LYNX Ski-Doo Freeride 850... Eller er Lynx mer riktig?

Serpentbane

Medlem
12 Jan 2022
18
1
Vanvikan
Jeg har søkt litt, men fant ikke noen eksisterende tråder som helt svarer på spørsmålet.

Guttungen, og litt jeg, skal kjøpe scooter. Vi er helt blanke på det tekniske selv om jeg har kjørt en del selv, men etter litt fram og tilbake har vi landet på en Freeride 850. Så litt på Summit, men så vidte jeg forstår er Freeride mer solid og har bedre dempere. Vi ser også på de første 850'ene for å holde oss sånn nogen lunde greit innenfor på pris.

Bruksmønster er lek i dyp snø på jordene her vi bor og andre steder. Det blir terreng, hopping, men ikke utpreget hillclimb. Løypekjøring kommer lang bak på prioriteringslista, men vi vil gjerne kunne trekke kidsa på rattkjelke.

Men, så oppdager jeg nå at Lynx ligner veldig. Har lest litt om, og sett litt på videoer, men finner ikke noen direkte sammenligninger med Freeride foruten at folk kjører på samme video, men ser noen som snakker om Boondocker som beskriver den som en litt stivere Ski-doo, hva nå enn det betyr i praksis.

Så, kan noen som har kjennskap til begge si noe om Lynx'en, hvilken modell er nærmest Freeriden i bruksområde, DS/RE eller noe annet, og hva er bedre, mindre bra? Anbefalinger, advarsler? Ser at DS har dempere som minner om Summit, men RE ligner med på Freeride, men RE har bredere forstilling som vi helst ikke vil ha. Og så er det T-motion... Om vi da ser på DS og Freeride, hvor stor forskjell er det på dempere, og hvor viktig eller lite viktig er T-Motion? Jeg vet hva det er, men ikke hva det betyr i praksis når man kjører.

Det er ikke nødvendig å snakke om andre merker, vanskelig å forvirrende nok som det er, og han har bestemt seg for å ha noe de andre ikke har, det er allerede to Polaris i gjengen, og det var enten det eller Ski-Doo/Freeride.
 
Sist redigert:
Lynx er vel resultat av at du tar noe bra og sender det til Finland for å gjøre det enda bedre :)
Kan ikke svare på hva som er det beste til deg, men det kan sikkert noen andre kommer med forslag på.
 
Lynx er vel resultat av at du tar noe bra og sender det til Finland for å gjøre det enda bedre :)
Kan ikke svare på hva som er det beste til deg, men det kan sikkert noen andre kommer med forslag på.
Nja, 2018 Lynx 850 er vel et godt bevis for at det ikke stemmer da… 🙈😅 de fikk til og med reimproblemene på 2017 G4 850 til og virke beskjedne 😅😅
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ
Kortversjonen er etter min mening at..: Skal du kjøre mest utenfor løype så kjøper du ski-doo, og skal du kjøre mest på løype kjøper du lynx..

Har vært på BRP modellpresentasjon på Grotli noen ganger å prøvekjørt tilsvarende ski-doo/lynx modeller, og ut i fra det blir min påstand at ski-doo er et par tre knepp lettere på teknisk handling enn lynx. Altså en smule lettere å venne seg til, samt lære seg å kjøre teknisk med, om man kan kalle det for det på mitt nivå..

Om det er et alternativ til Freeride dere ser på, så er det Lynx RE som er alternativet, DS står vel for deep snow og er lynx svar på summit.
 
Sist redigert:
Det man uansett bør se etter på disse ved et eventuelt kjøp er om frontramme er hel/bein. Ved en smell i forstilling f.ex kan frontramma på disse bli skjeiv. Dette kan man se ved å sjekke om demper står i senter mellom armene på øvre A-arm. Se også etter ved å stå på scooter, len deg forover i senter på scooter å se til at øvre og nedre A-armer "flukter" likt/parallellt på begge sider. Små avvik er som regel problemfritt, men om det er godt synlig set-back på den ene siden vs den andre er det mindre bra. På undersiden av S-modulen(frontramme fremre del) har du S-module suspension brackett hvor nedre A-armer er festet, se godt etter om denne er hel og ikke har sprekker eller skader inn mot S-modul i både for og bakkant. Kan være litt kinkig å se med bukplate, men det er greit å se om du vet hvor du skal se.. ;) Om frontramme har vært byttet ifm en skade, så er nagler mellom modulene i frontramme byttet ut med bolter i M8(13mm nøkkel). Jeg har en selv der frontramme er byttet, og en som ikke har det, begge 13mod summit. Kan sende deg bilder om du ønsker.
 
