GENERELT Wøssner Stempler

Wøssner oppgraderings stempel kit polaris 800 2008-2014.png
 
Oppgrader din motor før sesongen er i gang

Byttesylindrer til Polaris på lager

4990,- monoblock sylinder polaris 800, Pakningsett kr 890,-
2490,- singel sylinder
 
Sist redigert:
NB: Nye Wøssner trail stempler må alltid innkjøres minimum 1 bensintank med 1% olje ekstra innblandet, spesielt den første timen er viktig å ta det med rolig. Videre annbefaler vi å kjøre variert uten å lange fullgass drag.

Har dere spørsmål angående deres nye Wøssner stempler er det bare å ta kontakt
Web: www.hskracing.no
Mail: post@hskracing.no
 
Øk effekten i din Polaris Pro/axys:thumb::thumb:
Dynotest av Polaris Pro 2014
oppgradert med Innkjørte Wøssner stempler, oppgradering øker effekten med over +10 hk over std
Dette er dersidert den billigste og beste oppgraderinga av Polaris Pro/axys du kan gjøre


Denne motoren gir litt over 140 hk standard
Polaris Pro 800 2014, Wøssner Stempel kit-1 (2).jpg
 

Vedlegg

  • Polaris Pro 800 2014, Wøssner Stempel kit-1 (2).bmp
    1 MB · Sett: 73
Sist redigert:
Gir disse stemplene noe ekstra effekt på Cat 800HO?

AC 800 har meget brae std stempler, wøssner stemplene er mye lettere så du vil få bedre gassrespons mykere gange og endel økt toppeffekt:thumb:

Vi har ikke målt std/mot wøssner på AC 800, men vi har bare fått positiv tilbakemelding fra dem som har oppgradert sin AC
 
10hk på å bytte ut stempler høres helt vilt ut. Har Polaris ingeniørene sovet i timen?
 
Vest det her stemmer, så vil eg tru at man må bytte ut di originale variator vektene med noen som er en del tyngre enn 11-66 11-68 vekter da
 
At stempler er lettere betyr vel ikke nødvendigvis at motoren får det bedre? Jeg mener, vekten på de originale stemplene er vel balansert opp mot skinkene både statisk og dynamisk(gjetter jeg). Å lage lette stempler er vel ikke noe kjempestor utfordring, det er vel en grunn til at stemplene veier det de veier på en OE motor?
 
  • Liker
Reaksjoner: Diablo
vektforskjellen kommer vel av materialet, støpt vs smidd...?

Og jeg merka forskjell på min 2011 etter stempelbytte - med org stemplene hadde jeg en vibrasjon i styret som gjord at jeg mista blodsirkulasjon og alltid frøs på fingrene. Det har jeg ikke merka noe til etter bytte til wössner stemplene
 
Kommer sikkert pga mye rart men resultatet er det samme antar jeg. Skinkene er vel konstruert for å være en motvekt til stemplene, sikkert ved maks rpm. Å lette stemplene betyr da at skinkene ikke lengre er balansert. Bare tenker høyt her nå...
 
  • Liker
Reaksjoner: Diablo
det vil jo bli et kompromiss uansett, iom at stemplene går att og fram , og veiva roterer

så man må vel prøve å få til en balanse som gir et akseptabelt lavt nivå av vibrasjon/resonans over et bredest mulig turtallsområde
 
  • Liker
Reaksjoner: TRS
Kommer sikkert pga mye rart men resultatet er det samme antar jeg. Skinkene er vel konstruert for å være en motvekt til stemplene, sikkert ved maks rpm. Å lette stemplene betyr da at skinkene ikke lengre er balansert. Bare tenker høyt her nå...

Jeg er ingen ekspert, men på en rett twin med 180graders veiv skal det ikke har så veldig mye å si fordi veiv, stempel og råde på sylinder 1 alltid står i motvekt til sylinder 2.

På f.eks en V-motor har det stor betydning.

Jeg må si at 10hk nesten virker for godt til å være sant, uten at jeg skal peke på HSK, for de kan vanvittig mye mer om dette enn meg.
 
