Kjøpshjelp - Førstegangs scooter

Koogou35

Medlem
11 Apr 2020
2
0
Trondheim
Hei,
Har kjørt en del scooter igjennom oppveksten, men ingen ekspert.
Er generelt glad i motor, og har god erfaring fra MC kjøring hvor jeg har hatt (R1/KTM 690).

Jeg ser etter en brukt snøscooter i prisklassen opp mot 70/80.000.-.
Jeg skal kjøre i Sverige (Storlien).
Pålitelig motor er viktigst, men ønsker en scooter som er best utenfor løyper, men samtidig kan brukes til lengre turer (av og til)

Noen som har noen annbefalinger?
Hva er lav/middels/høy kjørelengde?
Hva kan man forvente av større servicer på brukte snøscootere? (stempelbytte etc.)

Takker for alle svar!
 
15,16,17 modell Freeride 154" burde du få til den prisen.
 
Hvis du ikke skal skru selv så er første spørsmålet hvilke forhandlere du har innenfor ok avstand. Ved 70-80 k har en 800 cc altså falt til ca 50% av nypris, og bruk/ vedlikehold hos tidligere eier(e) har kanskje mer å si for pålitelighet en merke.
Skidoo renegade/freeride/summit
Polaris assault/rmk assault/sks og liknende
Er det jeg ville vurdert om mulig, men er trygg motor viktigst av alt så er vel yamaha 4 takt tingen...
Kjørelengde avhenger litt av merke/ type.
 
Sist redigert:
Takk for svar!

Hva vil være en fornuftig km lenge å se etter på en ski-doo/polaris som dere nevner?
og på en Yamaha 4takt?
 
Yama 4t er en tung scooter... mitt tips. Kjøp så ny som mulig og med så lite km som mulig.. mye fint på Arctic cat siden. Som også er kjent for en litt mere stabil motor en det polaris sin 800 er kjent for..
 
No sånt oppfyller vel dine krav: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=172633970
Lav km, nylig vært på service, pålitelig motor og best utenfor løype.
Eller en sånn, hvis du ønsker noe mer allround. https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=173867909
Dog med såpass mange km på telleren at en del ting begynner å bli slitt og du må være ekstra nøye med inspeksjon før kjøp. 600 Etec får mye godord for pålitelighet. Ellers har EJ et poeng mtp nærhet til forhandler. Det er aldri feil. Kjedelig å få sesongen spolert fordi den hjelpa du trenger er langt unna og nedprioriterer deg.
 
"Pålitelig motor er viktigst, men ønsker en scooter som er best utenfor løyper, men samtidig kan brukes til lengre turer (av og til)"
Jeg kjenner best til BRP, og kommer med disse tipsene!
.....Om du skal kjøre mest utenfor løype er Freeride,Summit, Boondoocker bra scootere
....Skal du kjøre mere på løype er Renegade, Xterrain, Xtrim bra scootere
.... Skal du trekke tung slede også så er Commander, Expedition bra scootere...
Til pris du har satt får du scootere med både Rotax Etec 600 og 800 motorer! Vi har selv 2015 Commander med Etec 600 som har gått 10500 km.
God Jakt!!
 
For få litt om polaris også her så fås mange polaris axys modeller i denne prisklassen. Ut ifra det du skriver vil jeg til 600 klassen foreslå pro rmk 600 2016 eller nyere. Da får du axys chassis, skuddsikkert 600 motor og en scooter som funker best utfør løypa. Men igjen absolutt ikke en dårlig scooter i løypa. Min erfaring er at med isrivere så er temperatur aldri et problem selv i løypa. Ekstrakjøler kan uansett enkelt monteres og det samme med ekstra løpehjul i understellet.

Alternativt er 800 SKS ingen dum maskin. SKS har ekstra kjøler, ekstra løpehjul i understellet og funker bra til det aller meste. Har hatt en slik i 3 sesonger selv. Motormessig har jeg hatt litt tullfeil med eksosventiler med releer som går men det utbedres enkelt med silikonfett og krympestrømper. Utenom det er motoren meget bra selv om polaris får mye pes. Man hører oftest kun om de som plages og ikke så mye om de som funker problemfritt. Pro RMK 800 er et alternativ om du ikke trenger like løypevennlig scooter, da har du ikke ekstra kjøler og reimdrift istedenfor kjedekasse. Tar du deg litt ekstra råd kan SKS 146 være et alternativ. Mye mer leken scooter men ofrer litt framkommelighet.
 
På den her tiden av året, skal du betale vesentlig mindre enn neste sesongs bruktpris for en brukt scooter. Gjør du ikke det, så kan du like god spare deg selv for finans, forsikrings og oppbevaringskostnadene, og heller kjøpe den til høsten.

Når det er sagt, så sier jeg meg enig med de andre her. Så ny som mulig, og så få km som mulig. Merke vil jeg ikke si noe absolutt om, alle har sine fordeler og ulemper. Men vurder hvor hardcore du har tenkt å være utenfor løypa. Er det mer eller mindre turkjøring i løssnø, så behøver du ikke en hardcore klatrescooter. De har sine ulemper på løypa, er mindre behagelige, og går mer varme om føret er hardt, og kommer kun til sin rett om du skal i det aller bratteste og mest tekniske.
 
Bare en rask tanke ang pålitelighet: hvis 90% av kompisene dine kjører 800cc vil du høre mest om problemer med 800cc, hvis 90% kjører skidoo vil det være på samme vis. Betyr ikke nødvendigvis at det ene er bedre. Prøver ikke å argumentere bort at en 600 normalt er mer holdbar.