YAMAHA SupraJensen's Nytro Backcountry

SupraJensen

Medlem
25 Mar 2010
937
481
Tromsø
Hei folkens, da tenkte jeg at det kunne vært interesangt å vise fram den nye invisteringa mi:)
Dette blir en Show and Shine tråd og egentlig ikke noen prosjekt tård da jeg kun gjør små endringer istede for å gå helt amokk nå i starten.

Jeg kjøpte en 2011 mod Nytro xtx av en kompis, han hadde montert 51mm fingertrack belte med nonslip hjul. slik at den skulle røske skikkeli tak i løypa :)
Nå har den gått 1600 km og fungere meget bra, men jeg har enda ikke fått testet den noe serlig da jeg kjøpte den ETTER påska...

Jeg er veldig opptatt at ting skal fungere å se bra ut. og da måtte man prøve å få tatt en skikkeli garanti service, samt at jeg mener at noen foringer i understellet ikke skal knekke etter kun løypekjøring osv.

Etter at jeg klarte å svi hakk i reima mi no rett før sesong avslutt, så dro jeg til Kilpis for å kjøre inn Ny reim da den gamle som hadde gått 1500km slurte veldig masse. men det hjalp lite å skifte reim da reima slurte veldig, og dette ga seg ikke, går fint å kjøre sakte 50km/t men slurer medengang man rører gassen... Har fått høre at nytroen har lange bolter på motorfestene og kan i praksis vri seg under endel kjøring og dette skal føre til at den slurer og spiser reimer. men jeg er ikke sikker på at dette stemmer. Jeg kan også nevne at den har gått mye med slede bakpå og at den tar løs på 4500-4600 RPM... kontra en MTX som tar løs på 3500.

Jeg vil også se nermere på problemet med at nytroen flater ut bake når man kjører med den. man må liksom gå bak å løfte hekken opp slik at demperen går helt ut igjen..

Så nå skal jeg lage en ønske liste:

-MCX240 kit
-Skinz 39" Concept forstilling.
-FOX Float Evol.
-OFT Relocator.
-OFT Racing's Moto-R Kill w/ Jacobson Roll-over Valve.
-2" Styre forhøyer.
-Fjerne stabstag.
-Turbo variatorkit.
-Skinz Running Boards.
-Skinz Seat kit tilpasset MCX.
-Skinz Mountain stropp.
-MTN Tamber 144" understell.
-37 Liters Bensintank.
-Ny utveksling i gearkasse.
-Lysbryter.
-Hvite SLP PowderPro.
-Custom eksos.
-Custom snorkel.
-Custom tunnel (clean look).
-Turbotrykks måler.
-Custom baklykt plassering.

Her er litt bilder ifra i vinter:

På kilpis, litt kram snø men nytroen funket fint.
IMAG0088.jpg

Pølsetur med mening <3
IMAG0089.jpg
 
Da har man anskaffa sæ SLP ski til vintern, ble svart med rød tupp. får heller bytte til kvite når dem svarte er utslitt:p Også hørte jeg pris på service, var 3900 på biltrend, også skal jeg geare den om ifra 21/39 til 19/39 så kanskje den klare å dra mitt 51mm fingertrack litt bedre:sneaky:
 
Da er servicen i boks, denne ble utført hos Motor og Marine A/S. meget bra service no, og dem har tatt godt vare på gullet mitt. Fikk montert lysbryter, variator oppsett, drev til gearkassen sammtidig med servicen og kjøpt nytt overtrekk til gullet. dem bytet også noen releer på garanti, så jeg er fornøyd, da jeg ble informert om dette. :)
prisen ble på 7600,- tilsammen med variatoroppsett og deler. dette klager jeg ikke på da Biltrend i Tromsø skulle ha 7000 for service og montering av lysbryter! (Jeg fikk overtrekk, variatoroppsett og drev i gearkasse) til den prisen der..