Sist redigert:
Meg bekjent må stempel, råde, ringer og kryssboltlager veies ved balansering av en veiv. At veiv står 180 grader mot hverandre betyr jo bare i bestefall at veiven er statisk balansert i aksial retning(mellom sylinderbanker) men når den roterer fort som faen vil jo kreftene(ubalansen) fra feks PTO sylinder motta krefter som riktig nok blir balansert opp mot MAG sylinder men "skaden" er jo allerede skjedd. Hadde en noe bedre forklart artikkel om dette men finner selvsagt ikke den nå men i farten fant jeg denne som beskriver det greit nok tror jeg:
http://www.enginebuildermag.com/201...uilding-tips-to-reduce-nvh-and-increase-life/
 
  • Liker
Reaksjoner: Diablo
Meg bekjent må stempel, råde, ringer og kryssboltlager veies ved balansering av en veiv. At veiv står 180 grader mot hverandre betyr jo bare i bestefall at veiven er statisk balansert i aksial retning(mellom sylinderbanker) men når den roterer fort som faen vil jo kreftene(ubalansen) fra feks PTO sylinder motta krefter som riktig nok blir balansert opp mot MAG sylinder men "skaden" er jo allerede skjedd. Hadde en noe bedre forklart artikkel om dette men finner selvsagt ikke den nå men i farten fant jeg denne som beskriver det greit nok tror jeg:
http://www.enginebuildermag.com/201...uilding-tips-to-reduce-nvh-and-increase-life/

For all del skal de være en viss balanse, men min logikk sier at toleransegrensen er større på en inline twin enn på f.eks en V da vektforskjellen "kun" vil skape vridning, men ikke resonans som den ville gjort på en V.

Jeg skal ikke bevege meg ut på tynnere is her, men for min egen del har jeg små/ingen betenkeligheter med å gå for et letter stempel i min AC, selvsagt innenfor rimelighetens grenser.
 
Nu er det slik at Polaris har OEM stempler som har ekstrem stor klaring, da snakker vi 0,25 mm over kryssbolt.
Dette er ikke bra effektmessig.
Når det gjelder stempel vekt vil kraften som blir mellom stempelskjørt/sylinder øke ekstremt når stempelklaringen er for stor og i tillegg vekta på stemplet er for høy.

Dette resulterer i kolaps av stempelskjørt eller knekte sylinderskjørt, dette er et kjent problem på Polaris 800 cfi motoren.
Man vil også få ekstem stor beslastning på stempelring siden stemplet rukler så ekstemt mye, stempelringsporet utvider seg og men får meget dårlig tetting rundt ringenen.

Dette er et kjent problem og axys motoren har samme tyngde på stemplene og samme ekstreme klaringa..


Wøssner stemplene har meget lav vekt spesielt over skjørt slik at belastninga på stempel skjørt blir så liten som mulig,
i tillegg er stempelklaring er så optimal som mulig.;)
 
Er jo veldig mye billigere å produsere noe når man har så store toleranser å jobbe med.
 
Her er eksakt klaring og vekt målt på nye Polaris Axys 2016 OEM stempler
Polaris OEM 2016 800 stempler 556 Gram Klaring skjørt 0,14mm, kryssbolt 0,26mm
Wøssner Polaris 2016 459 Gram
20151122_221108.jpg
20151122_221201.jpg
 
Vi har solgt mange hundre Wøssner stempelkit og har aldrig sett et orginalt wøssner stempel til Polaris Pro 800 med borret smørrehull, wøssner produserer stempler til menge ettermarkedt firmaer etter deres spesifikasjoner... men da er det ikke et orginalt wøssner produkt mer..
Wøssner jobber kontinuerlig med å optimalisere deres produkter, i Norge følger det med en anvisning for montering og innkjøring.

Vi anbefaler kun orginale wøssner stempler, da er du sikret et kvalitets produkt utviklet av tyske spesial ingeniører innen sitt segment.

Når det gjelder orginale stempler er det dessverre merker som bruker billige India/kina produserte stempler med ymse kvalitet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Stigan3 og B.o
Dette gjelder spesielt Polaris Pro 600/800
Montering/oppstarts syklus og/etter montering av wøssner stempler:
Sjekk alltid endegap på ringer(skal alltid gjøres når ringer ikke er montert på stempler)
juster oljepumpa opp til 1:50 , luft oljepumpa tilstrekkelig
Vi bruker 1 liter olje på første tank bensin, 0,5 liter på andre tank, videre annbefaler 1:200
fyll oljetank helt full(dette slik at du kan sjekke oljeforbruk i %) bør være ca 2%
Wøssner stempler trenger ingen spesielle varme sykluser,
før du starter løft opp fronten av scooter og la motor gå til du får ca 60 grader....dette for å være sikker på at all luft er ute av kjølesystemet.

Følg innkjørings modus som at dette er en helt ny motor...

Vi har solgt over 400 stempelkit til Polaris Pro 800 og flere kunder som har kjørt over 10000 km på sine wøssner stempler

Alle Wøssner stempler til cross motorer har en større stempel krone klaring trenger ingen innkjøring

Har du spørsmål er det bare å ta kontakt

Mvh Hsk
 
HSK, er det mange som er importør for wøssner til Norge? Høre det er flere som kjøpe fra tyskland.
Kommentar?