POLARIS Rmk Assault giring

Sunvang

Moderator
Medlem av ledelsen
1 Feb 2009
7.736
3.965
Telemark
Nokon med 2011 Assault og oppover som kan tipse litt på kva giring som fungerar på denne?
Har forstått det slik at den er gira likt som pro rmk, og tenker att det kanskje blir noko lågt på den? Eller tar eg feil?
 
Jo er samme, er girt til ca 135kmt fordi det sies at beltene ikke tåler mer hatighet.. Hvilken utveksling du skal ha kommer an på hvordan kjøring du skal bedrive, har kjørt med original giring hele tiden på min da jeg trives best i skog og skavler selv etter montering av turbo.. Men blir og gire opp etter beltebytting no til sommeren, legger meg kanskje på rundt 1,80 alt avhengig av hvilket belte det blir..

P.S Assault belte er veldig tungt og drive rundt kontra slikkepottbelte..
 
  • Liker
Reaksjoner: Sunvang
Ok, spørst om eg prøver med orginal giring først, for å sjå korleis det blir. Har bare på følelsen ifra pro rmk'n at den går noko lett. Trur motoren klarer fint og dra rundt sjølv med litt høgare giring, men det vil vise seg :)
 
Ja, den drar sikkert høyere giring uten problem men tror kanskje det vil utgjøre noe på forbruket i feil retning? Er jo forsåvidt fort gjort og prøve :)
Er hvertfall fin respons og "snap" i scooteren med original giring, den kommer liksom med en gang man trør inn klipa :)
 
Heilt enig, syns rappheita i desse pro skuterane til Polaris er fenomenal. Lurar på kva effekt det har for seg med variator kit på desse, men hadde vert artig og prøvd. :) Drev er også fort å bytte, så lett og teste :) Einaste eg syns med desse når dei er så lågt girt, er at når ein kjøyrer tur, så ligger ein konstant på noko høgare turtall en eg ser andre gjer virkar det som.
 
Ok, spørst om eg prøver med orginal giring først, for å sjå korleis det blir. Har bare på følelsen ifra pro rmk'n at den går noko lett. Trur motoren klarer fint og dra rundt sjølv med litt høgare giring, men det vil vise seg :)

eller bare kjøp justerbare vekter , last på til turtallet dropper - og så litt tilbake :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Sunvang
Er også eit alternativ :) Men er det nødvendig så lenge han holder rektig turtall orginalt? Kva hentar ein på å vekte meire?
 
hvis vektene er i letteste laget, og man ligger i overkant av moment/effektpeaken, så kan man på noen scootere laste på ganske mye før turtallet begynner å droppe noe særlig.
Beste er jo da å teste mot en annen scooter som man holder urørt for å se hva som skjer med forskjellige oppsett.

(Og etter min erfaring fra mine Polariser, så syns jeg de gjerne går litt bedre når man laster på til litt lavere turtall enn polaris anbefaler. Bare en måte å finne ut på om det også gjelder din scooter, og det er å prøve....

Muligens ikke like merkbart på 2011-> 800 som f.eks 800VES - på de nye faller ikke effektkurven like brått over peak)
 
Logisk det ja, spørst om ein får prøve det til neste sesong. Ligger på 8150 på proen nå, og kvar meiner du peak hk ligger?
 
Den ligger nok i området der et sted. Ikke sett så mange dynoutskrifter på disse.
Men kan være litt forskjell fra scooter til scooter, og man kan jo også ha etpar 100rpm misvisning i turteller , da vil det kunne være litt å hente på å prøve forskjellige vekter/turtall for å se hva som gir mest krefter ned i beltet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sunvang
Enig, blir nok noe variator tuning på ny skutern. Aldri i mitt liv frandra på variatorene på mine skutere, så kan bli spennande og sjå kva ein kan hente.
 
er nok mindre å hente nå enn for f.eks 10 år siden (måtte laste på ganske mye på xc800'en min for å få den til å dra , med originalt 10-66 fikk den over 8300 og gikk som en dass. Polaris hadde ikke tyngre vekter da så det ble MTX vekter. med 74 gram (tilsvarer vel ~70-71 gram 10-serie vekt) fikk jeg turtallet ned mot 8000 - da ble det noe helt annet!)
 
  • Liker
Reaksjoner: Sunvang
Ifra min verden som har stort sett dreid seg om båt så går ofte båter bedre om man bruker en prop som holder turtalet litt under maks hp peak da det ofte er mere dreiemoment der.

Så hvordan dreiemoment kurven er på disse motorene er egentlig vel så interessant for min del.

Vet ikke om dette er sammenlignbart da det er helt forskjellige motortyper.
 
lurer på om ikke min går aller best på 8142,5 rpm :D

Fikk endelig satt i MTX 71grams med 3 gram i ytterste hull, og testet idag. (Hadde: 68 gram + 3g i innerste hull)
Har snødd mye så ikke det beste festet. Men fant nå ei strekke med litt feste, og den dro fortsatt 8250+...
Hmm, må vel prøve enda litt mer vekt da...
 
  • Liker
Reaksjoner: Sunvang
Fikk endelig satt i MTX 71grams med 3 gram i ytterste hull, og testet idag. (Hadde: 68 gram + 3g i innerste hull)
Har snødd mye så ikke det beste festet. Men fant nå ei strekke med litt feste, og den dro fortsatt 8250+...
Hmm, må vel prøve enda litt mer vekt da...

Har du gjort noe med motorn på den?
 
Har monter variator kitt på en 2012 assult.
Den funka best på 7900-7950.Gikk som en rakett.
Giringe er litt lav på disse,men vi fikk den opp i 149 på GPS
men da er allt av giring utkjørt og den begynner å øke turtallet.
Han hadde fått beskjed fra Polaris at han måtte gire opp.

Han kjørte med 95okt i tanken og når vi begynnte å belaste motoren
kom (Detonasjons kontrollen inn)motorlampa.Han måtte fylle 98 okt for at vi kunne teste mere.

Legg den på 7900+ om dere skal få ut poweren.Der drar den hardes. 8150 på full speed.
 
Har monter variator kitt på en 2012 assult.
Den funka best på 7900-7950.Gikk som en rakett.
Giringe er litt lav på disse,men vi fikk den opp i 149 på GPS
men da er allt av giring utkjørt og den begynner å øke turtallet.
Han hadde fått beskjed fra Polaris at han måtte gire opp.

Han kjørte med 95okt i tanken og når vi begynnte å belaste motoren
kom (Detonasjons kontrollen inn)motorlampa.Han måtte fylle 98 okt for at vi kunne teste mere.

Legg den på 7900+ om dere skal få ut poweren.Der drar den hardes. 8150 på full speed.
Spør du meg høyrast 149km/t alt for fort ut for assault beltet over lengre tid. Har ein mistanke om at det beltet mangler ein del knastar etterkvart da.

Kva består kitet dit til Polaris Assault av?
 
635 langt, 38 bredt og 252" deling.. Men skal først se hva jeg skal hive på før man bestemmer seg helt.

Om du bestemmer dæ for å bytte, kunne æ være interessert i det beltet. Og om du bestemmer dæ for å bytte-bytte, har æ et 51mm på min som du kan få i retur