POLARIS Polaris 2022

Syns ikke Polaris har vært "av" ballen i det hele tatt. De kom med ny motor i 2019 som har vært en suksess, fulgt av Khaos lansering og nå er de over på Matryx. Ellers så har Axys vært en kjempesuksess for Polaris siden den kom i 2015/2016 frem til nå. Tidligere har de levert ett chassis i mountain segement i 5 år før det har blitt faset ut, de er nå på 7ende året på Axys og fortsetter å levere de. Det er nok ikke uten grunn.

Det blir gøy å se hva Polaris klarer å presse ut de neste årene :)
 
Noen som vet årsak til at testing av turbo Matryx er stoppet på tour? ?
 
Syns ikke Polaris har vært "av" ballen i det hele tatt. De kom med ny motor i 2019 som har vært en suksess, fulgt av Khaos lansering og nå er de over på Matryx. Ellers så har Axys vært en kjempesuksess for Polaris siden den kom i 2015/2016 frem til nå. Tidligere har de levert ett chassis i mountain segement i 5 år før det har blitt faset ut, de er nå på 7ende året på Axys og fortsetter å levere de. Det er nok ikke uten grunn.

Det blir gøy å se hva Polaris klarer å presse ut de neste årene :)
Er den motoren så himla ny egentlig? Er den ikke temmelig lik tidligere motorer og ny betyr ikke nødvendigvis moderne i min bok. Alt i alt har den vel fungert bra for Polaris men noe banebrytende er det vel ikke ved den...eller er det det?
 
Etter å ha snakket med @MHP som har testet 650 Khaos, så ble valget litt litt tryggere. Var lenge i tvil om jeg skulle oppgradere til 850 men nå er jeg sikker på at 650 holder til litt bruk ??
 
  • Liker
Reaksjoner: 2-TT
Er den motoren så himla ny egentlig? Er den ikke temmelig lik tidligere motorer og ny betyr ikke nødvendigvis moderne i min bok. Alt i alt har den vel fungert bra for Polaris men noe banebrytende er det vel ikke ved den...eller er det det?
Den ble lansert for 2 år siden, såklart er det en "ny" motor i Polaris familien. Og ja, den er lik tidligere motorer, men hvor avansert kan en twin totakts motor bli? Det er noe av det mest simple man får innen motorverden. Den består av ei blokk, ei twin veiv, 2 sylindre og 2 stempler. Man kan løfte den for hånd oppå arbeidsbenken og demontere hele motoren på 30 minutter.

Hva mener du gjør en twin motor moderne da? Hvis man ikke har kommet lengre, så er det jo det mest moderne vi har.

Om du tar en Patriot 850, en ETEC 850 eller en CTEC 800, så er jo motorene kliss lik i prinsipp.
ETEC har DI, men det gjør den ikke noe mer moderne, det gjør den bare annerledes.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2-TT og Simen Green
Fikk testa noen 2022 igår, dog ikke Boost da da vi ikke fikk lov å teste den. Kjørte 650 Khaos 146 og forventa egentlig at den sku føles bittelitt strupa ned men det slo meg ikke en tanke at den ikke hadde nok trøkk. Steiler og drar som bare det. Kjennes tilnærma likt som 800 effektmessig.

850 derimot, den er spinnvill som 146 Khaos. Skian kan bare kastes for de bruker man bare når scooteren står i ro. Uvandt å kjøre med shorty tunell. Steiler over baklengs før man vet orde av det, men det er nok bare en vansesak før. Straks man blir kjent med hvordan den oppfører seg så brukes man det til sin fordel. Sånn sett synes jeg 650 var lettere å kontrollere da det ikke var like mye trøkk i motoren som kaster scooteren bakover.

Kjøreegenskaper er ikke noe ukjent for noen som har kjørt Polaris før. Styringen er slik jeg er vant med hvor sete er plassert er tydelig nytt. Man sitter lengre frem og lavere synes jeg. Det er nok gjort slik for at det skal være minst mulig i veien. Vet ikke om de har flytta koe på plasseringen av 7S displayet kontra løypemodellene men synes Khaosen hadde bedre plassering slik at jeg ser skjermen bedre i aktiv kjørestilling, altså stående med litt bøy i knærne.

Er litt i tenkeboksen om hvilken jeg skal gå for selv. Hadde bestemt meg for å kjøpe Khaos 146 hvis det kom, og det gjort det jo. Men tenker 155 Khaos er jo meget leken den også og har mer framkommelighet i skogen. Dog kjører jeg lite skog strengt tatt. Så er det jo den største fristelsen, Boost. Er det verdt 60k mer ?
 
