Lettkjørt snøscooter

livmalinschei

Medlem
15 Feb 2021
8
1
Notodden
Hei, er på utkikk etter min første snøscooter og lurer litt på tips til hva jeg skal kikke etter. Har kjørt noen ganger tidligere, så er ikke aller første gangen jeg kjører. Jeg er 21 år, ganske lav og vil ikke skryte på meg at jeg er så sterk, så må ha en lettkjørt scooter som kan kjøres både i løype, utenom og kunne klarte litt. Og helst under 80k? kikka litt på Arctic Cat M6000, men ligger kun 1 ute for salg.. tips taes imot med stor takk?
 
Hei, er på utkikk etter min første snøscooter og lurer litt på tips til hva jeg skal kikke etter. Har kjørt noen ganger tidligere, så er ikke aller første gangen jeg kjører. Jeg er 21 år, ganske lav og vil ikke skryte på meg at jeg er så sterk, så må ha en lettkjørt scooter som kan kjøres både i løype, utenom og kunne klarte litt. Og helst under 80k? kikka litt på Arctic Cat M6000, men ligger kun 1 ute for salg.. tips taes imot med stor takk?

Hei, velkommen til forumet :) Du blir nok å få litt forskjellige tips til scooter her.

Om du hovedsakelig kjøre etter løyper, skog og løssnø eller begge deler vil jo ha mye å si her. Men hvis du skal gjøre litt av hvert så er en scooter med 146" - 155" belte et bra valg. Hvis du ikke har mye erfaring på scooter ville jeg også gått for en 600cc, ikke 800cc, men virker som du allerede ser på 600cc.

M6000 er ikke et dumt valg, gode scootere det, men jeg sverger til Polaris og kan ikke gjøre annet enn å anbefale en 2016-2021 PRO RMK 600. Du får en 2016-2018 modell til rundt 70-90 tusen, så det er jo innafor budsjettet ditt. Den er 155", og den er svært lettkjørt! :)

Andre Polarismodeller jeg ville vurdert er da Switchback Assault eller SKS 800 i enten 146" eller 155". Får de også til 80-100 tusen for en 2016-2018 modell. Mine 2 cents. Ski-Doo og Lynx har også flere gode modeller.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: livmalinschei
Hei, velkommen til forumet :) Du blir nok å få litt forskjellige tips til scooter her.

Om du hovedsakelig kjøre etter løyper, skog og løssnø eller begge deler vil jo ha mye å si her. Men hvis du skal gjøre litt av hvert så er en scooter med 146" - 155" belte et bra valg. Hvis du ikke har mye erfaring på scooter ville jeg også gått for en 600cc, ikke 800cc, men virker som du allerede ser på 600cc.

M6000 er ikke et dumt valg, gode scootere det, men jeg sverger til Polaris og kan ikke gjøre annet enn å anbefale en 2016-2021 PRO RMK 600. Du får en 2016-2018 modell til rundt 70-90 tusen, så det er jo innafor budsjettet ditt. Den er 155", og den er svært lettkjørt! :)

Andre Polarismodeller jeg ville vurdert er da Switchback Assault eller SKS 800 i enten 146" eller 155". Får de også til 80-100 tusen for en 2016-2018 modell. Mine 2 cents. Ski-Doo og Lynx har også flere gode modeller.
Tusen takk for godt utfylt svar, da skal jeg kikke litt på de?
 
Om du vil ha lekescooter kjøper du Summit 146" 600 e-tec. Lettkjørt, lett å leke bajas med og generelt veldig gode maskiner. Utrolig billig i drift og driftssikker. Hvis du er mer opptatt av klatring og...hva skal man si, kjøre mellom trærne og vil ha best mulig framkommelighet for pengene, kjøper du RMK 600. Imponerende framkommelighet på de og billigere i innkjøp. Under 80hk kommer du ikke, da må du kjøpe de nyere Ski-Doo/Lynx modellene med den nye 600EFI motoren eller 600ACE men det vil du ikke ha. Dagens 600 to-taktere har generelt en plass mellom 115-125hk.
 
  • Liker
Reaksjoner: livmalinschei
Om du vil ha lekescooter kjøper du Summit 146" 600 e-tec. Lettkjørt, lett å leke bajas med og generelt veldig gode maskiner. Utrolig billig i drift og driftssikker. Hvis du er mer opptatt av klatring og...hva skal man si, kjøre mellom trærne og vil ha best mulig framkommelighet for pengene, kjøper du RMK 600. Imponerende framkommelighet på de og billigere i innkjøp. Under 80hk kommer du ikke, da må du kjøpe de nyere Ski-Doo/Lynx modellene med den nye 600EFI motoren eller 600ACE men det vil du ikke ha. Dagens 600 to-taktere har generelt en plass mellom 115-125hk.
Tiden takk for utfylt svar, da skal jeg holde utkikk, ser det ikke er så mange av de overnevnte på alle svarene til salgs?
 
Tiden takk for utfylt svar, da skal jeg holde utkikk, ser det ikke er så mange av de overnevnte på alle svarene til salgs?
Nei det kryr ikke akkurat med 600cc maskiner, selv om de er svært god, men med litt tolmodighet og varsling på mobilen så finner du en bra en. I dine sko ville jeg gått for en 2016-nåværende 600 PRO RMK.

Se link:

Du kan gå for en 800 PRO RMK, da åpner markedet seg veldig. 2011-2015 PRO er en lettkjørt maskin, mens 2016-2021 PRO i Axys chassis er dog enda mere lettkjørt. Du får en 2016 PRO til 80k som er budsjettet ditt. Da må du bare være litt mer forsiktig i starten til du får feeling med effekten, også kan du begynne å pushe den når du blir mer komfortabel. De går ganske godt.
 
  • Liker
Reaksjoner: livmalinschei
Nei det kryr ikke akkurat med 600cc maskiner, selv om de er svært god, men med litt tolmodighet og varsling på mobilen så finner du en bra en. I dine sko ville jeg gått for en 2016-nåværende 600 PRO RMK.

Se link:

Du kan gå for en 800 PRO RMK, da åpner markedet seg veldig. 2011-2015 PRO er en lettkjørt maskin, mens 2016-2021 PRO i Axys chassis er dog enda mere lettkjørt. Du får en 2016 PRO til 80k som er budsjettet ditt. Da må du bare være litt mer forsiktig i starten til du får feeling med effekten, også kan du begynne å pushe den når du blir mer komfortabel. De går ganske godt.
Skal kikke litt på Finn, folk her må gjerne sende link om dere kommer over noe ålreit. Gjerne med Elstart og lang kjøler☺️
 
Du har fått mange gode råd, men jeg tenker at å velge 600 bare for å velge 600 ikke er nødvendig, om du finner en 800 du liker innenfor budsjett så hvorfor ikke. Ja man må være litt mer forsiktig i begynnelsen, men så slipper du bytte skuter når du føler 600 blir litt slapp. Forskjellen er ikke så voldsomt stor og det meste av forskjell ligger nok på "topp", for flere 600 er bra spreke i starten. Nå har ikke jeg kjørt mye 600 , det må jeg innrømme, men har du litt evne å regulere tommelen så mestrer du en 800 like greit som en 600 om du starter forsiktig :) lykke til
 
Om du vil ha lekescooter kjøper du Summit 146" 600 e-tec. Lettkjørt, lett å leke bajas med og generelt veldig gode maskiner. Utrolig billig i drift og driftssikker. Hvis du er mer opptatt av klatring og...hva skal man si, kjøre mellom trærne og vil ha best mulig framkommelighet for pengene, kjøper du RMK 600. Imponerende framkommelighet på de og billigere i innkjøp. Under 80hk kommer du ikke, da må du kjøpe de nyere Ski-Doo/Lynx modellene med den nye 600EFI motoren eller 600ACE men det vil du ikke ha. Dagens 600 to-taktere har generelt en plass mellom 115-125hk.

Mulig du la på en h selv da du leste 80k.
Jeg leser 80k som 80000,- og ikke som 80hestekrefter.
 
Dropp 600. Og gå på en 800. Utvalger er større. Og det er lettere og selge den dagen du vil bytte. Rmk er nevnt. Husk på at de aller fleste Rmk i din prisklasse har litt stempel/komp problemer etter alt for kort tid. Ac sin 800 er en solid motor. Samme er 800etec som står i Lynx ski doo.. 2014-2016 summit/freeride burde være innenfor 80000kr grensa. 800etec går utrolig billig.. og med 36" forstilling er XM chassiet meget lettkjørt.
 
  • Liker
Reaksjoner: livmalinschei
800 kan bli litt "meget" for noen. Min samboer har en 800 Freeride som sin første scooter og hun er ikke i nærheten av å bruke potensialet i den motoren. Alt er enklere med en 600 motor. Reimer går nesten aldri, de går nesten aldri varm, de er lettere å dra i gang manuelt, holder veeeeeldig lenge og er noe lettere i vekt. 115-120hk holde veldig lenge for de alle fleste i starten, mer motor er et "verktøy" i verktøykassen man tar i bruk med tid og erfaring. Før man er kommet dit kan den føles bare i veien. Er man i tillegg lett i vekt, vil en 600 duge svært lenge.
 
  • Liker
Reaksjoner: livmalinschei
Mulig dette har ordnet seg for trådstarter... Men en liten kommentar, jeg anbefaler deg IKKE en PRO RMK da dette er etter mitt syn en reinspikka løssnø maskin for de med litt erfaring. De er bl.a ikke egnet til å kjøre på løype da det er dårlig kjølesystem for løypekjøring på disse. Da har Polaris andre alternativer som er bedre egnet for en førstegangskjøper, som f.ex switchback, assault.. Tenker at en 600ccm holder lenge for en liten lett pilot med tanke på både prestanda i maskin, og for håndterbarhet og forbruk.

Som BRP mann hadde min anbefaling vært en lynx eller ski-doo med E-tec 600 motor, montert i en x-trim, boondocker, renegade eller summit. :)
Uansett, lykke til og velkommen på forum!
 
Sist redigert:
Mulig dette har ordnet seg for trådstarter... Men en liten kommentar, jeg anbefaler deg IKKE en PRO RMK da dette er etter mitt syn en reinspikka løssnø maskin for de med litt erfaring. De er bl.a ikke egnet til å kjøre på løype da det er dårlig kjølesystem for løypekjøring på disse. Da har Polaris andre alternativer som er bedre egnet for en førstegangskjøper, som f.ex switchback, assault.. Tenker at en 600ccm holder lenge for ei "lita flis" med tanke på både prestanda i maskin, og for håndterbarhet og forbruk.

Som BRP mann hadde min anbefaling vært en lynx eller ski-doo med E-tec 600 motor, montert i en x-trim, boondocker, renegade eller summit. :)
Uansett, lykke til og velkommen på forum!
Bare en liten tilføying til dette, skal verken si meg enig eller uenig, men jeg har kjørt noen tusen km langs løype med PRO RMK, og aldri hatt problemer med kjøling HVIS isrivere har vært ute. Det sagt så er SKS et bedre valg da den har ekstra kjøler, ekstra løpehjul på rails, el-start, osv. Det er jo en maskin som er skapt for nettopp det formålet, kombinert løype- og løssnøkjøring. Men hadde aldri problemer med løypekjøring med min PRO RMK, hadde mange fine bålturer med den.
 
Bare en liten tilføying til dette, skal verken si meg enig eller uenig, men jeg har kjørt noen tusen km langs løype med PRO RMK, og aldri hatt problemer med kjøling HVIS isrivere har vært ute. Det sagt så er SKS et bedre valg da den har ekstra kjøler, ekstra løpehjul på rails, el-start, osv. Det er jo en maskin som er skapt for nettopp det formålet, kombinert løype- og løssnøkjøring. Men hadde aldri problemer med løypekjøring med min PRO RMK, hadde mange fine bålturer med den.
Har utallige km med summit på led/løype selv, og selv med tunnelkjøler som det er på f.ex summit, så er det en fra tid til annen noe utfordringer med kjøling. En pro rmk har enda dårligere kjøling da den ikke har tunnelkjøler, og derfor anbefalte jeg ikke den som førstegangs eier av en scooter. For noen med erfaring i gaemet er dette mindre problematisk i så måte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Roar Andersen
Mulig dette har ordnet seg for trådstarter... Men en liten kommentar, jeg anbefaler deg IKKE en PRO RMK da dette er etter mitt syn en reinspikka løssnø maskin for de med litt erfaring. De er bl.a ikke egnet til å kjøre på løype da det er dårlig kjølesystem for løypekjøring på disse. Da har Polaris andre alternativer som er bedre egnet for en førstegangskjøper, som f.ex switchback, assault.. Tenker at en 600ccm holder lenge for ei "lita flis" med tanke på både prestanda i maskin, og for håndterbarhet og forbruk.

Som BRP mann hadde min anbefaling vært en lynx eller ski-doo med E-tec 600 motor, montert i en x-trim, boondocker, renegade eller summit. :)
Uansett, lykke til og velkommen på forum!
Min rmk assault har såvidt meg bekjent samme kjøling som pro, og den har tilbrakt mye av sin tid på løype og med slede. Med isrivere har det for det meste vært uten problemer etter jeg satt på skvettlapp som var litt lengre. Tror også en sks med ekstra kjøler er et bedre valg, men står ellers ved at 800cc er helt greit :)
 
Min rmk assault har såvidt meg bekjent samme kjøling som pro, og den har tilbrakt mye av sin tid på løype og med slede. Med isrivere har det for det meste vært uten problemer etter jeg satt på skvettlapp som var litt lengre. Tror også en sks med ekstra kjøler er et bedre valg, men står ellers ved at 800cc er helt greit :)
Masse bra info, flott✌️