POLARIS MHP Garasjetråd

Kunne nok brukt sylinderen som sto på scooteren, men kom over en strøken brukt sylinder. Så den ble kjøpt. Satse på montering til uka 😎
IMG_20221210_154238.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: edgexman
Begynte montering men har støtt på et problem. Sylinderen jeg kjøpte er fra en 2011 Assault, altså CFi2. Ble fortalt at 11-12 CFI2 passer på CFI4, men som man kan se på bilde er det forskjell på hullet til dysa. Så må finne ut om det er noen måte å få dette til å funke likevel eller bruke den originale likevell. 🤔

Om noen har innspill tas det imot med stor takk!
IMG_20221221_003719.jpg
IMG_20221221_003733.jpg
 
Endelig kom nyscootern. Switchback Assault 850. 😎 Bare håpe det kommer masse sne fremover! Durapro skigumme ble selvfølgelig hevve på, samt snudde bakbøyla opp ned for å få litt mer høyde på den. Durapro nødsnor kommer nok, samt litt triksing i variatorer. Er litt frem og tilbake om jeg skal gidde å hive på Talon M66 belte i det hele tatt. Inntil vidre kjører jeg med originalbelte med 51mm kammer så får M66 monteres om det plutselig blir skikkelig pudderforhold. Går i underkant av en time å bytte belte så 😁
IMG_20230102_190758.jpg


Ser hvor mye høyere bøyla blir bare av å snu den. Den skal egentlig stå nedpå den blokka på skvettlappen.
IMG_20230102_162604.jpg
 
Dysespacer endelig kommet til Dragon. Må bare bli ferdig å plateslå yttergangen så blir det forhåpentligvis start på scooteren før helga! 😁

Original dyse
IMG_20230103_130943.jpg


Med dysespacer
IMG_20230103_130956.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Da var det start på Dragon. Småplukk igjen før den kan kjøres sia jeg bare heiv alt på plass for å se at det funka.

Dysespacer funka knall! 😎
IMG_20230106_141040.jpg


 
Grattis med ny maskin! durapro skigummi er et must i mine øyne, men går på bekostning av skiene, slet av skien i fjord pga hard gummiblanding på dp men heller det en å gå på ``Høu`` i kramsnø:biggrin:
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP
Grattis med ny maskin! durapro skigummi er et must i mine øyne, men går på bekostning av skiene, slet av skien i fjord pga hard gummiblanding på dp men heller det en å gå på ``Høu`` i kramsnø:biggrin:
Takk 😁 Kjøre alltid Durapro, gikk nok på hau pga dårlig skigummi før dæm ble produsert.
 
Endelig kom nyscootern. Switchback Assault 850. 😎 Bare håpe det kommer masse sne fremover! Durapro skigumme ble selvfølgelig hevve på, samt snudde bakbøyla opp ned for å få litt mer høyde på den. Durapro nødsnor kommer nok, samt litt triksing i variatorer. Er litt frem og tilbake om jeg skal gidde å hive på Talon M66 belte i det hele tatt. Inntil vidre kjører jeg med originalbelte med 51mm kammer så får M66 monteres om det plutselig blir skikkelig pudderforhold. Går i underkant av en time å bytte belte så 😁Vis vedlegget 78624

Ser hvor mye høyere bøyla blir bare av å snu den. Den skal egentlig stå nedpå den blokka på skvettlappen.
Vis vedlegget 78625
Grattis, ble bra med fangeren den veien😎👍🏼
 
Fikk første skikkelig tur med Switchbacken på fredag. Nydelig vær, men kunne vært mer sne. Scootern er ingenting å si på annet enn å få justert inn dempere og slikt sånn jeg liker det. :)
IMG_20230120_113750.jpg


Leita fram lettvektshelixen min jeg bestilte fra Speedwerx i 2020 når jeg hadde SKS 146. De custom kutter spor ettersom hva man ønsker og jeg har alltid trudd jeg bestilte 60-44-.36ER, altså samme som står originalt på bl.a. Khaos 850, SKS 850, etc. Men ser nå jeg antakeligvis har gjort en tastefeil når jeg bestilte og fått en 66-44-.36. Ikke rart jeg syns SKSn ble kvikk med denne helixen 😅 Så siden denne Switchbacken mer eller mindre er identisk med SKS 146n så tenker jeg å sette opp variatorer likt jeg hadde det med Boondocker vekter, speedwerx helixen og alt lettvektsgreier ZRP lager til variatorer 😎
IMG_20230122_211720.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim, as0laas og RS
Dårlig vær i helga med knappe 20-30 min klarvær imellom snebygan, så litt pimping måtte til i scootersjåen på hytta. Monterte RP bakfanger. Har den bøyla som gjør at jeg kan bytte til krokfanger ved å løsne fire bolter. Den vanlige løftebøyla stikker ca 7 cm kortere ut enn originalt så mindre som drar i snøen på stusskjøring og vendinger og slikt. 😁
IMG_20230211_133647.jpg
IMG_20230211_133728.jpg


En liten tur ble det mellom snebygan. Fy f*** for en rå maskin. Hadde glemt hvor godt jeg liker meg på Switchback. Foruten RP fangern er den enda 100% original!

Den er god å kjøre i løypa, både rolig og aktivt. Går på stussen når jeg vil, selv om jeg ligger i 50 på elva og gir på så løfter den fronten. Det lille jeg kjører i skogen så kjennes den som skapt for det også. Klart den er ikke like enkel i skogen som en Khaos men jeg kjører meget lite i skog så da er det bare dumt å ofre komfort og kjøreegenskaper der jeg bruker den mest. Her er det kjøreglede på høyeste nivå! 😁
IMG_20230211_140451.jpg
 
Sist redigert:
Litt miniscooter-pimp må også til. Her har vi satt på T-post adapter for å montere et RSI styre jeg hadde liggende. Styre ble høyere og lengre frem for å være mer behagelig for en litt større fører. I tillegg prøvd å få litt mer trøkk ut av motoren. Governor var allerede bypassa så den gikk på 5200 RPM, egenlig så mye man får ut maks av disse 120cc motorene, men nå har vi montert større innsug for å se om det øker litt momentet. Bypass av governor øker farten fra 13 til 25 kmt. Skal man ha noe mer må de gires om. Ville ikke bytte eksosen for å holde støynivået nede. I tillegg er det bestillt fjærspenningsklosser så man får litt mer spend på fjærene i understellet, samt en litt strammere clutch fjær som øker innslaget med ca 4-500 rpm. Dette hjelper for å unngå bogging i start som følge at motoren ikke yter nok ved innslag til å trekke en tyngere fører.
IMG_20230216_201136.jpg
IMG_20230216_202122.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Joohansen og RS
Testa med litt andre vekter idag. EPI Torquer som jeg har hatt liggende i flere år uten å egentlig tenkt så mye over å teste de. Skal være tilsvarende Polaris 11 serie vekter. Ikke en superstor forskjell men merker definitivt at den girer hardere. Innslaget økte med 200 rpm til 4000. Kjennes ut som disse gjør ca damme jobben som Boondocker sine vekter. Blir spennende å teste de litt mer når det kommer mer snø. Har vært mildvær siden forrige helg og ble minusgrader i går så føret er mildt sagt hardt.
IMG_20230218_152053.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
IQen fikk seg ny motor og første start idag 😁 Den forrige motoren gikk ikke helt rett og konklusjon var gåene tetteringer på veiva som dro falskluft. Antakeligvis pga rust i veivlager etter forrige eier lot den stå uten eksosventiler en stund etter den havarerte. Fant en motor fra en rammeskada scooter med 2500 km på tellern og 120 psi komp på begge sylidre. Har hatt en snev av dårlig motivasjon til å skru en stund men nå fikk jeg over en kompis til å hjelpe med å få den ferdig. Monterte alt, dro i snora og starta uten problem. Da er det artig å skru igjen 😁 Nå trur jeg planen blir å legge den for salg etterhvert selv om jeg er ganske så glad i IQ chassiet. Får se når jeg har sovet litt på det. 😅
IMG_20231028_223136.jpg
 
IQen ble solgt, men fikk inn en testtur med den i så mye bunnløs pudder vi får her i nord. Den funka helt 100% perfekt. Trives ekstremt godt på det chassiet, nesten så man angrer litt av å selge. Må si jeg hadde glemt hvor bra disse egentlig var i puddersne, og i løype vet jeg disse er ekstremt god å kjøre. Tanken slo meg om jeg egenlig kanskje hadde hadd det gjevnt over like bra på fjellet med en eldre scooter enn aller nyeste 850. Switchbacken har allerede ligget ute på finn.no noen mnd. og hadde tenkt å gå for en ny/overligger om/når den blir solgt. Men er litt mer usikker nå. Finnes vel knapt en ny eller overligger å få kjøpt for under 200k lenger. 🤔
IMG_20240111_132844.jpg
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Man hadde gjerne vært like glad bak i skogen på en eldre scooter som på en splitter ny en, ikke uenig i det.
Har helt ny, og har gammelt, og jeg smiler like mye på det gamle som på det nye... :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Simen Green
Ble innkjøp av nytt prosjekt før helga. En 2014 Switchback Assault. Kjøpt med havarert motor, skjært på PTO side. Så nå letes det etter deler for å få den i drift før påske. Om noen har eller vet om komplett motor til denne så gi beskjed. 😁

Denne var ferdig med Peak 2.5 belte og non slip. Så denne kan jo bli skøy på vårparten. 😎

Disse gikk utrulig godt originalt mener jeg å huske så det gledes til å teste med Peak 2.5. Og hvem vet, kanskje denne beholdes litt lengre om jeg får solgt Matryxen. Ref. det jeg skrev noen kommentarer tidligere i denne tråden 😁

received_2412261242310418.jpeg
 
Etter et par timers skruing så var det liv i assaulten! 😁 Ikke så mye å si annet enn at jeg har bygd opp motoren og gått over at alt ser bra ut. Starta på første draget og bakker fint som bare det. Så da er det bare å ta en runde med service så er den klar for påske 😎
IMG_20240315_152656.jpg
IMG_20240315_161807.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim og TMAB