SKI-DOO P-Drive justeringer.

Reimkiller'n

Moderator. BRP G5 pilot
Medlem av ledelsen
29 Jan 2008
5.749
4.143
Stor-Trøndelag
Ja som trådtittel tilsier, så er det altså mulighetene for å forandre innslag/gearing i P-drive jeg er ute etter. Har noen timer med TRA, og har kunnskap om hvordan jeg kan forandre ting der, men er vel egentlig av ren latskap ganske blank på P-drive til tross for å ha kjørt med siden i 2017...

Den såkalte "clicker" funksjonen er grei nok, og uten at jeg har forsøkt noe særlig så er det etter noen diskusjoner her og der blitt til at dette skal fungere rimelig likt som i en TRA. Men har da aldri justert disse hverken på den gamle 2017mod elr på 20mod expert turboen da turtallet har ligget der det skal på begge to.

En kjenning har kjøpt seg en 2018 850 Freeride 165", og det eneste han foreløbig har kommentert er at scooter'n er får "hissig" fra innslag og opp til ca 25kmt. Er dette en kjent sak generelt på kun 2018mod, eller gjelder for flere årganger? Husker ikke dette som et issue fra min 2017mod summit, selv om jeg vel ikke monterte sealevel vekter før et stykke ut i 17 sesongen.. Expert turbo'n jeg har nå er også helt grei på innslag og utgearing på lavt turtall synes jeg. Men, siden jeg her forleden tok med en 2018 summit her hjem i fra Sverige for en kompis, så syntes jeg da at den var mye mer "direkte" og ikke så "smooth" som jeg er vant til i fra innslag og i lav hastighet.. Derfor lurer jeg på om dette er en greie med f.ex 2018 da, som eventuelt er forandret på 19, 20 etc..?

Så må man bytte vekter i disse for å få forandret innslag og utgearing, eller kan man laste på vekt i pinnen som i TRA for å forandre slikt?
 

Vedlegg

  • Summit Turbo.jpg
    Summit Turbo.jpg
    192 KB · Sett: 73
Sist redigert:
Innslag er så vidt jeg forstår greit nok, den slår inn på ca 3500omin. Issuet er at den gearer hardt til fra 0 til 25kmt ish.. Slik at det blir veldig hakkete å kjøre langsomt, men det er vel her muligheter for å kunne gjøre noe med det med en annen primærfjær.
 
Litt slakere helix. Er vel litt sånn min også er men den har DRT kit. Veldig god kraftoverføring men kanskje litt i overkant for dillkjøring i løyper med Nila etter.
 
Har fått sjekket litt ut angående fjær i primær(P-drive) på d forskjellige årgangene, og det er da ikke samme fjær i 17, 18 og 20mod.

2017 har delenr: 417224166.
2018 har delenr: 417224169.
2020 har delenr: 417224015.

Kan noen svare på om 2020 f.ex har et høyere start-trykk i fjær, eller lavere?
 
Æ girte min 2018 freeride 146 opp 2 tenner og da ble den mye mindre massete og kjøre rolig med . Hadde original variator oppsett da.
 
Hei.
Tar opp denne igjen.
Jeg har akkurat kjøpt meg en 2024 Backcountry XRS 850.
Veldig fornøyd bortsett ifra ved kjøring i rolig hastighet.
5km/t går greit. 30-40km/t og opp er bra.
Mellom 10 og 30km/t blir veldig masete med varierende turtall og inn og ut på innslag.

Noe forslag til beste løsning? Blitt noe mer erfaring angående dette? Tenkte å ringe forhandler til uka og høre med de.
 
På TRA7 gikk det å løse det der med å vekte på 1gr i pinnen, men usikker på hvordan man kan gjøre "tilsvarende" p-drive. Så følger..
 
Hei.
Tar opp denne igjen.
Jeg har akkurat kjøpt meg en 2024 Backcountry XRS 850.
Veldig fornøyd bortsett ifra ved kjøring i rolig hastighet.
5km/t går greit. 30-40km/t og opp er bra.
Mellom 10 og 30km/t blir veldig masete med varierende turtall og inn og ut på innslag.

