POLARIS MHP Garasjetråd

Har hatt serie 6 , tallon , challenger extreme og summit 850 3" belte på min pro rmk. Av disse er challenger og summit belte favorittene. + med challenger er jo at det er bare montere. Litt mer jobb med summit belte.
Syns tallon belte ble for tungdrevet desverre

samme erfaring som deg med talon, syns skutern ble skikkelig dårlig etter æ monterte talon m66 belte, beltet virka tungdrevet, mye vibrasjon, å skutern bynte å sprette mye i humper, litt vanskeli å forklare men ble veldig ekkel å kjøre. samtidig så syns æ det va helt elendig grep på alt anna enn pudder.. serie5 (2011-2015 pro belte) som sto på orginalt va æ mye mere fornøyd me. men CE 2,5 e mitt favoritt belte. å peak 2,5" MD på andreplass (værtfall til vårkjøring)
En anna ting med talon va at der beltet er skjøtet va det en dobbel myk knast, noe som jeg syns var litt dårlig, å vil skape ubalanse i beltet.
mistet å 20-30 belte klips på 500km.
legger ved bilde av "dobbelknast".
 

Vedlegg

  • received_10154048978196191.jpeg
    received_10154048978196191.jpeg
    192,7 KB · Sett: 192
Vil du ikke alltid få en sånn dobbelknast en plass? Er jo inndeling og lengde som bestemmer om det går opp.
 
Vil du ikke alltid få en sånn dobbelknast en plass? Er jo inndeling og lengde som bestemmer om det går opp.

Jo man får det, men det er det på stock 155" også. 155/2.86 går ikke opp i et rundt tall. 153/3 går opp så hvis jeg bytter til 3" pitch blir der jevnt med et 153" belte.
 
Alle deler i hus for å få bygget stage 3 motor. Satser på å være ferdig med inflytting i ny leilighet før helga så da er det bare å hive seg til å skru. Forhåpentligvis ferdig med motor i rimelig kjapt så jeg kan ta den ut og begynne sånn smått innkjøring med stock pipe. Kan kjøre motor med stock pipe og innsug uten å mappe om så inntil jeg jer forbi innkjøringsmodus forblir mappinga stock. Venter enda på bullydog tuner og SLP intake kit så da blir tia brukt på årets turbo prosjekt. Fortsatt i IQ chassis men denne gangen en 4takter. Kommer egen tråd på den :)
 

Vedlegg

  • IMG_20191127_192326.jpg
    IMG_20191127_192326.jpg
    270,1 KB · Sett: 145
  • Liker
Reaksjoner: LarsK og foxeiven
Blir spennende å høre hvordan stage 3 oppsettet til slp fungerer :)

Gleder meg til å teste og se hvor mye det vekker 800ingen når den får puste skikkelig. SLP toppen skal ikke øke noe kompresjon men ha litt annen profil på brennkammer for å optimere forbrenningen så spent på å se hvordan det funker. :)
 
Blir å bruke high flow inntak ja men ikke powder valves. E for å få mer luft ja så den ska puste lættere :)

Koffer ikke bruke powder valves også? Det er jo en liten sikkerhet på at den får luft, vist du skulle være heldig å treffe på 2m med pudder sny engang iblant ;)
 
Er vel påtide å slippe katta ut av sekken. Blir change in plans her. Blir ikke stage 3. Blir ikke 850. SLP pipa er solgt. Har kjøpt et Boondocker Sidekick ST turbokit med intercooler til scootern. Gleder meg som en unge til å få det på. :D Så blir å kjøre med SLP toppen og turbo. Må bare få bestillt relocation kit til batteriet og el-start releet og tenker også å kjøre BD sin potte som har utløp i orginalt hull. Fikk også Avid non-slip og anti stab kit som blir montert. :) Blir en gøy vinter dette!!
IMG_20191216_221537.jpg
 
Delene fra BD ble sendt fra dem 2. juledag så har de vel over nyttår. Var vill overtaling fra BD sin side om å få meg til å gå for tunelldump men fikk bestillt lyddemper med standard utløp til slutt. Trur det var bra tid å bestille den på for de har fjernet den fra siden deres nå. Også lagt inn en bestilling på de nylanserte ventene demmes. SLP ventene er vell og bra men dog designet for N/A maskiner. BD har tross alt brukt resurser for å utvikle vekter som er designer for å gå med akkurat deres turbokit så gir de en sjangs. Ble da high boost, low elevation alternativet jeg gikk for. Var anbefalingen jeg fikk for 7-8 psi i de høydene jeg blir å kjøre. Så nå gledes det bare til alt er på plass og man endelig får litt setetid igjen. Har jo solgt IQen så pr. nå har jeg ingen scooter i kjørbar stand da motoren til SKSn står på benken og venter på stempel og topp bytte. Forhåpentligvis er den ihop igjen rett ove nyttår og fått noen innkjøringsmil på motoren før delene jeg mangler til turbokittet ankommer. :)
BD standard eksos.PNG
 
Hvorfor prøvde bd og overtale deg til å kjøpe tunneldump når du ville ha med std utgang? Høres jo ut som om dem ikke vil selge det kunden ønsker
 
Kan jo hende de har peiling og vet at det blir jævla til bråk ellers eller at det er andre fordeler med det og har erfaring med at kunder kommer tilbake og senere ønsker tunneldump?
 