Den ble lansert for 2 år siden, såklart er det en "ny" motor i Polaris familien. Og ja, den er lik tidligere motorer, men hvor avansert kan en twin totakts motor bli? Det er noe av det mest simple man får innen motorverden. Den består av ei blokk, ei twin veiv, 2 sylindre og 2 stempler. Man kan løfte den for hånd oppå arbeidsbenken og demontere hele motoren på 30 minutter.

Hva mener du gjør en twin motor moderne da? Hvis man ikke har kommet lengre, så er det jo det mest moderne vi har.

Om du tar en Patriot 850, en ETEC 850 eller en CTEC 800, så er jo motorene kliss lik i prinsipp.
ETEC har DI, men det gjør den ikke noe mer moderne, det gjør den bare annerledes.
Vel DI er jo definitivt noe men ta feks 850 e-tec som har jern ringspor i stemplene, jern coating på sylinder, trykksmurte veiv og rådelager og todelt råde som en 4 taktmotor. Startkrans på veiven og ikke primæren(alle nye rotax har det nå), shot osv osv.
 
Snowcheck på Khaos 850 146" levert ?
1615388518048-productstill.png
 
:gapskratt2:
nei ho fikk ein sks 850 146 i vinter så syns ho den nye er for dyr får æg bare selge denne også:sneaky:
 
Fornuftig å hoppe av Boost og heller prioritere ATV i tilegg til hytta å kones poter (ett meget pent slitent lite brukt SKS 146 fra 2018) ??
Hehe sommerleketøy må man jo åsså ha ? 180 ish hk på 95 okt og 5 års garanti er jo meget fristende. Men får vente et år og se om det er noen barnesykdommer på boost først. ?

Mye bedre når dama kan være med på tur enn å sitte igjen på hytta og vente på at jeg skal komme tilbake ?
 
  • Wow!
Reaksjoner: Slettet medlem 1398
Hehe sommerleketøy må man jo åsså ha ? 180 ish hk på 95 okt og 5 års garanti er jo meget fristende. Men får vente et år og se om det er noen barnesykdommer på boost først. ?

Mye bedre når dama kan være med på tur enn å sitte igjen på hytta og vente på at jeg skal komme tilbake ?
Blir det 5 års garanti på boosten i Norge altså? Bare 2 på boost i statene, 5 på NA.
 
Fikk testa noen 2022 igår, dog ikke Boost da da vi ikke fikk lov å teste den. Kjørte 650 Khaos 146 og forventa egentlig at den sku føles bittelitt strupa ned men det slo meg ikke en tanke at den ikke hadde nok trøkk. Steiler og drar som bare det. Kjennes tilnærma likt som 800 effektmessig.

850 derimot, den er spinnvill som 146 Khaos. Skian kan bare kastes for de bruker man bare når scooteren står i ro. Uvandt å kjøre med shorty tunell. Steiler over baklengs før man vet orde av det, men det er nok bare en vansesak før. Straks man blir kjent med hvordan den oppfører seg så brukes man det til sin fordel. Sånn sett synes jeg 650 var lettere å kontrollere da det ikke var like mye trøkk i motoren som kaster scooteren bakover.

Kjøreegenskaper er ikke noe ukjent for noen som har kjørt Polaris før. Styringen er slik jeg er vant med hvor sete er plassert er tydelig nytt. Man sitter lengre frem og lavere synes jeg. Det er nok gjort slik for at det skal være minst mulig i veien. Vet ikke om de har flytta koe på plasseringen av 7S displayet kontra løypemodellene men synes Khaosen hadde bedre plassering slik at jeg ser skjermen bedre i aktiv kjørestilling, altså stående med litt bøy i knærne.

Er litt i tenkeboksen om hvilken jeg skal gå for selv. Hadde bestemt meg for å kjøpe Khaos 146 hvis det kom, og det gjort det jo. Men tenker 155 Khaos er jo meget leken den også og har mer framkommelighet i skogen. Dog kjører jeg lite skog strengt tatt. Så er det jo den største fristelsen, Boost. Er det verdt 60k mer ?
Artig at 650n går så bra, har lyst å prøve 146 khaos, 650n er jo en god del billigere, forskjellen er vel kun motorn uansett?

