POLARIS Karlstrøm's Iqrr wc1200 triple

Karlstrøm

Karlstrøm's garage
21 Des 2010
1.438
1.521
Troms
Hentet meg en Iqrr 2009mod som skal bygges litt om.

Plan for denne er som følgende:

-Bygge wc1200 motor å sette inn, Denne motoren blir så og si ny. Stort sett bare blokken, forgasserne og skinken i veiva som er brukt.
-Jaws pipes
-Forlenge den
-Challenger extreme belte
-Smalere forstilling
-Nye dempere
-Bytte stigbrett
-Nye fangere
-Mulig noe pulverlakk etterhvert


Veiva er sendt til svein-børre i rossfjorden for ombygging og totaloverhaling, bytte av alle lagrene og rådene.

Kommer mere bilder og oppdateringer etterhvert.
20180123_215157.jpg
20171207_194457.jpg
20171207_201041.jpg
20180118_180723.jpg
20170203_205526.jpg
20170203_204804.jpg
20170203_204645.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: 19 brukere
Prøve å skvise inn litt tid til å skruve på motoren.
Begynte og porte ene sylinderen ikveld.
Kjøpte porte maler fra en kar i usa, så jeg vet sånn noenlunde hvor jeg skal porte.
Blir nok å gå med noen timer på denne jobben.
20180129_233715.jpg
20180129_233643.jpg
20180129_233632.jpg
20180129_233337.jpg
20180129_221122.jpg
20180129_221149.jpg
 
Endelig fått tid til å skru litt igjen. Montert 36" zbroz forstilling og fox evol r dempere.
Pulverlakkert spindlene rød.
Ble mellom 25-30cm smalere enn original forstillinga:eek:
Forstillinga og demperne kjøpt av @Hamnvik:)
Spindlene kjøpt av @Sputnikk Pedersen :)
Takk til brodern @lyspæra for dreiing av nye foringer:thumb:

Kommer oppdatering om motorn iløpet av helga:)

20180405_175011.jpg
20180405_215207.jpg
20180405_215655.jpg
20180405_215228.jpg
20180405_214901.jpg
20180405_214912.jpg
20180405_235132.jpg
20180405_235139.jpg
 
Sist redigert:
Gleder meg til å høre hvordan denne "oppfører" seg med ny forstilling. Har en IQ RR selv som jeg skal bytte på, i håp om at den skal slite mindre på den gamle kroppen min :gskratt:
 
Gleder meg til å høre hvordan denne "oppfører" seg med ny forstilling. Har en IQ RR selv som jeg skal bytte på, i håp om at den skal slite mindre på den gamle kroppen min :gskratt:
Ganske spent selv, trur det blir veldig bra :) Hadde en iqrr for noen år siden med original forstilling, nesten umulig å få på ei ski :p
 
Begynte og montere motoren sammen. Men kom ikke lenger enn å montere veiva inn. Skulle sette på stemplene men fikk ikke inn kryssbolten i lagret, viste seg og være mindre innerdiameter på lagret enn originallager. Får håpe forhandleren har nye på lager.
Fikk nå justert ringgapen på alle ringene om ikke annet.
@lyspæra heiv seg rundt og pulverlakkerte litt motordeler i candy red :D:thumb:

20180407_170157.jpg
20180407_181107.jpg
20180407_182937.jpg
20180407_194254.jpg
20180407_194452.jpg
20180407_210005.jpg
20180407_210904.jpg
20180407_210911.jpg
received_1652836538165033.jpeg
received_1652836571498363.jpeg
received_1652836574831696.jpeg
received_1652836594831694.jpeg
received_1652836614831692.jpeg
received_1652836624831691.jpeg
 

Vedlegg

  • 20180407_210758.jpg
    20180407_210758.jpg
    226,5 KB · Sett: 115
Ser bra ut.
Et lite tips som er verdt å ta med seg. Overflaten i sylindre og veivhus hvor det passerer bensin og luft bør ha en ru overflate. En glatt overflate danner store væske dråper, å det felles også ut væske fra luftstrømmen lettere på en glatt overflate.
Om du heller vann på en glass plate, så vi du se at det er tilnærmet umulig å få dette til å dele seg i små dråper, uten noen kjemisk behandling.
Det samme skjer inne i motoren. Det er ikke til å unngå at det felles ut litt bensin fra luft strømmen. Med en ru overflate, så vil denne væsken dele seg opp i små dråper. Når så luft flødet i motor øker, så vil luften enkelt dra meg seg dette, da det er så små dråper. Men når det samler seg i større dråper krever det mer fløde for at væsken skal klare å rive seg med luft strømmen.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Robert
Jeg kan tilegge at mange bruker å blåse lett over med sand etter porting for å få tilbake ruheten der man har slipt.