GENERELT DYNOTRÅDEN

Status
Stengt for ytterligere svar.
Det e ikke få tima vi har brukt på å fintune mappen på 1200 turboen min enda der fikk vi jo en ferdig mapp fra Mcx som alle kan bruke å kjøre safe med, men når man logger denne finner man ut at der e mye arbeid igjen for å få den perfekt å skulle æ ha betalt for det arbeidet til en tuner hadde det nok kostet mere enn det smaker ja :)
 
Men som sagt av @Turbokarlsen så va denne heelt peise orginal, ikke fettla med map. Det va mest før å ha et utgangspunkt når man da begynner å legger på trim å endringer, altså " uorginal " :)
 
Blir spennende det hær med di Polarisan for æ trur no ikke vi får se så mange tall på dæm for da kan det jo hende vi får se at det 860 kittet som selges i bøtter å spann om dagen ikke gir så mye effekt så da riser dæm no bare si ega ræv :p
Men det e no bare nåkka æ trur da :)
 
Finnes det noe dokumentasjon på om di Wøssner stemplene gir noe mere effekt kontra originale. Noen som har byttet til disse å kjørt i dyno før og etter?
 
Blir spennende det hær med di Polarisan for æ trur no ikke vi får se så mange tall på dæm for da kan det jo hende vi får se at det 860 kittet som selges i bøtter å spann om dagen ikke gir så mye effekt så da riser dæm no bare si ega ræv :p
Men det e no bare nåkka æ trur da :)

Ikke godt å si, 170hk på en Polaris ekke lett.. tippe at æ ikke kommer nokka i nærheta av det, alt som er på min er egentlig groft 860 kit bare ikke sylinder eller 860 wøssner. mesteparten er nu kjøpt hos Hsk da :)
 
Finnes det noe dokumentasjon på om di Wøssner stemplene gir noe mere effekt kontra originale. Noen som har byttet til disse å kjørt i dyno før og etter?
Finnes dokumentasjon på at de gir bedre effekt enn BRUKTE orginale.
Men klart,taitere toleranse bør jo tette bedre og øke kompen og effekten!
 
Finnes dokumentasjon på at de gir bedre effekt enn BRUKTE orginale.
Men klart,taitere toleranse bør jo tette bedre og øke kompen og effekten!

Når man miste psi på motorn etter å kjørt 700km... med orginale så vill jo effekten øke bare me å sette på ordentlige stempla
 
Har fulgt med litt på de siste diskusjoner her, kanskje feil og spørre om slik i denne tråden. Siden det er om dyno å tall, Men jeg som har en orginal -12 800etec renegade backcountry x. Hva er det første jeg burde gjøre med min? Er ikke ute etter mest mulig effekt sånt sett, men noen ganger i mye snø så kunne jeg tenkt meg et par hk mer(sikkert en lengre belte og) Er ikke snakk om lange WOT oppover fjellsider akuratt, men en kamp i skogen :p
 
Nei æ syntes det va rart om det skulle være det, men på 1500km gammle originalstempel kan æ tænke mæ at det kunne være målbart effekt tap ja.

Det er egentlig ikke et stort stempel problem på Polaris 800, men problemet ligger mere i Olje tilførselen.

Scooterne ligger på grensen pga utslipskrav fra Polaris, og i 2008-2010 var det et ekstra krevende problem.

Siden det var 1 til 2 gasswire på 08-10 altså gikk det fra 1 gasswire til 1 til spjeldhus og 1 til olje pumpe.

Vist kunden slakket gasswire oppe på styret / eller at wire tøydes fikk det store konsekvenser for olje pumpen som er veldig ømfintlig på justering.

På 11-15 er det et 1 gasswire til throttle body og et stag til olje pumpen.
Problemet her er at plast endene i staget slites, justerskruen / platen justerskruen treffer hver gang du kliper gass slites så havner en scooter som har 1/50-60 i olje ratio fort til 1/80-100.

