YAMAHA start problemer

Enten henger choken, eller så er tomgangsdysa tett. Sjekk også at "blandeskruen" er stilt ihht boka. Dog har jeg mest tru på det førstnevnte.
 
Tette dyser i forgasser, sannsynligvis hoveddysen siden den går på tomgang.
 
Tette dyser i forgasser, sannsynligvis hoveddysen siden den går på tomgang.
Hoveddysa trer jo i funksjon fra ca1/4 gass, hvis den dør før, er det mere sansynlig at tomgangsdysa eller er tett. Jeg er ingen "kløpper" på forgasserteori, men jeg tror fortsatt på choke som henger jeg da og da drukner motoren når du gir på. Når den står og går på tomgang, går`n pent på to sylindre, eller er det røff og ujevn tomgang? OG kan den stå og gå sånn lenge?
 
Med choke som henger bruker de ikke å gå lenge, som oftest bare start og så må man slå den av rimelig kjapt. Kan henge litt selvfølgelig så det er absolutt verdt å sjekke.
Er tomgangdysen tett går de ikke på tomgang i det hele tatt. Er hoveddysa tett dør den gjerne når man gir gass.
 
Er tomgangdysen tett går de ikke på tomgang i det hele tatt. Er hoveddysa tett dør den gjerne når man gir gass.
Joa. Du har naturligvis helt rett, noen ganger løper fingra over tastaturet før hue rekker å henge med ;) Savner litt bedre beskrivelse av symptomene. Går`n reint på tomgang, "mørrer`n" når gassklipa røres for så å dø, eller dauer`n tvert , feite plugger? Kan vel være like greit å åpne og rengjøre, for så å sette gasseren(e) i grunnstilling. Men hadde nok sett på choken først, det kan være nok at det ikke er litt slakk i vaier`n.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Hei
Har noen tips her ang Yamaha Viking 540, som kun sviver på tomgang og dauer så fort jeg trykker på speeden?
Noe manglende beskrivelse av feil symptomer.
Er det oppstått plutselig eller gradvis...??
Bensin mangel/ bensin alder..???
Er det prøvd choke ved tomgang eller ved turtall økning...??
Er det analysert tennpluggenes farge..??
Er det utført noe vedlikehold eller reparasjoner...??
Lenge siden den ble brukt før feilen oppsto...??
Her kan det være mange syndere.
Hadde en ET340 som startet men ikke helt uten noen ekstra napp i snora.
Den tålte ikke gass i det hele tatt, den stoppet bare man kom nært hendelen, her var CDI-boksen synderen.
Har man en sprengt tennplugg eller dårlig plugghette går den normalt ved tomgang men ved turtallsøkning forhøyes spenningen som resulterer i overslag og man får ikke ønsket turtalls økning.
Har den stått lenge kan flottør kammeret blitt forurenset som gir forstyrrelser av drivstoff systemet og effekt tap.
Nivået i flottørkammeret påvirker også turtall, tomgangsdysen står lavest i kammeret og vil sist bli påvirket av manglende nivå, men derimot mest utsatt for vann, avleiringer og andre forurensninger.
Kan også nevne sprukken forgassergummi som forårsaker mager drivstoffblanding samt manglende motor effekt.
Trådstarter har nå mange forslag å sjekke, men kan eliminere mange av dem ved å benytte/ avdekke symptom beskrivelse.