POLARIS Polaris sks 850 spørsmål

AC M8 Tom

"felgen spesial"
Forumsupporter
23 Jan 2013
454
135
Troms
Er i tenkeboksen på å kjøpe meg en sks 850 2019/2020 mod, siden den da har ekstra kjøler og egner seg til den løypekjøringen vi har opp til hytten. Jeg har sett på en del finn annonser at noen har fått ny 2021 motor på garanti, hva er grunnen til at det blir byttet motor på en del maskiner?
Også lurer jeg på hva folket synes om demperne på disse, funker de bra til både lek og sledetur, er det noe som bør forbedres med dem?
Og til slutt, hvor bra er peak beltet på disse, har dere noen erfaringer? Tar det seg godt fram i løs snø og er det 57mm kam?
 
Spørs litt om du tenker sks I 155 eller 146. Det var endel tull med olje på tidligere 850.veivlager som var montert feil, samt feilmonterte oljeslanger. De motorene det gjalt låste motoren seg etter noen få mil.
 
Jeg glemte å skrive at det er snakk om 155 lengde. De jeg ser på har kjørt rett over 500km. Ja jeg husker at det var noe med veivlager, men når jeg ser at de som har fått ny motor er kjørt over 1000km, kan det da gjelde de samme feilene som du nevner?
 
Fra 2020 fikk de ekstra oljekanaler til veivlaget samt bedre låsing av PTO lager som kunne flytte på seg og blokkere en oljekanal. Første batch av 2019 mod hadde disse svakhetene. Du bør også sjekke at den har fått oppdatert map til nyeste versjon.

Dempere er bra men anbefaler å overhale dem hvert år. Og vekta viser 3 sifra når du står på den bør du be om 20 psi mer nitrogentrykk i demperne samtidig som de blir overhalt og passe på at du har riktig preload. Ser ofte at de kan gjenge seg ut.

57 mm peak er bra belte men blir det bunnløst og tett skog kan du være plaget med at den graver seg fort ned isteden for å flyte oppå snøen. Dette kan motvirkes med riktig demperoppsett og fjerning av skvettlapp, eventuelt også korting av tunnel. Sistnevnte hjelper pga at snøen har mer plass å komme seg bort bak scooteren istedenfor å gå med belte rundt og legge deg forran belte. Men serie 6 eller talon m66 er bedre for dypsnø.
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ
Takk for utfyllende opplysning?
Når du sier første batch, fra hvor tidlig mener du da? Den ene av dem jeg tenker på er kjøpt i februar 2019.

Her er vekta 3 sifra før jeg står klar på scootern, så da bør vel trykket gjøres noe med, så fremst det ikke alt er fylt på mere da.

Jeg regnet litt med at den kanske ikke var av de beste beltene i bunnløst pudder, men jeg har kjørt m8 med 57 kam power claw belte i 11 år som har forholdsvis samme stilling på kammer og det har vært greit nokk, men selfølgelig så er jo ønsket serie 6 belte. Kan tunellen kortes noe inn uten at man trenger å gjøre noe med kjølekanaler?

Har det vært noe problem med stemplene på disse? Ser på deletegning at de bare har en stempelring.

Hva er forbedret på siste mapet til disse?
 
Takk for utfyllende opplysning?
Når du sier første batch, fra hvor tidlig mener du da? Den ene av dem jeg tenker på er kjøpt i februar 2019.

Her er vekta 3 sifra før jeg står klar på scootern, så da bør vel trykket gjøres noe med, så fremst det ikke alt er fylt på mere da.

Jeg regnet litt med at den kanske ikke var av de beste beltene i bunnløst pudder, men jeg har kjørt m8 med 57 kam power claw belte i 11 år som har forholdsvis samme stilling på kammer og det har vært greit nokk, men selfølgelig så er jo ønsket serie 6 belte. Kan tunellen kortes noe inn uten at man trenger å gjøre noe med kjølekanaler?

Har det vært noe problem med stemplene på disse? Ser på deletegning at de bare har en stempelring.

Hva er forbedret på siste mapet til disse?

Overhaling av dempere er viktigere enn trykket i seg selv. Men erfaringsmessig er det best med 20 psi mer når man veier litt. Raptor fjærer er heller ikke dumt. De lage fjære som passe til både unga eller voksne folk ;) Tunell må sveises eller monteres ny kjøler. Vet mange setter MTNTK 5 fot eller RP shorty kjøler for å slippe sveising. SKS har jo i tillegg ekstra kjøler fra før så det sku ikke være nå problem. :)

Har ikke vært borti mye problemer med stemplene. Byttet på en scotter sist vinter men den var gått 8000 km. 850 holder bedre enn gamle 800 på kompresjon hvertfall. Mappet er finjustert da de gikk feit og tok plugger og mener noen var plaget med at de gikk dårlig på tomgang. Har vært to recall saker hvertfall på 850 for å oppdatere map.
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ
@MHP Blir vell helst overhaling istede for nye fjærer og slikt? tenkte jeg skulle kjøpe en scooter som ikke trengte så mye ekstra oppgraderinger i forhold til bruken den kommer til å ha. Så jo mindre som trengs oppgradering dess bedre?

Om kjøler må sveises uansett kor mye som kappes så tror jeg den blir å ha standard lengde.

Det er bra om disse motorene kan kjøre 8000 på stemplene så trenger man ikke frykte det hvertfall?

Hvor fort skjedde dette med at veivlageret løsnet og tettet oljekanalen? for de maskinene jeg har lagt i favoritter på finn er kjørt 500-800km ca, uten at det er skrevet noe om ny motor.
 
@MHP Blir vell helst overhaling istede for nye fjærer og slikt? tenkte jeg skulle kjøpe en scooter som ikke trengte så mye ekstra oppgraderinger i forhold til bruken den kommer til å ha. Så jo mindre som trengs oppgradering dess bedre?

Om kjøler må sveises uansett kor mye som kappes så tror jeg den blir å ha standard lengde.

Det er bra om disse motorene kan kjøre 8000 på stemplene så trenger man ikke frykte det hvertfall?

Hvor fort skjedde dette med at veivlageret løsnet og tettet oljekanalen? for de maskinene jeg har lagt i favoritter på finn er kjørt 500-800km ca, uten at det er skrevet noe om ny motor.

Ser den, å overhale dempere og sette dem opp riktig har mye å si. Når de overhales så må de uansett trykke om med nitrogen på nytt. Jeg pleier å be om 20 psi mer enn standard på disse demperne. ;) Like greit å ikke kappe, trur de som er kappa fra før blir vanskeligere å få solgt enn de om ikke er det. Men SKS skvettkappen har ingenting i skogen å gjøre. Den slipper så lite snø ut bak at man blir bare plaga med at scootern legger det fremfor seg som igjen gjør at du står fast. Jeg fant ut at å korte en pro rmk skvettlapp 10-12 cm er fin ballanse mellom å minimere snøutkast bak og fortsatt slippe ut nok snø i skog og myksne. :)

Kjøper du en 2020 er det ingenting å tenke på. De 2019 mod som var plaga med det gikk ganske kjapt så det bør være utbedra allerede. Går de etter 500-800 er det som regel ikke relatert til disse barnesykdommene. Og var bare første batch med motorer så de produsert før oktober-november 2018 trur jeg det var.
 
Ser den, å overhale dempere og sette dem opp riktig har mye å si. Når de overhales så må de uansett trykke om med nitrogen på nytt. Jeg pleier å be om 20 psi mer enn standard på disse demperne. ;) Like greit å ikke kappe, trur de som er kappa fra før blir vanskeligere å få solgt enn de om ikke er det. Men SKS skvettkappen har ingenting i skogen å gjøre. Den slipper så lite snø ut bak at man blir bare plaga med at scootern legger det fremfor seg som igjen gjør at du står fast. Jeg fant ut at å korte en pro rmk skvettlapp 10-12 cm er fin ballanse mellom å minimere snøutkast bak og fortsatt slippe ut nok snø i skog og myksne. :)

Kjøper du en 2020 er det ingenting å tenke på. De 2019 mod som var plaga med det gikk ganske kjapt så det bør være utbedra allerede. Går de etter 500-800 er det som regel ikke relatert til disse barnesykdommene. Og var bare første batch med motorer så de produsert før oktober-november 2018 trur jeg det var.
Jeg ser at de som er kappet ligger hvertfall lengre ute på finn før annonsen blir borte, så kappingen kan vente en stund om ikke annet?

Vil tro at den sks skvettlappen vil funke bra med sledebak, men som du sir så ser den litt voldsom ut for skogskjøring. Det var ikke dumt det der med å kappe en rmk skvettlapp litt, det høres jo ut som ei fin løsning?

Så sånn egentlig så bør denne svakheten være fikset på de fleste 2019 modellene. Det er prisen på 2019 modellene som egentlig gjør at jeg har sett mest på dem.
 
Jeg ser at de som er kappet ligger hvertfall lengre ute på finn før annonsen blir borte, så kappingen kan vente en stund om ikke annet?

Vil tro at den sks skvettlappen vil funke bra med sledebak, men som du sir så ser den litt voldsom ut for skogskjøring. Det var ikke dumt det der med å kappe en rmk skvettlapp litt, det høres jo ut som ei fin løsning?

Så sånn egentlig så bør denne svakheten være fikset på de fleste 2019 modellene. Det er prisen på 2019 modellene som egentlig gjør at jeg har sett mest på dem.

Ja jeg hadde ikke vært skeptisk til en 2019 mod. Man kan være uheldig men er fortsatt 3 år igjen med reklamasjon hvor polaris dekker ny motor dersom det viser seg at du var uheldig med kjøpet ditt og fikk en med svakhetene som idag er ganske lav risiko vil jeg si. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: AC M8 Tom
En gammel tråd men jeg låner den litt.
Er i prosessen men å kjøpe en skuter for hytta/løype-kjøring, og muligens en sjelden tur til sverige for frikjøring. Ute etter en allround-skuter ala Polaris SKS 850 eller Lyns Xterrain 850, 3700 lengde jeg skal ha. Siden det er flere enn meg som skal bruke/låne skuter litt (madammen og svigers) kan den ikke være for smal, bør være nogenlunde stødig, og ha brukbar kjøling til løypekjøring, gjerne med påsitter.

Vil en SKS 850 146 passe fint til dette formålet? For meg og madammen er det jo også viktig at skuteren er litt tøff og kul å se på, vil ikke ha noen gubbeskuter/turskuter ala Commander, Ranger etc.

Lurer også som trådstarter på hvilke år av SKS 850 som man burde gå for mtp oppdateringer, motorfeil osv. Ser det er 2019 modeller, og noen 2020 som er innenfor vårt budsjett på 100-120 000. Ser også ut som at prisene på brukte skutre har holdt seg ekstremt bra de siste 3-4 årene??

Hvordan er dempere på SKS til løypekjøring? Hadde en 2014 Polaris Switchback Assault som var altfor spretten og humpete på løypa, holdt på å sprette av skutern! Og den bunnet demperne flere ganger når jeg forsøkte å holde følge med kompiser på 2016 Summit og 2018 Boondocker, og en XF8000 HC. Fikk mine dempere overhalt men ble ikke mye bedre. Derfor er jeg skeptisk til en ny Polaris for løypekjøring og var bestemt på en Xterrain, men pga manglende utvalg av Xterrain i denne prisklassen har jeg nå begynt å se på SKS 850, litt rimeligere enn Lynx og flere å velge i.