Oljefilmen i cylindret skades, stempel ring flakes / mister belegg, opp / ned klarning på øvre stempel ring blir større, øvre stempel ring utsettes og for høyest temperatur sidens dagens motorer spyler bensinen mest mulig bakover i cylindret slik at minst mulig drivstoff ikke havner i eksosanlegget.

Husk at bensin kjøler ned motoren, dermed høyere slitasje.

Olje filmen i cylindret blir så varm at den blir så flytende at den ikke klarer og holde smørringen.

Etter at vi på Motorsenteret AS i 2012 innså problemet så har vi hatt 4-5 havari på ca 450 leverte Polaris scootere som vi har levert.

1 har feks vært at kunde har lagt olje kort på skien som hadde snø oppå, avluftning frøys og ble vakum i oljetank, siden det kom vann i avluftnings delen.

2 har vært at Kunde ikke hadde vært på service på over 15000 km og i tilleg ikke kjørte orginal Polaris olje, styrnings hullene i cylindret kokset igjen og ventilene fikk ikke pulsing fra komp trykk om å åpne.

Anbefaler alle som tar service på deres Polaris scooter og bruke en 4 mm bor og fjerne koks fra eksos ventil styrnings hullet i cylindret.

Så kommer det til di fantastiske wøssner stemplene som redder verden, men under stempel bytte får kundene beskjed om og justere opp olje forbruket, da løser man jo det egentlige problemet.

I mine øyner er ikke feks wøssner stempel løsningen, men det ligger i olje.

Polaris har ikke lov meg bekjent og gi tips om og justere opp olje forbruket siden det vil øke utslipp,derfor er det i dag elektronisk olje pumpe på deres nye HO motor.

Pumpen justeres av throttle posisjon og rpm

Å det jeg skriver NÅ er løsningen på Polaris 800.

Håper dette er til hjelp.

Har forresten byttet navn fra Piper til MRT
 
I 2015 var det heller ingen motorhavari etter ca 600 solgte 800 / 600 swback axys på garanti oss Polaris i europa.

Motoren er i dag veldig skuddsikker, mye pga tekologien som gjør det mulig for ecu og kjenne på hvilken cylinder motor har knock signal på, da stiller motoren ned tenning på det cylindret som har en mulig skjæring.

Denne tekologien har vært siden 08 800, men et problem som va tidligere var at det va veldig lett og bytte om på plugghettene, resultatet var motorhavari siden ecu skrudde ned tenning på feil cylinder.

Noe som resulterte i motor havari

På dagens HO motor senker ecu motor effekt vist det ikke holder og senke tenning på det cyl som er i faresonen

Så enkelt som og senke tenning og stenge vingporter og eksos port med deres nye elektroniske eksos ventiler.

Som før va trykkstyrte med en solenoid som slapp ut trykket, den styrte kun eksos port.

Dagens HO motor har 3 stegs eksosventiler, Idle - mellom register - full gass.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere
min 2011 SBA lå på 80-100:1 i oljeforbruk fra ny. Har hatt en skvett olje på tanken så å si hver gang jeg har fylt, og justerte pumpa når jeg bytta stempel på ca 6000km.
I tillegg har man jo ei lufting på oljetroppa som ikke er all verden, tok ei nål å smelta ekstra hull slik at det iallefall ikke skal bygge seg vakum på tanken... Ikke fått målt blandingsforholdet nå i nyere tid..

... men nå er vi vel på god tur off topic i denne tråden (igjen) :p
 
Det er egentlig ikke et stort stempel problem på Polaris 800, men problemet ligger mere i Olje tilførselen.

Scooterne ligger på grensen pga utslipskrav fra Polaris, og i 2008-2010 var det et ekstra krevende problem.

Siden det var 1 til 2 gasswire på 08-10 altså gikk det fra 1 gasswire til 1 til spjeldhus og 1 til olje pumpe.

Vist kunden slakket gasswire oppe på styret / eller at wire tøydes fikk det store konsekvenser for olje pumpen som er veldig ømfintlig på justering.

