Hengerdilemma

Dette er korrekt, last skal sikres med 100% fram, 50% bak, sideveis og over.

1000 kilo skal da sikres med 1000 kilo stropper slik at det ikke kan skli fram, 500 kilo stropper bak, sideveis og over. Dette er minimum og skal være stropper som har ce merking samt merking av styrke på stropper.
Så med 2stk 500kg lastestropper er da nok på en scooter på 250kg, eller...? Og når regnes en stropp for å være "dobbel"?
 
nei det gjelder alle som ferdes på offentlig vei.
Lasten bryr seg vel ikke om du kjører i næring eller ikke.

Jeg har fått bekreftet fra Statens Vegvesens personell opptil flere ganger at korrekt merking av stropper kun er nødvendig i næring, men hva vet vel jeg og de?
Jeg har blitt stoppet i tilhengerkontroll noen ganger også, kun en av gangene med forskriftsmessig merkede stropper. Jeg har alle gangene fått bekreftet at lasten var sikret korrekt.
 
Jeg har fått bekreftet fra Statens Vegvesens personell opptil flere ganger at korrekt merking av stropper kun er nødvendig i næring, men hva vet vel jeg og de?
Jeg har blitt stoppet i tilhengerkontroll noen ganger også, kun en av gangene med forskriftsmessig merkede stropper. Jeg har alle gangene fått bekreftet at lasten var sikret korrekt.

Vist en last veier 500kg og du ha stropper som ikke er merket, hvordan vet du at dem holder?

Eneste som jeg har hørt (og som ikke er merket med kg) som holder er di klemmene som du setter på, en framme som låser begge skiene, og en for å låse vanger. Men disse er ce godkjent og kun laget for å sikre en scooter.

Grunnen til at jeg mener det er at jeg både har kjørt opp til laste bil og til BE, og på begge kursene/teori delene så skulle det kun brukes laste stropper med Ce merking og bruddstyrke.
 
Så med 2stk 500kg lastestropper er da nok på en scooter på 250kg, eller...? Og når regnes en stropp for å være "dobbel"?


Burde gå helt fint det. Har blitt stoppet en del ganger både privat og jobb, å dem ser bestandig på stroppene om dem er skadet og har rett merking.
 
Vi kan heller være enig om å være uenige :)

Med merket laste stroppe så vet du vertfall hva fabrikanten har testet den til, og hva den skal tåle når den er i god stand ;)
 
Det er ikke krav om godkjente stropper utenfor næring. Du kan sikre lasten med tau, så lenge tauet er sterkt nok til å holde lasten fra å bevege seg bak og til sidene 50%, samt 100% fremover. Har også BE og reagerte på dette under kurset... ;)
 
Kan hende at jeg tar feil nå, sitter å leter etter dokumentasjon på dette med godkjente stropper.
Eneste jeg nå finner er på lastebil. Vanlig personbil henger så er det ikke nevnt noe om merking av stropper eller utstyr verken i lovdata eller til statens vegvesen, men ser at bonden må følge samme regler som dem med lastebiler.

så @Anonympudding kan hende at du har rett på dette :)
 
Kan hende at jeg tar feil nå, sitter å leter etter dokumentasjon på dette med godkjente stropper.
Eneste jeg nå finner er på lastebil. Vanlig personbil henger så er det ikke nevnt noe om merking av stropper eller utstyr verken i lovdata eller til statens vegvesen, men ser at bonden må følge samme regler som dem med lastebiler.

så @Anonympudding kan hende at du har rett på dette :)

Jordbruk og dyrehold er næring...
 
Festeutstyr trenger ikke å være merket i privat øyemed. Egentlig litt uryddig, hvorfor ikke bare si at alt skal være merket, det selges jo overalt nå.
I det hele tatt synes jeg hele greia er litt ullen når jeg tok lastsikringskurset.
Kjøreskolen har en skaphenger med to paller inni på 1500kg eller hva det skal være til sammen. Den fremste var stemplet inn mot front veggen som eneste sikring framover, ellers stropper hit og dit. Den bakom var sikret med grime osv.
Dette er en Eurowagon et eller annet med laminert skumplast moduler.
Jeg spør: Hvordan vet vi(jeg) og evt kontrollør hva den frontveggen tåler? Ja vi kan nok anta at den tåler det og alt er fint men hvordan vet vi det?
Svaret jeg får er at veggen er laget av sånn og sånn og forskriftene krever ikke dokumentasjon på sånt.
Jaha ja....
 
Sist redigert:
Her er link til kjøretøyforskriften Kapittel 45 Lastsikringsutstyr https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_45#§45-1

Her står det at stropper som tåler en strekkraft på 2tonn (20000 N) skal være merket. Men det står også i §45-1 1 at denne paragrafen ikke gjelder for bil og tilhenger til bil. Altså er krav til merking av stropper kun gjeldende på kjøretøy over 3500kg (lett lastebil og oppover), uavhengig om det er transport i nærings eller privat.
 
  • Liker
Reaksjoner: smaug1
Her er link til kjøretøyforskriften Kapittel 45 Lastsikringsutstyr https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_45#§45-1

Her står det at stropper som tåler en strekkraft på 2tonn (20000 N) skal være merket. Men det står også i §45-1 1 at denne paragrafen ikke gjelder for bil og tilhenger til bil. Altså er krav til merking av stropper kun gjeldende på kjøretøy over 3500kg (lett lastebil og oppover), uavhengig om det er transport i nærings eller privat.