Sluring på reima ble borte og den tar mye pener løs nå, etter oppgraderinga som er gjort av Geri Hugo på Motor og Marine A/S.

Ellers så er SLP skiene på, og jeg skal montere inn xenonsett som jeg har liggende.
Bilder kommer snart.
 
Oppdater om hva du synes om slp pp på nytroen, er innteresert i slike jeg og :)

Ellers ser eg du har en ønske liste, et lite tips. Mcx 180+ heite no 190+, dynokjører disse til rundt 200hk. Så her er det mye krutt for pengene. Og monteringen kan nesten hvem som helst gjøre selv :)
 
  • Liker
Reaksjoner: SupraJensen
Oppdater om hva du synes om slp pp på nytroen, er innteresert i slike jeg og :)

Ellers ser eg du har en ønske liste, et lite tips. Mcx 180+ heite no 190+, dynokjører disse til rundt 200hk. Så her er det mye krutt for pengene. Og monteringen kan nesten hvem som helst gjøre selv :)

Ja dette skal jeg gjøre så fort jeg kan, muligens testtur nå i uka som kommer:)
vurdere også fjærning av stabstag.

Kan du forklare litt mere på MCX180? trudde man bare kunne kjøre 180hk på dem, eller har jeg missforstått?
 
Det var sakt at 180 va max med en SAFE margin. Dysene som ikke har mere å gå på. MEN, etter mye testing så viser det seg at den går like SAFE med 190+. Enda god margin på dysene. Flere som har kjørt dyno av 180 kit og 190 og alle ligger en del over. Så med 180/190+ kitte så havner man rundt 200hk. Marklund har vel aldri vert kjent for å ta i :)

For di som har 180kit er det bare å skru opp trykket til ca 0.47 bar.
 
  • Liker
Reaksjoner: fgyoib
men du henviser til 180+ OG 190+? er dette to kit eller er det forskjellige årganger?
ja marklund vil vel selge et safe produkt og dermed ikke ta det helt ut? så du mener at safetrykket er på max 0.47 bar? er kjekt om du har flere tips og triks, da jeg blir å gå for MCX180 kitet.
 
mcx 180 og 190+ er det samme. Det er programmert inn litt anderledes på tcv ventilen. Men den fungere ikke på høyder opp til 1000-1200m. Er mere for usa og can gutta som kjøre på extreme høyder. Så det er samme kitte ja. Max er ca 0.47 ja. opp mot 200hk. Noen har dynoa over og det på mcx sin egen benk.

Koble bort tcv ventilen og monter en manuell boostcontroller. Det angrer ikke jeg på iallefall. Og ikke kjøp mcx vektene, kjøp et heilt kitt fra fks. Ulmerracing sitt. Har det på min no og det ser ut til å funke meget bra. Men det må no komme litt løs snø før den store testen kommer :) Kjøp også en sånn `halv`plate og monter den under turbo. Zigo MC i harstad selger denne. Et parr kompisa som har utvikla og vi har testa denne og den gjør slik at det sammler seg mye mindre is under i tunellen. Fungerer som bare det. Ellers er det bare tut og kjør.
 
takk for bra svar :) da blir det 180kit på mæ på nyåret /(kjøper brukt):) men hvordan er det med variatoroppsett? mye arbeid å få det riktig? har prøvd å lese meg opp på dette, men ikke så mange som skriver hva dem har osv.:p
 
mcx 180 og 190+ er det samme. Det er programmert inn litt anderledes på tcv ventilen. Men den fungere ikke på høyder opp til 1000-1200m. Er mere for usa og can gutta som kjøre på extreme høyder. Så det er samme kitte ja. Max er ca 0.47 ja. opp mot 200hk. Noen har dynoa over og det på mcx sin egen benk.

