Oppvarming av isolert henger. Hva bruker man, hvordan gjør man det og hva skal man absolutt IKKE gjøre.

Newton

Medlem
25 Sep 2015
284
94
Norge
Starter en egen tråd for dette slik at de som evt har erfaring evt er interessert i dette kan få en egen tråd for å diskutere temaet.

Mitt bruksmønster er å hoppe i bilen den ene dagen hvor alt klaffer, kjøre 1-2t med scooter i henger for så å nyte dagen på scooter. Jeg har derfor kjøpt en isolert henger som blir "garasjen" til scooteren slik at det bare er å hekte på å kjøre når det klaffer.

Til nå har det blitt brukt en Biltema "garasjevifte" på 2Kw men jeg har forhørt meg om det å få no "Wabesto lignende" montert hos de lokale Campingvogn forhandlerne. Dette blei veldig dyrt i følge teknikeren som reparerte slikt.

Er det noen som har med heldig utfall montert noe slikt i en henger slik at de kan evt defroste både scooter og tørke klær i hengeren ? Ser at disse US&A karene har gigantiske hengere hvor de sitter å tar seg en matbit med stoler osv mens scooterne står i enden av hengeren. Naturligvis oppvarmet osv. Er vel ikke helt der selv men en henger på knappe 5m men hadde vært kjekt å fått litt varme i doningen, så kunne man sittet i hengeren når man skal ha på seg klær, safety utstyr osv.

N
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Luftvarmer fra Webasto er ikke så dyrt og enkelt å montere skulle man tro. Det meste er en dings pluss litt ledningsnett og en tank. Båttank kan sikkert brukes. Jeg hadde valgt en bensin variant. Søk på Webasto Air top på ebay.
 
Alde varmesystem fra ei havarert campingvogn hadde nok vært noe av det beste, ellers er jo webasto eller en eber sannsynligvis suverene alternativ. Jeg ser ikke på strøm som alternativ til slik annet enn som sekunder forsyning, altså til pumpe eller vifte å må kunne leve mange timer på 12v slik at det kan brukes hvor som helst.

Jeg har en propan kanon som er 10-15 kw, viften trekker ca 30w på 230v samt en lavvo ovn jeg tenker å prøve i min uisolerte henger på 4x2x1.8 m. Følger denne før å se hvilke gode alternativer som kommer:)

Samme ovn:
http://www.motorstore.no/produkt/komplett-gass-ovn-76kw-med-3-pipe-og-regulator-kit/?v=c2f3f489a005
 
Problemet med Webasto er at det er søppel og dessverre ikke tåler bruk særlig godt (Dette gjelder også Eberspächer og flere andre merker..). I tillegg bruker de mye strøm..
En Wallas-varmer bruker mye mindre strøm og gir god varme. Tåler også hyppig bruk bedre.
Det optimale er selvsagt en refleks eller dickinson parafinovn, men det virker som overkill i en tilhenger.

Propan er ofte ugunstig, de fleste har ikke ekstern eksos og dytter da massevis av fuktighet ut i lufta de varmer opp.
 
@Anonympudding akkurat det du sier om fuktighet er en av grunnene til at jeg vurderer lavvo ovnen da den har pipe :) får jo også parafin med pipe.
 
Som nevnt har jeg null peiling på dette men ser ikke helt for meg at jeg skal ha en glødende ovn der inne ala vedovn men som går på gass... Det krever vel en hel del sikkerhets tiltak slik at ikke vegger osv blir påvirket av varmen.
En eller annen blåsedings som man kunne montert på draget hadde jo vært snaisent og der trodde jeg jaggu at Webasto var noe som var bra. Det er i alle fall ett navn som kjennes igjen LOL
Alde er noe jeg faktisk fikk litt nyss i da kjærringa har fått tenning på campingvogn og der er vist dette ett must. Men slik jeg skjønner det EJ så er vel dette vannbåren varme som ligger i gulv på vognene?

Glemte å si at hengeren har naturligvis ikke isolert gulv, der er det kun vannfast plate og plastfliser som ligger...:unsure:
 
Alde er oppvarmet vann, noen har i gulv andre bruker radiatorer eller kombinasjon. Kan kombineres, kan jo også bruke et varme registert fra bil med vifte sammen med alde varmeren. Alde er det som gjelder i vogn om den skal brukes om vinteren, det har ho rett i. Ellers er lavvo ovnen jeg refererer til en propan ovn som man fritt regulerer varmen på og full trøkk er neppe nødvendig :)
 
Btw Google alde radiator så får du se flere løsninger
 
Vil tro Truma varmer fra campingvogn fungere perfekt, den varmer lufta istede for vann. :thumb:
Det var min tanke også. Hadde en slik i ei gammel vogn vi hadde. Mener den ga 4kW på full pupp. Tror ikke den bygde så mye i dybden heller og har naturligvis avtrekk over tak.
 
Webasto er da gode greier. Har det i min private bil og den blir brukt så ofte som mulig som ikke er så ofte men i min forrige servicebil gikk den stadig vekk. Det de ikke tåler er kun korte økt type noen minutter. Det dreper brennkammeret og tennplugg. Må gå litt sånn at den når å brenne seg ren noe som fort tar 10-15 minutter. Derfor, alltid kjøp fjernkontroll til de i bil, aldri ta til takke med bare automatisk drift. Småkjøring dreper de.
I min nye bil er det Eber, får se hvordan den holder.
 
Har en eller annen løsning i golfen vi har nå, 16 mod diesel, med fjernkontroll. Funker bra det. Usikker om det er webasto,eber eller noe annet men det virker i nord Troms hvertfall .
 
VW bruker Webasto. Peugeot som jeg nå bruker Eber. Toyota bruker også Eber.

Edit: Skriveleif angående leverandør av dieselvarmer til VW.
 
Sist redigert:
Webasto er da gode greier. Har det i min private bil og den blir brukt så ofte som mulig som ikke er så ofte men i min forrige servicebil gikk den stadig vekk. Det de ikke tåler er kun korte økt type noen minutter. Det dreper brennkammeret og tennplugg. Må gå litt sånn at den når å brenne seg ren noe som fort tar 10-15 minutter. Derfor, alltid kjøp fjernkontroll til de i bil, aldri ta til takke med bare automatisk drift. Småkjøring dreper de.
I min nye bil er det Eber, får se hvordan den holder.

Jeg har bare noen års erfaring fra å bruke Webasto, Eberspächer, Wallas, Reflex og Dickinson som varmekilder i bolig, da bruker man de stort sett ikke til småkjøring.
Det beste er selvsagt Reflex/Dickinson som ikke bruker strøm og gir god stabil varme, men i en tilhenger ville jeg ikke brukt dette.

Wallas er det nest beste, den bruker minimalt med strøm og er langt mer driftssikker enn både Webasto og Eber så lenge den får riktig drivstoff (helst lampeolje eller jetfuel (svært ren parafin))
Wallas bråker lite og bruker ikke mer enn 0,5-1,3A (2400) i drift (Webasto sin 2kW-varmer bruker 1-2A i drift, det er fort det dobbelte det..)
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=128076687
 
Kjøp en kinawebasto , ser helt lik ut som original air top luftvarmer.
Gjerne den enkleste,med bare et "ratt" til regulering av temp...
Regner med 2kw er nok til ditt bruk .
Det finnes norsk monteringsanvisning til Webasto ...
Har snakket med flere , som påstår at et 30Ah batteri holder ei hel helg, bruker jo lite strøm når den først har startet.....
Tenker å bruke en sånn sak bak i sluffa, å lade batteriet hjemme/på hytta/evt solcelle.....
Ulempen er jo at du må ta hull i gulv eller vegg, for eksos og innluft ...
 
Kom på at det var en egen tråd om dette. Som nevnt i en annen tråd, kina varmer bestilt og skal installeres. Bilder kommer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nils A
Kom på at det var en egen tråd om dette. Som nevnt i en annen tråd, kina varmer bestilt og skal installeres. Bilder kommer.
Gleder meg til å se utfallet her. Har blitt litt gira på samme sak selv. Lysten på Fogelsta med baklem, webasto og ledlys inni.. :inlove:
 
Duppeditt mottatt men installasjon har ikke blitt satt i gang da det er bikjekaldt og formen har vært helt middels hele Jula. Skal være ganske så rett frem etter det jeg har studert og lest. Update follows :)
 
Da er man i gang. Funderte lenge på å kjøpe alu boks på Jule/Biltema men ville ha litt mindre boks.

Kjøpte da plater, kappet opp etter en grov skisse og sveiset noe sammen. 1.2mm plate virker kanskje litt flimsette men når det blei sveiset sammen blei det straks noe bedre.

Skal dele opp i interne «lommer» samt at varmeren skal løftes opp av bunnen til boksen slik at forbrenningsluft ikke hentes utvendig under hengeren. Da må man skille mellom eksos og borbrenningsluft.

Vurderte å kjøpe en slik «nesekasse» å montere utvendig men fant ut at det ikke var lurt da man henter luften som skal varmes konstant fra utsiden. Monterer man inne så hentes inneluften inn og varmes opp noe som bør gi hurtigere oppvarming.

I tillegg planlegges det å sveise en egen kanal som sveises fast i bunnen av kassa og skal tres igjennom tilsvarende åpning i gulvet. I praksis en slags «rør i rør» løsning for eksosrøret. Dette for å sikre at ingen gass kommer inn i hengeren i tilfellet eksosrøret skulle lekke i samme føyingen med eksosventilen på varmeren.

Bilder kommer.
 

Vedlegg

  • 6B16E7D9-1C24-4070-AE22-BE511C7F533E.jpeg
    6B16E7D9-1C24-4070-AE22-BE511C7F533E.jpeg
    184,8 KB · Sett: 86
  • 408FFFE5-0A7F-4E19-B221-7FCCBD1CFD9F.jpeg
    408FFFE5-0A7F-4E19-B221-7FCCBD1CFD9F.jpeg
    292 KB · Sett: 86
  • 00009A54-D781-4324-BFA4-39DF03EBDF7A.jpeg
    00009A54-D781-4324-BFA4-39DF03EBDF7A.jpeg
    216,5 KB · Sett: 87
  • 644EACDF-64C2-4206-9A4D-29460B7D01F8.jpeg
    644EACDF-64C2-4206-9A4D-29460B7D01F8.jpeg
    212,8 KB · Sett: 85
  • 950D1753-C531-452E-870F-2A3EB984744A.jpeg
    950D1753-C531-452E-870F-2A3EB984744A.jpeg
    290 KB · Sett: 127
  • Liker
Reaksjoner: RS