ARCTIC CAT Primærvariator

AC M8 Tom

"felgen spesial"
Forumsupporter
23 Jan 2013
454
135
Troms
Jeg har tenkt en del på dette her, men har ikke helt giddet å spørre før, men no bare må jeg av ren nyskjerrighet. På baksiden av den faste skiven på min variator til 2010 m8 så er det skrudd fast en stålplate, hvilken oppgave har den platen å må den egentlig være der? Hadde vært artig og vite om man kan ta den bort for å fjærne litt roterende masse.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20190120-111806_eBay.jpg
    Screenshot_20190120-111806_eBay.jpg
    82,9 KB · Sett: 47
Om den hadde vært borra og merka som balansert så hadde jeg forstått det. Men det er ingen merking eller noe, har jo alt flytta den fra den første til den andre variatoren min, å her måtte jeg bare ta en sjange på hvor den skulle stå. Variatorene ser ut til å være balansert uten denna saken, siden den nå ikke følger med når man kjøper ny.
 
Den er der som harmonisk demper. Har ingenting med balansering å gjøre men å jevne ut vridninger i veivakselen når motoren går for full pupp.
 
Aha, me andre ord så er det vel greit at den blir stående på kanskje. Har sedd at disse variatorene har vært til balansering hos cylmo og da har de boret balanseringshull i disse stålringene og, er det helt heldig da?
 
Ja det er jo lurt det. Poenget er at hele sulamitten faktisk er balansert.
 
Ja det vil jeg nokk tro, rart den ikke er balansert i lag med variator fra fabrikk:hmm:
 
Den er nok rett og slett lagd i en CNC maskin og er nok temmelig balansert i seg selv. Montert på variatoren gjør den ingenting fra eller til balansemessig men når Cylmo får inn en komplett variator er det ørten ganger mye enklere og tryggere å utnytte ringen med å bruke den til å balansere variatoren som én enhet i stedenfor å fjerne materiell på variatoren. Ringen er laget i stål så et lite hull i den utgjør mye mer i vekt enn å frese hull i variatoren en plass siden den er laget i aluminium, hvis de ikke må da.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker