POLARIS Khaos Turbo

ProRide

Medlem
19 Jan 2012
44
135
orkdal
Hei!
Ny sessong som polaris ambassadør betyr selvfølgelig nytt prosjekt.
Har aldrig skrevet noe prosjekt tråd tidligere, så dette blir spennende:thumb:

Som trådtittel beskriver falt årets valg på 2020 KHAOS med en god del oppgraderinger, derav er ett mtntk intercooled turbokit bestilt. Har aldrig eid turboscooter, men dog kjørt noe hos kompiser.

Noe av det andre som er påplass er;
Dekalkit.
Lavere og smalere RSI styre.
Ekstra kjøler fra mtntk.
Vent kit.
Boggie forsterkning fra IceAge.
Setetrekk.
Frontbøyle.
Custom hjemmelaget bakbøyle.
Kappet tunell.
Kommer til og kjøre ett safe oppsett med minimalt trykk til og begynne med, til jeg får noen mil på maskinisten.

Om noen med erfaringer fra 2T turbo finner det interessant, vil jeg gjerne høre deres meninger angående bensin! Da tenker jeg hovedsaklig på 100LL/98okt/racefuel og fordeler/ulemper med de forskjellige sortene, samt blandingsforhold!

legger ved bilde av fjordårets prosjektmaskin mens jeg venter på at årets skal ankomme hos forhandler:)
600B16CA-0DBB-47A7-A5F2-BE002F5813BC.jpeg
 
Hvis du ikke har god tilgang til 100LL er det bare å kjøre 98 okt. Det burde holde til 6-8 psi på stock komp ihvertfall. Er 98 bensinen levert av shell måler den egentlig 104 oktan. Hvorfor? Den inneholder 10% etanol. Er det bra? Etanol og 2t er ikke særlig bra kombo. Tiltak? Bland litt 2t olje i bensinen så går det bra. 10% etanol er ikke all verden og du skal IKKE kjøre ethanol mode på scooter pga det. Og en siste ting, selv om du kjører shell 98 så skal du ikke behandle den som noe mer enn 98 oktan. Jo den er kanskje litt mer resistant mot dET men hovedsaken til hvorfor shell har gjort det er for at motorer som må ha 98 skal gå safe på deres bensin + at det forebygger skitoppbygging i bensinsystemet, spesiellt dysene.

Utenom det så høres det ut som et tøfft prosjekt. Har hatt fornøyelsen av å få bittelitt seat time på Khaos og må si jeg har aldri kjørt en stock scooter som føles så perfekt ut til meg og min kjørestil rett ut av eska! Gleder meg til å se om du får 850 turbo til å funke like bra som 800 MTNTK turbo har funket her til lands :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ProRide
Takk for godt og utfyllende svar @MHP :thumb:

jobber med og skaffe 100LL nå, så får vi se om det lar seg gjøre. Vil høyst sansynlig kjøre med original kompresjon for og få mest mulig bunndrag(?).
Forhandlern min har blitt leverandør av aspen, så har ett alternativ der også. Men skal jeg kjøre på ren aspen 98okt så kommer nok prisen til og endre seg drastisk.
Fikk bekreftet levering av turbokit mot slutten av neste uke nå, så blir vel og montere så fort scootern er på plass! Gleder meg virkelig til og prøve 850 med turbo:wow:
 
  • Liker
Reaksjoner: foxeiven
Tøft :) Skal følge med her.

Har selv en 19 PRO som jeg kunne tenkt meg et turbokit på, så blir spennende å følge med på din Khaos. Hva syns du om Öhlins kontra originale dempere på 19 modellen? :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ProRide
Morro med god respons:biggrin:

Forhandlern min har samarbeid med importør av mtntk, så valget ble enkelt for meg i vinter ja :thumb:

@Nyheim
For og være ærlig merket jeg ikke så mye til öhlins kontra originale før på vårparten, da hoppa nærmet seg 50m.
Men nå er jeg bare 70kg pluss utstyr/klær og da.
Så i bunn og grunn tror jeg nok en tyngre herremann som setter seg mer inn i demperoppsett får mere utnytte av de ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim og foxeiven
Det geniale med snowcheck 2020 er at man fikk velge farge på tunell, spindler og understell, plastikk og valgfri høyde på styret :thumb:
Årets valg kom seg på helsvart, og laveste styret. Dette gjør det enklere og
velge og vrake blandt farger på dekalkit.
Her er årets utgangspungt:)
.
51F9C553-70DE-4CD4-A63B-E6392277BDC6.jpeg
 
Da er scootern klar for dekalkit i morgen!

Fått gjort endel idag :thumb:
Fjernet alle merker, montert headlight delete kit, fått på nytt sort setetrekk og montert vent kit på original luftfilterboks.
Monterte også rsi styre med 3’’ forhøyer, samt kappet av 6cm på hver side for og få det smalere.
Fordelen med lite snø er at en får gjort endel i garasjen:)
3B250C19-D03E-47EF-8541-4B5F4CDCE7E7.jpeg
 
Montert non-slip på akslingen og boggieforsterkninger.
Mangler anti-stab aksling enda, da den er påtur fra usa sammen med turbokit, så da er spørsmålet:
Noen som har prøvd og kjøre med non-slip uten antistab? Kappet av ca 3cm på skinner, og får på original «skliklosse» i front på rails. Er god klaring mellom belte og rails i fremkant, men fortsatt litt i tvil på om det kommer til og hekte ved belastning. Erfaringer?
C39928CD-BC80-4081-A763-29FF96546791.jpeg
 

Vedlegg

  • FEC5A6AA-2A5A-4B0E-BECB-68B4B733B3C9.jpeg
    FEC5A6AA-2A5A-4B0E-BECB-68B4B733B3C9.jpeg
    273,8 KB · Sett: 161
  • Liker
Reaksjoner: RS
Du må sjekke klaring mellom fremkant rails og nærmeste kant (der drivhjul kommer ut av klipshull i beltet) på drivhjulene når de er montert. Rails vil ta i dersom de ikke blir kappet.

jeg har laget en antistab-aksel i stål, med 12/9 umbrakobolter. Har laget det slik at original plastklosser er montert på. Dette ble gjort etter at antistab akselen med utvendige hjul traff en stubbe og gikk av, og det var like før beltet ble spiddet. Legger ved noen bilder


Kan være jeg misforstod hva du mente med "god klaring mellom belte og rails"?
 

Vedlegg

  • Antistab 1.JPG
    Antistab 1.JPG
    183 KB · Sett: 240
  • Antistab.JPG
    Antistab.JPG
    182,4 KB · Sett: 244
  • Liker
Reaksjoner: Steinegal
Har kappet rails. Spørsmålet er ikke om det er klaring mellom nonslip hjul og rails, men om det går mtp klaring fra glideklosse og ned til belte. Har meget lite lyst og hekte rails i belte på 8250rpm:wallbash: Blir nok å forske litt i helga, kommer visst antistab neste uke så må vel bite i d sure eplet å vente:nerve:

Ellers har jeg investert i ny «sledhauler», så nå er det bare for vintern og komme! Intet mindre enn 160cm overheng fra baklysa, og 6meter totallengde:punk:
B0EF7B5B-4BD1-4B57-93F2-E6E33327152B.jpeg
 
Noen som har erfaringer med orginalbelte (series 6) og turbo? Kommer det til og bli problematisk eller går det fint? Erfaringer?
C52BAECE-98AD-4AC3-A056-8848A4969D47.jpeg
 
Dagens konklusjon, 3cm avkapp på rails er ikke nok;) må vel bare vente på antistab før videre testing da:biggrin:
C241EDB4-4BAE-4D6A-9CEA-034EEC33AAB8.jpeg
 
Dagens konklusjon, 3cm avkapp på rails er ikke nok;) må vel bare vente på antistab før videre testing da:biggrin:Vis vedlegget 73911

står vel på avid sine sider at man skal kappe så langt bak at man byttet ut stag til balatoreim med anti-stab aksling, og ikke montere på plastdelen igjen

Sjansespill uten antistab uansett, men skjønner lysta er der med ny maskin;)
 
Sist redigert:
Da er det fremskritt her igjen:thumb:

Kappa tunell 20cm, tilpasset kjølekanal og sveiset sammen igjen med TIG. Trykktesta med og uten væske på systemet, og er nå funnet i orden. Blir spent og prøve dette oppsettet sammen med ny geometri i boggi, og etter hvert turbo:biggrin:
05B52448-328F-4368-9633-AC569693D90B.jpeg
 

Vedlegg

  • 8307518F-9E62-4D36-A679-D956624FF1B3.jpeg
    8307518F-9E62-4D36-A679-D956624FF1B3.jpeg
    390,6 KB · Sett: 240
  • CE2A33F3-1579-46CF-BEBF-8D057A3F6ED0.jpeg
    CE2A33F3-1579-46CF-BEBF-8D057A3F6ED0.jpeg
    238,6 KB · Sett: 240
  • 0A9315A5-41FC-4522-B1F9-08C5DC0E2A6B.jpeg
    0A9315A5-41FC-4522-B1F9-08C5DC0E2A6B.jpeg
    197,4 KB · Sett: 229
  • FD49CBB9-9847-4F28-BACA-C2AE3BEC55F2.jpeg
    FD49CBB9-9847-4F28-BACA-C2AE3BEC55F2.jpeg
    291,5 KB · Sett: 265
  • 2CE1CF55-4D7C-4172-B9DF-030E20830F9E.jpeg
    2CE1CF55-4D7C-4172-B9DF-030E20830F9E.jpeg
    305,3 KB · Sett: 251
  • C9D9B62D-9A4A-48D4-A72B-9D9913A322C7.jpeg
    C9D9B62D-9A4A-48D4-A72B-9D9913A322C7.jpeg
    277,3 KB · Sett: 237
Fått testa scootern idag, å kan ikke si annet enn at den imponerer stort!
Selv om khaosen er mere leken og vil opp med fronten, klarer jeg og holde nasen nede under klatringer. Utrolig fremkommelighet kombinert med leken oppførsel på doning. Så langt får scootern 10/10 av meg :thumb:
FDAFAA3A-757A-4BC5-9855-AA3D1342A94C.png
 
Vurderer handel av nytt belte, noe å anbefale sammen med turbo?
turbo skal være på tur fra mtntk performance nå ifølge importør :biggrin:
72924932-DBF0-4BBA-9867-BE0CF207BE34.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Mattis
Camso X3 eller X2.7, storebrødrene til CE 2.5.
Kjørt X3 på min 16 ei stund, X2.7 ryker på min 19 850 nå:)

Har også kikket på M77, men avventer å høre hva folk tenker om de.