SKI-DOO Skal, skal ikke?

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
7 Apr 2013
6.416
2.013
Kunes
Hei,
Vurderer om jeg skal skifte stempler og ringer på samboeren min sin 2017 Freeride 800. Den har gått over 8000km uten et feilslag, holder 7900rpm perfekt uten å røre primæren men så er det den fryktede ringsnurren som kan komme som lyn fra klar himmel. Fått pris på 8150 for nye stempler og ringer, pakninger osv. Litt over 13000 hvis forhandler gjør jobben.
Dette vurderer opp mot å bytte den inn med en Expedition Extreme 850 og at samboeren min kjører min X-terrain 850 RE men jeg er vel redd for at hun ikke kommer til å like den. Freeriden er mye enklere å kjøre og ikke så giftig som Lynx'en.
Vanskelig det her. Har vel skjønt at disse motorene fint kan gå 10000km+ uten å røres men føler at man nærmer seg gambling. Smeller motoren blir det veldig mye mer omfattende og sesongen kan fort ryke hvis det skjer litt ute i sesongen.
 
For meg høres det ut som om du har svaret. Om du frykter at kjerringa ikke liker Lynxen hadde jeg ikke satset på den og heller kostet på Freeriden. Spessielt om den er i bra stand ellers.
 
Den er mer eller mindre helt strøken. Har lett dobbelsal til den, sport performance vindskjerm, GPS feste m/konsoll, overhalte dempere fra Lindbãck i 2020 så den er virkelig en flott scooter. Har vurdert å senke styret til henne og kanskje gire den en tann eller to opp. Innbytteprisen var veldig lav og da tenker jeg litt at hvis man bruker 10K på den, er jo det heller ikke noe man får igjen så i realiteten blir innbytteprisen 10K lavere men mest frykter jeg vel egentlig at hun ikke vil kjøre Lynx'en på et tidspunkt. Hun mener at vi evt kan bytte den også inn i slutten av sesongen til noe hun liker/vil ha og det er jo selvsagt en mulighet men tenker at det blir litt vel råflott.
 
For meg hadde det vært enkelt: Satt jeg på en strøken Freeride, hadde jeg beholdt`n; kontra å kjøpe nytt. 8000/13000 kr er bare et lite rentehopp kontra å kjøpe nytt til 220 tusen, hvis du må innom banken med lua i hånda.
Men jeg mistenker at du har lyst på en Expedition Extreme, og leter etter gode argumenter for kjøp ;) .
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinhead1974
Ja det er egentlig mer behov og ikke så mye lyst. Helst vil jeg slippe å ha lyst på "gubbemaskin" men ser jo at det blir mye sledetrekking. Planen min var å bytte inn min X-terrain med en Exp. men da bytter vi ut den nyeste maskinen med en litt nyere og den eldste forblir i stallen. Veldig fornøyd med begge maskiner, det enkleste hadde kanskje vært å giret ned X-terrainen noen tenner og satt på original variatoroppsett så den er enklere å kjøre med slede etter.
 
800 Etec bør man kanskje kvitte seg med før 10000 km. Trur prisen etter det er svært dårlig..
Xterrain kan du jo sikkert gire om så den blir litt mindre aggressiv, og den har vel bedre dempere mm enn summit?
Og Xtreme kommer jo også med 900Turbo R motor😂
 
Prisen er allerede dårlig synes jeg. Vurderer nå å bytte inn Freeriden med en BackCountry 850, gjerne en 19 modell uten de råe demperene og heller montere noe bedre hvis det blir et tema. Da holder vi kjøretøyparken oppdatert og evt innbytte av Xterrainen kan komme senere.
900Turbo R har jeg ikke så lyst på. Det er en nydelig motor men gjør nok scooteren litt vel løypevennlig for meg. Vil fortsatt ha råskapen til 850'en og snorstart i tilfelle rottefelle.
 
Kjenner til E-tec800R som hadde rundet 13" her uten et feilslag, pull and go i 6 sesonger på "flat hendel" en god del...

Har 2stk selv, en har rundet 9000km, men der ble det havari på rett 7000km på en motor som jeg selv hadde tukla med(monterte uorg 2 rings stempler på ca 4000km).. Fikk tak i en brukt motor som hadde gått 1160km på et huggeri. Den andre har jeg nå ca 8500km på følge teller'n.. Men ser ikke bort i fra at den har rullet lenger enn det. Den har MXZ/Renegade speedometer og hanskerom, så noe har nå vært byttet engang om ikke selve instrumentpanelet.. Begge disse kjøres pdd på en måte som uansett tilsier at de kan enda gå i åresvis før de stopper, men man vet jo aldri.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinhead1974
"Problemet" løste seg selv. Ble singel så da blir X-terrainen beholdt til det kommer noe som frister mer. Byttet vektarmer til samme som Brutal og Expedition Extreme har(982). Ble en helt annen scooter nå. Tar mykt løs og kan kjøres sakte med uten å få krampe i tommelen.