Scooter for barn/ungdom/dame

GR

Medlem
3 Jan 2015
23
4
Rogaland
Er ute etter et kinderegg. Har tre barn, og neste sesong vil jentungen være fem, guttene ti og 13. Har hytte som ligger helt for seg selv på heia, 450 høydemeter og 5-6 km scootertur opp (går ikke i mer enn 20-35 km/t pga slede/terreng). Finnes det en kurrant priset scooter der ute som iallfall guttene kan begynne å lære på, samtidig som den også kan fungere for madammen opp og ned til bilen? Gjerne med en unge som passasjer. Skjønner at jentungen kunne passet på en 120, men hun trenger ikke kjøre alene enda. Han som blir ti burde optimalt sett hatt en ZR200/Snowscoot, og kanskje femåringen også hadde klart å kjøre den litt, men han som blir 13 begynner nok å bli stor for 200en, og å putte madammen på en slik blir vel bare tull. Hytta brukes bare 3-4 ganger hver vinter, og det blir komplisert nok med frakt, lagring og vedlikehold av to scootere, så tre blir for drøyt. Går det an å tenke seg at guttene kan klare å kjøre for eksempel en Polaris RMK 550, kanskje med en liten fysisk stopper bak gassen, eller blir det for stort/tungt/kraftig/farlig? Jeg er veldig lite kjent i modellutvalg og hva som finnes. Andre forslag til løsning?
 
Sist redigert:
Ski-Doo Renegade 600Ace eller Lynx Xtrim 600Ace er fine maskiner som passer perfekt til formålet.
 
  • Liker
Reaksjoner: RS og GR
Det tror jeg ikke men man kan begrense akselerasjon på learning key.
 
Alle ACE motorene har den muligheten, samt tre kjøremodus etter 2015 elns. Søk etter Ski doo Renegade 600ACE eller Lynx Xtrim 600ACE.
 
Altså, for å kjøre snøscooter må man være 16 år og ha sertifikat evnt minst 15 år, gjennomført trafikalt grunnkurs og følge retningslinjene for øvelseskjøring.
 
Med en "oldscool" skuter får du lavere sittehøyde, veldi bra for stuttbeinte småtasser :biggrin: 340 drar greit 500 kg på slede.
Altså, for å kjøre snøscooter må man være 16 år og ha sertifikat evnt minst 15 år, gjennomført trafikalt grunnkurs og følge retningslinjene for øvelseskjøring.
Har alltid trodd jeg var den kjipeste her inne jeg ;) Hvor gammel var du første gang du kjørte skuter, var det gøy, lærerikt, ga mestringsfølelse?
Jeg er klar over hva loven sier, men jeg tror faktisk at litt kontrollert kjøring i ung alder gir en bedre sjåfør. Jeg er mer betenkt over 17 åringer på uregga skuter , proppfull av verdensmestertakter fordi de har fått "lappen" :nerve:. Merk at jeg skriver kontrollert. Som i at mor og far holder oppsikt med poden som kjører runder på et jorde eller lignende.
 
  • Haha!!!
Reaksjoner: Mr.Daltech
Har søkt litt på nett, og ser på amerikanske forum at en del nevner Ski-Doo REV 380. Er det noe som er å få tak i her på berget? Fant ingen på Finn.

Ser prisene på Xtrim og Renegade på Finn (80-125k) er såpass at det er litt drøyt for 3-4 gangers bruk per år. Hva er forskjellen på Rave og Xtrim?
 
Forskjellen på Rave og xtrim er vel beltelengde? 307 på Rave. Og 365 på xtrim.. om jeg ikke husket helt feil.. det finnes noen 380. Men dem var ikke solgt mange av.. går også å lete etter en Tundra freestyle.. sikkert ikke lett og finne dem heller
 
Dukker jo opp noen av og til, men særlig vanlig er de nok ikke. Sånn som du har skissert det, hadde jeg satt følgende kriterier: Viftekjølt mellom 300 og 440. Ikke for langt belte, forholdsvis smal forstilling og lav setehøyde. Aktuelle kandidater: Ski Doo Freestyle/Tundra 300, Ski Doo Tundra 2, Lynx Enduro 400 eller Light 380. Til nød Forest Fox, Polaris Indy Lite eller Edge 340. Yamaha Enticer 2 eller CS 340. Arctic Cat har vel ingen små, uten at en må tilbake til tida med bladfjærer :spy:(mulig at noen få Puma snek seg inn på midten/slutten av 90 tallet).
Omtrent i denne rekkefølgen. Ikke så lett å finne og prissettingen er omtrent som "tenk på et tall". Fordelen med disse små, er at de er ukompliserte og takknemmelige. Kan gå for lut og kaldt vann i årevis uten å mukke, men de liker ikke mishandling og å slite tungt som trekkokse over lang tid.
Ta bort musebolet i luftfilteret og fyll på ny bensin hver høst, det er stort sett hva de krever :D:D. Åsså kanskje litt fett her og der.
 
Hehe, takk for gode tips. Trodde jeg hadde fulgt med på Finn en stund allerede, men har tydeligvis fulgt med på feil scootere. Og så skal en ikke legge skjul på at letingen fikk seg en liten knekk av at en av tidenes mest snørike vintere fikk bråstopp over natta fordi noen har drukket for mye maisøl.
 
Forskjellen på Rave og xtrim er vel beltelengde? 307 på Rave. Og 365 på xtrim.. om jeg ikke husket helt feil.. det finnes noen 380. Men dem var ikke solgt mange av.. går også å lete etter en Tundra freestyle.. sikkert ikke lett og finne dem heller
Bare for å pirke. Du får Rave med 3300 og 44mm. Har det på min.
 
Ski doo Scandik kom vel i 380.. Formula S kom vel i 380.. Touring e mener jeg kom som 380. Og var solgt en del av. Hadde jeg tatt meg tid hadd jeg sikkert funnet flere 380 med litt leting på finn..
 
 
Takk for tips! Mye langt oppi nord dessverre..

Hva med Xtrim 550, er det noe? Eller kun 600 ACE som teller til denne bruken? Så riktig nok ganske velbrukt ut, men..

 
Syns ikke den så værst ut jeg, har tross alt nesten 10000 km på tellern. Har ikke hatt 550 sjøl, men da jeg drev å snuste rundt etter ny i fjor, var det mange som sa at den var tørst. Beste historia var han som velta et 200liters fat oppi kjelken før de skulle på en todagers tur, mens kompisen med MM 700 stroppa fast 2 jerrykanner :gskratt: Men skal du bruke`n 3-4 turer pr år, spiller det neppe noen rolle om den bruker 2 eller 4 liter på mila.
MEN 10000 km er nå litt da og ting begynner å slites ned.
 
Syns ikke den så værst ut jeg, har tross alt nesten 10000 km på tellern. Har ikke hatt 550 sjøl, men da jeg drev å snuste rundt etter ny i fjor, var det mange som sa at den var tørst. Beste historia var han som velta et 200liters fat oppi kjelken før de skulle på en todagers tur, mens kompisen med MM 700 stroppa fast 2 jerrykanner :gskratt: Men skal du bruke`n 3-4 turer pr år, spiller det neppe noen rolle om den bruker 2 eller 4 liter på mila.
MEN 10000 km er nå litt da og ting begynner å slites ned.
Hehe.. stemmer det, med den småkjøringen betyr forbruket lite. Andre egenskaper som er viktigere. 550en har visst manuell choke, men det har vel omtrent alt av eldre 2-taktere?