Politiet truer med kollektive avstraffelse

max-nut

Medlem
6 Jan 2011
593
223
...
Finner det litt underlig at politiet truer med kollektiv avstraffelse. Jeg trodde det var et grunnleggende rettsprinsipp at straff skal ramme den som utførte forbrytelsen.

Men som alltid, når det gjelder snøscooter er intet virkemiddel for strengt, og rettsprinsipper må vike.


"– Det er jeg helt enig i. Jeg ser at scooterforeningen er veldig klar og tydelig i sitt budskap på sosiale medier. De ber folk følge retningslinjene som er satt. Hvis et fåtall personer kjører utenfor løypene og i farlig område. ødelegger de for alle andre. Slike episoder kan føre til at scooterløypene blir stengt, sier Asgeir Aule. "(seksjonsleder for politipatrulje, forebyggende og etterforskning)
 
Kontroller er helt greit synes jeg. Men å stenge løypene pga noen få idioters handlinger blir for dumt. Men budskapet om bakgrunnen for vurdering av stenging kommer ikke godt fram i artikkelen. Med et allerede presset beredskapsapparat med denne koronasituasjonen som er i verden nå har allerede mange kommuner stengt løypene for å begrense skadepotensialet på scooter iår. Det samme ble vurdert i Hammerfest og Kvalsund. At skredet på skaidi i seg selv er grunnen til at det ble vurdert er helt feil. Det er simpelten en viktig påminner om hvor mye resurser det tar og hvor ekstra viktig det er iår å holde oss til løypene og kanskje holde litt mer igjen for å gi rom til helsepersonell og beredskapen å ta hånd om korona istedenfor scooterførere som trenger hjelp. Vi er priviligert vi som bor i Hammerfest og Kvalsund som enda får lov å kjøre scooter opp i alt dette. La oss ikke missbruke det!
 
Det er ville være helt forståelig at man oppfordrer folk til å holde seg til løypenettet, og å ellers unngå handlinger som kan føre til at helsevesenet blir påført unødige belastninger.

Det er kanskje ikke det når man truer med å stenge løyper fordi noen ikke bruker de. Det er å rette baker for smed, og en overreaksjon. Som jeg ser det, så er det et eksempel på hvor på nåde man lever som scooterbruker. Skulle man opptre konsekvent, så burde man da lukke for alle ikke essensielle sysler, hvor det med de er forbundet en risiko for liv og helse, hvis det var noen utøvere av gitt syssel som ikke holdt seg innenfor noen strengt definerte rammer.

Så når den første dårlig kledde skiløper blir observert, eller en alpinkjører med løse bindinger, eller en båtfører uten redningsvest eller med promille, eller en syklist uten hjelm, da skulle de sysler forbys? Såvidt jeg kan se er det ikke noe som det trues med, det er kun scooterbruk som blir trukket frem som en potensiell belastning.
 
Hvis disse løype-drifterne skal true med å stenge løypene hver gang noen bryter loven så må de bare se til å stenge de jævla løypene med det samme for min del. Makan til fjåttskap. Skaff litt bein i nesa. Beklager bannskapen, men kjenner jeg blir irritert.

Kollektiv avstraffelse tilhører en annen tidsepoke.
 
Tragisk lesing her. kollektiv avstraffelse?? Mulig ikke dette passer inn her...men nu er det nok.

Nu trur det er på høy tid at skuterfolket samler seg og jobber på rett måte for å få tilpasset et regelverk som er for moderne levevilkår.
Denne regelen om at motorisert ferdsel er meget diskriminerende for de få som bor på landet og har stor glede av skuterkjøring i is/ snøødet.

Det store problemet er at ingen på Stortinget driver med dette. Og de få som har skuter bor hovedsalig i Nord Norge som kun har 10% av Norges befolkning. Bare i Oslo bor det mere enn 10% av befolkning. Da sier det jo seg selv at vi har ikke noe demokrati som er til fordel for folk som bor i isødet i dette landet. Og de få politikerne som vil ta denne debatten tørr ikke pga av deres videre politiske karriere vil stoppe. Det har vært en heksejakt av politiet siden midten av 90 tallet på de få som driver med skuter. Husker dere de tv repotasjene fra Lyngen på slutten av 90 tallet? Er det ikke på høy tid at man får et levelig opplegg på dette som andre land naboland med snø har?? Andre land har jo ikke dette problemet, hvorfor skal vi i Norge ha et så stort problem??? Eg forstår ikke dette.

Av ca 170 stortings representanter er det garrantert over 100 som har båt. Men sikkert ingen som har skuter. Allerede her er skuterfolket kommet kollosalt skeivt ut.

Har forstått det slik at hoverproblemet er forstyrrelse av dyrelivet i fjellet. ( hvilket dyreliv?? en og annen rype og elg.) Da spørr eg: Blir fisken mindre forstyrret av propellstøy fra fritidsbåter? Er det lille dyrelivet ( de få rypen/ elg) på landgjorda mere verdt og det i havet mindre verd?? Trodde vi hadde brødfødt dette landet i lange tider av havets dyreliv.
Er det slik at når vi ikke ser dyrelivet i havet så blir ikke den" forstyrret" ??

Det argumenteres også for støy fordi som vil ha det stille når de går på ski. Dette kan jo enkelt løses med distanse til skiområder.

At motorbåtlivets gleder skal vernes for enhver pris, til og med lov å kjøre båt med promille, mens folk som ferdes med "båt" på frosen vann skal jaktes på ( snø er vann med kuldegrader) har eg problemer med å forstå. Og ser heller ikke annen grunn på dette enn hva som er tradisjonelt/ har vært vanlig.

En annen ting er at skuter selges fritt over disk med engangsavgift, årsavgift, omregistreringsavgift og MVA, dvs 4 avgifter tar staten inn på dette og i tillegg skal dette kjøretøyet være nærmest umulig å bruke lovlig pga rigide regelverk.

Har gjort endel undersøkelsel ang hvorfor denne regelen om motorisert ferdsel i utmark kom. På 70 tallet var det knapt skutere i Norge så det var ikke den som var opphavet til dette. Har fått vite at det var en stor motstand i enkelte miljø på at rikfolk kunne leie seg fly med flotører/ ski for å dra på jakt/ fiske i øde områder. Dette var grådig urettferdig og måtte til livs. Så ble det gjort en politisk hestehandel på slutten av 70 tallet og denne regelen innført og lagt i en skuff fram til 90 tallet, da hadde det gådd over 10år uten at folk flest var klar over dette og for sent å anke avgjørelsen.

Det er synd at skuterfolk skal diskrimineres på denne måten. Dette kunne vært en fantastisk fin hobby i en ellers svart lang snørik vinter i Norge. E utrolig at man må ha skuterasyl i Sverige og Finnland ( vogn og spikertelt), for å kunne holde på men en slik givende hobby.
Har en kompis som for 2-3 år siden begynte å kjøre skuter, han sa: Her har eg gådd å misstrivdes med lange svarte vintre og lengta etter sommern i 9mnd. År etter år i et langt liv. Skuter e jo bare heilt fantastisk, det bare så borti helvette at dette ikke er lovlig på en vettig måte i Norge.

Mye av skuterfolket er folk som ikke er "papirfolk" eller politisk / byråkratisk engasjert, + liten del av befolkningen driver med dette. Derfor er det lite politiske muskler for å klare å få gjort noe. Derfor er det viktig at skuterfolk tar engasjement og samler seg får å prøve å få til noe med dette.

Dette kan løses på en enkel måte . Men ei og annen i skuterløye her og dær løser ikke dette.

Tror det må jobbes på en annen måte skal man få et levelig opplegg for skuter. For håpe skuterfolket klare å samle seg å få til noe.

Kan begynne med slagordet: " Hva er trivselen verd, for de som bor i isødet med 2-3meter snø og mørketid"... eller noe?
Kanskje bedre å bygge flere haller el.l så vi kan drive med inne sport så vi får distansert oss enda mere fra naturen enn vi allerede er??
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: RS
Det er helt riktig, det må arbeides politisk om det skal skje en endring. Som du er inne på, finner man ikke så mange scooterentusiaster på tinget, og det sammen med at snøscooter stort sett er noe som brukes av folk bosatt i distriktene, gjør det vanskelig å få massene med seg

Har sett det samme i en annen sak, bredbånd på bygda, hvor leserinnlegg jeg har skrevet har blitt publisert over 2 sider i avisene, jeg har snakket med stortingspolitikere, og trukket i de tråder som er tilgjengelige for en vanlig mann, men uansett hvor godt du løfter frem saken, er vanskelig å få fart på den. Noe har det da hjulpet, saken ble tatt opp på Stortinget, og det kom ekstra midler til utbygging av bredbånd i distriktene. Likedan ser jeg andre skrive glitrende innlegg om de utfordringer distriktene har, innlegg som til tider blir publisert i nasjonale aviser, men uten at de store endringene skjer. Det betyr ikke at det ikke nytter, men at det tar tid.

Det jeg håper, er at etter som kommunene selv fikk lov til å opprette scooterløyper, vil det komme flere av de i sentrale strøk, tettere på de største byene. Med det så er det muligheter for at folk i byene får øynene opp for scooter, og da kan vi lettere oppnå den kritiske masse som skal til for å få scooter satt på dagsorden

Scooter burde også ha hatt en aktiv interesseorganisasjon, men i siste ende, så behøver vi politikere som er villige til å arbeide for saken. Jeg vet ikke om vi har hatt noen på tinget som har gjort det. En del politikere anser en del sakstemaer som tapte, og derfor tar de de aldri opp. Innenfor temaet fiskeri møter jeg ofte denne holdningen "det er ikke noe å gjøre, kapitalen bestemmer". Det skremmer meg litt, når vi har politikere som har gitt opp demokratiet. Uten at jeg vet det sikkert, så tror jeg at det samme gjelder for scooter.
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Her oppe er det politikere som skal videre "opp" i systemet som egentlig støtter denne sak, men ikke vil ta tak i det pga videre politisk karriere.
Også er det politikere som jobber steinhard for dette men møter mye motbør på fylkestinget pga dær er holdningen noe helt annet enn på kommunalt nivå. Så dette er en evig rundans som ikke går opp.
Denne skuter problematikken i norge må taes fra en annen synsvnkel, trenger folk som kan komme med syn fra en annen side.
Hvem i norge som jobber for saken? er det noe skuter forening på landsbasis som jobber for dette?
 
Litt vanskelig å få tak på innholdet da det ligger bak betalingsmur. Men hvis det er sånn å forstå at politiet truer med stenging av ei løype, da har de desverre ikke skjønt sin egen oppgave :nono:Politiet kan neppe stenge ei løype sånn uten videre. Men de kan jo gjøre som de ofte gjør: True med både ditt og datt :spy: Politi og SNO kan være tilstede og reagere på lovbrudd, så som promille manglende førerrett kjøring utenom led osv. I tillegg kan de ha fått delegert ansvar for å påse at spesifikke bestemmelser for aktuell led overholdes(maks tillatt avstand å avvike fra led, hastighet osv) Det er kommunen som er løypeansvarlig og som faktisk har hjemmel til å stenge. Sånn som lovverket er, er det ulike aktører, for det meste skuterklubber som drifter på oppdrag av kommunen. Det er naturligvis i deres interresse at kommunen ikke finner noe å pirke på, da det som regel sitter folk i kommunestyret som er i mot snøskuter og som bare venter på et påskudd til å reversere dette da det som regel er en tidsbegrensning inne i bildet.
Det å få ei skuterløype opp og gå er en omfattende byråkratisk prosess :sleep::sleep: Det er ikke nok med grunneiers tilatelse og kommunal disp. Først må det et vedtak til i kommunestyret, så skal hele traseen igjennom en omregulering(med alt det medfører av konsekvensutredninger og høringer) Så skal den til fylkesmannen for uttalelse, tilbake til kommunestyret, ny behandling, inn igjen til fylkesmannen(fordi han helt sikkert har hatt merknader i første omgang), så til kommunestyret igjen for endelig vedtak. Først da kan det stikkes trase og tegnes kart og trykkes ledkort. Hvor lang tid tar det? 2 kanskje 3 år :spy:
Ikke rart kanskje at klubbene er livredde for å miste løypa si, og de fleste har vel forsøkt med bønn om pen oppførsel før de truer med stenging. Jeg tror desverre ikke alle er klar over hvor fordømt byråkratisk dette er. Og det skyldes først og fremst at både kommunestyre og ikke minst forvaltningsmyndighet er full av skutermotstandere.
Finnmark og Nord Troms har muligens egne/friere regler?
 
Det stemmer at det er en drøy prosess å få en scooterløype opp og gå, han som har ansvaret for det i kommunen vår, sier at det uten sidestykke er en av de mest langdryge prosessene, spesielt med tanke på at en løype har få, eller ingen varige konsekvenser. Nå er jeg ikke sikker, men det er mulig den nye forskriften gjelder for hele landet.

Det skrives leserinnlegg om snøscooter, både for og i mot. Her er to

Det her inneholder fine fakta:


Og det her er en påminnelse om at man ikke skal akseptere alt en blir pålagt, og at også myndighetene har spilleregler å forholde seg til:

 
  • Liker
Reaksjoner: smaug1 og Pinhead1974