Noe forslag til beste løsning? Blitt noe mer erfaring angående dette? Tenkte å ringe forhandler til uka og høre med de.
Det er nok mest pga responsen i motoren. 850'en er ekstremt responsiv men det finnes en slags fix og det er å sette på Expedition xtreme/Brutal vektarmer på. Da tar den løs penere og litt tidligere som kamuflerer den mest hysteriske responsen. Måtte gjøre det med min Xterrain.
 
Forhandler synes det hørtes rart ut.
Anbefalte å prøve å justere på klikkere og sekundær.
Sekundæren er stil så stramt som overhode mulig. Skuteren går nesten fremover på tomgang akkurat sånn den står nå.
Justere på klikkere har jeg ikke noe formening om kan hjelpe på det tilfellet der. I lett løsnø på et vann var turtallet 8000-8100.
Kan det hjelpe litt med bare en annen reim kanskje?

Han kjørte selv en freeride 850 turbo og kjente ikke igjen problemstillinga.
 
Kjenner meg veldig godt igjen. Forhandlere har det med å ha selektiv hukommelse. Hva mener du med stram sekundær? Stram reim?
Dette har med hvordan scooteren blir brukt å gjøre og føreforhold. Hvis jeg kjører alene eller holder lang avstand til andre foran meg og kan kjøre i eget tempo, merkes det ikke noe særlig. Må jeg derimot ligge i kø eller kjører med slede som gjør at jeg må kjøre ekstra sakte, merkes det veldig godt, særlig før bytte av vektarmer. Veldig lett føre forsterker også dette. Fra 35-40kmt og opp, oppleves scooteren ikke så følsom men 10-15 og opp til 35-40 er den hyper følsom på gassen. Best er å ligge i 50kmt eller mer.
Den beste reimen er orginal reim og ikke kjør med så stram reim at den ligger å slurer på primæren, det er ikke lurt.
Klikkere på p-drive påvirker ikke utgiring på samme måte som TRA så det utgjør ingenting. Er scooteren din lavt giret vil den også føles veldig jukkete men tror du har samme giring som på min X-terrain, 21-49 hvis du har 50mm kamhøyde hvis jeg husker rett.
 
Med stram sekundær mener jeg at reima er stram ja. Har frem til nå kjørt med den stilt inn i.h.h.t manual. Gjorde et forsøk på å stille den så reima ligger enda høyere i sekundæren. Det utgjorde ikke merkbar forskjell. Kommer til å stilte den tilbake i.h.h.t manual.

Jeg har 50mm kamhøyde ja.

Helt identisk opplevelse har jeg. Første turen jeg var på fjellet så kjørte jeg skuteren og lå først i sporet. Da la jeg ikke merke til det.
Det er når jeg ligger i kø bak en som kjører med slede eller når man skal finkjøre at det blir merkbart og veldig irriterende
 
Jeg har 21-49 men det spiller lite rolle i praksis. Trikset er å kjøre i eget tempo eller ligge framst. Har lenge ønsket meg en pakkslede som tåler minimum 50kmt over alt pga motorrespons. Prøv Brutal vektarmer, det gjør susen til krypkjøring evt prøv en Brutal så skjønner du.
 
  • Liker
Reaksjoner: jorsun
Ja. Jeg får se om jeg prøver det. Igår fungerte det egentlig ganske bra.
Det kamuflerte egentlig ganske mye av problemet med å ha sekundæren stilt et lite knepp strammere. Jeg synes ikke det sist, men hadde en annen opplevelse nå. Og har blitt litt mere vant til den.

Kunne finkjøre i alle hastigheter nå. (Når jeg ligger først) Altså stabile hastigheter uten for mye opp og ned.

Men å ligge i kø bak en som kjører 20km/t der en må justere litt opp og ned mellom 20 og 30 blir fortsatt irriterende. Men lett å unngå med å legge seg litt lengre bak.

Sånn som den fungerte igår kan jeg leve med.
 
Sist redigert: