GENERELT Passelig scooter for frakt i fjellet?

BLinD_PAnCakE

Venter på vinter :)
28 Jul 2011
100
5
Uvdal
Heisan! Dette blir første innlegg siden 2013 her inne. Utrulig at jeg enda husker passordet. Jeg var en gang en iherdig snøscooterkjører og -entusiast, men livet har ført meg på ville veger siden den gang. Heldigvis har jeg nå tatt over familiebedriften, og jeg kan fiske hjelmen frem fra loftet igjen.

I et forsøk på å samle inn årevis med informasjon om utvikling av gamle - , og senere introduserte snøscootermodeller står jeg nå i fare for å skrive enda et "sånt" innlegg, som folk sikkert har svart på tusen ganger før. Jeg velger allikevel å tro at det finnes flere som 16 år gamle meg, som vil snakke snøscooter straks muligheten byr seg. Jeg vil uansett på forhånd takke for alle råd folk har til anskaffelse av ny maskin.

I min jobb kommer jeg til å ha bruk for å frakte pargas og ved opptil flere mil innover Hardangervidda, samt andre småjobber rundt om i skogene her. Jeg har en enn så lenge trofast Yamaha viking RS, som er tung som et beist og trekker så tungt jeg måtte ønske på godt påskeføre. Jeg ønsker å supplere med en snøscooter til som håndterer løsere snø, brattere hellinger og en som er lettere å håndtere i trang skog, samt har bedre kjørekomfort. Scooteren må kunne håndtere lengre turer på hard snø/løype, samt være førstemann i løypa opp til fjellet når sesongen starter.

Jeg lurer på om commander eller ranger er noe som passer bra til dette, men jeg kan ikke nok om de ulike alternativene for motor og belte, ei heller noe som helst om motstandernes konkurrerende modeller. Dette er selvsagt noe jeg kan og skal lese meg opp på, men det som ikke står i 2022-katalogen er kanskje også det viktigste: Hvilke erfaringer har folk gjort seg om de ulike modellene? Jeg har hørt om en nabo som har slitt en del med sin (600efi?) ranger, men det er også alt. Det siste jeg ønsker er å stå fast milevis inne på vidda, og særlig ikke hvis det er en barnesykdom eller feil som at nøkkelen er programmert feil, og det må kobles opp en pc eller lignende håpløse tiltak.

Yamaha kan kun motor, lynx og ski-doo er det samme, polaris er for sveklinger og arctic cat er det ingen som bryr seg om. Change my mind. :)

Alle råd mottas med glede, og ikke vær redde for å bli tekniske i argumentene.
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
7 Apr 2013
5.613
3.593
Kunes
Enkelt. Ski-Doo Expedition Extreme 850. Den har alt. Høy/lavgir, også i revers. 50cm belte med ledd og etter mitt syn, et perfekt belte. Lavt forbruk og en meget driftsikker 2-takter som går som et uvær.
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
7 Apr 2013
5.613
3.593
Kunes
Fordi en Extreme kan alt i mye større grad. Går du for en 900 ACE turbo er du i mye større snevret inn mot touring/arbeid. Morrofaktoren er større med en Extreme samtidig som den er en utmerket arbeidshest. Det du ofrer litt av er touring egenskapene, der er 900 ACE med eller uten turbo bedre. 2-takteren har manuell startapperat også så den kan startes med muskelkraften. Det er uvurderlig langt inne på vidda i -30°.
 

BLinD_PAnCakE

Venter på vinter :)
28 Jul 2011
100
5
Uvdal
Jeg har absolutt savnet sikkerheten ved startsnor, ja. Hvilke egenskaper vil man regne for å være "touring egenskaper"? Jeg ser for meg at disse fort er de samme som arbeidsegenskaper?
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
7 Apr 2013
5.613
3.593
Kunes
Først og fremst mindre støy og vibrasjoner men også ting som mer vindbeskyttelse(kan selvsagt gjøres noe med på en Extreme), mer komfortabel sete, sitteplass for to osv. Hadde jeg kjørt mest langturer hvor man i milevis kan holde jevn fart, gjerne sammen med noen, hadde jeg valgt 900 ACE som motor. De er utrolig stille og har lite vibrasjoner som man fort blir glad i men må/skal scooteren kunne brukes til også å knote i kuppert terreng, brukes til til sporty kjøring osv, er Exp Extreme vanskelig å slå.
 
