YAMAHA Trenger litt hjelp til oppsett Apex MCX

YumYum

Medlem
15 Jan 2010
174
41
Sortland
Tenkte å fikse litt på scootern før vintern, setter av tiden frem til januar til dette.
Vil få den ned litt i vekt, gjøre den mer fjellvennlig og mer manøvrerbar i skogskråninger ol.
Ønsker og gire den ned en del, har ikke bruk for så mye toppfart her jeg kjører, max 180 egentlig.
Har hatt litt reimslitasje, som jeg antar kommer av feiljusterte variatorer, dette har generert en del varme som til slutt har reultert i oljelekkasje på veiva.
Det jeg kommer på om scooteren nå

-Forlenget til 144" med alu 8" alu vendehjul, 44kams fingertrack
-Øhlins monoshock, og gytr i front
-SPL powderpro ski
-MCX 310kit, bakmontert, display unit
-Det jeg vet om variatoroppsett er: sort fjær på framvariator rød-grønn-rød og gul fjær bak med shockwave helix.

Har tenkt å gjøre følgende:
-Montere Skinz sete
-Mindre gelebatteri, flyttes bak der hvor den lille radiatoren med vifta sitter
-Fjærne den lille radiatoren og handbrekk, samt alle deksler bak det orginale setet.
-Montere ventilasjonskit i sidene forran
-Timbersled boggi og drop bracket med fox dempere (blir orginale rails og lengde i første omgang)
-Flytte speedo på styre
-Styreforlenger, tips til lengde?
-Geare ned, tips til gear?

Trenger litt tips og komentarer til dette, og lurer litt på variatoroppsettet. Om det er noe som passer bedre til mitt bruk, evt hvordan jeg burde stille shockwaven og montere fjæra.
Har ikke info om hvordan vekter det er i primæren, men skal av med den straks.
Tenker også å fjærne stabstaget i front, meninger om dette?
Og om noen vet hvor pakninga til veiva sitter? Ble ikke klok av å se på delekatalogbildene :(
 
Står litt her i denne tråden om Yamapex sin Apex,han fjærnet mange mange kilo av sin med div.moddifikasjoner.
http://www.scooterforum.no/index.ph...kt-modifiseringer-tarzan-s-garage.5176/page-4
Fra side 4 og litt bak.
Ellers en Rox styrforhøyer er bra, da kan du jo justere det til løypekjøring og leking., for høyt styre er ikke bra til løypekjøring blir fort sliten i arman.
Fjærn stabstaget vist du skråkjøre lettere i skogsskråninger.
 
Bare å fjerne stab stag, merke ikke stor forskjell på det. Om du ikke har fox float dempere spare du mange kilo på det, ny forstilling hjelper å på, men e absolutt mest å hente på understell.. husk å bytte ut di orginale dropp brankettene, der hente du mange kilo.

Anbefale deg ikke å bruke orginale skeide vanga på timbersled undervogn, dem blir veldig svak å bøye veldig lett, i alle fall det som e min erfaring, men det e jo på mtx kan vere bedre på dem som e kortere..
Eg bøyde 2 sett vanger i fjord, så i år blir det iceage på min..

Kor høyt lade trykk kjøre du? T16 eller t19 turbo?
 
Bare å fjerne stab stag, merke ikke stor forskjell på det. Om du ikke har fox float dempere spare du mange kilo på det, ny forstilling hjelper å på, men e absolutt mest å hente på understell.. husk å bytte ut di orginale dropp brankettene, der hente du mange kilo.

Anbefale deg ikke å bruke orginale skeide vanga på timbersled undervogn, dem blir veldig svak å bøye veldig lett, i alle fall det som e min erfaring, men det e jo på mtx kan vere bedre på dem som e kortere..
Eg bøyde 2 sett vanger i fjord, så i år blir det iceage på min..

Kor høyt lade trykk kjøre du? T16 eller t19 turbo?

Etter som jeg har skjønt, så er Timbersled sine "iceage" rails sterkere en hva di Ice-age selger. Litt annen design på TS.
 
Står litt her i denne tråden om Yamapex sin Apex,han fjærnet mange mange kilo av sin med div.moddifikasjoner.
http://www.scooterforum.no/index.ph...kt-modifiseringer-tarzan-s-garage.5176/page-4
Fra side 4 og litt bak.
Ellers en Rox styrforhøyer er bra, da kan du jo justere det til løypekjøring og leking., for høyt styre er ikke bra til løypekjøring blir fort sliten i arman.
Fjærn stabstaget vist du skråkjøre lettere i skogsskråninger.

Der ja, er nok den scootern jeg har sett på engang, der jeg henta ideen med batteriet ;)

Har sett på rox eller lake effect, er ikke helt sikker hva jeg går for.
Da har jeg en ting klart i allefall, bort med stagene, den er tungkjørt i skråninger, såfremst det ikke er åpent og full klype..

Har et vist budsjett og litt problemer med øhlins demperen i understellet (mulig det er for at den jævla ledninga ryker hele tia), så pengene blir lagt bak i år, muligens forstilling etterhvert.
Sleidene blir nok orginale, har tenkt å forlenge neste sesong, så da blir det drøyt å kjøpe 2 ganger.. De har holdt fint, og jeg har kjørt i litt av hvert :p

Er vel 1,2bars trykk på en t16.

Ang drev har jeg ikke sjekka, mener å huske at scooteren er en attak: attack(LTX).... 24/38 with a 70T chain...
Men det får jeg sjekke opp når jeg åpner.
 
Ja mine vanger holdt å til eg satt i timbersled sakser, du må kappe litt i sleidene før å montere det å da blir di betydelig svakere..

Vill annbefale deg å oppgradere til t19 i alle fall når du kjører så høyt trykk, koste ikke my oss mcx å bygge om turboen..

Hmm mtx har 22 40 giring å den drar å over 2oo så ville nok prøvd 2o 40 eller nå sånn..
 
Skjønner, får bare prøve lykken tror jeg :)
Har tenkt litt på turbo oppgradering, men er egentlig ikke med i budsjett, samt er jegg redd for at det skal drøye i tid, mcx kan jo ha lang leveringstid til tider :(

Fant trolig årsaken til oljelekkasjen i dag, men delen finnes ikke i delekatalogen. Er en tettering inn mot kulelagret i akslingen bak primærvariatoren. Metall utenpå, med gummi og en fjærring innenfor.
Inni fronten på nr 18 på bildet. Kun en o ring som er i katalogen (nr 19)
Noen som vet om plasser å få tak i dette?

crank.gif
 
Ta mål av den så ringer du Nordiesel i Tromsø så får du en slik.
Har en kompis som byttet den i fjor, tok mål av den og ringte dem og fikk dær :)
 
Skjønner, får bare prøve lykken tror jeg :)
Har tenkt litt på turbo oppgradering, men er egentlig ikke med i budsjett, samt er jegg redd for at det skal drøye i tid, mcx kan jo ha lang leveringstid til tider :(

Fant trolig årsaken til oljelekkasjen i dag, men delen finnes ikke i delekatalogen. Er en tettering inn mot kulelagret i akslingen bak primærvariatoren. Metall utenpå, med gummi og en fjærring innenfor.
Inni fronten på nr 18 på bildet. Kun en o ring som er i katalogen (nr 19)
Noen som vet om plasser å få tak i dette?

crank.gif


trur eg betalte 2400 svenske før oppgraderinga av turboen, med ny lager å alt, å det va verdt d.. eg va der nede med turboen så han tok det me en gang mens eg va der..
 
Ta mål av den så ringer du Nordiesel i Tromsø så får du en slik.
Har en kompis som byttet den i fjor, tok mål av den og ringte dem og fikk dær :)

Genialt, da må jeg prøve på det :) Rart den ikke selges løs fra Yamaha egentlig, da må jeg jo kjøpe hele akslingen, og den koster heroin :p

trur eg betalte 2400 svenske før oppgraderinga av turboen, med ny lager å alt, å det va verdt d.. eg va der nede med turboen så han tok det me en gang mens eg va der..

Det var jo mye rimeligere enn jeg trodde :) Hvor holder dem til da?
 
  • Liker
Reaksjoner: Tarzan
Genialt, da må jeg prøve på det :) Rart den ikke selges løs fra Yamaha egentlig, da må jeg jo kjøpe hele akslingen, og den koster heroin :p



Det var jo mye rimeligere enn jeg trodde :) Hvor holder dem til da?

2 mil nord for piteå, meget trivelig å vere der å man får en super service..
 
Skal nok ikke den veien før til sommeren.. Men hadde absolutt ikke vært dumt..
Går du ned i trykk med den da? Forandring på map, dyser?
 
Skal nok ikke den veien før til sommeren.. Men hadde absolutt ikke vært dumt..
Går du ned i trykk med den da? Forandring på map, dyser?

nei eg kjørte 1bar med t16 nu kjøre eg 1.2 med t19, treng ikke gjøre nå forandring på mapp eller dyser.
men 1.2 e antagelig litt høyt på 98 oktan, har blåst en toppakning å regne med det e på grunn av detonasjon, så denne sesongen blir det 100ll blanding
 
Fikk høre at 1,2 var max på t16, skulle tro t19 gir mer effekt på samme trykk.
Men tror jeg holder meg til samme som jeg har foreløpig, har vist seg holdbart di to årene jeg har hatt sleda :)

Over til noe annet, hvor mye styreforhøyning vil passe? Skal tilpasses mer til fjellkjøring.. Og hvor mye er grensa før jeg må kjøpe lengre kabler?
 
1.2 e nok maks på t16 ja, t19 e ikke så mye større enn t16 e kunn kompressorhuset som er forskjellig, eksoshuset er likt, så den levere ikke så mye mer, kan vere att det er noen hester i forskjell men e nok ikke mye, men om du kjøre mye på full gass vill du miste mere hk med t16 enn med t 19 turbo, t16 går mye varmere enn t 19 på så høyt trykk så da vill du miste en del hester...

litt usikker på d, skjekk delenummer på kablan å gass vaier til mtx å se om det er di samme som på din, er dem det så kan du nok ha bra mye høyere styre..
 
Ah, men da kan jeg jo bytte huset selv om jeg får tak i et :)

Skal sjekke opp, evt så kjøper jeg bare forlengelses kabler :)

En annen ting, kjører du standard "drop" på timbersled understellet ditt?
 
Ah, men da kan jeg jo bytte huset selv om jeg får tak i et :)

Skal sjekke opp, evt så kjøper jeg bare forlengelses kabler :)

En annen ting, kjører du standard "drop" på timbersled understellet ditt?

du må bytte kompressorhjulet å på de, får kjøpt ombygningssett på ebay..

mene med standard drop??
 
aah, skjønner :)
synes din så så høy ut, men det er kanskje siden tunnelen din skrår såpass?
Vil ha min litt høyere på rompa :p
 
aah, skjønner :)
synes din så så høy ut, men det er kanskje siden tunnelen din skrår såpass?
Vil ha min litt høyere på rompa :p

du har vell 2 sett hull på branketene dine bak?? eg har cr racing drop branketer bak vist det va d du lurte på?
spare vell ca 2kg bare på dem å itilleg så samle dem ikke så mye sny å is som di orginale..

på bildet av min du ser her med orginal tunellen så er det med orginal understell å montert på det nederste sett med hull på branketten bak...
 
Det har jeg ikke sjekket :eek:
Men tenkte på timbersled sine braketter ja, går jo å bestille med mer drop, men synes din så bra ut :)

Ang pakningen som Tarzan tipset meg om er jeg usikker på om det mangler noe hos meg, lå en jernring der inne som ikke passet noe sted egentlig.. Og en del slakke i lageret, skal det være slik?
 
Fikk høre at 1,2 var max på t16, skulle tro t19 gir mer effekt på samme trykk.
Men tror jeg holder meg til samme som jeg har foreløpig, har vist seg holdbart di to årene jeg har hatt sleda :)

Over til noe annet, hvor mye styreforhøyning vil passe? Skal tilpasses mer til fjellkjøring.. Og hvor mye er grensa før jeg må kjøpe lengre kabler?
 

Vedlegg

  • td04h-16t-cfm.gif
    td04h-16t-cfm.gif
    25,1 KB · Sett: 72
  • td04h-19t-cfm.gif
    td04h-19t-cfm.gif
    26,6 KB · Sett: 80
  • td04h-16t-jlspec.gif
    td04h-16t-jlspec.gif
    32,5 KB · Sett: 66
  • td04h-19t-jlspec.gif
    td04h-19t-jlspec.gif
    39,2 KB · Sett: 64
  • Liker
Reaksjoner: YumYum
Er ikke helt flink til å lese flow maps :(
Men om jeg ikke tar feil er 1,2 bar 17,4 psi, og om man antar at man flytter ut turtallsområdet er man vel i grenseland på en t16?
 

Heisann

Har sett disse flowmaps tidligere, uten at det hjalp noe særlig på meg.
Det jeg jeg har sett her inne er en ski-doo 1200 med turbo som var dyno testet med, trur det var ca 1,4 bar turbo trykk. han hadde effektøkning hele tiden. hvordan kunne det skje visst T16 blir for liten eller skaper for mye varme? blir veldig glad for en forklaring, jeg kjører med 1,2 bars trykk på min apex.

mvh Tom Ivar
 

Hei
Fikk ikke denne oppgraderinga til å passe, det viste seg at selve viften kom for nærme turboen slik at den ble liggende inntil selve huset. Altså så tok baksiden av vifta borti selve turboen.
Anbefaler å få gjort dette hos Erik eller hos noen som har erfaring hvis du fortsatt ønsker å oppgradere.
Prøvde å skulle gjøre dette selv å det blei ei kostbar erfaring.:mad::D Men den som ikke våger.........OSV
 
  • Liker
Reaksjoner: vidar apex