne treneringen i fra selger har pågått, så har jeg kostet på meg å drive litt detektivarbeid rundt om i mitt kontaktnett i scootermiljøet her i distriktet. Og, det som gjør denne saken ekstra interessant, det er at tidligere eier av denne scooteren, altså far til annonsør og bruker jobber som politi. Han har selv ikke nevnt med ett eneste ord om at han jobber i politiet.. Han står da altså som eier på en 2013 ski-doo e-tec800r som hans sønn da tydeligvis disponerer ganske så fritt rundt hushjørnene oppe på Høylandet. Så vidt meg bekjent er det også en begrensning på max 0,2kW(0,37hk) pr kg snøscooter for en sjåfør på mellom 16år og 18år, med scooterlappen vel og merke..
Ja, har enda ett par ting i bakhånden her som jeg ikke går ut med foreløbig... Men jeg må bare si det, at når folk som jobber i Politiet holder på slik som dette ifm et salg av et kjøretøy, ja da kan en virkelig lure på hvor vi er på vei.. For dette er enkelt og greit kjeltringfakter!
Vedlegg
Sist redigert: