Polaris Sportsman 800 bigboss 6x6 efi - Service

KennethH

Medlem
15 Feb 2014
79
12
Hei.

Holder for tiden på meg service på 2 stk Polaris Sportsman 800 bigboss 6x6 efi, og ved bestilling av servicepakke ba jeg om "alt".

Fikk ikke med noen bensinfilter til de, det kan vel ikke stemme at det ikke er noe filter?

Fant noe på ei utenlandsk side om at det var ei sil i tanken også, noen som har noen erfaringer med dette?

Hvis det er noe annet spesielt som bør sjekkes ved service så del det gjerne.

All hjelp mottas med takk!



- Kenneth
 
Hei du.

Greit med årsmodell da:) hehe

da disse fra de kom til 2015 ikke akkurat er like:p
 
Når jeg selger servicedeler til en 6x6...så går det i oljer,oljefilter,luftfilter, bensinsystemrens,fett og bremsevæskepåfyll stort sett.
Evt reim,plugger
 
Har bytta motorolje, oljefilter, luftfilter, olje på aksler, olje på girkasse og reim.

Bare peila br. Væske og adc væske.

Er det ikke bensinfilter / sil?

Kunne tenkt meg og bytta plugger også. Er det så trangt og knotete som det ser ut som eller?
 
Bensinfilter har jeg aldri solgt til en service på disse...Har faktisk ikke funnet det på delefilmen heller.

Mulig det bare er ett slikt vanlig filter som man har på eldre biler
 
Har ikke sett noe filter. Men leste på et amerikans forum at det var et filter oppunder verktøykassa på noen av de, men det var ikke en helt lik modell.

Har du tips til andre ting som bør sjekkes ved service på disse?
 
Normalt så sjekker vi aller sveiseskjøter i ramma,drivaksler da framakslene er ett svakt punkt.
 
Okei.

Framakselen på en av 6hjulingene virker ikke. Målte på kontakten som er rett over klokka foran og det er +12v på 2 av lednigene.

Har du noe ide om hva som da er problemet? Defekte spoler? Luft i ADC systemet vil vel ikke påvirke dette?
 
Vet du ca pris på deler hvis jeg må bytte "hilliard cage" og "armature plate", + pakninger?
 
hva i allverden er det det?

Jeg selger deler til 6x6 daglig..men de orda der er nye for meg:p

Hva betyr det på norsk?
 
mellomaksel?
 

Vedlegg

  • upload_2016-1-20_9-58-30.png
    upload_2016-1-20_9-58-30.png
    1,3 MB · Sett: 132
front gear case da...også kalt girkasse.

De har middle gearcase og front/rear gearcase
 
Der tror jeg du tar feil, Har ikke vært borti at folk oversetter front gear case til girkasse. Det er jo samme prinsipp som på andre kjøretøy med 4x4, og man kaller ikke det for fremre og bakre girkasse.
 
Diffen foran er en del av framakselen. Sånn jeg ser på det så er framakselen = diff + stikkaksler. Mulig det er noe begrepsforskjeller ute og går her.
 
Den er god. Må nesten pelle opp diffen først og se hva som er problemet, men da har jeg en pekepinn på hva det koster. Takk :)
 
  • Liker
Reaksjoner: brakes?
Diffen foran er en del av framakselen. Sånn jeg ser på det så er framakselen = diff + stikkaksler. Mulig det er noe begrepsforskjeller ute og går her.
Framaksler er nettopp det. Aksler framme. Differensial er kun framme på de. Du har to ytre drivknuter, to indre drivknuter, to aksler, en diff, en framre mellomaksel, en girkasse, to bakre mellomaksler, to transfergir bak, 4 indre drivknuter og 4 ytre drivknuter bak.

Bensinfilter blir svært sjeldent byttet. I den store sammenhengen går det lite drivstoff gjennom et slikt system.
Framdiffen din er ganske riktig en Hilliard enhet. Samme opplegget blir også brukt på John Deere side by side, traktorklippere(sånne småjævler man sitter på) og sikkert andre steder. Buret du refererer til er det første som knuses. Den originale er av plastikk vil før eller senere alltid knekke. Holtz racing lager de av aluminium som tåler mer krefter. Fordelen med den av plastikk er at når den knuses får det få følgeskader, ofte ingen. Den av aluminium går sjeldnere i filler men når den knekker kan det få store konsekvenser. En full overhaling av diff er ofte resultatet. "Buret" er en del av den automatiske sperren i frontdiffen. Armaturplaten er den som styrer AWD systemet og kobler sammen mellomaksel med frontdiff. Det er rett og slett en elektromagnet som drar til seg en magnetisk gir-ring. Dersom man kjører med AWD aktivert lenge om gangen har gir-ringen en tendens til å bli permanent magnetisk slik at AWD er aktivert konstant selv med AWD deaktivertvpå styret. Når det er tilfelle fører det ofte til havari av buret pga overbelastning ved konstant inngrep

En annen ting som også er døden for frontdiffen på de er å ha mye hjulspinn på bakhjulene med AWD deaktivert. Da kan det induseres en spenning i armaturplaten som gjør at den går i inngrep uten forvarsel med full hjulspinn.
 
Ja tror vi er enige når det kommer til understellet.

Jeg ringte forhandler 2 ganger og de lovte meg at en mekaniker skulle ringe meg opp så jeg fikk forhørt meg hva han trodde var galt med drifta på framakselen.

Hørte ikke noe fra de, så endte med at jeg plukka opp diffen. Hadde egentlig sett for meg at noe skulle være defekt der inne, men den så helt fin ut. Testa magnetene, gjorde rein lamellene og satt den isammen igjen.

Så ringte jeg til motorspeed og fikk prate med en hyggelig mekaniker med en gang, og fant til slutt ut at det kunne være det at displayet/ speedometeret var sprukket som var problemet.
Det var en vanlig feil at dette sprakk, det kom fuktighet inn, og man fikk da ikke minussignal ned til magnetene i diffen.
(Jeg sjekka tidligere bare at jeg hadde 12v + ... Ser nå at det var en skikkelig dustefeil)

Bytta speedometer og nå drar den på framakselen igjen.