  • Nyttig og lærerikt
Reaksjoner: RS

SilverPigeon

Medlem
Forumsupporter
30 Nov 2014
96
63
N-Trøndelag
En 850 exp extreme tror jeg og er et godt alternativ, og tror selv det kan bli en slik på meg en gang. Men, den koster jo noen lapper da, spesielt når man hiver på litt ekstra utstyr. Hvis prisen er stiv så kommer du også langt med en 49 Ranger med 600r motor, god fremkommelighet alene i dyp snø, mens den duger i massevis til touring og kjøring med kjelke. Spesielt med det nye easyride understellet, som kom i 2020. Jeg har 19-modellen hvor kjøring med tung kjelke er litt mer strevsomt, men har bekjente med easyride som ikke har noe problemer med det. Hvis majoriteten av kjøringen er i løyper og faste traseer ville jeg ha breddet forstillingen på en 49 med touringkit.
 

BLinD_PAnCakE

Venter på vinter :)
28 Jul 2011
100
5
Uvdal
Prisen er selvsagt en faktor, men jeg kjøper det som er best for mitt bruk. Jeg ser at ranger kommer i forskjellige former og fasonger, men forskjellen på 49, 59 og 69 forstår jeg meg ikke på. Jeg trodde det var beltebredde, men det er det visst ikke. I praksis så vil nok ikke scooteren være særlig mye i bruk uten slede, så jeg vet ikke om den gvasse 850 e-tecen får utnyttet sitt fulle potensiale. Eller om den så får gjort nytten sin i ny og ne så vet jeg ikke om jeg orker å høre på den totaktsmotoren særlig lenge. Kanskje endrer jeg mening om jeg får prøvd de ulike maskinene. Jeg forstår at jeg må spørre forhandler om å få prøve expedition extreme, commander 900ace og en eller annen ranger, men vet ikke hvem.
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
7 Apr 2013
5.613
3.593
Kunes
Ranger 49 kan du tenke på som en utility versjon av Boondocker 3900 men med mindre motor(600R E-tec). Ranger 49 er en ganske ekstrem maskin på mange måter...mange kunne nok ha kjøpt en Ranger 49 framfor en Boondocker for å si det sånn men klart Boondocker klinger bedre og er liksom kulere. Ranger 59 er tiltenkt å være en ekstrem billig versjon av Commander ment for de som kanskje ikke er så opptatt av kulhet(les: reindriften). En helt annen 600 to-taktsmotor(konvensjonell port innsprøytning) som visstnok skal fungere veldig fint plus den ekstremt nøysomme 600 ACE motoren. Ranger 69 er en ultra bredbelting som etter mitt syn hører hjemme kun i alpinanlegg eller til å dra ekstremt tungt på stabilt underlag.
49=40cm beltebredde
59=50cm beltebredde
69=60cm beltebredde

Skal du bare kjøre med slede og bare "jobbe" er saken klar. Det er 900 ACE turbo du skal ha enten Commander 900 ACE turbo eller Expedition LE/SE 900 turbo. Personlig mener jeg fortsatt at Ski-Doo er bedre i løs snø og hakket lettere å kjøre enn Lynx selv om jeg selv kjører Lynx.
 

BLinD_PAnCakE

Venter på vinter :)
28 Jul 2011
100
5
Uvdal
Strålende! Takk for svar. Vil da 49 ranger være en slags lillebror til expedition extreme? Hva så med Scandic og tundra? Er de noe å tenke på?
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
7 Apr 2013
5.613
3.593
Kunes
Ranger 49 er vel en slags lillebror til Extreme ja...bortsett fra at Extreme er ski-doo. I den store sammenhengen er Ranger 49 ganske unik og noe ingen andre har. Langt belte med jævla høye kammer med relativt smal forstilling, rack bak, skikkelig vindskjerm osv. Både Scandic og Tundra er noe helt annet med "termos" fjæringer foran og skikkelig akebrett bukplate. Går fryktelig godt i løssnø med kjøreegenskapene er så som så. Skikkelig veltepetter. En Tundra Extreme med 600 e-tec er noe jeg kunne tenkt meg å ha til fjasekjøring men aldri lagt ut på tur med.
 
  • Nyttig og lærerikt
Reaksjoner: RS

BLinD_PAnCakE

Venter på vinter :)
28 Jul 2011
100
5
Uvdal
Ja jeg tror nok at 49 ranger og expedition extreme blir litt for sprtsfokusert. Dere må huske at jeg kommer rett fra en viking rs, som er så lite spenstig som du får det. Jeg skal be om å få se på ranger og extreme, men jeg heller mot 900ace i øyeblikket. Jeg er litt i tvil om jeg skal hoppe rett på 900ace turbo, eller om jeg skal går for vanlig 900ace. 60 hester ekstra fra samme motor må da resultere i lavere holdbarhet? Noen som har erfaring i den sammenheng?

