YAMAHA VK 540/ 700

yamamannen

Medlem
4 Mai 2007
685
247
Nord-trøndelag
Kjøpte en 2000 mod VK540 III i sommer for å ha en scooter å ta med familien og materiallass til fjells. Scooteren er egentlig grei, men hodet begynte etter hvert å kverne på hvordan en sånn sak kan forbedres uten å ødelegge fordelene med en sånn kontra en dyrere tyngre bredbander med stor motor.
Jeg vil ha en maskin som kan trekke lass, men som også vil være morsom og leken å kjøre. Jeg vet at det finnes flere bredbandere med mer funfaktor, men jeg er yamahamann og RS Viking har jeg kjørt nok av.... Tungt tungt tungt. Dessuten er det jo moro med personlig preg og noe ikke alle andre har.
Satte opp en liste på hva jeg ikke synes er bra/ morsomt nok på scooteren.

- Lat motor
- Lite spennende belte
- Stigbrett glatte som såpe
- Lavt styre
- Styrevinkel
- Stålski jo, HALLO!
- Nonslip. Fattern har en 04 Vk540 og beltet har en tendens til å rape over om det ikke er etter min smak litt for stramt, litt sprekere motor vil neppe hjelpe
- Kjedelig farge, men vil at den skal se std. ut også... Hmm.


Skal legge ut noen bilder her etter hvert, men prosjektet har kommet i gang og jeg har hentet en del ting fra delelageret, blant annet:
- 00 Trippel 700 rødtoppmotor.
- Trippel Psi piper
- Overhalingskit til styresystemet


Det er også kjøpt inn en del deler:
- Wahl Bros 7 tenners Non Slip i 2,86
- Camoplast Cobra WT 1,8"
- Tunellkjølere fra Ski Doo.
- SLP Powder pro ski.
- Nytt setetrekk fra Ebay.

Videre innkjøpsliste, gi et pip om det er noen som har noe...
- Pivot riser
- Spenstigere styre med stropp.
Vil gjerne ha tips på hvilke Running Boards som kan funke, eventuellt innlegg pluss gripekanter?

Scooteren er demontert og jeg har skjønt at det ikke uten videre er plass til cobra beltet som har over dobbelt så mye kammer som det originale, og Non slip hjul med så få tenner som mulig ble bestilt, men jeg mistenker at det ikke er nok...... Beltet har også kommet men jeg har ikke sjekket hvordan det ser ut i tunellen. Må montere de nye drivhjulene for å få oversikt.
Har tatt noen bilder som skal postes her til uken.
 
Sist redigert:
Jeg har kjørt litt Commander og må jo innrømme at det er en besnærende bredbelter å kjøre. Den oppfører seg som den ikke er klar over at den har 50cm belte. Men jeg synes det er for enkelt å kjøpe det.... Og for dyrt. sjansen for at dette prosjektet kommer opp i den samme prisklassen er jo der men det vet jo ikke kona og da går det jo å ha flere scootere :)
 
En annen ting, noen som kjenner til at noen har bygd om en Viking før? Vet at rs viking har blitt ombygd med rx1motor og turbo/ic men det blir noe annet. Prøvd å lete en del på youtube, men finner ikke noen ting der som er særlig ombygd.... Powermodz har gjort noe småtteri med sin vk540, men det er jo bare belte og ski såvidt jeg kan skjønne.
 
Du kan jo bare lage deg stigtrinn selv vist du har tilgang til sveis(mig) eller få noen andre til å lage.
Så Powermodz monterte noen som var ettermarkeds til en litt eldre polaris men di var vist ikke i produksjon lenger.
Jeg laget egne på Ski-doo nordiken min nå, ble bra det(kunne jo såklart laget mine finere men orket ikke:p)
Se på byggetråden min her på pimp my ride så ser du, er på di siste sidene.
 
Sist redigert:
De stigbrættan Powermodz har på sin VK trur æ han sa at det va nån fabcraft produserte før å ikke va til nån spesielle scootera. Men han hadde dæm nu på en XLT først. Mene åsså han Louie har sagt tidligere at han sku ha RX1 motorn i VK'en før Toronto Snowmobile & ATV show som va i hælga, men på grunn av dårlig tid og mye proskjækta måtte det vente. Rægne me han gjør det iløpet av vintern. Litt usikker på om det e rætt d æ skreiv, men det finn man fort ut med en rask tur på youtube.
 
BTW skinz lage jo hauevis av airframes for allslags forskjellige scootera så æ tippe at du får nok et par me sånne til å passe utn for mye mods. Airframes e jo åsså relativt brei så det blir plass til fotan til både dæ å pasasjera.
 
Har airframes på en rmk 800 og det er noe av det råeste jeg har hatt beina på på en scooter, så drømmer om sånne, men de koster noen kroner da, så de bør jo være i nærheten av passform i alle fall. Får se hva det blir.
Jeg er nervøs for om girkassen på Vikingen holder, spennende å se hva Powermodz gjør med det om de setter inn Rx1 motor.
 
Ble sånn etterhvert
 

Vedlegg

  • DSCF5706.JPG
    DSCF5706.JPG
    232,7 KB · Sett: 388
Flere bilder av prosjektet. Motor er bare plassert med klosser for å se om linjering og avstand er mulig å få rett, og det er det. Beltet er bare prøvemontert med løs aksel, og det ser ut som det blir girkassedrop her ja.
 

Vedlegg

  • DSCF5707.JPG
    DSCF5707.JPG
    246,8 KB · Sett: 358
  • DSCF5708.JPG
    DSCF5708.JPG
    177,5 KB · Sett: 369
  • DSCF5709.JPG
    DSCF5709.JPG
    205,4 KB · Sett: 322
  • DSCF5710.JPG
    DSCF5710.JPG
    167,4 KB · Sett: 338
  • DSCF5711.JPG
    DSCF5711.JPG
    258,4 KB · Sett: 349
  • Liker
Reaksjoner: larris340
Når du har rammen løs så er det enkelt å lage stigtrinn selv, kan du jo enkelt stå i rett høyde og jobbe:)
 
Sånn ca blir rødtoppen stående, ser jo nesten riktig ut, men jeg tør ikke prøveplassere eksosanlegget og huven kjenner jeg:nerve::nerve::nerve:
Satser på å få motoren så lav som mulig. Hadde på en variator og linjering og avstand er veldig nært korrekt. Må smis en del fester nå...
 

Vedlegg

  • DSCF5715.JPG
    DSCF5715.JPG
    245 KB · Sett: 367
  • DSCF5716.JPG
    DSCF5716.JPG
    283,7 KB · Sett: 320
  • DSCF5717.JPG
    DSCF5717.JPG
    247 KB · Sett: 341
Sist redigert:
Når du har rammen løs så er det enkelt å lage stigtrinn selv, kan du jo enkelt stå i rett høyde og jobbe:)

Jo du er jo inne på noe der... Hmmm...... Skal se om jeg finner alu strekkmetall tror jeg. Må finne noen nye kantrør med serratering... Noen som har???
Kanskje noe demontert fra 4T Phazer kan gå???
 
Må da finnes noe a la better boards eller RSI dumpes som passer greit over uten de store mods? :)
 
Følger med her! :) du kom meg litt i forkjøpet da jeg har planer om å bygge rødtopp i min viking:rolleyes:

Hvordan kjølere har du tenkt å bruke? jeg tenker å bruke en radiator med vifte samt frontkjøler
 
Frontkjøler er det ikke plass til i det hele tatt. Da tror jeg det er bedre å sveise sammen to bakkjølere fra rx1mt eller noe sånt. Enkleste kjølerpatent er vel stigtrinnkjølere fra VT700 eller lignende, men jeg velger det bort pga ønske om andre åpnere stigtrinn... Jeg går for Ski-doo kjølere for montering i tunellen.
Det er montering av kjølere som er på planen nå. Og så skal jeg få laget ferdig motorfester, men det tar nok litt tid dette da jeg blir mye borte de neste to ukene.
Blir forresten ikke SLP PP ski likevel, de skal på Viperen. Har fått tak i et par CA Pro MTX, som skal på Vikingen. De ser ut til å kunne flyte bedre da de er en del bredere, og Vikingen er jo ikke lett:hmm:
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: larris340
Belte ble prøvemontert i går, og det ser ikke ut til at det er plass, kommer nok til å subbe litt. Blir girkassedrop her ja..... Men for de som lurer er det plass til cobra wt belte i 1,5" kammer med disse drivhjulene. Da slipper man å droppe kassen. Tok ikke bilder men skal gjøre det før jeg demonterer for å sage.
Fordelen nå er at jeg får bedre attackvinkel, bakdelene er mange nå før jobben er gjort
 
Sist redigert:
har også rs viking,syns den brenne sleider fort og girkassen er veldig treg fra 1 til revers og motsatt,er detta et vanlig problem,denna var levert som 60 hk versjon,tok vekk polomberingan og da kvekkna nå motorn til igjen,og sia eg er yamahamann kan eg ikkje ha noe annet
 
DSCF5730.JPG DSCF5726.JPG
Tight tight, men beltet går greit rundt, men hører jo og kjenner når jeg dreier at det subber litt.
DSCF5728.JPG
Ser rart ut men dette er inni tunellen, scooteren står opp ned....

DSCF5729.JPG
Kunne ikke hatt større non slip, det er vel heller ikke mindre å få i 2,86 stigning

Burde sikkert kappet ned kammene til ca 44mm, da hadde det sikkert gått, blir bare så j..... feil!
 
  • Liker
Reaksjoner: Apex xtx og larris340