GENERELT Scootermotorer!

Roar Andersen

Medlem
18 Feb 2018
210
77
Kirkenes
Utvikling går framover, og noen ganger to skritt fram og ett tilbake....
BRP fortsetter med Rotax motorene og har nå ett bredt utvalg!
600 ACE, 4 takt med 60 hk
900 ACE, 4 takt med 90 hk
600 E-tec , 2 takt med 120 hk
600R E-tec , 2 takt med 125 hk
1200 4-tec, 4 takt med 130 hk.
900 ACE Turbo, 4 takt med 150 hk
800R E-tec, 2 takt med ca 160 +hk
850 E-tec, 2 takt med ca 165 + hk


https://www.brplynx.com/no/teknologier/rotax-engines.html
 
Blir nok mange færre Rotaxmotorer i nær framtid.
1200 4-tec blir borte, 600 e-tec og 800 e-tec forsvinner nok også til fordel for nye 600R e-tec og 850.
1200'en blir erstattet av 900 turbo.
BRP blir vel stående igjen med:
65hk 600 ACE
95hk 900 ACE
150hk+ 900 ACE turbo
600R e-tec
850 e-tec
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Ski doo 800 etec - 148-151hk
Ski doo 850 - 157-158hk

Polaris 800 pro ride - 137-140hk
Polaris 800 axys - 140-142hk
Polaris 850 ikke dynokjørt enda

Arctic cat 800 suzuki - 148-150hk
Arctic cat 800 ctec - 146-148hk

Basert på dynokjøringer
 
  • Liker
Reaksjoner: 3 brukere
Hørte rykter her om dagen at man kan få kjøpt oppgradering til denne motoren i fra BRP. Et alternativ var etter sigende "steg 1" på 172hk, og "steg 2" på 202hk. Dette er som sagt bare rykter jeg har hørt!
 
Ski doo 800 etec - 148-151hk
Ski doo 850 - 157-158hk

Polaris 800 pro ride - 137-140hk
Polaris 800 axys - 140-142hk
Polaris 850 ikke dynokjørt enda

Arctic cat 800 suzuki - 148-150hk
Arctic cat 800 ctec - 146-148hk

Basert på dynokjøringer
Fra og med 2019 skal det være 165hk + i E-tec850. Den er oppgitt til 123kW, mot 115kW i 2017 og i 2018 modellene.

Polaris patriot 850 er oppgitt til 112kW, og skal da på papiret yte 152hk.

Venter i spenning på dynokjøringer av noen her på berget av begge disse 2019 modellene.
 
Som sagt har jeg kun hørt rykter om dette... Litt pussig at man kjører kun 10hk mellom steg 1 og steg 2?
trur ikke det er mulig å hente ut mer en Max 220 hk, med denne turboen, og dyser. Fra 195-205 må du ha fri exsos( mye bråk), eller luft mod kit.
 
trur ikke det er mulig å hente ut mer en Max 220 hk, med denne turboen, og dyser. Fra 195-205 må du ha fri exsos( mye bråk), eller luft mod kit.
Ja nå var det ikke mer effekt jeg tenkte på da, men at det bare er 10hk mellom de to stegene som du nevnte i ditt forrige innlegg. :)
 
Er vel enda ikke kommet 850 polaris og BRP motorer, står da svart på hvitt 840cc i spesifikasjoner på begge merker ;)
 
Merkelig at det er forandret, tidligere sto det i spesifikasjoner at den var 840cc :hmm:
Rotax har for vane å ligge maks 1cc under motorbenevnelsen siden tidenes morgen for sine 2t motorer. På 4t er de litt mer slurvete, feks i Outlander 1000 som jeg har er bare på 976cc.
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n