POLARIS MHP Garasjetråd

Motorbygging er den artigste delen av scootermekking. Elsker å stå i min egen verden å fikle, pusse, vaske, skru og montere en motor og passe på at alt alle tolleranser er spot on og alle flater er prikkfrie. Og trekke moment på motoren, da koser jeg meg. Ingenting er som en motor du vet 100% alt er gjort skikkelig på fordi du har gjort det selv. :D

Sku egentlig montere motoren i ramma idag men rakk ikke det da det kom andre ting i veien. Så da er det bare å sitte tre dager på jobb og tvinne tomler før det er hjem igjen å skru scooter. Satser på innkjøring neste helg og turbomontering uke etter :)

IMG_20200105_162128.jpg
 
Pga feber de siste dagene blei jeg litt forsinket i skruinga. Planen var å ha start seinest igår slik at jeg kunne bruke hele helga på kjøring. Men nå ikveld blei jeg for rastlaus av å ligge på sofaen så heiv innpå en nevve ibux og heiv meg i mekking. Motor montert, alle slanger koblet opp, ledningsnett på plass. Gjenstår bare å montere luftfilterboks, variatorer, eksos, fylle kjølevann og få kobla opp med PC og primet oljepumpa og aktivert innkjøringsmodus. Burde vært ha vært klar for tur ila morradagen :)
IMG_20200110_224511.jpg


Delene jeg mangler fra BD har ikke kommet enda. Bruker jetcarrier på pakker fra USA og da sendes de med fly hver mandag. Og pakken fra BD var akkurat for seint i New Jersey til å rekke flyet. :(
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim og EJ
Oi, her har jeg gått glipp av mye lesing. Tror du skal slite med 8 psi med standard komp og 98okt uten innblanding av racefuel eller 100LL. Mulig det funker til skogkjøring med av og på gassen uten lengre fullgasskjøringer. Men med flere fullgass i mere en 2 sekunder blir du nok å slite mår pipetempen og sylindertrykket blir vanvittig høyt. Kanskje ikke problem på første lange fullgasskjøring, men tar du en ny en på rappen så tipper jeg DET vil blinke :)

Snakker litt av erfaring fra min hardcore med 7psi på standard komp, vell og merke portet sylindrer og større y-pipe. Krever fet blanding på min for å unngå DET og enda ikke helt trygg på min med sikkelig lange fullgasskjøringer mtp DET :)
 
Oi, her har jeg gått glipp av mye lesing. Tror du skal slite med 8 psi med standard komp og 98okt uten innblanding av racefuel eller 100LL. Mulig det funker til skogkjøring med av og på gassen uten lengre fullgasskjøringer. Men med flere fullgass i mere en 2 sekunder blir du nok å slite mår pipetempen og sylindertrykket blir vanvittig høyt. Kanskje ikke problem på første lange fullgasskjøring, men tar du en ny en på rappen så tipper jeg DET vil blinke :)

Snakker litt av erfaring fra min hardcore med 7psi på standard komp, vell og merke portet sylindrer og større y-pipe. Krever fet blanding på min for å unngå DET og enda ikke helt trygg på min med sikkelig lange fullgasskjøringer mtp DET :)

Bare en måte å finne ut av det på. Kjører omså på 5-6 psi om det må til for å kjøre safe på 98. Kjenner igjen symtomet fra IQ turboen jeg hadde i fjor. Gikk reint som bare det på 8-10 psi når det bare var av på gassing men straks det var 2 sek fullgass fikk jeg lampa. Problemet med den var at der brukte jeg aerocharger turbo som ikke klarte å regulere lavere trykk på havnivå.

Om jeg får SLP til å frese et par one off lavkompdomer til toppen så skal vi ikke se bort ifra at det blir mer trykk etterhvert. De reklamerer jo med å kunne gjøre custom motorarbeid på forespørsel. :)
 
Kjørte 1700km me min 18 pro rmk turbo ifjor. 7,5-8psi ladd å std komp å 98okt eller 95okt blanda me litt sunoco gt260plus, da vi bare har 95okt hjemme. ble rimelig mange lange fullgass kjøringer på riksgränsen uten nå tegn til DET.
hadde litt DET i starten når æ fikk kitet men når æ fikk fin mappa det så ble d iorden.
har egen digital wrench diagnose pc til polaris å har kjørt med den tilkobla å den dro ikke av tenning heller.
lå på 14,2-14,7 i AF på lave turtall å mellomregister, å 11-11,5 på fullgass.
Det e force turbokit fra CSP.
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP
Kjørte 1700km me min 18 pro rmk turbo ifjor. 7,5-8psi ladd å std komp å 98okt eller 95okt blanda me litt sunoco gt260plus, da vi bare har 95okt hjemme. ble rimelig mange lange fullgass kjøringer på riksgränsen uten nå tegn til DET.
hadde litt DET i starten når æ fikk kitet men når æ fikk fin mappa det så ble d iorden.
har egen digital wrench diagnose pc til polaris å har kjørt med den tilkobla å den dro ikke av tenning heller.
lå på 14,2-14,7 i AF på lave turtall å mellomregister, å 11-11,5 på fullgass.
Det e force turbokit fra CSP.

Er som regel ikke første lange fullgass, men på nr. 2 med lang fullgass. Men for all del, kan godt hende det funker. Tror jeg fikk knekt koden på min forrige sesong. Kjører selv force på min :) Det som kreves med så høgt ladetrykk på standard komp er at dem kjøres fet på blandingen evt annen bensin om man skal gjøre med optimale af verdier. Nu blir mhp kjøre med ett annet fuelsystem/styringsboks, så spent på resultatet. Har selv løst på boondockerboks igjen..
 
Er som regel ikke første lange fullgass, men på nr. 2 med lang fullgass. Men for all del, kan godt hende det funker. Tror jeg fikk knekt koden på min forrige sesong. Kjører selv force på min :) Det som kreves med så høgt ladetrykk på standard komp er at dem kjøres fet på blandingen evt annen bensin om man skal gjøre med optimale af verdier. Nu blir mhp kjøre med ett annet fuelsystem/styringsboks, så spent på resultatet. Har selv løst på boondockerboks igjen..

Hva er standard komp på ctec2? 800H.O. Har 12,8:1 som i den virkelige verden vil si 126-128 psi i det fleste tilfeller. Nå på min med SLP topp og Wøssner stempler tipper jeg at det blir nærmere 130 psi en plass når den er innkjørt. :)
 
Da var scootern ferdig montert og starta. Kobla opp digital wrench, primet bensinpumpa og oljepumpa, aktiverte innkjøringsmode og scootern starta straks jeg tok i nøkkelen :D Aktivere bare innkjøringsmodus på oljepumpa slik at den går med ekstra olje i 15 timer. Lot være å aktivete det på fuelinga, vet ikke hvor mye det har å si egentlig om man ikke innkjører den som en idiot. Etter min erfaring ender det bare med at man tar plugger i hytt og pine til den er ute av innkjøringsmode. :hmm:
IMG_20200111_160251.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: smaug1
Fornøyd med Team Tied? :roflmao::whistling::gapskratt2:

Det snakke vi ikke om...

Forøvrig går scooter så godt som den aldri har gjort før. Har kjørt med orginalt variatoroppsett og scootern drar 8300-8400 uten problemer. :D Men etter dagens tur fikk jeg problemer med e-ves og kan se ut som wiren til eksosventilene er tøyd så langt at den er utenfor spec. Ny er bestillt så håper det fikser problemet. :)
IMG_20200119_140559.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim og lyspæra
Det snakke vi ikke om...

Forøvrig går scooter så godt som den aldri har gjort før. Har kjørt med orginalt variatoroppsett og scootern drar 8300-8400 uten problemer. :D Men etter dagens tur fikk jeg problemer med e-ves og kan se ut som wiren til eksosventilene er tøyd så langt at den er utenfor spec. Ny er bestillt så håper det fikser problemet. :) Vis vedlegget 74377

Går så godt at variator går i oppløsning :roflmao:
 
Gikk den helt i oppløsning?

Ja ytterskiva hoppa av akselen. Har ikke hatt mot nok til å demontere den og de hvorfor etter jeg måtte gå hjem til garasjen og hente orginalvariatoren og verktøy for å få scootern ned...

Blir nol bare å kjøre med turbooppsett i orginal sekundær så får vi se hva man finner på med Tied variatoren om den blir iorden.
 
Uflaks, er ikke normalt at det der skjer på turbolada axys :p

Er jo ikke turbo på den enda da :confused: Var jo syk i halve friperioden min og delan fra BD va så forsinka at de kom ikke før igår. Rakk akkurat å få noen små innkjøringsrunder i forrige uke hvor en av de var med Tied variatoren som gikk i oppløsning.
 
Er jo ikke turbo på den enda da :confused: Var jo syk i halve friperioden min og delan fra BD va så forsinka at de kom ikke før igår. Rakk akkurat å få noen små innkjøringsrunder i forrige uke hvor en av de var med Tied variatoren som gikk i oppløsning.

Sorry :eek: glemte av at turboen ikke er kommet på ennå.
 
Pakke fra boondocker er endelig kommet. :D Har bare et spørsmål. Har en inovate afr måler og må sveise muttern til lambdaen. Hvor er det mest hensiktsmessig å plassere den? @pesslaad har ikke du god kontroll på sånnt? Trur plassmessig så blir det lettest å plassere på utløpssia av lyddemperen :hmm:
IMG_20200122_152545.jpg
 
Står turboen rett i enden på lyddemperen der? Er ikke noe mellomstykke mellom dem?

Jo er et mellomstykke som monteres på turboen. Tenke du å montere i den isteden for lyddempern? Vet ikke hvor langt fra turboen jeg får plassert lambdaen da. Skal se på det imorra :)