SKI-DOO 1200 turbo

Markusa03

Medlem
7 Feb 2025
2
0
Rundhaug
Hei. Har en skidoo summit xm 2013mod. Som jeg har satt inn en 1200motor i som ska være ferdig mappa med turbo (aerocharge). Starter lett og går i ca 1-2min før den stopper. Ingen ulyd. Einaste e at den bakke høgt ca 2-2200 rpm. Har akkurat bytta tomgangs regulator så kan vell være derfor. Har ingen aktive feilkoder som kommer opp i displayet værtfall. Så greit ut med buds også men har ikke de lenger.
Etter den har stoppet etter første start og eg starte den igjen rett etterpå kan den gå i 2-15 sekund før den stopper på samme måte. Etter 3-4 startinger tar det litt lenger tid før den starte. Men starte går litt også stoppe. Ser det kommer noe veske lignende ut imellom turbo og eksosmanifoil. Kommer også litt olje ut av turbo men trur dette kommer fra motor:(. Har en annen turbo med manifoil liggende men ikke mappa til den.
Fikk høre at olje skal måles når skutern har blitt oppvarmet og at alle filter og kanaler er fylt.

Er vanskelig å måle dette da den bare går i noen få sekunder. Ser at det er litt over maks. Ca 2-3cm over. Kan det være så enkelt som å tømme av litt olje? Kan ca ingen ting om skuter. På forhånd takk:)
 
prosedyre for å peile olje på 1200 4tec er: Varm opp motor til normal temp (er varm når du kjenner varme fra bakre radiator). La gå på tomgang 30 sek, stopp motor og peil olje. Litt vanskelig å få den varm da med den oppførselen der. Hva nivået skal være på kald motor står ikke beskrevet. I boka til HD Sportster står det tilnærmet samme beskrivelse (den har jo også tørrsump). Det tilføyes her at oljenivå ikke kan fastslås med sikkerhet på kald motor. Allikevel er det to merker på pinnen. Ett for kald og ett høyere opp for varm motor. Differansen er ca en tomme og det advares sterkt mot å fylle over cold merke. Ut i fra dette kan en anta at du ikke skal ha mye kald olje på pinnen før det er for mye.
 
  • Liker
Reaksjoner: Markusa03
prosedyre for å peile olje på 1200 4tec er: Varm opp motor til normal temp (er varm når du kjenner varme fra bakre radiator). La gå på tomgang 30 sek, stopp motor og peil olje. Litt vanskelig å få den varm da med den oppførselen der. Hva nivået skal være på kald motor står ikke beskrevet. I boka til HD Sportster står det tilnærmet samme beskrivelse (den har jo også tørrsump). Det tilføyes her at oljenivå ikke kan fastslås med sikkerhet på kald motor. Allikevel er det to merker på pinnen. Ett for kald og ett høyere opp for varm motor. Differansen er ca en tomme og det advares sterkt mot å fylle over cold merke. Ut i fra dette kan en anta at du ikke skal ha mye kald olje på pinnen før det er for mye.
Ja. Fått høre det at den sku gå i 30 sekund før man kunne måle ska prøve å se om det hjelpe😊