Kan vel fint trekke en tilhenger til bil etter en 4T pickup...
 
Stemmer ganske bra det, har gjort det i 2 år med min Silverado registrert som lett lastebil. Men jeg har da aldri sagt at man ikke kan trekke tilhenger etter 4T pickup.

Blir kanskje en tolkning, men her er teksten: "Fra 29. april 2009 gjelder denne paragraf ikke for bil og tilhenger til bil."
Tilhenger til bil er unntatt og du kan trekke tilhenger til bil etter lett lastebil...

Kan hende jeg er på tynn is med denne tolkingen, men hovedregelen om et skille mellom næringsliv og privat er det som er opplyst fra traffikkskolene.

Kverrulerer litt på denne da jeg bruker SuperClamp, som ikke er "godkjent" i henhold til lastsikring og WLL/SWL. Disse blir også innimellom brukt på henger til bil, etter lett lastebil...
 
Kan hende at jeg tar feil nå, sitter å leter etter dokumentasjon på dette med godkjente stropper.
Eneste jeg nå finner er på lastebil. Vanlig personbil henger så er det ikke nevnt noe om merking av stropper eller utstyr verken i lovdata eller til statens vegvesen, men ser at bonden må følge samme regler som dem med lastebiler.

så @Anonympudding kan hende at du har rett på dette :)

En bonde, er en som driver i næring, ergo må han følge samme regler som en lastebil sjåfør
 
Blir kanskje en tolkning, men her er teksten: "Fra 29. april 2009 gjelder denne paragraf ikke for bil og tilhenger til bil."
Tilhenger til bil er unntatt og du kan trekke tilhenger til bil etter lett lastebil...

Kan hende jeg er på tynn is med denne tolkingen, men hovedregelen om et skille mellom næringsliv og privat er det som er opplyst fra traffikkskolene.

Kverrulerer litt på denne da jeg bruker SuperClamp, som ikke er "godkjent" i henhold til lastsikring og WLL/SWL. Disse blir også innimellom brukt på henger til bil, etter lett lastebil...
Hva trafikkskolene opplyser får de stå for på egen kappe, Lovdata er ganske klar på at kravene gjelder lett lastebil (og tyngere kjøretøy), uavhengig om det er næring eller privat. Som for øvrig stemmer overens med hva jeg lærte hos trafikkskolen da jeg kjørte opp til C1E for 2,5 år siden.
Derimot hva som gjelder når man trekker en tilhenger til bil etter en lett lastebil er ikke så lett og tolke. På planet til lastebilen vil det være krav om merking, men er tilhengeren unntatt?

Men kravet om CE merking gjelder kun for lastsikringsutstyr beregnet for 2 tonn eller mer, altså er det ikke krav til merking på SuperClamp selv på tyngere kjøretøy. For øvrig var det en på dette forumet som sendte mail til Statens Vegvesen og spurte nettopp om SuperClamp var lovlig å benytte for lastsikring. Husker ikke ordrett hva svaret fra SVV var men konklusjonen var at de så ingen grunn til at disse ikke skulle være lovlig.

Edit: http://www.scooterforum.no/index.php?threads/festing-av-scooter-på-henger.39452/#post-395126
 
  • Liker
Reaksjoner: Krom
En bonde, er en som driver i næring, ergo må han følge samme regler som en lastebil sjåfør


Skjønner det, men rart at dem som driver næring (bonde) er fritatt for regler når du bruker hjullaster eller gravemaskin, men det er en annen diskusjon

Edit: ble mye tull med...
 
har nå fått en JJ trailer 5300 til gårds. noen som har satt inn webasto i denne eller tilsvarende som har noen tip og bilder.
 
Monterte 5kw Kina webasto inn i jj trailern min. Laget en kasse så den e lett å ta ut ved behov. Kun å tette hull i dørken til eksosen. Kan gjerne legge bilder hvis det er interesse for det.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere
Skal sveise meg en kasse i aluminum. Laget denne I full fart. Funker forøvrig veldig bra.
20190118_123642.jpg
20190118_123651.jpg
20190118_123739.jpg
20190116_211048.jpg
 
Har du batteri eller noe i den kassa der? Er kanskje risky å ha det i samme kasse som varmern... Eksos har do lagt ned igjennom gulvet skjønte jeg? Ta gjerne bilde inni kassa di å og post. Har du link til hvilken duppedings du kjøpte så er jeg mottakelig for link :)

Vil anbefale deg å legge plastgulv i hengern. Flere valg som du kan vurdere i denne tråden : https://scooterforum.no/index.php?threads/plast-belegg-for-å-bruke-i-tilhenger.33886/
 
Har du batteri eller noe i den kassa der? Er kanskje risky å ha det i samme kasse som varmern... Eksos har do lagt ned igjennom gulvet skjønte jeg? Ta gjerne bilde inni kassa di å og post. Har du link til hvilken duppedings du kjøpte så er jeg mottakelig for link :)

Vil anbefale deg å legge plastgulv i hengern. Flere valg som du kan vurdere i denne tråden : https://scooterforum.no/index.php?threads/plast-belegg-for-å-bruke-i-tilhenger.33886/

Har skids og hengsler fra caliber som skal inn der. Ja batteri er i kasse. Adskilt fra varmer. Skal finne link og bilde.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker