GENERELT Passelig scooter for frakt i fjellet?

BLinD_PAnCakE

Venter på vinter :)
28 Jul 2011
104
10
Uvdal
Heisan! Dette blir første innlegg siden 2013 her inne. Utrulig at jeg enda husker passordet. Jeg var en gang en iherdig snøscooterkjører og -entusiast, men livet har ført meg på ville veger siden den gang. Heldigvis har jeg nå tatt over familiebedriften, og jeg kan fiske hjelmen frem fra loftet igjen.

I et forsøk på å samle inn årevis med informasjon om utvikling av gamle - , og senere introduserte snøscootermodeller står jeg nå i fare for å skrive enda et "sånt" innlegg, som folk sikkert har svart på tusen ganger før. Jeg velger allikevel å tro at det finnes flere som 16 år gamle meg, som vil snakke snøscooter straks muligheten byr seg. Jeg vil uansett på forhånd takke for alle råd folk har til anskaffelse av ny maskin.

I min jobb kommer jeg til å ha bruk for å frakte pargas og ved opptil flere mil innover Hardangervidda, samt andre småjobber rundt om i skogene her. Jeg har en enn så lenge trofast Yamaha viking RS, som er tung som et beist og trekker så tungt jeg måtte ønske på godt påskeføre. Jeg ønsker å supplere med en snøscooter til som håndterer løsere snø, brattere hellinger og en som er lettere å håndtere i trang skog, samt har bedre kjørekomfort. Scooteren må kunne håndtere lengre turer på hard snø/løype, samt være førstemann i løypa opp til fjellet når sesongen starter.

Jeg lurer på om commander eller ranger er noe som passer bra til dette, men jeg kan ikke nok om de ulike alternativene for motor og belte, ei heller noe som helst om motstandernes konkurrerende modeller. Dette er selvsagt noe jeg kan og skal lese meg opp på, men det som ikke står i 2022-katalogen er kanskje også det viktigste: Hvilke erfaringer har folk gjort seg om de ulike modellene? Jeg har hørt om en nabo som har slitt en del med sin (600efi?) ranger, men det er også alt. Det siste jeg ønsker er å stå fast milevis inne på vidda, og særlig ikke hvis det er en barnesykdom eller feil som at nøkkelen er programmert feil, og det må kobles opp en pc eller lignende håpløse tiltak.

Yamaha kan kun motor, lynx og ski-doo er det samme, polaris er for sveklinger og arctic cat er det ingen som bryr seg om. Change my mind. :)

Alle råd mottas med glede, og ikke vær redde for å bli tekniske i argumentene.
 
Enkelt. Ski-Doo Expedition Extreme 850. Den har alt. Høy/lavgir, også i revers. 50cm belte med ledd og etter mitt syn, et perfekt belte. Lavt forbruk og en meget driftsikker 2-takter som går som et uvær.
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Fordi en Extreme kan alt i mye større grad. Går du for en 900 ACE turbo er du i mye større snevret inn mot touring/arbeid. Morrofaktoren er større med en Extreme samtidig som den er en utmerket arbeidshest. Det du ofrer litt av er touring egenskapene, der er 900 ACE med eller uten turbo bedre. 2-takteren har manuell startapperat også så den kan startes med muskelkraften. Det er uvurderlig langt inne på vidda i -30°.
 
Jeg har absolutt savnet sikkerheten ved startsnor, ja. Hvilke egenskaper vil man regne for å være "touring egenskaper"? Jeg ser for meg at disse fort er de samme som arbeidsegenskaper?
 
Først og fremst mindre støy og vibrasjoner men også ting som mer vindbeskyttelse(kan selvsagt gjøres noe med på en Extreme), mer komfortabel sete, sitteplass for to osv. Hadde jeg kjørt mest langturer hvor man i milevis kan holde jevn fart, gjerne sammen med noen, hadde jeg valgt 900 ACE som motor. De er utrolig stille og har lite vibrasjoner som man fort blir glad i men må/skal scooteren kunne brukes til også å knote i kuppert terreng, brukes til til sporty kjøring osv, er Exp Extreme vanskelig å slå.
 
En 850 exp extreme tror jeg og er et godt alternativ, og tror selv det kan bli en slik på meg en gang. Men, den koster jo noen lapper da, spesielt når man hiver på litt ekstra utstyr. Hvis prisen er stiv så kommer du også langt med en 49 Ranger med 600r motor, god fremkommelighet alene i dyp snø, mens den duger i massevis til touring og kjøring med kjelke. Spesielt med det nye easyride understellet, som kom i 2020. Jeg har 19-modellen hvor kjøring med tung kjelke er litt mer strevsomt, men har bekjente med easyride som ikke har noe problemer med det. Hvis majoriteten av kjøringen er i løyper og faste traseer ville jeg ha breddet forstillingen på en 49 med touringkit.
 
Prisen er selvsagt en faktor, men jeg kjøper det som er best for mitt bruk. Jeg ser at ranger kommer i forskjellige former og fasonger, men forskjellen på 49, 59 og 69 forstår jeg meg ikke på. Jeg trodde det var beltebredde, men det er det visst ikke. I praksis så vil nok ikke scooteren være særlig mye i bruk uten slede, så jeg vet ikke om den gvasse 850 e-tecen får utnyttet sitt fulle potensiale. Eller om den så får gjort nytten sin i ny og ne så vet jeg ikke om jeg orker å høre på den totaktsmotoren særlig lenge. Kanskje endrer jeg mening om jeg får prøvd de ulike maskinene. Jeg forstår at jeg må spørre forhandler om å få prøve expedition extreme, commander 900ace og en eller annen ranger, men vet ikke hvem.
 
Ranger 49 kan du tenke på som en utility versjon av Boondocker 3900 men med mindre motor(600R E-tec). Ranger 49 er en ganske ekstrem maskin på mange måter...mange kunne nok ha kjøpt en Ranger 49 framfor en Boondocker for å si det sånn men klart Boondocker klinger bedre og er liksom kulere. Ranger 59 er tiltenkt å være en ekstrem billig versjon av Commander ment for de som kanskje ikke er så opptatt av kulhet(les: reindriften). En helt annen 600 to-taktsmotor(konvensjonell port innsprøytning) som visstnok skal fungere veldig fint plus den ekstremt nøysomme 600 ACE motoren. Ranger 69 er en ultra bredbelting som etter mitt syn hører hjemme kun i alpinanlegg eller til å dra ekstremt tungt på stabilt underlag.
49=40cm beltebredde
59=50cm beltebredde
69=60cm beltebredde

Skal du bare kjøre med slede og bare "jobbe" er saken klar. Det er 900 ACE turbo du skal ha enten Commander 900 ACE turbo eller Expedition LE/SE 900 turbo. Personlig mener jeg fortsatt at Ski-Doo er bedre i løs snø og hakket lettere å kjøre enn Lynx selv om jeg selv kjører Lynx.
 
Strålende! Takk for svar. Vil da 49 ranger være en slags lillebror til expedition extreme? Hva så med Scandic og tundra? Er de noe å tenke på?
 
Ranger 49 er vel en slags lillebror til Extreme ja...bortsett fra at Extreme er ski-doo. I den store sammenhengen er Ranger 49 ganske unik og noe ingen andre har. Langt belte med jævla høye kammer med relativt smal forstilling, rack bak, skikkelig vindskjerm osv. Både Scandic og Tundra er noe helt annet med "termos" fjæringer foran og skikkelig akebrett bukplate. Går fryktelig godt i løssnø med kjøreegenskapene er så som så. Skikkelig veltepetter. En Tundra Extreme med 600 e-tec er noe jeg kunne tenkt meg å ha til fjasekjøring men aldri lagt ut på tur med.
 
Ja jeg tror nok at 49 ranger og expedition extreme blir litt for sprtsfokusert. Dere må huske at jeg kommer rett fra en viking rs, som er så lite spenstig som du får det. Jeg skal be om å få se på ranger og extreme, men jeg heller mot 900ace i øyeblikket. Jeg er litt i tvil om jeg skal hoppe rett på 900ace turbo, eller om jeg skal går for vanlig 900ace. 60 hester ekstra fra samme motor må da resultere i lavere holdbarhet? Noen som har erfaring i den sammenheng?

Tusen takk for svar så langt. Helt knall.
 
900 ACE turbo er evighetsmotorer. De går 40-50000km uten å blunke. I motsetning til hva mange tror er ikke en turbo noe som svekker en motor med mindre den ikke er alt for svakt oppbygd da...noen 900 ACE ikke er. Turboen fører til at veiv og råde får en naturlig demping i enden av hver kraft takt så så lenge motor og turbo er laget riktig er det veldig driftsikkert.
900 ACE uten turbo er fine motorer det også og du sparer jo en del vekt. Kjører du i lavlandet er det helt greit men er du i høyfjellet er turbo absolutt noe å vurdere.
 
Jeg kjørte på 9600km på min 900 ACE Turbo før jeg kondemnerte scooteren av helt andre årsaker (kjørte på en stein..). Motoren er god og virker til å være veldig holdbar.
Dog skal det sies at 900 ACE bruker betydelig mindre drivstoff enn Turbo-utgaven, nå venter jeg på ny scooter og det ble jaggu en 900 ACE Turbo igjen for min del, rett og slett fordi jeg ønsker den ekstra effekten og litt ekstra morofaktor.

Etter mitt syn er Expedition SE 900 ACE Turbo en kul scooter, det er det jeg har kjørt selv de siste to sesongene ,før jeg avsluttet siste sesong nå på en 2012 Lynx Adventure 600 ACE, nå venter jeg altså på en 2022-modell av samme.

Skiene som kommer som standard er forferdelige, den dype kjølen gir absolutt ikkeno positivt, jeg byttet til Blade XC på min forrige og scooteren ble med de en helt annen å kjøre.

Jeg forventer å kjøre på min neste 900 ACE Turbo 6-8kkm pr. år fremover.

Noen forskjeller på ulike scootere i segmentet:
Commander har annet understell enn Expedition.
Commander har smalere forstilling enn Commander GT og Expedition.
Expedition har smalere forstilling enn Commander GT men bredere enn Commander
Commander GT har svært bred forstilling.

Jeg digger luftfjæringen på Expedition SE, den var den primære årsaken til at jeg valgte Expedition.
 
Smaug1: Jeg vet ikke helt hva som er å regne for høyfjell, men scooteren kommer nok i 85% av sin tid i mitt eie kjøre mellom 1100 og 1300 moh. Begynner vi da å snuse på turbo kanskje?

Anonympudding: Hvilken scooter er de standard skiene forferdelige? Expedition? Dette med ski har jeg dessuten vært litt nysgjerrig på, men aldri turt å spørre. Er det slik at man må gjøre kompromiss på skivalget også? Vil noen ski eksempelvis være bedre på skareføre men dårligere i pudder, eller bedre i løype men dårlig i "råtten" snø. Eller er det slik at noen ski bare er best? Hvordan er Blade XC annerledes enn de orginale? Takker så mye for svar.
 
Ja, det er Expedition som har det jeg vil kalle forferdelige ski.
De er helt ok på hardt underlag men i løssnø er de ikke særlig gode, på vann kan de være direkte farlig å kjøre med..
Jeg husker godt første gangen jeg måtte krysse 50-60 meter vann med Expedition 900 Turboen, det var helt jævlig og føltes som om jeg skulle bli kastet av scooteren.
Blade XC har ikke like dyp kjøl som de originale skiene og funker mye bedre på de fleste forhold.
 
Hiver inn en brannfakkel her jeg da ;) Polaris Titan !! Prisgunstig ift BRP sine alternativer. Går dit du vil ha`n og trekker det du hiver på kjelken. Bør ikke oversees.
 