Koble bort tcv ventilen og monter en manuell boostcontroller. Det angrer ikke jeg på iallefall. Og ikke kjøp mcx vektene, kjøp et heilt kitt fra fks. Ulmerracing sitt. Har det på min no og det ser ut til å funke meget bra. Men det må no komme litt løs snø før den store testen kommer :) Kjøp også en sånn `halv`plate og monter den under turbo. Zigo MC i harstad selger denne. Et parr kompisa som har utvikla og vi har testa denne og den gjør slik at det sammler seg mye mindre is under i tunellen. Fungerer som bare det. Ellers er det bare tut og kjør.

Å ka e så bra med manuell boostcontroller?
Hvorfor fungerer ikke tcv ventilen under 1000 meter??

Vil absolutt fraråde å justere ladetrykk på grensa, spesielt med manuell controller!
Har en brukt manuell controller til salgs for kr. 800,-
 
Å ka e så bra med manuell boostcontroller?
Hvorfor fungerer ikke tcv ventilen under 1000 meter??

Vil absolutt fraråde å justere ladetrykk på grensa, spesielt med manuell controller!
Har en brukt manuell controller til salgs for kr. 800,-


Kjører opp mot 1400m høyde og tcv ventilen økte ingenting trykk. Derfor ikke fungerbart. Har tilgode og snakke med en som ser økning på slike høyder.

For å opprettholde det totale atmosferiske trykke må man øke turbotrykke like mye som det atmosferiske trykket faller. Det vil si ca 0.1 bar økning pr 500m høydemeter. Derfor for å beholde samme hk antallet på havnivå må man kunne øke turbotrykk. Derav manuell boostcontroller.

Har kjørt flere km enn di fleste og kan melde om at boostcontroller fugerer utmerket og jeg kjører med afr måler for sikkerhetens skyld.

Hvis du fraråder dette må du kunne forklare hvorfor ?

Min nåverende boostcontroller koster 2-300kr ny og er av typen med kjeramisk kule og har gjennomslipp for vakum som gjør den mindre følsom. Lettere å justere, tar ikke så mye på en gang.

Finnes digitale boostcontrollere som justerer etter en gitt verdi også. Mange muligheter.
 
takk for bra svar :) da blir det 180kit på mæ på nyåret /(kjøper brukt):) men hvordan er det med variatoroppsett? mye arbeid å få det riktig? har prøvd å lese meg opp på dette, men ikke så mange som skriver hva dem har osv.:p

Har kjøpt meg et kitt fra ulmer racing. Skal oppdatere deg hvordan det fungerer :)
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Nåvel, min Tcv ventil sørge no ihvertfall for å holde samme trykk i motoren. Det e vel det som er hensikten med den.
Det vil si at summen av atm trykk og ladetrykk er stabilt og motoren drar like godt på toppan som på havnivå.

Justerer du en manuell boostcontroller så høyt som du tør på 1000 meters høyde en fin vårdag og glemmer å justere ned på kvelden når det er kaldt og du er på havnivå så håper jeg du har god bensin på tanken:whistling:[/quote]
 
Så du kan bekrefte at du har en økning på turbotrykket når du stiger i høydemeter ved bruk av tcv ventil ??
Har aldri møtt noen eller noen gang sett noen med økning på disse høydene.

Temperatur har noe å si ja, men noen grader forskjell utgjør veldig lite. Om det en dag er 0 grader og en annen er -15 da kan man begynne å se noe.

Og for di som ikke vil ha den billige manuelle controlleren så finnes det digitale som justerer seg selv til det tykket som du har satt.

Har vel møtt nokk nytro turboer på fjelle som går `dårligere `en normalt. Der andre har satt sine scootere opp med riktig trykk kan ha så mye å si at en 180 kan gå like bra som et 240kit. 240/270.

Marklund kunne bekrefte det samme, jeg har tilogmed fått programmvare for å kunne justere verdiene på tcv ventilen for å gjøre den mere følsom. Men da kommer ustabiliteten mer frem også. En dag ditt og en annen datt.

Monterte manuell boostcontroller og vips så var det en ny scooter.

Om du glemmer og justere ja da har du et problem. Du treffer nokk turtallsperra og merker fort at det er feil boost du kjører på :p
 
jaok, så mye som må skjekkes grundig da:rolleyes: skjønner at dere er litt for og imot TCV.. skal prøve først med TCV og plate under turbo, så får man se hva man skal gjøre vist feil oppstår! men hvilken måler skal jeg skaffe meg da? burde jo være noe med alarm slik at man blir varsla med for mye trykk, kanskje en digital? og det samme for boost controllern?

Snart skal SLP skien på scootern, xenon ligger klart til å bli tilpassa nytroen (hvor skal jeg slenge ballastene).
Og stabstaget skal jeg demontere for å prøve den uten :sneaky: Noen formeninger om juleforberedelsene?
Har også bestilt en liten julegave til Nytroen, så da håper man ho blir gla for den:cool:
 
Altså om du ikke skal kjøre i høyder så skal du bare fjærne tcv og kjøre uten. Eller ha bare la den stå på. Det er når du skal opp i høyder at den skal begynne å fungere men etter mine erfaringer så gjør den ikke noe opp til 1000-1300m.

Ballastene monterte eg på plast føtterne til ramma til lysan. Pass på å dekk godt til styreboksen til hi/lo funksjonen. Bli mye damp og vann inni motorrummet og den er ikke så tett så man skulle tru :)
 
Da er Slp skiene montert, va endel jobb da jeg fikk dem av mitt søskenbarn (nytro rtx) og mine orginale hylser ble for breie, men kappet bort 20mm av dem så passet alt (kappet gummien under spindel også).
Ble en HELT ANNEN VERDEN MED SLP SKI!!! strammet opp fjæringene og demperne i understellet og starmmet fjærene forran og slakket demperne, så det virker som at den ble mere leken :)

Men hvordan skal jeg få justert at den steiler litt mere enn nå? på min gamle mm, så hadde jeg to lange bolter som jeg justerte spennet på balatorreima, men er det slik idag på xtx? (kan ikke skjekke da scootern er 30 mins kjøring unna).

Har montert svart lav vindskjerm på den ifra nye M-ride 2013. ble meget vellykket:cool:
Nå er jeg i tenkeboksen anngående styreforhøyer, og tenker 2-3", men har også vurdert BD-extreme sinn vertical styring.
skal se om jeg får tatt noen bilder neste helg under kjøring :)
 
Da har jeg en liten oppdatering, planene er litt endret ifra dem gamle..
Nå har jeg handlet nye hvite SLP PP ski, så gleder jeg meg til å montere dem, skifter kun pga fargen:)
Skal sende inn bestilling til OFTracing. Så nå blir det Skinz forstilling, fox flaot2, oft relocator, Jackson roll over Valve og lang bukplate i metall. Så tenker jeg på å skifte til mountainstyre og styreforhøyer (forslag søkes).

Kommer til å ta stor service og variatorservice. Skal kjøpe tasj og linjal hos yamaha til uka :)
 
No har jeg googlet litt, å no har jeg vurdert å kjøpe skinz front bumper til Nytroen, og Skinz undertunnel exhaust og seat kit (ser veldig lett og tøft ut). Men da kan jeg ikke gå for turbo ved en senere anledning, pga at turboen trenger litt plass under block off plata.. så må tenke litt på den der enda.
 
Skinz sal.n er tøff. Men syns det ser snålt ut når man monterer turbo. Da vises hele turboen å potta. Gikk selv for mountain mod mcx sal til min. Kjører eksos under.=mindre lyd å ser bra ut. Btw slp ski å skinz forstilling funker dårlig. Sporer på løypa. Samt dårlig til boondocking. Kjører med xtx nytro ski på min. Mindre kjøl på di. Syns di funker greit:).
 
Syns det ser rått ut med skinz salen med eller uten turbo. Vurdere det sterkt selv. har flere kompiser som bruker den comboen.

