08-09-10 CFI4 var igrunn en helt ok motor, men en del elektrisk trøbbel og for tynne sylinderskjørt, sylinderskjørt ble fikset opp i på CFI2 11-12mod men var enda litt elektrisk trøbbel som kunne skape motorhavari, dette gjaldt mye færre maskiner enn på den tidligere CFI4. 13 modellen fikk helt nytt ledningsnett som var mye bedre, noen opplevde trøbbel med fukt i tps kontakt, å problemer med stempler som mista kompresjon etter noen tusen km, det tror æ e mye pga at forhandleran ikke justerte opp oljepumpa når skutern ble montert, det var annbefalt og justere den opp da dem brukte veldig lite olje, men det er min personlige vurdering.
14 og 15 kom med ny type stempler, og ny tps kontakt, de maskinan var det lite feil med.
15 kom axys motoren for første gang, men i 16 kom den i flere maskiner.
veldig bra motor, bra eksosventil system som er servostyrt (noe bøgs med fukt i rele på de første modellan, men ble rettet opp i) elektrisk oljepumpe, ny type stempel og lettere veiv, de her motoran har meg bekjent vært meget holdbar, vet om mange sånne som går i næring og har gått oppi 15.000km uten tull.
19 840 motoren skal jeg ikke utale meg så mye om, har ingen personlig erfaring med den. vet noen har vært plaga mens andre ikke, dette er utbedret til 2020. (vet om 3stk 840 som er gått mellom 5000-7000km i vinter, og en som er gått 12.000km her i finnmark)
Det at du sir Reimkillern at det ikke har skjedd noe på 15år synes jeg er tullprat, her har skjedd mye og motoran er ikke noe dårligere enn i andre merker.
Mens vi er inne på det så kan vi jo snakke om brp fram til 17feks? Veiv med isoflex grease som må taes opp å smøres/kontroleres pr 5000km ca (vet at brp nå er kommet ovenpå med oljesmurte lager slik andre merker har hatt i en år rekke)
Og den elendige sekundær variatoren som ruller knuses støtt og stadig? den har vell stått på siden 2008 og har enda samme problem på 2019modeller.
reimproblem siden 2003 ish? som ble enda værre når de bynte å bruke QRS sekundær variator.
850 motoren som BRP har er uten tvil en bra motor, har vært noen stempel/sylinder havari som æ vet om, men ikke noe stort problem.
derimot problemer med stator har det vært mye av, vet om en by her i finnmark der det er byttet over 20 statorer bare i 2019 sesongen, å meg bekjent har aldri brp hatt noe gode statorer, ikke de siste 15år iallefall, kanskje disse går pga spon/deler fra dårlige starthus?
Nei, jeg tror ingen merker er noe bedre enn andre, man kjører det man foretrekker, og om man vil blande litt olje i bensin for å gi litt ekstra smøring til både bensinpumpe, injektorer, og motor så kan man jøre det, selv blander jeg ikke noe ekstra å funker fint for meg.
Noe utfordringer vil det selvfølgelig bli med antall skutere som selges, og at dem hele tia skal følge utviklinga på skuteran så det er hele tia noe nytt som må prøves ut, men dette gjelder alle merker.
PS: Vet det har vært falske rykter om dårlige stempler på Axys motoren også, men dette stemmer ikke. å er kun ett salgstriks fra en aktør i vest-finnmark som er importør av ettermarkeds vidunder stempler.