På 11-15 er det et 1 gasswire til throttle body og et stag til olje pumpen.
Problemet her er at plast endene i staget slites, justerskruen / platen justerskruen treffer hver gang du kliper gass slites så havner en scooter som har 1/50-60 i olje ratio fort til 1/80-100.

Oljefilmen i cylindret skades, stempel ring flakes / mister belegg, opp / ned klarning på øvre stempel ring blir større, øvre stempel ring utsettes og for høyest temperatur sidens dagens motorer spyler bensinen mest mulig bakover i cylindret slik at minst mulig drivstoff ikke havner i eksosanlegget.

Husk at bensin kjøler ned motoren, dermed høyere slitasje.

Olje filmen i cylindret blir så varm at den blir så flytende at den ikke klarer og holde smørringen.

Etter at vi på Motorsenteret AS i 2012 innså problemet så har vi hatt 4-5 havari på ca 450 leverte Polaris scootere som vi har levert.

1 har feks vært at kunde har lagt olje kort på skien som hadde snø oppå, avluftning frøys og ble vakum i oljetank, siden det kom vann i avluftnings delen.

2 har vært at Kunde ikke hadde vært på service på over 15000 km og i tilleg ikke kjørte orginal Polaris olje, styrnings hullene i cylindret kokset igjen og ventilene fikk ikke pulsing fra komp trykk om å åpne.

Anbefaler alle som tar service på deres Polaris scooter og bruke en 4 mm bor og fjerne koks fra eksos ventil styrnings hullet i cylindret.

Så kommer det til di fantastiske wøssner stemplene som redder verden, men under stempel bytte får kundene beskjed om og justere opp olje forbruket, da løser man jo det egentlige problemet.

I mine øyner er ikke feks wøssner stempel løsningen, men det ligger i olje.

Polaris har ikke lov meg bekjent og gi tips om og justere opp olje forbruket siden det vil øke utslipp,derfor er det i dag elektronisk olje pumpe på deres nye HO motor.

Pumpen justeres av throttle posisjon og rpm

Å det jeg skriver NÅ er løsningen på Polaris 800.

Håper dette er til hjelp.

Har forresten byttet navn fra Piper til MRT
Se der ja :) Endelig et helt ærlig svar. Har hørt en god del om akkurat det du beskriver hær, men uverifiserte rykter er ikke alltid rett. Syntes det var rart at ingeniørene til polaris ville bruke slike stempel om kvaliteten var så dårlig noe jeg betvilte på det sterkeste. Nye originale stempel å fiks på oljepumpeoverføringene så er jo hele problemet løst ser det ut som :)
 
Havari er en ting,tap av effekt en annen.
Rett skal være rett, det beynner vel å bli rimelig kjent nå at Polaris 800 taper kompresjon litt raskere enn ønskelig uten at det resulterer i havari? Og når det skjer gradvis er det vel ikke bare for menigmann å oppdage dette. Ikke alle skjønner at f.eks drop i turtall kan bety at du ikke har samme kompresjon som når scooteren var ny.
(Dette gjelder ikke bare Polaris)
 
Havari er en ting,tap av effekt en annen.
Rett skal være rett, det beynner vel å bli rimelig kjent nå at Polaris 800 taper kompresjon litt raskere enn ønskelig uten at det resulterer i havari? Og når det skjer gradvis er det vel ikke bare for menigmann å oppdage dette. Ikke alle skjønner at f.eks drop i turtall kan bety at du ikke har samme kompresjon som når scooteren var ny.
(Dette gjelder ikke bare Polaris)
Stemmer helt det du sier hær, men du beholder vel ikke kompresjonen for ever med å bytte til annen stempeltype uten å løse oljeproblemet vel? Ringene vil vel flakke av når varmen har fått gjort sitt e æ tæmmelig sikker på :p
Nei det e mange som desverre ikke oppdager at motoren går dårligere å dårligere men bare fortsetter som før å kjøre til den havarerer noe som ikke alltid skjer da :)
 
Status
Stengt for ytterligere svar.