Btw. så fungerer Slp skien best til boondocking av alle skiene eg har prøvd. ( slydog powderhounds, c&a mtx og orginal. )

Sporinga er faktisk litt mindre enn orginalskian. men kan ikke sammenlignes med slydog eller c&a sia di ikke har dyp kjøl og dermed mye mindre aggresiv på løypa.

Å si at det ikke fungerer med skinz forstillinga er feil etter mi meining. Da eg syns det er den beste comboen med skinz.

men er du en løype resar så ville eg valgt en flat ski, med eller uten skinz. for det spiller ingen rolle.
 
Alt er smak å behag. En kompis av meg kjører 345 nytro med skinz forstilling, prøvde å med slp ski, men ble raskt tatt av, han kjører stort sett kun løype. Personlig er jeg mer offpist, men er man i sverige fks blir det endel løyper. Min erfaring er ivertfall scootern ble nesten utilregnelig til min type kjøring med slp ski på.
 
Hei folkens, takk for tilbakemelding:) Kommer til å kjøre med undertunnel eksos og skinz sete, bestiller alt via OFT, for han er rask på tilbakemelding osv. Jeg er enig cossie, skinz setet er tøffest uten tubro (ser jævlig ut med alt synlig..)

Jeg trur SLP og SKINZ forstilling kommer til å fungere bra, jeg kjører lite etter løype og for det meste backcountry i laus snø osv :)

Hvilket styre bruker dere? og hvilken styreforhøyer? (må gjøre noe med min xtx nå) btw skal få tatt mye bilder av scootern osv når jeg får hentet den til Tromsø :)

Jeg har bestandig plages med reimslitasje.. min nytro er orginal og har kun fått på 19/39 gearing og 51mm fingertrack belte.. har hatt scootern hos motor og marine for variator skjekk og tuning, men ble ikke helt go desverre. sliter fortsatt reim. så nå trenger jeg også hjelp til dette (skal kjøpe tasj og linjal på yamaha, og skru alt fra hverandre og vaske godt reint).
 
kjører med oft relocator. men ville ha prøvd bdx styringa om eg sku prøvd noe nytt :)

styre e orginalt. syns det fungerer utmerket.

Reimslitasjen hørtes rart ut, om alt e heilt og fint på variatorene så er det nokk linjeringa som må skjekkes. gearinga skal være grei den.
 
kjører med oft relocator. men ville ha prøvd bdx styringa om eg sku prøvd noe nytt :)

styre e orginalt. syns det fungerer utmerket.

Reimslitasjen hørtes rart ut, om alt e heilt og fint på variatorene så er det nokk linjeringa som må skjekkes. gearinga skal være grei den.

Hmm synest du at det ble noe forskjell med oft? har sett på bdx men e så få som kjøre med det kitet at jeg tørr ikke.. jeg frykter for at den foringa i toppen ikke er sterk nok til at jeg kan slite den med meg opp igjennom kratt og fjell :p Men du har orginal mtx styre og forhøyer?

Har snart gjedd opp hele forbanna variatoran.. dem e varm og man kan ikke holde handa på dem, og dem slure..
misstenker at foringene og rullene har tatt skade av at det har blitt varmt der, så må av me alt og skjekke.. jeg trur at lingjeringa på variatorene, men motor og marina sa at dem va fin :p

men hvorfor har mtx 22/40 gearing og xtx 21/39? og hva er forskjell i variator oppsettet? for jeg vurderer og bytte over litt for å prøve om den blir bedre å kjøre med, har sett litt hos Ulmer racing og Diablo kit, men lurer på hva jeg skal gjøre, for slik den er nå så blir jeg frakjørt av xlt600 og rmk600...

Jeg kan tilfylle at jeg er ikke flink med variatorer, så alle tips og trikks er nyttig for meg :)[DOUBLEPOST=1374234169][/DOUBLEPOST]
Kjører å org styre. Oft relocator å en liten styre forhøyer.
Ok du har xtx? regner med du bruker 2" styreforhøyer da? og liker du oft relocatern?
 
