POLARIS MHP sin IQ ex-turbo

MHP

Steile entusiast
25 Feb 2014
3.391
1.808
Hammerfest
Da var det nytt prosjekt i gården. Etter tips fra @Steile Cato fikk jeg hentet meg en 2009 IQ rmk med "lettere" motorskade. Hva jeg blir å gjøre med den er enda usikkert, men har et håp om å få orginalmotoren iorden i første omgang for å ha en scooter som kan brukes litt imens man prøver å realisere drømmen. Tenker da trippel og masse ccm, men det får vi ta etterhvert. ;)

Det for foreløpig er å si om scooteren er at forrige eier fikk havari og rådelager gikk. Den har stått ute i 3 år og det har etterhvert lekt vann inn i blokka. Er litt overflaterust på veiva, så vet ikke om den kan sendes inn til overhaling og reddes eller om den må byttes. Skal prøve å få tadd ut det som er igjen av motoren ila oktober og se over skadeomfanget, men har et annet prosjekt stående i veien så må få det unna vei først. Ellers er den i ganske god stand ;)
20171001_181114.jpg
20171001_181133.jpg
20171001_181159.jpg
 
Godt at den får møte snø igjen. Får ille at en så fin maskin skal stå å råtne vekk i buskasset og ugress :)
 
Til den prisen og at den er såpass komplett så ligger jo alt til rette for å få den på sne på sikt :) Synes den trenger den originale svarte dragon vindskjermen hvertfall :)
 
Til den prisen og at den er såpass komplett så ligger jo alt til rette for å få den på sne på sikt :) Synes den trenger den originale svarte dragon vindskjermen hvertfall :)

Trur ikke det blir nåkka problem. Er jo flust av folk som høgg scootera med CFI4 så skal nok få et maskineri som går i den ætterhvert. :)

Pimp får komme når motor er iorden ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet medlem 1398
Kan jo skrive et lite innlegg om mine trippel planer/drømmer. Like etter jeg hentet denne scooteren begynnte jeg research for å bygge en watercraft motor (populært kalt for en 1050VES eller 1200VES) En blokk får man ganske rimelig ferdig maskinert fra indy specialty. Det finnes og et kit med top (usikker på merke, men ligner på PAR sin), mag-hus og de fleste deler som er vanskelig å finne til disse byggene. Har snakket med Crankshop og de kan lage piper tilpasset IQ dragon og tilhørende motorplate for å få motor til å passe rett med tanke på linjering av variatorer og eksos. Da må man bare få tak i tenning fra en ultra eller 800xcr motor og 2 ves-veiver, 3 sylindre, 3 forgassere og få dette ihop. Dette må jo også selvfølgelig finansieres og med et raskt overslag må det rundt 60k til for å bygge en slik motor.

Så om det skulle komme en trippelmotor i denne scooteren så blir det på lang sikt siden dette ikke er hoved-scooteren og man ikke skal blakke seg helt.
 
  • Liker
Reaksjoner: foxeiven og maxmax
Fikk melding av tidligere eieŕ av scootern som har funnet sylindrene og y-pipa. :) Så da ser det ut til at det i førsteomgang blir orginalmotoren i denne scooteren. Satser på å få begynt i friperioden min i desember på motoren. Veiva må overhales så det tar vel litt tid når den må sendes inn.
 
Sylinderan og y-pipa i hus. Trur faktisk æ ska klare å redde dem med litt hooning. Er ingen riper i nicasilen, bare litt av spempelet som har sverta litt av så tru det skal gå bare godt. :D Så må vel en bytteveiv til og noen Wøssner/Wiseco stempler til så blir det maskin av denne igjen :) Har ikke sett så nærme på toppen men mener den skal være iorden den også :hmm:
20171113_232930.jpg
20171113_233007.jpg
20171113_233016.jpg


Ut ifra det jeg kan se vil jeg si årsaken til havariet tidligere eier har hatt er ingen eller for lite olje. Har snakket med han og han hadde et havari først, så ble stempler og sylinder byttet før har skjærte igjen kort tid etter. Og i og med ad veivlagerne også er gåen og slik stemplene ser ut holder jeg en knapp på at oljepumpa har vært justert for lavt eller noe som har gjort at den ikke har levert, enten vakum eller knekk på slangen.
 
  • Liker
Reaksjoner: foxeiven
Har et pent brukt bmp fix kit liggende på hylla om det kan være av interesse :)

Kommer helt an på prisen ;)

Det som er litt drit er at jeg akkurat har begynt på ny arbeidsperiode så er minst 4 uker til jeg får tid og mulighet å gjøre noe med scooteren :(
 
Da var blokka omsider tatt ut av scooteren. Er ganske sikker på at jeg fant ut hvorfor tidligere eier har hatt problemer med den. Rant vann ut av oljeslangen da jeg koblet den av pumpa så har sikkert vært frosset en plugg og stengt for oljetilførselen. Usikker på hvilken olje som har vært brukt men er en rød olje av noe slag. Skal drenere oljetanken helt og se etter hull. Blir å kjøre på VES gold når den en gang kommer ihop.

Alt skal rengjøres og gås over. Er usikker på om ECUen har overlevd tre år ute uten å være plugget i så kontakten har vært eksponert for vann og sjit. Ser ut til at det kan mangle noen bolter hær og dær men det får jeg bare bestille nytt. Variatorene trenger også en grundig overhaling. Men trur uansett den blir en krute god maskin når jeg får motoren iorden. :)

20171214_195304.jpg
20171214_184721.jpg
20171214_194356.jpg
20171214_194900.jpg
 

Vedlegg

  • 20171214_194755.jpg
    20171214_194755.jpg
    173,3 KB · Sett: 104
Sist redigert:
Har et liknende prosjekt bare at det er en 09 switchback 800, me hull i blokka å knekt skjørtekant på ene sylinderen ..
Disse 800 motorene var nok mye verre enn de beryktede 900 som var før disse )) Er jo umulig å oppdrive brukt sylinder , må vel gå for helt nytt til 10 000kr muligens.
 
Har et liknende prosjekt bare at det er en 09 switchback 800, me hull i blokka å knekt skjørtekant på ene sylinderen ..
Disse 800 motorene var nok mye verre enn de beryktede 900 som var før disse )) Er jo umulig å oppdrive brukt sylinder , må vel gå for helt nytt til 10 000kr muligens.

Trur ikke disse er så ille som all skremsespropagandaen skal ha det til. Får jeg bygget opp motoren og justert oljepumpa opp litt så trur jeg det blir en veldig god scooter å ha. Å få vann i oljetanken kan skje hvilken som helst scooter av hvilket som helst merke. Svake skjørtekanter var vel en av barnesykdommene til motoren men få på et par med gode Wiseco stempler går det bare godt.

Ring Cylmo så har de helt sikkert byttesylinder til deg. Koster vel 5-6000 kr. Eventuellt så kan de vel fikse de sylindrene du allerede har hvis de ikke er sprengt hull i da. ;)
 
Er mange av 08-09 som er rasa skal jeg si. Sylinderen jeg har er muligens ikke brukanes siden sjørtekanten er knekt av.. men hvem vet. Når min blir satt sammen skal jeg prøve med slikt shims KIT pluss stille inn oljepumpa og sette på enten brp oljelokk eller slik slange med filter på lokket slik at det ikke blir vakuum i oljetanken om kula i org lokket setter seg fast.
Den du har var sikkert skjæring pga vann, min pga dårlige stempler som har kakket kanten løs

Ellers er min scooter generelt godt herpa så Gud vet hva den har gått gjennom hehehe. Men den skal nok i drift igjen ..
 
Er mange av 08-09 som er rasa skal jeg si. Sylinderen jeg har er muligens ikke brukanes siden sjørtekanten er knekt av.. men hvem vet. Når min blir satt sammen skal jeg prøve med slikt shims KIT pluss stille inn oljepumpa og sette på enten brp oljelokk eller slik slange med filter på lokket slik at det ikke blir vakuum i oljetanken om kula i org lokket setter seg fast.
Den du har var sikkert skjæring pga vann, min pga dårlige stempler som har kakket kanten løs

Ellers er min scooter generelt godt herpa så Gud vet hva den har gått gjennom hehehe. Men den skal nok i drift igjen ..

Vurderte slikt fix kit selv men trur smidde stempler er tilstrekkelig for å fikse problemet. Oljelokket borrer jeg bare et lite 1mm hull i. Har gjort det på flere pro'er og aldri hatt noe problem med det. Hvor mye tenker du å justere oljepumpa til? Tenkte selv å prøve å få den til å gå på 1:40, gjør meg ingenting av det ryker litt og at scooteren bruker litt mye olje. Da vet jeg ihvertfall at lager og alt har det bra. ;)

Scooteren min bærer ikke mye preg har hardt bruk, men skal uansett gå over alt som kan gåes over. Alt av lager skal fettes opp, dempere overhales etterhvert når jeg vet at scooteren er kjørbar, div. foringer og endeledd skal byttes og absolutt alt skal rengjøres og sjekkes før motor kommer inn igjen. Scooteren skal være teknisk strøken når den er "ferdig". :)
 
Man må skille mellom svake skjørtekanter på sylinder og stempel. De motorene hadde vel begge deler og da hjelper ikke oppgradering av stempel stort.
 
Man må skille mellom svake skjørtekanter på sylinder og stempel. De motorene hadde vel begge deler og da hjelper ikke oppgradering av stempel stort.

La ikke merke til at han skrev han hadde knekt skjørtekanten øæ sylinderen, var litt rask å lese :engel: Er uansett ikke spesiellt beskymret for det på min. ;)
 
Vet ikke hva som var årsaken til at den jeg har fikk slått løs kanten på syl. Mener å ha lest at en slik shims med stempler skulle roe ned denne bankingen litt , spes når den har gått noen km. Denne scooteren har hele 2500km på meteret så her har sikkert forrige eier herpet skikkelig vil j tro. 2500 er ikke innkjørt engang)
Oljepumpa skal j stille opp til ca 1:40 som du skrev.
Hadde en rush 600 som jeg stilte litt vel mye, der gikk pumpa når scooter sto på tomgang. Ble litt vel mye totaks os av det.
så tror ikke denne skal så mye opp. Tror den ble stilt 2,5 turn opp fra org .
 
Tanken med sånn shims er vel at stemplet skal være mer støttet i sylinderet slik at det ikke blir så mye trykk på skjørtekanten.

Jeg blander en liten svett olje i bensinen for å ha litt smøring på tomgang og hvis oljepumpa sku streike så har jeg litt feiĺmargin. Oljepumpa justeres til 1:40.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: edgexman
Stemmer det, det sies og at det blir merkbart mindre vibrasjoner men har ikke erfaring med det. Skal iallefall få tak i et slikt KIT. Bare man får resten i orden først.
 
Har kjørt med bmp fix kit og mtntk fix kit og har bare gode erfaringer med begge disse to, vibrasjoner finnes ikke lenger, men olje pumpa bør justeres opp som dere allerede har nevnt
 
Har kjørt med bmp fix kit og mtntk fix kit og har bare gode erfaringer med begge disse to, vibrasjoner finnes ikke lenger, men olje pumpa bør justeres opp som dere allerede har nevnt

Hmmm... Må ta det opp til vurdering en gang til :p
 
Brukt BD kontroller i bruk. :D Ikke sikker på hva jeg skal gjøre med denne enda. Tenker litt på å få borret opp syl i og med at jeg likevel på ha nye stempler og sylindrene trenger en lett hooning. Turbo eller NOS kunne jeg også tenkt meg:hmm:
20180119_223756.jpg
 
Da har leg enelig fått skrudd litt på motoren. Begynt å ribbe den men måtte stoppe til jeg finner svinghjulstersjn igjen.
20180128_184531.jpg

Har Har med tiden tatt av flere reeds fra CFI og så og si alle er skadet i tuppen av bladene. Disse hadde bare et lite hakk i ene bladet så vet ikke om de har vært byttet eller bare flaks.
20180128_184540.jpg
Fant også sprekk i innsugsgummien så den må jeg ha ny
20180128_184835.jpg


Oljepumpa og vannpumpa ser bra ut. Litt irr inni vannpumpa men d må man vel bare forvente når den har stått i 3 år. Satser på at deler blir bestillt ila uka. :)
 

Vedlegg

  • 20180128_184526.jpg
    20180128_184526.jpg
    298,5 KB · Sett: 120
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Splitta blokka idag. Mye rust men det ser ut som stammer fra veiva for blokka er fin. Så da er det bare å bygge opp igjen :D
20180204_192811.jpg
20180204_193114.jpg
20180204_193649.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: foxeiven