Tusen takk for svar så langt. Helt knall.
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
7 Apr 2013
5.613
3.593
Kunes
900 ACE turbo er evighetsmotorer. De går 40-50000km uten å blunke. I motsetning til hva mange tror er ikke en turbo noe som svekker en motor med mindre den ikke er alt for svakt oppbygd da...noen 900 ACE ikke er. Turboen fører til at veiv og råde får en naturlig demping i enden av hver kraft takt så så lenge motor og turbo er laget riktig er det veldig driftsikkert.
900 ACE uten turbo er fine motorer det også og du sparer jo en del vekt. Kjører du i lavlandet er det helt greit men er du i høyfjellet er turbo absolutt noe å vurdere.
 

Anonympudding

Medlem
19 Mai 2017
287
183
Longyearbyen
Jeg kjørte på 9600km på min 900 ACE Turbo før jeg kondemnerte scooteren av helt andre årsaker (kjørte på en stein..). Motoren er god og virker til å være veldig holdbar.
Dog skal det sies at 900 ACE bruker betydelig mindre drivstoff enn Turbo-utgaven, nå venter jeg på ny scooter og det ble jaggu en 900 ACE Turbo igjen for min del, rett og slett fordi jeg ønsker den ekstra effekten og litt ekstra morofaktor.

Etter mitt syn er Expedition SE 900 ACE Turbo en kul scooter, det er det jeg har kjørt selv de siste to sesongene ,før jeg avsluttet siste sesong nå på en 2012 Lynx Adventure 600 ACE, nå venter jeg altså på en 2022-modell av samme.

Skiene som kommer som standard er forferdelige, den dype kjølen gir absolutt ikkeno positivt, jeg byttet til Blade XC på min forrige og scooteren ble med de en helt annen å kjøre.

Jeg forventer å kjøre på min neste 900 ACE Turbo 6-8kkm pr. år fremover.

Noen forskjeller på ulike scootere i segmentet:
Commander har annet understell enn Expedition.
Commander har smalere forstilling enn Commander GT og Expedition.
Expedition har smalere forstilling enn Commander GT men bredere enn Commander
Commander GT har svært bred forstilling.

Jeg digger luftfjæringen på Expedition SE, den var den primære årsaken til at jeg valgte Expedition.
 

BLinD_PAnCakE

Venter på vinter :)
28 Jul 2011
100
5
Uvdal
Smaug1: Jeg vet ikke helt hva som er å regne for høyfjell, men scooteren kommer nok i 85% av sin tid i mitt eie kjøre mellom 1100 og 1300 moh. Begynner vi da å snuse på turbo kanskje?

Anonympudding: Hvilken scooter er de standard skiene forferdelige? Expedition? Dette med ski har jeg dessuten vært litt nysgjerrig på, men aldri turt å spørre. Er det slik at man må gjøre kompromiss på skivalget også? Vil noen ski eksempelvis være bedre på skareføre men dårligere i pudder, eller bedre i løype men dårlig i "råtten" snø. Eller er det slik at noen ski bare er best? Hvordan er Blade XC annerledes enn de orginale? Takker så mye for svar.
 

Anonympudding

Medlem
19 Mai 2017
287
183
Longyearbyen
Ja, det er Expedition som har det jeg vil kalle forferdelige ski.
De er helt ok på hardt underlag men i løssnø er de ikke særlig gode, på vann kan de være direkte farlig å kjøre med..
Jeg husker godt første gangen jeg måtte krysse 50-60 meter vann med Expedition 900 Turboen, det var helt jævlig og føltes som om jeg skulle bli kastet av scooteren.
Blade XC har ikke like dyp kjøl som de originale skiene og funker mye bedre på de fleste forhold.
 

gammer´n

Medlem
Forumsupporter
22 Jan 2017
387
142
sønnafjells
Hiver inn en brannfakkel her jeg da ;) Polaris Titan !! Prisgunstig ift BRP sine alternativer. Går dit du vil ha`n og trekker det du hiver på kjelken. Bør ikke oversees.
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
7 Apr 2013
5.613
3.593
Kunes
Helt klart en bra maskin og et klart alternativ dersom den hadde 850 motoren til Polaris. Med den gamle og ikke veldig gode 800 motoren tenker jeg at alternativene til BRP er bedre på alt. Titian er også fryktelig lav i fronten som jeg hører en del klager over i tillegg er de tørste.
 

gammer´n

Medlem
Forumsupporter
22 Jan 2017
387
142
sønnafjells
Joa, tørst er`n, men motoren forøvrig er god nok selv om den begynner å dra på åra. Personlig opplever jeg den heller ikke som plagsomt lav i front.
Ski Doo Expedition har jeg ikke prøvd og kan heller ikke sammenligne.