Jeg har jo tunelldump liggende så ingen problem å montere på et seinere tidspunkt om det blir et problem med std utløp. Argumentet til BD var at jrg taper effekt ved plugging av eksos. Men nå er det 12 år siden jeg migrerte fra 120cc scooter og ingen scooter jeg har hatt eller kjørt etter det har jeg opplevd i praksis såkalt "powder-bog" så tar sjangsen med std utløp potte for å slippe å lage hull i tunellsiden. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Snø som plugger igjen eksosen er et skikkelig kjipt problem. Hvis det er det BD er bekymret for har de et poeng. I gamle dager var det noe jeg var kjempe plaget med på Mach Z 800 trippel uten å skjønne det. Motoren bogget som f*** når jeg la den på eksossiden. Powder bog var da helt ukjent, i allefall for meg.
 
Snø som plugger igjen eksosen er et skikkelig kjipt problem. Hvis det er det BD er bekymret for har de et poeng. I gamle dager var det noe jeg var kjempe plaget med på Mach Z 800 trippel uten å skjønne det. Motoren bogget som f*** når jeg la den på eksossiden. Powder bog var da helt ukjent, i allefall for meg.

Joda sjønner argumentet veldig godt, men tar sjangsen. BD er eneste turbokit som kjører tunelldump og har som sagt ikke opplevd det selv enda hverken på gammel indy 488 eller nyeste axys på markede.
 
Kan ikke skjønne at det skal være noe problem på en scooter med turbo uansett jeg :tdown: men skjønner poenget til bd, men det blir nok og fungere problemfritt uansett :)
 
Motorn endelig ihop. Har vært litt trykklekkasje forbi stempelringene på orginalstemplene som har ført til lav kompresjon. Men nå sitter det et sett Wøssner stempler og SLP powerdome topp med 2018 termostat.

Delene jeg mangler fra BD ser ut til å kommer forhåpentligvis ila neste uke. Vektene blir ikke sendt før 10. Januar men har vekter å starte med :)
IMG_20200104_232235.jpg
 
Bilder av orginal stempel? Hvordan så sylinder ut? Hva slags komp blir du og kjøre med?

Her er bilde at det værste stempelet. Var bare sotmerker i sylinder men ingen skade i nicasilen. Blir å kjøre standard komp. Håper på 8 psi med 98 oktan skal være gjennomførbart. Fikk med en HSK topp merket 10 psi 98 okt med turbokittet men blir å legge denne for salg da det er en 2017 tipp og jeg nå har bygget om til 2018 type topp. Blir jeg sugen på mer effekt etterhvert skal jeg høre om SLP kan lage lavkomp domer til toppen :)
IMG_20200103_231435.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Så jo ikke så gale ut det stemplet da :) men det er jo greit å være på den sikre siden, når du skal montere turbo :) 8psi burde være fullt mulig på std komp og siden du har en slp topp påmontert burde det ikke bli noe problem, blir du og kjøre på 95oktan eller 98?
 
Så jo ikke så gale ut det stemplet da :) men det er jo greit å være på den sikre siden, når du skal montere turbo :) 8psi burde være fullt mulig på std komp og siden du har en slp topp påmontert burde det ikke bli noe problem, blir du og kjøre på 95oktan eller 98?

Nei hadde sikkert gått fint uten stempelbytte, men har skikkelig ocd på at motoren må være 100%. Hadde bare 116-118 psi kompresjon. Målte da jeg hadde service før sist sesong, da låg den på 128-129 psi. Målt med samme måler begge gangene.

Etter det jeg har fått med meg så er 8 psi helt i øvre grense for hva som er safe å kjøre på std komp og 98 okt. SLP toppen er jo ikke lavkomp, men samme som std og har forhørt meg med BD angående saken og de mener det skal gå helt fint. :)

Har ganske grei tilgang på 98 oktan så planen er å kjøre på det. Kan være jeg forsker litt med lavere trykk og 95 oktan bare for morroskyld etterhvert, men vi får se. Ser folk kjører 5 psi på 95 uten problem på axys. :hmm:
 
Slp toppen skal vel ha et noe bedre design på dommene en den originale, så om folk klarer å få det til å fungere med std topp, så burde det ikke være noe vanskeligere med slp topp, men vist du har mulighet til å kjøre på 98 + oktan booster så blir det nok og gå bra
 
Slp toppen skal vel ha et noe bedre design på dommene en den originale, så om folk klarer å få det til å fungere med std topp, så burde det ikke være noe vanskeligere med slp topp, men vist du har mulighet til å kjøre på 98 + oktan booster så blir det nok og gå bra

Hvis jeg må ha booster så går jeg heller litt ned på ladetrykk. Men ja, slp toppen har noe bedre design på brennkammer som skal gi en mer optimal forbrenning slik at mest mulig kraft virker på stempelet som igjen sir mer effekt. Toppen i seg selv skal ikke gi mer enn 3 hk på topp og 3-5 hk på mellomregisteret om jeg husker rett. BD sa selv at før de startet å frese sine egne topper så kjørte de mye SLP og det virket bra :)