POLARIS Siste RMK 600 155 med kjede.

600 Pro RMK kom med QuickDrive i 2013 så om du skal ha 600 Pro med kjede så er det 2012
 
Så den eneste bekymringen er motorkjølingen? Hørte at QD reima gikk varm med slede.

QD går varmere enn kjedekasse, ja, men har ikke vært noe problem her hvertfall. Tenk hvor hardt den kjøres når man ligger på full gass hele dagen i dypsnø. Motorkjøling bør heller ikke være et problem hvis du har et par gode isrivere.

Men hvis du hovedsakelig skal kjøre etter løype og trekke slede så er nok ikke en PRO RMK den som er mest optimal, selv om det funker fint.

Hvis du skal ha en kombo med dypsnø og etter løype så ville jeg gått for en Assault RMK med breiere forstilling, større kjøler, kjedekasse og hardere kammer som ikke flater like mye ut under pådrag slik som PRO RMK kammer gjør. Fins også flere alternativer, f.eks SKS. My 2 cents. Du blir mer fornøyd med det etter løypa, kontra PRO RMK. Må opp på 800cc eneste.
 
600 rmk kom ihvertfall til 2015, men om vi gikk noe 155 non pro 600 etter 2013 til norge er jeg usikker på. Men høres ut som voyageur 600 som foreslått ovenfor er et bedre alternativ til ditt bruk. Basicly samme scooter som rmk 600 men med litt mer utstyr som er greit på ha for turkjøring. Da tenker jeg krok, bagasjebærer og stor vindskjerm som standard. De får du også i axys chassiet. :)
 
Vil ikke ha 144, har en Swb 144 nå, den fungerer ikke i skogen her. Vil ha en smal 155. Hvordan er Scandinavian Beast?
 
Vil ikke ha 144, har en Swb 144 nå, den fungerer ikke i skogen her. Vil ha en smal 155. Hvordan er Scandinavian Beast?

Scandinavian Beast er i praksis akkurat samme scooteren som PRO RMK. God maskin det, men hvorfor er ikke en Assault aktuelt for deg? I følge dine forklaringer så kommer du til å bli mer fornøyd med litt breiere forstilling, hardere belte og en frontkjøler.

De er lettkjørt i løssnø også, så det skal du ikke være redd for. Har du litt ekstra penger på bok så ville jeg uten tvil gått for en Axys SKS 155". De er laga nettopp for det du sier er ditt behov. Brukende i løypa og til trekkscooter, og tilnærma like rå i løssnøen som PRO.
 
@Nyheim bare får å få rette opp en ørliten faktafeil, assault har ikke frontkjøler. Den har kun tunellkjøler slik som pro rmk har. Scandinavian Beast er basicly SKS i pro chassiet. Kjedekasse, ekstra kjøling og løpehjul i understellet men eller lik pro rmk.

Trur nok en scandinavian beast eller sks er rette valget. Må bare se hvor mye penger du vil legge i scooter. Går du for SKS så burde du nok se etter en med peak belte til ditt bruk. Litt lavere kammer, men bedre grep i løype og kaster mer snø på kjøler på hardt føre. :)
 
For at 600 motoren er mer pålitelig enn 800. Er det vanskelig å montere elstart på disse modellene? Vet at SKS har det, men feks. Scandinavian Beast?
 
For at 600 motoren er mer pålitelig enn 800. Er det vanskelig å montere elstart på disse modellene? Vet at SKS har det, men feks. Scandinavian Beast?

Du trenger brakett til batteri og brakett til startmotor, nedre ledningsnett som går fra batteri inn på hovedledningsnett, og ledninger til startmotor. Og såklart selve startmotoren og et batteri.

Om det er vanskelig å montere kommer helt an på om du kan litt mekanikk eller ikke. Vil ikke påstå det er vanskelig.
 
Det er ikke særlig vanskelig om du vet frem og bak på en skrallenøkkel. Men du må ha primærvariator med startkrans også. ;)

Og Scandinavian Beast kom vel kun i 800 såvidt jeg vet
 
Quick drive reimen trenger du ikke og bekymre deg for at skal gå varm, har kompiser som bruker dette i reindrifta å trekker tunge høyballer uten at det er noe problem. Har aldri sett en ødelagt quick drive reim til axys chassiet, dem holder bedre enn på gamle pro ride chassiet, å selv på dem så var det ikke ett stort problem.
Ang varmgang i reim så kjører æ vanncross med quick drive, i oppmot 30+ grader pluss en trimma motor som står og produserer varme, mange gang har dekslan vært så varme at man nesten kan rulle dem ihop, men ingen problemer med reima.
Kjørte bla 4mil etter elva i sommer i 14+, uten at det var noe problem.
Pro Rmk 600 er nokk ett bra valg, har hatt en selv å dem har veldig pålitelig motor, som også går bra til 600 å være.

Kan anbefale den her skutern, tross noe høy KM så e den tatt meget bra vare på å veldig mye er nytt på den, kjenner eier å den e brukt mye til løypekjøring. der e det ettermontert 5ft mtntk kjøler som tar vekk kjøleproblemet totalt, den har bedre kjøling enn sks med den her ekstrakjølern.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim og MHP
Kan ikke tenke meg at Quick drive er noe problem på en 600. Bør sikkert byttes nå og da akkurat som en registerreim på en bil må det.
 
Takker for gode svar. Tror jeg får klare meg med min gamle Swb ut sesongen så får jeg heller kjøpe en SKS når fruen begynner å jobbe igjen. Hvordan er det å montere lengre sete på en Axys? Har Swb lengre sete og passer den? Når jeg kjøper en RMK så skal den gubbestyles med høyest mulig vindskjerm, lengre sete og elstart hvis den ikke har det. Krok må jeg også ha.
 
Hvor gammel swb har du? Hvis det ikke er axys så passer sete med setebøyla fra axys. Kjøp SKS så har du el start orginalt ihvertfall ;)
 
Får ekstra sete til SKS, ja :) Her er det montert på en 2016 SKS. Fåes kjøpt hos Polaris forhandler
 

Vedlegg

  • 139_819741576.jpg
    139_819741576.jpg
    300,9 KB · Sett: 184
Fortsetter en gammel tråd da jeg ikke har somlet meg til å kjøpe noe enda. Har RMK 600 og Voyaguer samme chassi? Og kanskje SWB? Er 800 HO som kom med Axys mer holdbar enn den gamle? Går en SKS varm med slede på våren?
 
Fortsetter en gammel tråd da jeg ikke har somlet meg til å kjøpe noe enda. Har RMK 600 og Voyaguer samme chassi? Og kanskje SWB? Er 800 HO som kom med Axys mer holdbar enn den gamle? Går en SKS varm med slede på våren?

Samme chassie ja. 800 HO er en holdbar, ikke at CFI2 heller ikke var det da. SKS går ikke varm med slede på våren. Om du kjører et par km på stålis kan det hende du får problemer med temp, men har kjørt SKS de siste to sesongene uten temperaturproblemer. :)