ARCTIC CAT Dør ut litt innimellom hvis man er litt kjapp på gassen

Tor Arne Lie

Medlem
Forumsupporter
8 Jan 2018
7
1
Gransherad
Hei. Jeg har en Arctic Cat xf Limitid edition 2013 modell som dør ut innimellom hvis man gir bånn gass. Er disse skuterene bare sånn eller er det noe galt? Tar gledelig imot tips:)!
 
Bruke å skje rett etter man har kjørt i nedover bakke uten å gi gass. Skjer det på flatmark eller oppover bakke vill jeg si det er noe unormalt på gang;)
 
TPS-sensor i gassklypa har vel tendens til å tulle litt, koble den ut ved å dra ut stikket.
 
Har kun plagdes i nedoverbakke på alle mine cat skutera, aldri ellers hold litt turtall i nedoverbakke så plages man ikke
 
Disse tingene gjore jeg med min og den ble langt bedre men ikke 100%
1. Brukte SLP forlenger kabel til air temp sensor å flyttet den ned til innsug trakten forran gass spjeld

2. Sørg for mere kald luft inn ved hjelp av frogzkins i fronten av huv

3. Koble i fra microbryter i gassklipe å montert nødstopp snor

For å få det 100% må man vist ha en fuel kontroller og magrere map på lavere turtall, samt ett mer friskt variator oppsett. Virker som om 800 til Cat får litt for mye fuel på tomgang og lavere turtall.
 
æ forlenga bare mine ledninger, til luft temp sensoren, funker bra
men jeg ville ha sjekket vektene og rullene på skutern, for det kan faktisk også være slitt variator, da blir det sånn!!
 
Min var slik helt siden ny. Så ikke alltid variator oppsettet. Den gurglingen kan skape mange kjedelige situasjoner så ble lei å prøvde det jeg ble tipset om å den ble ganske mye bedre :) Som sakt, ikke perfekt men bedre. Det må nok fuel kontroller til for å bli kvitt alt
 
Nå spørs jeg sikkert fryktelig dumt her, men hvordan kan dette ikke være en deal breaker ved kjøp av scooter? Jeg mener, hvis dette er "normalt"?
Overdriver dere fælt nå eller er det sånn at alle faktisk fjusker/dør ut i nedoverbakker? Hvis jeg hadde kjøpt en slik scooter og likt den ekstremt godt ellers hadde jeg sikkert gjort de tiltakene jeg enkelt kunne gjøre selv hvis det kurerte alle problemer men jeg hadde aldri kjøpt igjen en scooter med samme problemet. Høres jo helt sprøtt ut!
 
Høres jo helt brutalt ut her nu, synes skjøl det ikke er noe stort problem. Skjer jo ikke vær gang som det kan høres ut som her:wow: skjer sjeldent til aldri på min 17 mod. Men kunne skje litt oftere på min gamle 12 mod, sikkert forbedret det litt siden da:arcticcat:
 
de gangene jeg har erfart at dem dør ved nedoverbakke kjøring, så har det veldig ofte vært uslitt variator, eller vekter som har hengt seg
jeg har også gjort et par forsøk, da jeg har en 2012 xf, så monterte jeg en ecu fra en 2016 mod, da blei det lite gurgling, så flyttet jeg luft temperaturen fram, etter råd fra @Steile Cato , det ligger en bra diy på byggetråden min, dette er noe alle kan gjøre.

så jeg vil personelig si at dette kommer pga dårlig mapping, og slitt variator(dette er bare min erfaring)
kanskje trådstarter kan sjekke om ruller er slitt på variatoren??
 
Min var slik fra dag 1. Var tilfeller hvor jeg dro over styret pga dette. Du ser også i snøen etter scooteren har stått på tomgang at snøen er kullsort. Uansett oljetype jeg har prøvd. Så er ikke bare pga variator oppsett :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsinist
Dette er bare en vanesak, fikk på variatorkit på min 2010 modell, da var dette nesten helt borte. Men som sakt, man venner seg til å jukke på gassen i nedoverbakke å da er det ikke noe problem lengre;)
 
Plokk ut bensin pompa,sitter 3 stk fuel pickupper der. Membraene der tetter for fort,plukk av di blå filtrene,vær forsikti,sitter en fjær under filtre, ikke mist den. Så borrer du høl i membraen, 2mm passer bra. Dette jør du på alle 3. Prøv dette og gi tilbake meld✌️
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsinist og Kalevi