Helt klart en bra maskin og et klart alternativ dersom den hadde 850 motoren til Polaris. Med den gamle og ikke veldig gode 800 motoren tenker jeg at alternativene til BRP er bedre på alt. Titian er også fryktelig lav i fronten som jeg hører en del klager over i tillegg er de tørste.
 
Joa, tørst er`n, men motoren forøvrig er god nok selv om den begynner å dra på åra. Personlig opplever jeg den heller ikke som plagsomt lav i front.
Ski Doo Expedition har jeg ikke prøvd og kan heller ikke sammenligne.
 
Var innom forhandler i dag. Han har noen Commander GT 900ACE Turbo inne. Du verden så fine scootere! (Titan derimot... :p ) Forhandler vil ikke selge meg 49 ranger fordi den er visst grusomt veltete. Nå er jeg litt i tvil enda på om jeg skal gå i totakter-retning eller firetakter-retning. Jeg tenker ikke så mye på vekt eller lekne egenskaper, men heller på muligheten for å kunne dra i gang scooteren inne på fjellet når/om alt elektro-mikkmakket svikter. Noen som bruker scooter i 30 minusgrader som har erfaring med dette? Vikingen hadde ikke trøbbel før i fjor, men da var jo også batteriet like gammelt som scooteren fra 2006(?).

Nå heller jeg jo mot å kjøpe flunka ny scooter. Det er jo veldig gjevt. Er det så gjevt at jeg nå for all fremtid har "bundet" meg til å bytte ut scooter annenhvert år tru? Virker som en dyr vane å ha, men kjenner jeg meg selv rett så er det kjipt å kjøre fjorårets modell. :p
 
Jeg personlig synes det å kunne dra i gang scooteren, eller i det minste dra noen ganger i snora før man starter med elstart, er bra. I fjor startet ingen av våre scooterene som kun hadde elstart en lørdagsmorgen. Min med begge deler startet helt fint med snora(Lynx Xterrain 850). Alle hadde stått i to uker med -25 til -30 i perioder. Saken er at i -30 er startstrømmen veldig lav i et blybatteri så det er så vidt startmotoren orker å dra rundt en 800 totakt eller 900 4takt. Tviler på at dette er et problem som oppstår i løpet av en natt.
Det er ikke sånn at alt håp er ute. Hadde det skjedd meg til fjelles hadde jeg nok bare kokt litt vann og helt over batteriet, evt hatt med en booster for kanskje den ene gangen det kan skje. I verste fall tatt batteriet inn i varmen. Det er flust av folk i reindrifta her som kjører 900 Ace så problemet er ikke stort men det kan skje.
 
Lynx Commander GT 900 Ace Turbo er en maskin som kan brukes til det meste... Hverken lange strekk på hard løype eller løs sne er problem...Belte på 38 mm med standard skrupigger! Verdt å nevne at toppmodeller Skidoo Expedition SE og Lynx Commander GT har 30 Ah batteri! Men vi har alltid med ctek lader og startbooster
 
Den er grei. Stort sett så står scooteren i nærheten av vei, og de kaldeste nettene tilbringes ikke langt til fjells. Tenker jeg går for firetakt.

Så var det dette med GT eller ikke da. Det er tross alt en par hundre høydemeter jeg skal opp før jeg kommer til fjells, og det var noe vel spennende for min smak med RS vikingen. Jeg syns GT er lekkert, men jeg syns det er litt tullete å ha så mange hk når jeg ender med å være livredd for å spinne meg fast. 38mm kammer er jo ikke stort mye mer enn 32mm som satt på RS vikingen, og den hadde jo store vansker med å finne feste.
På den annen side kan jo kanskje 44mm bli såpass høyt at kammene tar skade av- og skaper dårlig kjøling ved å kjøre på hard snø, som det fort blir utover vinteren oppe på snaufjellet. Noen som har erfaring med det?

Booster er kjekt å ha! Noe annet ekstrautstyr som er å anbefale?
 
