GENERELT DYNOTRÅDEN 2

Her hva det jo mye og lesing. Ser at dem fikk ut 173 hk av en summit R 860,Regn med at det er en Gasser motor.
Dette skulle jo ikke gå i følge noen.........


Man kan godt få ut bra med hk i 860. Men de skal jo holde også. En av de 860 som jeg vet bremset 170+ hk, skar rett etterpå. Den holdt i dynoen , men da det ble kaldt ute så holdt den ikke. Dette er det eieren av scooteren fortalte meg. Til orientering.
 
  • Liker
Reaksjoner: OddVKoch og TRS
Kanskje man Bør gje dem bensin og olje. Rart en motor holder i Dyno og skjær når det blir kaldt.
Ingen av de 862 si jeg har levert El levert fra min kolega i Sverige har havarert.
Men når man ser dyse oppsettet til 800 og 860 så skjønne jeg at dem havarere. Det finnes logikk i dette.
Jeg sliter med å finne noen som er så negativ om trimming av E-Tec som du. Hva skylles det?
 
Kanskje man Bør gje dem bensin og olje. Rart en motor holder i Dyno og skjær når det blir kaldt.
Ingen av de 862 si jeg har levert El levert fra min kolega i Sverige har havarert.
Men når man ser dyse oppsettet til 800 og 860 så skjønne jeg at dem havarere. Det finnes logikk i dette.
Jeg sliter med å finne noen som er så negativ om trimming av E-Tec som du. Hva skylles det?

En av grunnene til at jeg er litt negativ til 860 er at jeg har prøvd et par stykker og det er ikke mye å skryte av effektmessig. Og så er det de som ringer hit og har havarert og andre som spør om råd for å få dem til å gå bedre. Mest xp

Jeg tror nok at grunnen til at de havarerer er nedmagring for å få fram effekt. Det gjelder for andre merker også.

Jeg hørte Marius sin går bra. Det er positivt
 
Kanskje man Bør gje dem bensin og olje. Rart en motor holder i Dyno og skjær når det blir kaldt.
Ingen av de 862 si jeg har levert El levert fra min kolega i Sverige har havarert.
Men når man ser dyse oppsettet til 800 og 860 så skjønne jeg at dem havarere. Det finnes logikk i dette.
Jeg sliter med å finne noen som er så negativ om trimming av E-Tec som du. Hva skylles det?


Er det rart at dem holder i dyno og så havarer når det blir 10-15 grader kaldere? Korrigerer xp for temp-forandringen?
 
Er det rart at dem holder i dyno og så havarer når det blir 10-15 grader kaldere? Korrigerer xp for temp-forandringen?
Dem gjør ikke det. Og det er jo ikke 860 kittet sin feil men bruker. Alle kan nå få alle scootere til å havarere.
Eier av en slik scooter burde ikke eie den.

Når det gjelder nedmagring av en 800R og en 860R er det ikke noe vits. Har sett flere 800 i Dyno som har gjed mest effekt på 450-460 dyser. Ute i kjøring har dem ikke funka bra før man montere inn 500 dyser i dem.
Sån blir det når folk skal jage hk i Dyno og tror det som funker best.
 
Dem gjør ikke det. Og det er jo ikke 860 kittet sin feil men bruker. Alle kan nå få alle scootere til å havarere.
Eier av en slik scooter burde ikke eie den.

Når det gjelder nedmagring av en 800R og en 860R er det ikke noe vits. Har sett flere 800 i Dyno som har gjed mest effekt på 450-460 dyser. Ute i kjøring har dem ikke funka bra før man montere inn 500 dyser i dem.
Sån blir det når folk skal jage hk i Dyno og tror det som funker best.

Dyno er et fantastisk verktøy. Man finner hva som bor i motoren. Effekt, hvordan bensinmengde den trenger, hvor max effekten ligger osv. Etterpå kan man justere ute i snøen. Da får man ofte bekreftet svar man fikk i dynoen. Og selvfølgelig er det en fordel at man vet hva man holder på med, på begge plasser.
 
Når det gjelder
Dyno er et fantastisk verktøy. Man finner hva som bor i motoren. Effekt, hvordan bensinmengde den trenger, hvor max effekten ligger osv. Etterpå kan man justere ute i snøen. Da får man ofte bekreftet svar man fikk i dynoen. Og selvfølgelig er det en fordel at man vet hva man holder på med, på begge plasser.
Det er jo det jeg vill frem til. Brukeren er som regel den som ikke fatte dette. De fleste porte/bygge motorer som holder I hop.
Bruker feil.
Men vi prata tidligere om Etec og du mente at den ikke hva go for så mye over 160. Nu har vi sett 173 I en gammel r800. Til 860. Så du står fortsatt på at man ikke klare slike tall El høyere I en etec?
 
Når det gjelder

Det er jo det jeg vill frem til. Brukeren er som regel den som ikke fatte dette. De fleste porte/bygge motorer som holder I hop.
Bruker feil.
Men vi prata tidligere om Etec og du mente at den ikke hva go for så mye over 160. Nu har vi sett 173 I en gammel r800. Til 860. Så du står fortsatt på at man ikke klare slike tall El høyere I en etec?

Jeg tror det jeg ser. Hvis vi ser etech i en norsk dyno så stemmer det nok. Du bruker jo å si at man ikke trenger dyno. Hvis en Etech 860 har 180 hk så hadde du jaggu merket det å! Å sitte å se på en dyno i usa som veldig ofte korrigerer 10-15 hk opp er bare tull. (Dynotech)

Ta f.eks det D&D riot kittet til ac 800. Regn ut hva den korrigerte opp!?
De sier jo at de dynokjører i kalde omgivelser...... da skulle dynoen korrigert effekten ned, ikke opp.
 
Jeg tror det jeg ser. Hvis vi ser etech i en norsk dyno så stemmer det nok. Du bruker jo å si at man ikke trenger dyno. Hvis en Etech 860 har 180 hk så hadde du jaggu merket det å! Å sitte å se på en dyno i usa som veldig ofte korrigerer 10-15 hk opp er bare tull. (Dynotech)

Ta f.eks det D&D riot kittet til ac 800. Regn ut hva den korrigerte opp!?
De sier jo at de dynokjører i kalde omgivelser...... da skulle dynoen korrigert effekten ned, ikke opp.
Trur du bør ta deg en tur til dynotech å se før du virkelig utale def om deres dyno.
Han ligger på 5% std korigering på den. Og det er pga at han har et barometrisk trykk på 28,52 og tror det Hva 1100--1500 ft altitude.
Han har mye dårligere luft en jeg har sett andre har når dem dynokjøre.
D&D har ca 0,6% std korigering når dem kjøre og ligger på nært 29,3 I baro trykk.
en cat 800 16 ga mellom 151 og 153 hk I Dynotech dynoen når jeg hva der på 2 forskjellige 800.
m9000 ga 171 hk. M 60000 inkjørt ga 120 hk. Viper ga 131 tror jeg det Hva.
Så jeg vet ikke kor langt det er fra fakta. Men du mene jo at cat 800 har under 150 hk.?.
ut fra dine påstander så vill verken Erik marklund sin superflow benk El noen andre Som har det
vise feil I forhold til en land&sea vann pumpe for hobby bruk? Hvilke dyno I Norge er godkjente for dynokjøring etter ditt syn?
Jeg trenger ikke dyno. Jeg har aldri dynokjørt noen av mine motorer. Verken min prostock motor El 862.
Jeg stoler på dem som bygge mine motorer gjør jobben sin og leverer det dem lover. PR nu har ikke noen
skuffet meg.
ang Riot kittet til D&D så gjer det hk. Dem kjørte 6,57 sek på shoot out I usa og bikeman sin Mike hills cat 800 16
som skal gje 172 hk klarte bare 7,16 sek. Så noe slaks power er det der.
 
Jeg tror det jeg ser. Hvis vi ser etech i en norsk dyno så stemmer det nok. Du bruker jo å si at man ikke trenger dyno. Hvis en Etech 860 har 180 hk så hadde du jaggu merket det å! Å sitte å se på en dyno i usa som veldig ofte korrigerer 10-15 hk opp er bare tull. (Dynotech)

Ta f.eks det D&D riot kittet til ac 800. Regn ut hva den korrigerte opp!?
De sier jo at de dynokjører i kalde omgivelser...... da skulle dynoen korrigert effekten ned, ikke opp.
Ja hva koregere den opp? Hva skal det kittet gje I virkeligheten.?..
 
Trur du bør ta deg en tur til dynotech å se før du virkelig utale def om deres dyno.
Han ligger på 5% std korigering på den. Og det er pga at han har et barometrisk trykk på 28,52 og tror det Hva 1100--1500 ft altitude.
Han har mye dårligere luft en jeg har sett andre har når dem dynokjøre.
D&D har ca 0,6% std korigering når dem kjøre og ligger på nært 29,3 I baro trykk.
en cat 800 16 ga mellom 151 og 153 hk I Dynotech dynoen når jeg hva der på 2 forskjellige 800.
m9000 ga 171 hk. M 60000 inkjørt ga 120 hk. Viper ga 131 tror jeg det Hva.
Så jeg vet ikke kor langt det er fra fakta. Men du mene jo at cat 800 har under 150 hk.?.
ut fra dine påstander så vill verken Erik marklund sin superflow benk El noen andre Som har det
vise feil I forhold til en land&sea vann pumpe for hobby bruk? Hvilke dyno I Norge er godkjente for dynokjøring etter ditt syn?
Jeg trenger ikke dyno. Jeg har aldri dynokjørt noen av mine motorer. Verken min prostock motor El 862.
Jeg stoler på dem som bygge mine motorer gjør jobben sin og leverer det dem lover. PR nu har ikke noen
skuffet meg.
ang Riot kittet til D&D så gjer det hk. Dem kjørte 6,57 sek på shoot out I usa og bikeman sin Mike hills cat 800 16
som skal gje 172 hk klarte bare 7,16 sek. Så noe slaks power er det der.


Det virker som du mener at jeg har sagt at alle korrigeres opp, men det har jeg ikke skrevet noen plass. Jeg skriver at ofte korrigeres de opp.. Er bare å regne ut selv. Enkelte scootere som er dynokjørt har lite korrigeringer og andre har mye, så korrigeringene er neppe pga jevnt dårlig luft. En turboscooter i en av testene der regnet jeg ut var korrigert 30 hk opp.

Du skriver om tider i dragrace.... Jeg orker ikke kommentere det mer enn at jeg vant det meste med min dragscooter med 237-240 hk mot mange påståtte 260-280hk scootere. Dragrace handler om så mye mer enn hk.
 
  • Liker
Reaksjoner: TRS
Diablo vil min xp gå bedre med 480 cv en 450 cc som jeg har brukt de siste årene.
I de fleste tilfeller gjør den det. Om du ikke er høyt oppe og kjører-
PF Racing Dynokjørte Fredrik Svens Stock R800 og i dyno ga den mest på 450.
I vikeligheten funket det ikke og måtte kjøre 480-500 dyser for å få den til å yte max.
 
Det virker som du mener at jeg har sagt at alle korrigeres opp, men det har jeg ikke skrevet noen plass. Jeg skriver at ofte korrigeres de opp.. Er bare å regne ut selv. Enkelte scootere som er dynokjørt har lite korrigeringer og andre har mye, så korrigeringene er neppe pga jevnt dårlig luft. En turboscooter i en av testene der regnet jeg ut var korrigert 30 hk opp.

Du skriver om tider i dragrace.... Jeg orker ikke kommentere det mer enn at jeg vant det meste med min dragscooter med 237-240 hk mot mange påståtte 260-280hk scootere. Dragrace handler om så mye mer enn hk.


Som jeg skrev så må Dynotech sin dyno gjøre det pga dårlig luft. Den korigere ca 5%. opp.
Mange gang når vi har kjørt Belte dyno har den måtte korigere ned i Boden Sverige pga det er så bra luft der.
En 901,902 superflow benk er et mye bedre verktøy en en liten Land&sea hobby dyno. Men må være rett kalibrert som alle andre dyno.
Du regna ikke ut opp karrigeringen på Riot kittet ? Veter på den. Jeg klare ikke å finne ut hvor mye? Men du vet vell?
Svare på det du ønsker av stillte spm.
Vi skal dynokjøre 862 i Tromsø i Januar for å lage en grunnmap for nye fuel systemet. Da for vi se hva den levere. Er den dynoen godkjent?
 
I de fleste tilfeller gjør den det. Om du ikke er høyt oppe og kjører-
PF Racing Dynokjørte Fredrik Svens Stock R800 og i dyno ga den mest på 450.
I vikeligheten funket det ikke og måtte kjøre 480-500 dyser for å få den til å yte max.
Skal prøve
 
Som jeg skrev så må Dynotech sin dyno gjøre det pga dårlig luft. Den korigere ca 5%. opp.
Mange gang når vi har kjørt Belte dyno har den måtte korigere ned i Boden Sverige pga det er så bra luft der.
En 901,902 superflow benk er et mye bedre verktøy en en liten Land&sea hobby dyno. Men må være rett kalibrert som alle andre dyno.
Du regna ikke ut opp karrigeringen på Riot kittet ? Veter på den. Jeg klare ikke å finne ut hvor mye? Men du vet vell?
Svare på det du ønsker av stillte spm.
Vi skal dynokjøre 862 i Tromsø i Januar for å lage en grunnmap for nye fuel systemet. Da for vi se hva den levere. Er den dynoen godkjent?

rpm hk tq bsfc fuel air f-psi corr
8100 175.7 113.9 0.586 98.2 55.5 43.1 1.04

Fuel/ bsfc = ukorrigert effekt

98,2/ 0,586= 167,6 hk



Jeg har betalt flere hundre tusen for dynoen, kjøletårn, ventilasjon, pcutstyr, vanntrykksystem og reserve torque armer og deler. Jeg og mange flere er nok ikke enige med deg om at det er bare "hobby-greier". Selv om superflow er bedre utstyr.

Vi ser korrigeringer her også, både opp og ned, alt etter barometertrykk og temperaturer. Men hvis man setter seg ned å regner litt på dynotester hos dynotech og noen andre i usa så finner man korrigeringer som er mistenkelig høy. Men de har også noen få korrigeringer nedover.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kr Ingebrigtsen
rpm hk tq bsfc fuel air f-psi corr
8100 175.7 113.9 0.586 98.2 55.5 43.1 1.04

Fuel/ bsfc = ukorrigert effekt

98,2/ 0,586= 167,6 hk



Jeg har betalt flere hundre tusen for dynoen, kjøletårn, ventilasjon, pcutstyr, vanntrykksystem og reserve torque armer og deler. Jeg og mange flere er nok ikke enige med deg om at det er bare "hobby-greier". Selv om superflow er bedre utstyr.

Vi ser korrigeringer her også, både opp og ned, alt etter barometertrykk og temperaturer. Men hvis man setter seg ned å regner litt på dynotester hos dynotech og noen andre i usa så finner man korrigeringer som er mistenkelig høy. Men de har også noen få korrigeringer nedover.

Jeg synes ikke 5 % er mye på den Dritt luft Dynotech har. Prøv du å kjør med 28,52 og se hva din dyno gjør.
Er 171 hk i M900 mye? er 151-153 hk i Cat 800 16 mye? Er 120 hk i M6000 innkjørt mye?
Jeg synes disse tallene er helt ok. Ikke i fantasi land. Om du synes dem har høg effekt i forhold til hva du tror så fortell hvor det skal ligge?
 
Jeg synes ikke 5 % er mye på den Dritt luft Dynotech har. Prøv du å kjør med 28,52 og se hva din dyno gjør.
Er 171 hk i M900 mye? er 151-153 hk i Cat 800 16 mye? Er 120 hk i M6000 innkjørt mye?
Jeg synes disse tallene er helt ok. Ikke i fantasi land. Om du synes dem har høg effekt i forhold til hva du tror så fortell hvor det skal ligge?

Regn på flere tester. Noen mener jeg er helt innafor. Men enkelte tester virker som de er kjøpt og betalt.
150hk i cat 800 høres helt rett ut for meg.

"drittlufta" som du skriver om er barometer-trykk. Den er ikke konstant noen plass i verden såvidt jeg vet. Kan godt være at det var lavtrykk der den gangen, men neppe hele tia. Hvis man vet datoen for dynokjøringene så kan man enkelt sjekke på nett hvordan barometertrykk det var akkurat der den dagen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Turboclimber
Regn på flere tester. Noen mener jeg er helt innafor. Men enkelte tester virker som de er kjøpt og betalt.
150hk i cat 800 høres helt rett ut for meg.