Det man uansett bør se etter på disse ved et eventuelt kjøp er om frontramme er hel/bein. Ved en smell i forstilling f.ex kan frontramma på disse bli skjeiv. Dette kan man se ved å sjekke om demper står i senter mellom armene på øvre A-arm. Se også etter ved å stå på scooter, len deg forover i senter på scooter å se til at øvre og nedre A-armer "flukter" likt/parallellt på begge sider. Små avvik er som regel problemfritt, men om det er godt synlig set-back på den ene siden vs den andre er det mindre bra. På undersiden av S-modulen(frontramme fremre del) har du S-module suspension brackett hvor nedre A-armer er festet, se godt etter om denne er hel og ikke har sprekker eller skader inn mot S-modul i både for og bakkant. Kan være litt kinkig å se med bukplate, men det er greit å se om du vet hvor du skal se.. ;) Om frontramme har vært byttet ifm en skade, så er nagler mellom modulene i frontramme byttet ut med bolter i M8(13mm nøkkel). Jeg har en selv der frontramme er byttet, og en som ikke har det, begge 13mod summit. Kan sende deg bilder om du ønsker.
Ah, tusen takk for disse sjekkpunktene. Det blir meget nyttig. Jeg setter pris på alt som kan hjelpe meg her.
 
Ohoi...Dette er minst like snakk om smak og behag som best og dårligst. For å ta det grunnleggende. Ski-doo er enklere å kjøre, the end.
Ski doo svinger lettere og har bedre framkommelighet.
Jeg bruker å tenke at Lynx har framkommeligheten til en beltelengde kortere enn Ski doo og manøvrerbatheten til en beltelengde lengre.
Det er nok ikke helt korrekt fordi de to merkene har en filosofi som er noe forskjellig og dermed blir prioriteringene også forskjellig.
Når jeg kjører min Xterrain 3700 RE 850 hardt og bestemt, er da den gjør best figur. Harde landinger, bestemt vektoverføring med kroppen, bruke gass og brems aktivt, ja da er den god. I løssnøen er den ganske bra men jeg må jobbe mer. Jeg synes det fortsatt er moro å kjøre sånn selv om man vel må si at man begynner å bli voksen.
Min samboer har Freeride 146" og når jeg kjører den, tenker jeg alltid "cheesus denne kan jo alle være god på".
Styrerespons, framkommelighet, komfort osv er bare bedre. Nå har den også gode dempere og kan kjøres knallhardt men du får ikke følelsen av uendelig fjærvandring som med Lynx, at du kan gå amokk.
 
  • Liker
Reaksjoner: crazymm, EJ og RS
Ohoi...Dette er minst like snakk om smak og behag som best og dårligst. For å ta det grunnleggende. Ski-doo er enklere å kjøre, the end.
Ski doo svinger lettere og har bedre framkommelighet.
Jeg bruker å tenke at Lynx har framkommeligheten til en beltelengde kortere enn Ski doo og manøvrerbatheten til en beltelengde lengre.
Det er nok ikke helt korrekt fordi de to merkene har en filosofi som er noe forskjellig og dermed blir prioriteringene også forskjellig.
Når jeg kjører min Xterrain 3700 RE 850 hardt og bestemt, er da den gjør best figur. Harde landinger, bestemt vektoverføring med kroppen, bruke gass og brems aktivt, ja da er den god. I løssnøen er den ganske bra men jeg må jobbe mer. Jeg synes det fortsatt er moro å kjøre sånn selv om man vel må si at man begynner å bli voksen.
Min samboer har Freeride 146" og når jeg kjører den, tenker jeg alltid "cheesus denne kan jo alle være god på".
Styrerespons, framkommelighet, komfort osv er bare bedre. Nå har den også gode dempere og kan kjøres knallhardt men du får ikke følelsen av uendelig fjærvandring som med Lynx, at du kan gå amokk.
Takk for svar. Hvilken vil du si er beste begynnermaskin for en kar som også er lett i kroppen. Tolker det dit at du holder en knapp på Freeriden...
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Takk for svar. Hvilken vil du si er beste begynnermaskin for en kar som også er lett i kroppen. Tolker det dit at du holder en knapp på Freeriden...
Freeride er nok et par hakk lettere en en Lynx RE for en nybegynner. Uansett så er det 2 gode maskiner, der begge har et bredt bruksområdet.
 
Freeride er nok et par hakk lettere en en Lynx RE for en nybegynner. Uansett så er det 2 gode maskiner, der begge har et bredt bruksområdet.
Gull. Og, et siste spørsmål (håper jeg) når vi er i gang, står mellom en 146 med smalere forstilling fra en Summit med Freeride dempere, og en vanlig Freeride 154. Er smidigheten til en kortere maskin å foretrekke, eller er det bedre med litt lengre belte? Tenker at man kanskje setter seg fast lettere med 146, men vet ikke hvor mye det utgjør i praksis. Kjører mest på jordet (og i skog 😈) og forhåpentligvis i litt dypere snø. 146 har elstart, 154 shot, men vet ikke hva vektforskjellen utgjør i praksis.

Setter veldig pris på svarene jeg får, så jeg får pekt han i riktig retning her.
 
Ohoi...Dette er minst like snakk om smak og behag som best og dårligst. For å ta det grunnleggende. Ski-doo er enklere å kjøre, the end.
Ski doo svinger lettere og har bedre framkommelighet.
Jeg bruker å tenke at Lynx har framkommeligheten til en beltelengde kortere enn Ski doo og manøvrerbatheten til en beltelengde lengre.
Det er nok ikke helt korrekt fordi de to merkene har en filosofi som er noe forskjellig og dermed blir prioriteringene også forskjellig.
Når jeg kjører min Xterrain 3700 RE 850 hardt og bestemt, er da den gjør best figur. Harde landinger, bestemt vektoverføring med kroppen, bruke gass og brems aktivt, ja da er den god. I løssnøen er den ganske bra men jeg må jobbe mer. Jeg synes det fortsatt er moro å kjøre sånn selv om man vel må si at man begynner å bli voksen.
Min samboer har Freeride 146" og når jeg kjører den, tenker jeg alltid "cheesus denne kan jo alle være god på".
Styrerespons, framkommelighet, komfort osv er bare bedre. Nå har den også gode dempere og kan kjøres knallhardt men du får ikke følelsen av uendelig fjærvandring som med Lynx, at du kan gå amokk.
Quoter deg også siden du skriver at du har erfaring med 146", se rett over her 😇Målet er så god opplevelse som mulig. :)
 
Jeg sier alltid at den beste scooteren er den du har til rådighet. Du kommer til å kose deg glugg ihjel uansett og du kommer til å slite deg helt ut uansett, hvis ikke, kjører du ikke nok. Jeg har kjørt bajas siden 80-tallet med alt fra SM300 til Mach Z på 90-tallet lenge før vi visste hva sidehilling og treeclimbing var for noe og vi hadde det sykt moro. En Freeride 146 er veldig morsom å kjøre. 38" bredde går lekende lett å legge på siden med rett teknikk. Behersk teknikken og du legger en Bearcat på siden helt fint.
 
Gull. Og, et siste spørsmål (håper jeg) når vi er i gang, står mellom en 146 med smalere forstilling fra en Summit med Freeride dempere, og en vanlig Freeride 154. Er smidigheten til en kortere maskin å foretrekke, eller er det bedre med litt lengre belte? Tenker at man kanskje setter seg fast lettere med 146, men vet ikke hvor mye det utgjør i praksis. Kjører mest på jordet (og i skog 😈) og forhåpentligvis i litt dypere snø. 146 har elstart, 154 shot, men vet ikke hva vektforskjellen utgjør i praksis.

Setter veldig pris på svarene jeg får, så jeg får pekt han i riktig retning her.
Vel, for meg hadde det kokt ned til at jeg hadde valgt den som virket å være i best skikk og stand i et slikt tilfelle... Marginale forskjeller på prestanda mellom 2 såpass like maskiner uansett, men man må "føle" litt på sine preferanser tenker jeg. :)