Jeg kommer ikke til og kjøre lavere kammer enn 44mm på breibander, har mye og si på fremkomligheten. Om du er redd for kjølingen så har du isriver og bruke. Du kan kjøre roligere med 44mm belte kontra 32-38 pga grepet. Du har litt mere og gå på.
 
44mm er et passelig belte for det alle meste. 38mm er vel et pigget belte og kan også være utrolig greit hvis det er isete. Du trenger ikke å tenke på kjøling eller å skade belte. Scooteren har radiator med vifte i tillegg og det er plenty med løpehjul i understellet til at du kan kjøre myyyyyye på is. Isrivere er aldri en dårlig investering.
Ekstra bukplate med beskyttelse under kjedekasse og bremseskiver er lurt å ha, ellers er det jo bokser i alle størrelser, isborfeste og evt motorsagfeste genialt. LED fjernlysene er veldig gode også.
 
Den er grei. Stort sett så står scooteren i nærheten av vei, og de kaldeste nettene tilbringes ikke langt til fjells. Tenker jeg går for firetakt.

Så var det dette med GT eller ikke da. Det er tross alt en par hundre høydemeter jeg skal opp før jeg kommer til fjells, og det var noe vel spennende for min smak med RS vikingen. Jeg syns GT er lekkert, men jeg syns det er litt tullete å ha så mange hk når jeg ender med å være livredd for å spinne meg fast. 38mm kammer er jo ikke stort mye mer enn 32mm som satt på RS vikingen, og den hadde jo store vansker med å finne feste.
På den annen side kan jo kanskje 44mm bli såpass høyt at kammene tar skade av- og skaper dårlig kjøling ved å kjøre på hard snø, som det fort blir utover vinteren oppe på snaufjellet. Noen som har erfaring med det?

Booster er kjekt å ha! Noe annet ekstrautstyr som er å anbefale?

GT eller ikke har da ingenting med motoreffekt å gjøre.
"Vanlig Commander" har smal forstilling, ikke baksete, andre dempere, jeg lurer på om den også er uten setevarme.
GT har altså de samme 4-taktsmotorene, andre dempere, bredere forstilling og oppvarmet sete såvidt jeg vet.

Vanlig Commander ser det ut som kan leveres med 38mm eller 44mm kammer mens GT kun leveres med 38.


44mm er et passelig belte for det alle meste. 38mm er vel et pigget belte og kan også være utrolig greit hvis det er isete. Du trenger ikke å tenke på kjøling eller å skade belte. Scooteren har radiator med vifte i tillegg og det er plenty med løpehjul i understellet til at du kan kjøre myyyyyye på is. Isrivere er aldri en dårlig investering.
Ekstra bukplate med beskyttelse under kjedekasse og bremseskiver er lurt å ha, ellers er det jo bokser i alle størrelser, isborfeste og evt motorsagfeste genialt. LED fjernlysene er veldig gode også.

Min Expedition hadde 38mm kammer og pigget belte, jeg opplevde aldri at det var annet enn bra for min del. Det skal sies at jeg kjører på Svalbard og at vi ikke har enorme mengder løssnø selv om sist vinter var en vinter med mye snø etter lokale forhold. Jeg kjører mye med tung slede og opplevde kun en gang i vinter problemer med at jeg kjørte meg fast.. Da var det ca 120cm ekstremt løs snø og whiteout så jeg ikke så mer enn et par meter foran meg..
Jeg venter nå på ny Expedition, den leveres også med 38mm kammer og jeg vil rett og slett ikke ha mer heller.
 
Men garantert ikke førstemann opp på fjellet :D Det var et parameter i TS.+ bedre komfort enn RS Viking. Tviler litt på den og :D . Ellers er VK 540 et godt alternativ selv om tiden nok har løpt fra den.
Heilt klart ikkje første mann opp, men pålitelig å traust.. sikkert mye nytt og bra frå lynx å Skidoo på den fronten, .. har ikkje prøvd di desverre