"drittlufta" som du skriver om er barometer-trykk. Den er ikke konstant noen plass i verden såvidt jeg vet. Kan godt være at det var lavtrykk der den gangen, men neppe hele tia. Hvis man vet datoen for dynokjøringene så kan man enkelt sjekke på nett hvordan barometertrykk det var akkurat der den dagen.
Ok, du mene det. Hvor stor variasjon har du på Baro trykk?
Jeg har ikke mye variasjon på vinteren. Kolegaen min i boden har også stabilt høyt baro trykk. ;Men ikke at det er konstant.
Men jeg har aldri sett lave 29 el mitt 28 hos meg el hos Kolegaen i boden.
Da vi kjørte Beltedyno testan i 2011 i August mnd lå vi på allt fra 1000 mb og opp til 1027 om jeg mines rett. Dette er god luft. Men tror vi så en gang 999.
Jeg prata med Jim på Dynotech,han sier lufte er dårlig der og er mye under 29 når han kjøre dyno.

Rk-Tec bruker Dynotech og sier det er den beste dyno han vet om. Han på står jo 190 + hk i 925 kittet. Det samme ser jeg din kolega reklamere med. 185-195 hk. Men hvorfor dette spriket?
 
Ok, du mene det. Hvor stor variasjon har du på Baro trykk?
Jeg har ikke mye variasjon på vinteren. Kolegaen min i boden har også stabilt høyt baro trykk. ;Men ikke at det er konstant.
Men jeg har aldri sett lave 29 el mitt 28 hos meg el hos Kolegaen i boden.
Da vi kjørte Beltedyno testan i 2011 i August mnd lå vi på allt fra 1000 mb og opp til 1027 om jeg mines rett. Dette er god luft. Men tror vi så en gang 999.
Jeg prata med Jim på Dynotech,han sier lufte er dårlig der og er mye under 29 når han kjøre dyno.

Rk-Tec bruker Dynotech og sier det er den beste dyno han vet om. Han på står jo 190 + hk i 925 kittet. Det samme ser jeg din kolega reklamere med. 185-195 hk. Men hvorfor dette spriket?

For å slippe diskusjon om barometertrykk variasjoner så legger jeg ved dette bildet fra yr, av din hjemplass. Her ser du barometertrykket merket med grønt. (28,7)
Har man godt vær så er gjerne trykket over 1000. Det gjelder også i USA.

image.png



Klart mange liker dynotech, de leverer gode tall
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Nils A
Det betyr at en motor vil gå bra i NY med normalt korrigering nedover, mens i Alta vil en motor yte noe mindre og dyno vil normalt korrigere litt oppover.

Jeg tror land and sea dyno har null korrigering ved 1015 millibar.

Jeg skal ta å måle baro trykk med min kalibrerte måler på fradag så får vi se om den er i nærheten,
Den er kalibrert etter målinger på flyplassen.
Tror nu det er litt feikl å gå ut ifra estimet baro trykk og vær. Når vise yr og andre rett ver for gite dager. Tror nu at man må ta dag for dag. STD og alle korigerings faktore er lik på alle dyno.
 
Jeg skal ta å måle baro trykk med min kalibrerte måler på fradag så får vi se om den er i nærheten,
Den er kalibrert etter målinger på flyplassen.
Tror nu det er litt feikl å gå ut ifra estimet baro trykk og vær. Når vise yr og andre rett ver for gite dager. Tror nu at man må ta dag for dag. STD og alle korigerings faktore er lik på alle dyno.

Man finner barometertrykk for hver enkelt flyplass på nett. Jeg sammenligner med evenes flyplass, og værstasjonen til dynoen stemmer hver gang. Flyplassen ligger like lavt som her og er 1,5 mil unna i luftstrekk. At jeg viste yr sine målinger var bare et eksempel.

Her ser du målinger fra Alta flyplass idag. Stemmer bra med yr også

image.jpeg
 
Sist redigert:
Bruker dere teknologisk institutt for årlig kalibrering av målerne deres? De er vel hvert år for å kalibrere momentnøkler, måleapparat osv hvis dere er godkjente verksted.?
 
Bruker dere teknologisk institutt for årlig kalibrering av målerne deres? De er vel hvert år for å kalibrere momentnøkler, måleapparat osv hvis dere er godkjente verksted.?

Teknologisk institutt?

Bilxtra i Harstad er godkjent for kalibrering av verksted- verktøy her i området.
Dynoen er så lett å kalibrere at det kunne jeg overlatt til kundene hvis jeg ville.