Boost er jo helt nytt for allmennheten, så det er jo ikke umulig at det kan bli en del maskiner med feil det første året, er vel en grunn til at de kun selger så mange de gjør, så de ikke tar vann over hodet om halvparten viser seg å slite med holdbarhet.. har jeg fått for meg
 
Artig at 650n går så bra, har lyst å prøve 146 khaos, 650n er jo en god del billigere, forskjellen er vel kun motorn uansett?

Boost er jo helt nytt for allmennheten, så det er jo ikke umulig at det kan bli en del maskiner med feil det første året, er vel en grunn til at de kun selger så mange de gjør, så de ikke tar vann over hodet om halvparten viser seg å slite med holdbarhet.. har jeg fått for meg
650 er absolutt ikke et dårlig valg!

Trur begrensninga i antall boost som kommer i 2022 ligger i enten produksjonskapasitet i fabrikken eller kapasitet til levrandør av deler for å bygge turbo oppsettet. ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Simen Green
Kjørte 850 Khaos 146", 650 Khaos 146" og 850 PRO 155" på lørdag.

Går rykter om at 850 i Matryx er mye mer responsiv enn i Axys 850, det er jeg uenig i, føltes veldig likt ut syns jeg. Tunellen på Slash er genial, ikke noe mer å si der. 650 motoren kjentes rapp ut, og den kommer til å bli populær tror jeg. Det sagt så syns jeg ikke den drar like godt som en 800 Liberty, og det er ganske stor forskjell på 650 og 850 Patriot. Til løypescooter hadde jeg klart meg langt med 650, men på en Khaos/Proer det 850 som gjelder.

Også roper jo alle at Matryx er mye smalere enn Axys i kroppen. Syns den ser like bred ut som en Axys nede ved bulkhead, og den føltes ikke veldig mye smalere ut når jeg kjørte den. Sjekka specs og Matryx er 43.4" i overall width, mens Axys er 43.5". Den er noe smalere lengre opp mot huven, men ikke lengre ned hvor a-armer festes i chassis.

146" Khaos i Matryx chassis var tøft må jeg si. En snerten liten sak som bønnfaller om å bli kjørt på WOT. :)

Mine 2 cents
 
Sist redigert:
Kjørte 850 Khaos 146", 650 Khaos 146" og 850 PRO 155" på lørdag.

Går rykter om at 850 i Matryx er mye mer responsiv enn i Axys 850, det er jeg uenig i, føltes veldig likt ut syns jeg. Tunellen på Slash er genial, ikke noe mer å si der. 650 motoren kjentes rapp ut, og den kommer til å bli populær tror jeg. Det sagt så syns jeg ikke den drar like godt som en 800 Liberty, og det er ganske stor forskjell på 650 og 850 Patriot. Til løypescooter hadde jeg klart meg langt med 650, men på en Khaos/Proer det 850 som gjelder.

Også roper jo alle at Matryx er mye smalere enn Axys i kroppen. Syns den ser like bred ut som en Axys nede ved bulkhead, og den føltes ikke veldig mye smalere ut når jeg kjørte den. Sjekka specs og Matryx er 43.4" i overall width, mens Axys er 43.5". Den er noe smalere lengre opp mot huven, men ikke lengre ned hvor a-armer festes i chassis.

146" Khaos i Matryx chassis var tøft må jeg si. En snerten liten sak som bønnfaller om å bli kjørt på WOT. :)

Mine 2 cents

Det er samme oppsett på axys og matryx 850 så det skulle ikke være særlig mer responsivt annet enn at matryx kanskje har litt mindre vekt. Chassiet er ikke noe smalere, men stussen et avsmalet og plast er noe smalere. Merker ikke så mye til det når man bare sitter på maskinen. Det jeg merket mest til var sete som var mye mindre enn før.

146" Khaos er spinnvill. Gleder meg til å få litt mer tid på den neste sesong og lære meg å kaste den rundt. ?
 
  • Liker
Reaksjoner: groftrem og Nyheim
Det er samme oppsett på axys og matryx 850 så det skulle ikke være særlig mer responsivt annet enn at matryx kanskje har litt mindre vekt. Chassiet er ikke noe smalere, men stussen et avsmalet og plast er noe smalere. Merker ikke så mye til det når man bare sitter på maskinen. Det jeg merket mest til var sete som var mye mindre enn før.

146" Khaos er spinnvill. Gleder meg til å få litt mer tid på den neste sesong og lære meg å kaste den rundt. ?
Ja, enig.

Matryx Khaos 155" (193 kg) er faktisk 5 kg tyngre enn Axys Khaos 155" (188 kg) :)