SKI-DOO Nytt belte, forlenge BCX

klev

Medlem
27 Sep 2011
97
41
Hei

Har en -12 mod Renegade BCX, som ikke har vært i drift på snart 3 år pga defekt belte.
Tenker nå att jeg skal forlenge den til 154", bare for ha noe og leke meg med i skogen/fjellet, Sikkert noen som kommer med att jeg bør selge, og heller kjøpe summit,
men med tanke på att jeg har kjørt kun ca 5k km siden i -13, og uansett trenger nytt belte så prøver jeg med forlenge den. Og strengt tatt ikke får noe igjen for den.

Tanken er å starte med få den i drift igjen, så blir forlengelse av org boggi. Og evt se om jeg finner summit boggi etterhvert.

Men hvor kjøper man belte og forlengerkit idag?
Vært ute av gamet en stund, og ser utvalget på sledstore er heller labert.
Må jeg til trackusa for få tak i noe?

Må vel også gire om kassen, ser att det ikke er noe finne på sledstore der heller. Så finner jeg sånt i norge, eller må jeg til utlandet der også?
 
Sist redigert:
se om blingfactory.fi har det du trenger. Ganske sikker på at de har forlengerkit hvertfall
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Drev til kjedekasse har forhandleren din og det er ikke noe dyrere enn fra utlandet. Sånn det er nå kan det hende tracksusa er et greit valg om man kan vente litt. Det er sjeldent noe suksess å forlenge to beltelengder lengre. En går helt fint. Skal du ha 154" er det helt klart lurt å skaffe et summit understell og flytte festene på tunnellen.
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Drev til kjedekasse har forhandleren din og det er ikke noe dyrere enn fra utlandet. Sånn det er nå kan det hende tracksusa er et greit valg om man kan vente litt. Det er sjeldent noe suksess å forlenge to beltelengder lengre. En går helt fint. Skal du ha 154" er det helt klart lurt å skaffe et summit understell og flytte festene på tunnellen.
Ja tenkte det jeg å. Veldig i tankeboksen om jeg skal gå for 146 i stedet. Men burde gå an finne et summit understell i løpet av vinteren.
 
Er det sånn at scootern utelukkende skal brukes i skog og fjell, eller blir det fortsatt løype/crossoverkjøring med sporadiske skogsturer. Jeg kjørte 155" i flere år før jeg fant ut at jeg sku prøve 146". Jevnt over har jeg mer morro med 146" enn 155", og de sporadiske skogsturene får helt fint selv om man kanskje må holde litt igjen på de aller bratteste linjene.

Påenget mitt er at scootern vil nok være betydelig bedre i løypa med et forlenget rmotion understell enn med et T-motion fra summit.
 
Er det sånn at scootern utelukkende skal brukes i skog og fjell, eller blir det fortsatt løype/crossoverkjøring med sporadiske skogsturer. Jeg kjørte 155" i flere år før jeg fant ut at jeg sku prøve 146". Jevnt over har jeg mer morro med 146" enn 155", og de sporadiske skogsturene får helt fint selv om man kanskje må holde litt igjen på de aller bratteste linjene.

Påenget mitt er at scootern vil nok være betydelig bedre i løypa med et forlenget rmotion understell enn med et T-motion fra summit.
Blir hovedsakelig lek i skog og fjell. Kanskje en tur til sverige å kjøre led, om jeg har flax. Kjøpte den i -13, og har kun hatt 3 turer til sverige siden. Har hatt det gøy i skogen/fjellet bak huset mitt med 137", men klart jeg har måtte begrenset område jeg kunne ha kjørt pga framkommelighet. Så derfor 154 frister, sånn att jeg kan utforske litt mer den ene plassen jeg kan kjøre på. (uten altfor mye oppmerksomhet fra myndighetene)
Jeg har ikke rmotion, heter vel sc5. Er XP chassi
 
Blir hovedsakelig lek i skog og fjell. Kanskje en tur til sverige å kjøre led, om jeg har flax. Kjøpte den i -13, og har kun hatt 3 turer til sverige siden. Har hatt det gøy i skogen/fjellet bak huset mitt med 137", men klart jeg har måtte begrenset område jeg kunne ha kjørt pga framkommelighet. Så derfor 154 frister, sånn att jeg kan utforske litt mer den ene plassen jeg kan kjøre på. (uten altfor mye oppmerksomhet fra myndighetene)
Jeg har ikke rmotion, heter vel sc5. Er XP chassi

Vei i så tilfelle har du vel rett i at beste alternativet blir å finne et summut 154-understell. Da blir det nok best giring og variatormessig å sette det opp som en summit også 🤔
 
Har selv forlenget 2 scootere med rail forlengere i fra Tracks USA, og har hatt veldig bra erfaring med deres produkter i så måte.

Den første var en 2011 X-RS som ble forlenget i fra 120" til 137", og den andre er fruas 2013 summit XM som er forlenget i fra 146" til 154".
Begge scooterne ligger inne på min tråd i "pimp my ride" med bilder. Kjenner til en BCX som ble forlenget i fra 137" til 154" her for en tid tilbake, men der ble også tunnelen forlenget. 120" til 137" er jo sånn sett akkurat det samme som 137" til 154" i tommer.. Men tenker at det er litt mere med det når man har høykamsbelte vs et 44mm rip-saw som jeg hadde på X-RS'n.

Var også med på et lite prosjekt med å forlenge en 2018 summit 154" til 165" her forrige høsten, og der kjøpte vi til alle delene i enden på tunnelen slik at vi fikk en komplett expert tunnel som i en original. Uten å gjøre dette er jeg redd at en kan risikere å ødelegge både belte og bakstuss om man ved en full kompresjon av boggie skulle klare å hekte beltet fast i en eller annen skarp kant i bakstussen. Muligens ren paranoia det da, men med min flax så er det i allefall mulig å få til..
 
Da er belte bestilt i allefall, fikk en grei pris hos Motorspeed idag. Ser etter boggie fra summit, men ikke kommet over noe ennå. Sendt mail til blingfactory angående rail extensions. Men ikke fått svar ennå. Tenkte kjøpe så tunnelen blir forlenget også.
Ja ikke helt borte den tanken om ved full kompresjon, så kan det bli interessant :p

Så da var det giringen, om jeg leser det korrekt, så har jeg 23 / 45 på bcx'n, men må skaffe meg 19 / 49 ?

Forøvrig så kjøpte jeg ras2 36" forstilling, og montert et post forward kit på den i -16 ish
På de profilbilde mitt så har jeg en himmelhøy styreforhøyer :wow: Men ble fjernet og montert 4" forhøyer og freeride styre. Så ble vel bittelitt lavere en originalt mener jeg, men ble helt annen scooter med det og dette post forward kitet

Skal inn og lese om tråden din @Reimkiller'n
 
Passer boggi fra XM på XP?
Det tør jeg ikke svare på... Og lurer på om sleidene i XM T-motion har mindre avstand CC enn i en XP boggie uten T-motion.. :hmm: Det må du jo få sjekket ut, og gå for en som passer til beltet du har kjøpt.
 
Det tør jeg ikke svare på... Og lurer på om sleidene i XM T-motion har mindre avstand CC enn i en XP boggie uten T-motion.. :hmm: Det må du jo få sjekket ut, og gå for en som passer til beltet du har kjøpt.
Ja, men går for rail extensions med det første. Så får jeg heller google litt i vinter, å leite etter boggi
 
Ja, men går for rail extensions med det første. Så får jeg heller google litt i vinter, å leite etter boggi
Det er nok en fornuftig løsning. Tror det er grei skuring å finne understell fra Summit/Freeride.
 
Var nettopp på fjellet og hentet hjem stakkaren. Var nesten så den startet uten starthjelp, har kun el start. Ikke vært startet siden før påske.
Så er det big deal å bygge på snorstart?
 
1669475178259.png

Kan kjøpes komplett direkte i fra BRP som vist på bildet, eller du kan kjøpe i fra f.ex sledstore. Men, om du kjøper i fra sledstore må du kjøpe metall dingsen som er ringet rundt på bildet. Monterte snorstart på en 2014 freeride senest forrige uke.. Du bør også ha plastkoppen som skal monteres i oljetanken, den får du kjøpt av en forhandler. På XM passer alt dette under det originale sidedekslet OM du ikke har ett med hull for snorstart. Om det er likt for XP vet jeg ikke.
 
Det tør jeg ikke svare på... Og lurer på om sleidene i XM T-motion har mindre avstand CC enn i en XP boggie uten T-motion.. :hmm: Det må du jo få sjekket ut, og gå for en som passer til beltet du har kjøpt.
Det passer rett på, må kun flytte festet til framvogna (det er predrillede hull på tunnelen) og få summit dropbranketter. Beltet passer rett på, har hatt flexegde på r-motion og på summitunderstellet som var på xpchassiet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Da er et understell fra xp summit 154 på vei. :)
Før jeg kom over komplett understell, så har jeg sendt et par mail til blingfactory om rail extension og tunnel forlenger, men ikke fått svar..
Så er det kun trackusa jeg kan spørre om tunnelforlenger? Greit det er inn med shorty's om dagen, men blir vel væl extremt med 154 belte på 137 tunnel :p
 
Da er et understell fra xp summit 154 på vei. :)
Før jeg kom over komplett understell, så har jeg sendt et par mail til blingfactory om rail extension og tunnel forlenger, men ikke fått svar..
Så er det kun trackusa jeg kan spørre om tunnelforlenger? Greit det er inn med shorty's om dagen, men blir vel væl extremt med 154 belte på 137 tunnel :p

154 i en 137 tunell tilsvarer 8.5" tunellkutt. Faktisk ikke så alt for mye. Mer eller mindre like mye kortere tunell som en Polaris Matryx Slash kontra Axys tunell. Du kan jo alternativt gå for en forlenger som får tunelln opp i 146 lengde om du vil ha shorty. Verdt å ta i betraktning at en shorty maskin ikke bare er inn for moten sin del, og selv om du ikke tar masse vendinger på stussen så har man fortsatt nytte av det. En kort tunell gir mer rom for snøen å forsvinne når du spinner deg ned istedenfor at tunell holder på snøen og det blir tatt med belte rundt og lagt forran scooteren. Ergo scootern spinner seg ned og får fremdrift istedenfor at du blir stående fast.
 
  • Liker
Reaksjoner: klev og Reimkiller'n
Da er et understell fra xp summit 154 på vei. :)
Før jeg kom over komplett understell, så har jeg sendt et par mail til blingfactory om rail extension og tunnel forlenger, men ikke fått svar..
Så er det kun trackusa jeg kan spørre om tunnelforlenger? Greit det er inn med shorty's om dagen, men blir vel væl extremt med 154 belte på 137 tunnel :p
Her er det en 120" forlenget til 137" som blir samme forhold som 137" til 154" i tommer.. Dog ville jeg som tidligere nevnt, ha fått laget noe i enden av tunnellen ala en expert stuss, slik at ikke et høykams belte på noen måte kan "krøke" seg fast i en kant i original tunnel.
1670050574454.png
 
  • Liker
Reaksjoner: RS og klev
Ser fordelene ja, annet en att det er "inn". Men som reimkiller'n si, bør kanskje få gjort noe med enden av tunneln, så jeg ikke går på en smell og ødelegger belte.
Skulle jeg hatt drop braketter?

Og trur jeg skulle hatt nye reeds, jeg skiftet de for en del år siden men nå finner jeg ingen som selger. (regner med de er å få orginale) men skulle jeg gått for vforce eller noe, først som sist?
 
Alle forhandlere selger nye blad. Hvor langt er motoren gått?
 
Da har jeg fått belte også :) Så da er det bare begynne skru.
Men skulle jeg hatt sånne drop braketter til bakre innfesting for boggien? Er de litt lave på renegaden vs summit?
 
Alle forhandlere selger nye blad. Hvor langt er motoren gått?
Litt over 5k mener jeg. Sjekket motorspeed, de selger komplette reeds. Til 1900kr stk. Men vet jeg kjøpte blad en eller annen plass sist gang.
 
Litt over 5k mener jeg. Sjekket motorspeed, de selger komplette reeds. Til 1900kr stk. Men vet jeg kjøpte blad en eller annen plass sist gang.
Det var tidlig. Var de flisete i enden, sprukket elns?
 
Det var tidlig. Var de flisete i enden, sprukket elns?
ja, så jeg fikk tak i nye blad. Har ikke sett på de igjen nå, men tenkte være føre var denne gangen. Veit att jeg hadde noe problem med å nå maks turtall i noen situasjoner (det er sikkert andre ting en reed) Men vil bare være klar for å få mest mulig kjøring denne sesongen :)

*edit*
de ble nok skiftet på 3k ca. Fikk stempel havari da, så det var da jeg sjekket reeds, da var de flisete og manglet litt "større" biter på et par blad.
Da ble det nye sylindrer og stempler, og nye reed blad
 
Sist redigert:
Skjedd lite her ennå, venter fortsatt på noe deler som manglet på understellet, disse hylsene som sitter på innfestingene mot ramma. Men har etter litt googling sett jeg må borre nye hull til fremre innfestinger, og er ikke helt sikker på hvor det evt skal være. Bare jeg får kommet igang, så har jeg en XM å studere på, men vil tro det er forskjell på chassi på XP/XM..?
 
Da er gammelt belte tatt ut, da ser jeg att jeg mangler 3 tenner på ene drivhjulet. Har funnet komplett aksel, som jeg venter på att blir sendt.
Og ser på ramme att det er markert hull til fremmre innfesting. Så den er grei.

Men lurer litt på hvilke bakre braketter jeg skal bruke/få tak i. Tenkte så att den ikke blir for lav i bakenden (siden kort tunnel og langt belte) Men bør vel ikke bli for høy eller? Med tanke på skipress. Er helt blank på dette, så må spørre en del :p
 
Da ble det seende sånn ut. Fikk kjørt den 10meter ikveld, fra garasjen til hengeren, og tatt den med hjem. Så nå blir det litt småkjøring hjemme, for se om det er noe som virker åpenbart feil..
 

Vedlegg

  • Snapchat-1490427526.jpg
    Snapchat-1490427526.jpg
    147,6 KB · Sett: 36
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Skal finne på noe bedre med skvettlappen :p Og kanskje modifisere den kanten som stikker ned oppunder der skvettlappen er festet.