Har mtx. Rox 2" forhøyer i tilleg til dn org mtx forhøyeren. Relocator er en bra investering. Sku vært standar plassering av styret etter min mening.
 
Har mtx. Rox 2" forhøyer i tilleg til dn org mtx forhøyeren. Relocator er en bra investering. Sku vært standar plassering av styret etter min mening.
Ok jeg skjønner, for jeg har bare xtx idag så da må jeg vel få tak i mtx oppsett der, evt bestille Skins mtn styre med forhøying på? kunne du målt mtx forhøyern i tommer? (holder på med et langsiktig prosjekt, så nå er det forstilling og styre stilling som står for tur, samt sittestilling, variatorer og eksos) så derfor jeg er så intrissert i va dere kjører med, last opp gjerne bilder her på tråden og kom med forslag så man kan diskutere å få flere synspungter på tingenes tilstand :)
 
Kjøp deg en rox justerbar forhøyer og begynn med det. Så kan du senere kjøpe oft relocator om du vil som også rox forhøyarn vil fungere med.

Det med variatorer så må du se på rulle foringene som har en tendens til å ryke. Det kjenner du fort når du tar i rulla og løfter den opp og ned ( slakken )

Ellers kan foringene i vektene slites slik at vektene tar i spideren på variatoren. Da vil du se spor etter vekta i sideveggene.

Knekte fjærer.

Bytt ut di 3 små boltene bak sekundervariator, disse slites fort ut. Di bestemmer avstanden mellom skivene.

Ta opp alt og puss rent slik at alt går lett.

Du skal i utgangspunktet ikke ha noe problem med a drive 365 med 51mm med det opsettet og gearinga.

Forskjellen på xtx og mtx er gearinga, men er ganske lik egentlig. MTX er alt for høyt girt orginalt.

I variatorene er vel det meste forskjellig, rulle størrelsen, vektene, fjærene.

Du finner nokk mange som sitter på orginale variator opsett til mtx om du vil ha. Meg inkludert
 
Kjøp deg en rox justerbar forhøyer og begynn med det. Så kan du senere kjøpe oft relocator om du vil som også rox forhøyarn vil fungere med.

Det med variatorer så må du se på rulle foringene som har en tendens til å ryke. Det kjenner du fort når du tar i rulla og løfter den opp og ned ( slakken )

Ellers kan foringene i vektene slites slik at vektene tar i spideren på variatoren. Da vil du se spor etter vekta i sideveggene.

Knekte fjærer.

Bytt ut di 3 små boltene bak sekundervariator, disse slites fort ut. Di bestemmer avstanden mellom skivene.

Ta opp alt og puss rent slik at alt går lett.

Du skal i utgangspunktet ikke ha noe problem med a drive 365 med 51mm med det opsettet og gearinga.

Forskjellen på xtx og mtx er gearinga, men er ganske lik egentlig. MTX er alt for høyt girt orginalt.

I variatorene er vel det meste forskjellig, rulle størrelsen, vektene, fjærene.

Du finner nokk mange som sitter på orginale variator opsett til mtx om du vil ha. Meg inkludert

Ja jeg har en misstanke om at her er det noen foringer som kan være i ulage.. jeg skal sitte med tannkosten når jeg tar den av og rengjøre alt :)

men har MTX og XTX samme helix osv? Har ikke rullene med innslaget å gjøre? der for større ruller blir mindre innslagsturtall? jeg mener å ha lest at MTX sine vekter er tyngere enn xtx?
Hva har du ifra org mtx da? kunne vært inntresangt å prøvd dette imot det jeg har idag :)

Ja jeg trur at jeg må ha meg en sånn justerbar sak snart :) men vist man kjøper bdx sin så er jo forhøyer med, mens oft virker jo kjent over alt og at det funker veldig bra, bare jeg må ha forhøyer ekstra :p