Polaris 2021

Hadde en khaos påprøve her for en liten tid tilbake.. Forøvrig en helt kurant doning bare så det er sagt! Men, hva er greia med åpne/lukke klips for sidepaneler? Utrolig knotete å få åpnet et sidedeksel på disse der du må benytte en plastdings som henger sammen med tenningsnøkkel.. Samme greiene på det nye chassiet også? Ellers så synes jeg det snart er på tide at man kommer opp med en annen løsning enn den snart 100år gamle tenningslåsen... Må vel være mulig å komme opp med noe tilsvarende som brp har her iform av kodet dødmannssnor?
 
Hadde en khaos påprøve her for en liten tid tilbake.. Forøvrig en helt kurant doning bare så det er sagt! Men, hva er greia med åpne/lukke klips for sidepaneler? Utrolig knotete å få åpnet et sidedeksel på disse der du må benytte en plastdings som henger sammen med tenningsnøkkel.. Samme greiene på det nye chassiet også? Ellers så synes jeg det snart er på tide at man kommer opp med en annen løsning enn den snart 100år gamle tenningslåsen... Må vel være mulig å komme opp med noe tilsvarende som brp har her iform av kodet dødmannssnor?

If it works, why fix it? Ser ingen grunn til å overkomplisere ting når en enkel nøkkel funker så bra. Men det som burde være fra fabrikk er nødstoppsnor!

Og den nye låsinga på deksler er en tyverisikring elns såvidt jeg har forstått det. Men de kan byttes ut med den typen hvor man slipper den plastnøkkelen for å åpne sidedeksler. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: 2-TT
If it works, why fix it? Ser ingen grunn til å overkomplisere ting når en enkel nøkkel funker så bra. Men det som burde være fra fabrikk er nødstoppsnor!

Og den nye låsinga på deksler er en tyverisikring elns såvidt jeg har forstått det. Men de kan byttes ut med den typen hvor man slipper den plastnøkkelen for å åpne sidedeksler. :)
Den nye låsen på dekslan er også ment som en barnesikring, og sikring mot at noen skal kunne komme lett inn mens motoren går siden det ikke er noe variatordeksel på polaris.
 
If it works, why fix it? Ser ingen grunn til å overkomplisere ting når en enkel nøkkel funker så bra. Men det som burde være fra fabrikk er nødstoppsnor!

Og den nye låsinga på deksler er en tyverisikring elns såvidt jeg har forstått det. Men de kan byttes ut med den typen hvor man slipper den plastnøkkelen for å åpne sidedeksler. :)
Om den tenningslåsen som benyttes idag er av samme type som for noen år tilbake.. Så er den jo null verdt, det er jo bare å ta ut pluggen på baksiden å kjøre sin vei.. Har du en kodet dødmannssnor som f.ex brp har, så har du både nøkkel, tyverisikring og personellsikring i en og samme sak..

Og tyverisikring i form av plastlås i sidedeksler av plast på en snøscooter... Om noen absolutt vil stjele ett eller annet, så kommer de som driver med tyveri til å ta akkurat det de er ute etter om sidedeksler mm er aldri så "låsbare" eller ikke.. :sneaky:
 
Om den tenningslåsen som benyttes idag er av samme type som for noen år tilbake.. Så er den jo null verdt, det er jo bare å ta ut pluggen på baksiden å kjøre sin vei.. Har du en kodet dødmannssnor som f.ex brp har, så har du både nøkkel, tyverisikring og personellsikring i en og samme sak..

Og tyverisikring i form av plastlås i sidedeksler av plast på en snøscooter... Om noen absolutt vil stjele ett eller annet, så kommer de som driver med tyveri til å ta akkurat det de er ute etter om sidedeksler mm er aldri så "låsbare" eller ikke.. :sneaky:

Helt sant, bare å plugge ut. Derfor var nok de plastlåsene et umiddelbart tiltak for å prøve å redusere antall tyveri av polaris. For nå må du ha den plastnøkkelen i tillegg for å komme inn under dekslene og plugge fra. Men en kodet nøkkel hadde helt klart vært en tryggere løsning.
 
Om man vil stjele en skuter er det jo bare å trekke den med seg, kodet Dess eller uten
 
Egentlig ikke..du trengen styrehjerne/dess modul og en snor parret opp mot denne..
 
Er vell kun brp som ikkje bruker nøkkel. En genial patent er det. Men virker jo som brp har patent på den e løsningen.
Ble selv litt skuffet når æg fant ut at di ikkje brukte denne løsningen på sea-dooen. Kan sette på hvilken som helst snor å tut å kjør :eek:
 
polaris har også en tyverisikring i form av en kode i displayet som må tastes inn. Men er vell et fåtall som bruker dette systemet
 
  • Liker
Reaksjoner: 2-TT
Om man vil stjele en skuter er det jo bare å trekke den med seg, kodet Dess eller uten
Ganske stor forskjell på om det er bare å ta ut en plugg å kjøre vekk som "normalt", mot å dra med seg en doning på slede/henger/lasteplan... Uansett hvor mye du forsøker å bagatellisere det. :sneaky:
 
det er tyverisikring på alle 600ccm å oppover på polaris fra 2011 til nå, men funksjonen må aktiveres av forhandler å du må velge en 3siffret kode, det funker da slik at du må aktivere den selv når du forlater scooteren ved å holde inn mode og set knappene samtidig, å når du skal på tur igjen, så må du trykke deg frem til koden. det funker ganske greit å er enkelt å gjøre når. men 90% av brukerne vet ikke om den funksjonen, synes brp sin løsning er lettere mtp tyverisikring, men plutselig ikke så greit når du får problem med dess, da er det greiere med polaris system, men smak å behag, polaris fikk ny tenningslås i 2015 på axys, å skjønner helt ærlig ikke problemet med den, men noen er vel påvirket av denne ski doo feelingen, så da er vel alt negativt med resten, men smak å behag.
God påske
 
  • Liker
Reaksjoner: Mattis
det er tyverisikring på alle 600ccm å oppover på polaris fra 2011 til nå, men funksjonen må aktiveres av forhandler å du må velge en 3siffret kode, det funker da slik at du må aktivere den selv når du forlater scooteren ved å holde inn mode og set knappene samtidig, å når du skal på tur igjen, så må du trykke deg frem til koden. det funker ganske greit å er enkelt å gjøre når. men 90% av brukerne vet ikke om den funksjonen, synes brp sin løsning er lettere mtp tyverisikring, men plutselig ikke så greit når du får problem med dess, da er det greiere med polaris system, men smak å behag, polaris fikk ny tenningslås i 2015 på axys, å skjønner helt ærlig ikke problemet med den, men noen er vel påvirket av denne ski doo feelingen, så da er vel alt negativt med resten, men smak å behag.
God påske
Some just have a better (ski-doo)feeling you know.. ;) Joda, smaken er som baken... God påske!
 
det er tyverisikring på alle 600ccm å oppover på polaris fra 2011 til nå, men funksjonen må aktiveres av forhandler å du må velge en 3siffret kode, det funker da slik at du må aktivere den selv når du forlater scooteren ved å holde inn mode og set knappene samtidig, å når du skal på tur igjen, så må du trykke deg frem til koden. det funker ganske greit å er enkelt å gjøre når. men 90% av brukerne vet ikke om den funksjonen, synes brp sin løsning er lettere mtp tyverisikring, men plutselig ikke så greit når du får problem med dess, da er det greiere med polaris system, men smak å behag, polaris fikk ny tenningslås i 2015 på axys, å skjønner helt ærlig ikke problemet med den, men noen er vel påvirket av denne ski doo feelingen, så da er vel alt negativt med resten, men smak å behag.
God påske
Polaris har hatt sikkerhetskode funksjonen siden 2005 når IQ chassiset kom, men som du skriver, så er det ikke alle som er klar over dette ?
 
Nå kjører jeg kun eldre scootere, og er ikke så redd for at de skal bli stjelt, men det jeg liker med løsningen til Ski Doo, er startknappen på styret. Nøkkel er old school, og du må slippe styret for å bruke den. Ble skuffet når jeg så at 600efi modellene bruker nøkkel, og ennå verre, aktiveringen av revers er på nøkkelen.

Håper at Ski Doo besinner seg der.
 
Er vell kun brp som ikkje bruker nøkkel. En genial patent er det. Men virker jo som brp har patent på den e løsningen.
Ble selv litt skuffet når æg fant ut at di ikkje brukte denne løsningen på sea-dooen. Kan sette på hvilken som helst snor å tut å kjør :eek:
Dess kan ettermonteres på Spark Jokke:)
 
Polaris har hatt sikkerhetskode funksjonen siden 2005 når IQ chassiset kom, men som du skriver, så er det ikke alle som er klar over dette ?
Hmm. Aldri hørt om. Kjørt Titan siden Desember 18. Mulig de ikke gadd å informere da, eller at løypebasen har gitt faen i å si det videre. (hadde til og med forhandler`n med på en kveld med gjennomgang av alle mulige ting)
 
Montert demoen idag. Syns egentlig Matryx er ganske tøff. Bare testa en runde på plassen uttafor butikken så ikke kjent no særlig hvordan det går. Ut ifra delekatalogen er variatoroppsettet som kommer på de ikke helt optimalt etter min erfaring med testing. Ville kjørt en slakkere sekundærfjær og mer startvinkel på helixen. Den har 155-222 fjær og 58-44.36 helix, ville kjørt 140-200 fjær og 60-44.36. Mulig det blir testa ila vinteren, det er samme oppsett som jeg kjørte på min 2020 SKS 146, og denne har samme giring. ?

Annet enn det så synes jeg sen virka kvikkere når man sto i ro og blippa på gassen. Tru om de har letta svinghjul eller variator. Sekundær er visst letta litt kontra 2020 hvertfall. Gleder meg hvertfall til å teste denne mer i vinter ?

Og for se som holder til i nærheten av Skaidi er der bare å ta kontakt med Skaidicenteret AS (Polaris Skaidicenteret på facebook) så får dere teste. Dette er en av demoscooterne denne sesongen :)
IMG_20210104_161843_053.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Simen Green
Hei, kan du forklare hvorfor det er tre forskjellige grader på helixen? 58-44 De to første er vel som på en vanlig helix men hva er de 36 gradene?
 
Montert demoen idag. Syns egentlig Matryx er ganske tøff. Bare testa en runde på plassen uttafor butikken så ikke kjent no særlig hvordan det går. Ut ifra delekatalogen er variatoroppsettet som kommer på de ikke helt optimalt etter min erfaring med testing. Ville kjørt en slakkere sekundærfjær og mer startvinkel på helixen. Den har 155-222 fjær og 58-44.36 helix, ville kjørt 140-200 fjær og 60-44.36. Mulig det blir testa ila vinteren, det er samme oppsett som jeg kjørte på min 2020 SKS 146, og denne har samme giring. ?

Annet enn det så synes jeg sen virka kvikkere når man sto i ro og blippa på gassen. Tru om de har letta svinghjul eller variator. Sekundær er visst letta litt kontra 2020 hvertfall. Gleder meg hvertfall til å teste denne mer i vinter ?

Og for se som holder til i nærheten av Skaidi er der bare å ta kontakt med Skaidicenteret AS (Polaris Skaidicenteret på facebook) så får dere teste. Dette er en av demoscooterne denne sesongen :)
Vis vedlegget 76540
Den er desverre booket fra februar til mai ?
 
Ser mange omtaler Matryx som den styggeste Polarisen siden et eller annet og det kan jeg ikke forstå. Synes Matryx ser litt kul ut og ikke så "gammel Polaris" ut som tidligere. For de som husker Indy, har jeg alltid syntes at Pro-Ride og Axys har en litt gammeldags fasong på panser med en litt laaaang og litt kjedelig flat form på panseret, litt som Indy'ene så ut i sin tid.
Matryx derimot har litt mer form på panser og er kortere. Det "skjer" litt på den lille panserbiten som er der og trenger ikke noe dekor for å se sinna ut. Lykt og konsoll minner meg mye om Ski-Doo XP men smalere og høyere som er i tiden i dag. Ser ut som bakfanger er skikkelig og tåler bruk som den er, alt i alt en kul maskin i enkel fargekombo som jeg liker. Sort og hvit. Litt rødt skal det være på en Polaris.
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Ser mange omtaler Matryx som den styggeste Polarisen siden et eller annet og det kan jeg ikke forstå. Synes Matryx ser litt kul ut og ikke så "gammel Polaris" ut som tidligere. For de som husker Indy, har jeg alltid syntes at Pro-Ride og Axys har en litt gammeldags fasong på panser med en litt laaaang og litt kjedelig flat form på panseret, litt som Indy'ene så ut i sin tid.
Matryx derimot har litt mer form på panser og er kortere. Det "skjer" litt på den lille panserbiten som er der og trenger ikke noe dekor for å se sinna ut. Lykt og konsoll minner meg mye om Ski-Doo XP men smalere og høyere som er i tiden i dag. Ser ut som bakfanger er skikkelig og tåler bruk som den er, alt i alt en kul maskin i enkel fargekombo som jeg liker. Sort og hvit. Litt rødt skal det være på en Polaris.

Enig med deg. Uenig i at Axys er kjedelig, syns 146 jeg hadde var drittøff! Men Matryx er også en stilig maskin. Kan kalle den minimalistisk-tøff. Bakfanger er mye kraftigere enn før som du nevne. Men liker ikke hanskerommet på toppen av løkta. Ser ut som sånn ekstra hanskerom man setter på BRP maskiner, bare at på Matryx er det ikke noe man kan velge å ha eller ta vekk selv. Displayet er dårlig plassert for stående kjøring, men midt i blinken for sittende. Syns Axys hadde bedre løsning på akkurat dette, såg PIDDn bra både sittende og stående på 146n.
 
Axys er ikke kjedelig bare en enkel element, nemlig panseret som har et litt kjedelig stuk på en måte, litt Indy 440. Hanskerommet minner veldig om utvidelsen man MÅ kjøpe til BRP. Jeg har hatt de på alle mine. Begynner stort sett uten og så litt ut i sesongen kjøper jeg sånn fordi det er jævla praktisk. Akkurat denne Matryxen er vel ikke en mountain maskin så display og hanskerom er vel tiltenkt løypekjøring og da er det vel perfekt?
 
Hentet ut en matrix assault 650 her om dagen å må si meg meget fornøyd med scootern, utrolig lettkjørt, supre dempere, displayet er mye bedre en gamle pidd, kan ikke alle funksjonene ennå men litt har jeg trykket da.

Motoren virker meget bra til og være 600 pluss cc, hk vet jeg ikke hvor mye men den går greit selv om den ikke er innkjørt. Forbruket er heller ikke målt men er nok mye under forbruket til titanen. Går meget godt i dypsnø til å være 146
 
Hentet ut en matrix assault 650 her om dagen å må si meg meget fornøyd med scootern, utrolig lettkjørt, supre dempere, displayet er mye bedre en gamle pidd, kan ikke alle funksjonene ennå men litt har jeg trykket da.

Motoren virker meget bra til og være 600 pluss cc, hk vet jeg ikke hvor mye men den går greit selv om den ikke er innkjørt. Forbruket er heller ikke målt men er nok mye under forbruket til titanen. Går meget godt i dypsnø til å være 146

Har kjørt en del matryx assault 850. Det er en fantastisk scooter! Fantastisk i løypa og meget bra utfor. Her har polaris virkelig fått til både gode løypeegenskaper og en maskin som flyter godt på puddersneen.

Har målt 850n til 1,25 l/mil ved sånn halvaktiv løypekjøring. 650en har nok potensial for å gå på litern :)