SKI-DOO 800 etec problemer?

stifen

Medlem
12 Des 2010
67
1
Tromsø
Hei!
Planlegger og gå til innkjøp av enten summit elr freeride til neste sesong, men har hørt mye skummelt om 800 etec motoren. Mange som har skiftet stempel etter et par tusen km osv. Er disse problemene enda? Evt hvordan motorer burde man holde seg unna?
 
Vet det var kampanje på 11-12 eller var det bare 12modellen på stempel bytte? Er veldig mange som begynner og få mye km på sine 800etec. Har selv 3500+ på min 13 summit å den drar som et troll. Noe feil vil det altid være på alle merker. Men tror mange henger enda litt fast i de gamle ryktene..
 
Finnes ingen fasit på hvor lenge en motor holder uansett merke.

11/12 modell 800 e-tech har hatt problemer med stemplene i form av feilproduksjon.
Gjelder ikke alle motorene men Brp velger å bytte alle på garanti. Dem sjekker også veivlagrene i samme operasjon.

Brp bruker lukkede lager på veiv med lukket smøring. Det forklarer jo i og for seg alt.
Fettet som ligger i lagrene klarer ikke å opprettholde smøring over tid noe som fører til slakk. Grunnen er at fettet legger seg i veggene på lagrene ergo mister sin misjon.

Hittil beste motor på markedet med tanke på effekt. Den er også billig i drift. Noe dø fra bunnen av men godt mellom og toppregister.
 
Ikke mere død på bunn en at et variator kit fikser det. 413 rampene er ikke min favoritt...
 
Har en Boondocker 800 2011 som har klart 10k kilometer nå. Det er stempelbytte på garanti ca 4000km på 11 og 12 modellene tror jeg, vet ikke om det er på 13 mod og oppover. Også må veiva fettes og smøres opp etter 5000km. Min er overhalt og servicer er fulgt. Har ikke hatt nå problem med motoren min, går godt og er sprek fortsatt. Så lenge man følger serviceintervaller og venter til warm-up er ferdig, så vil jeg si at e-tec motoren er veldig holdbar. :)
 
Har nå kjørt 750 mil fordelt på to scootere med E-tec800R uten et eneste fjusk, og på forbruk er den i egen klasse på totakt! Stempelbytte på kampanje på alle 2011mod(usikker på 2012, men det vet en forhandler). Kjørte forøvrig 380mil med min 2011 E-tec800R uten å bytte stempler, sendte med papiret på servicemelding til han som kjøpte den. Min neste scooter blir også en med E-tec800R, garantert! Det er ingen fasit på når veivlager må fettes opp på disse, det kan være like mye alder på scooter som km som avgjør det der. Få det sjekket på en service etter noen år, evt mellom 400-500km så er det issuet et ikke tema.. Kort sagt, dette er markedets beste totaktsmotor, og i en kombinasjon med en ski-doo så har du markedets number one! :thumb:
 
  • Liker
Reaksjoner: dtm
Har tenkt litt på det med trim på e-tec, jeg vil tro det enkleste vist man skulle få noe til fungere på den motoren må være å bytte ut hjernen på scooteren med en som er sammkjørt med den eventuelle trimmen man monterer. Ser ikke ut som det fungerer så bra å overstyre den originale hjernen da den virker å være for avansert.
 
Det skrives mye godt om trygstad 872 kittet. Er jo ikke turbo. Men hadde jeg fått 170-180 hk som var stabile/holdbart så hadde det vært godt nokk for meg..
 
Har forsøkt å kjøre med PCV på min E-tec i vinter, fungerer for så vidt greit det, men man må ha tolmodighet i bøtter og spann(og her detter jeg ut..:rolleyes:) for å lage et map som funker optimalt uten å kjøre scooter i dyno. Rimelig sikker på at man med PCV, automap med AF måler klarer å lage et godt map, men uten å ha den i dyno tror jeg det er vanskelig.
 
Mappe i dyno her jeg liten tro på. Kun på topp for å få mest dynohk
. Mellomreg må nok mappes i løypa. Noen er sikkert uenig.
 
Finpusse map i løypa kan jeg være med på ja, men å starte på scratch å mappe seg frem til fasit er en hel jobb...
 
Har passert 2500 km på min 2012 E-tec nå, ikke vært plaget med noen ting. Scooteren har gått 6000 nå og har vært inne til overhaling rett før 5000. Alt fungerer utmerket, men uansett hvilket merke man kjører så gjelder jo sunn fornuft. Viktig å la den gå seg varm før man kjører, og det samme etter at man har belastet motoren, la den få litt tid å gå seg ned :) Tror ikke du blir misfornøyd!
 
Stempelbytte gjelder 2011 og 2012modeller.
fra 13 skal problemet være borte :) Har ikkje hørt om noen som har skjært 13 eller nyere enda.
Eg har ein 2011mod som skar seg på ca 2500. Den fikk da ny veiv, sylindere og stempel på garantien/kampanjen.
Scooteren har nå gått litt over 8600 tror eg og går som et skudd! Starter alltid på første drag uansett om den har stått 1 dag eller 1 måne :)
Det med veiva har eg HØRT fra forhandler at det også kom en litt bedre patent på etter 2013?
Fettet i veiva holder seg jo selvfølgelig mye bedre visst den som kjører er flink til å passe på at motoren ikkje går varm og at den holder seg på det kjøligste :)
Også at visst du kjører bonn speed i 30sek så dauer du den ikkje med ei gang du slepper speeden, du kjører noen runder der den får god kjøling sånn at den får kjølt seg ned sånn at fettet i veiva ikkje ligger å nærmest koker.
 
Fikk sjekka veivlager på min 2013mod her nå ifb med bytte av frontramme(ublidt møte med agressiv fjellbjørk), og det så "nytt" ut i lagrene selv etter 3800km.
 
Er nå oppe på fjellet med broren min å hans 2012 freeride han sprengte reima å nå når vi satt på ny er det skikkelig kast i variator så nå står jeg no her å venter på tau så vi får sleppe han ned alle disse pallene vi har klatret opp..... Noen som har opplevd dette?
 
Er nå oppe på fjellet med broren min å hans 2012 freeride han sprengte reima å nå når vi satt på ny er det skikkelig kast i variator så nå står jeg no her å venter på tau så vi får sleppe han ned alle disse pallene vi har klatret opp..... Noen som har opplevd dette?
Kast i variator..? Må vel være veivtappen som har blitt skeiv da vet jeg..??