SKI-DOO BELTEDYNO og variator tuning

Diablo

www.altaracing.no
11 Des 2006
2.168
595
Alta
Hei,
Nu er vi ferdig med testing av kit til Freeriden.
Kurve 77 er Stock setup og 19-45 Giring
Kurve 12 er med kit og 19-45 Giring
Kurve 43 er med kit og 21-45 Giring
Her ser dere Hk økning med opp til 25 hk.
Stock Freeride og andre scootere med veldig
lav giring i kjedehus e rveldig inneffektiv og
vanskelig å bygge et bra kit som fungere i alle typer kjøringer.
Men vi er veldig fornøyd med resultatet.
Neste helg skal vi få en ny Freeride i Dynoen som
hadde fjordårets kit montert og som funka kanonbra.
 

Vedlegg

  • Freeride 154 2011 2.bmp
    2,2 MB · Sett: 881
dette vise kor vikti et godt variator kit e!!!
billigste hestan æ har kjøpt!!!!:thumb:
du må teste stock oppsett og stock giring så vi får se original effekten.
Her har brp sin "Løsning" på reim problemet stjålet 20 hk.:mad:
lure på om æ kan få dem tilsendt i posten....:p:p
 
Kurve 77 er BRP`s løsning på prob.
Gir ned fra 21-45 til 19-45
Der er ikke noe stor forskjell med 21,det burde ha vertminst 23-45 gring.
 
Kjedet blir for kort.
Dette kitet vi har kjørt nu har vi enn annen ramp,
Helix og Sekfjær.
Vi skal kjøre den type setup du har i variatorene
neste helg.
Da ser vi ka det vil yte mot dette.
Vi kan ta det etter vi har kjørt.
 
  • Liker
Reaksjoner: gomo25
noen her på forumet som har fulgt brp`s "råd"
og tapt 20-30 hk.synes dette burde vert på trykk i alle scooter blader.viser hvor lite importøren vet om d de selger.
 
Jess, min freeride er nedgiret og kjente med en gang at oppsettet på variatorene var rævva, har prøvd å få dekket nye vekttønner som et minimum på garantien men var ikke aktuelt. Må ha clickerne på 1. Latterlig av brp. Burde absolutt ha forside på scooternorge-bladet:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Sunvang
Jess, min freeride er nedgiret og kjente med en gang at oppsettet på variatorene var rævva, har prøvd å få dekket nye vekttønner som et minimum på garantien men var ikke aktuelt. Må ha clickerne på 1. Latterlig av brp. Burde absolutt ha forside på scooternorge-bladet:)

Nå er det da sånn at scooternnorge hverken tør eller vil skrive noe negativt om merkene....
 
noen må da være villig til å lage litt leven rundt dette.er jo en tragedie egentlig!!
skal i vertfall lage så mye bråk jeg kan ut av dette...brp har prøvd å lure meg me å tilby en løsning som stjeler en haug me hk.
 
Slik jeg ser det , vil brp geare ned for å minske belastningen på en en variator som "slipper". Dette vil nok fungere når en variator fungerer. I dette tilfellet tror jeg problemet øker da primæren allerede ikke klarer å holde tak i reima.

Enhver rakettforsker bør klare å se at noe er helt på jordet når primæren er full av sorte reimspor.
 
Vil jo ikke bli suksess uansett om man ikke vekter opp på primæren. Men brp skylder reimforbruket ene og alene på for mye kjøring i lav fart, og mener den beste løsningen da kun er å gire ned.
 
er så heldi at æ ikke har veldi mye peiling og da blir det til at en hører på de som har det.som oftest blir resultatet helt topp!Det ble topp denne gangen da jeg valgte å høre på diablo og ikke brp.:thumb:
 
  • Liker
Reaksjoner: Nils A
Meget interessant! Jeg skrev vel for en god stund siden i en annen tråd at nedgearing ikke er en god løsning. Den er for enkel og man mister prestasjoner/ytelse man har betalt dyre dommer for!
Her har BRP en jobb å gjøre! Og det er ikke nedgearing...
 
Kjøpte en Boondocker i mars og det første æ merket var at den va for lett girt. Girte den 1 tann tyngere, ble bedre men sku nok tatt 1 tann til :D
 
Din scooter sku vært giret 23-45 med org settup,
Med dette kitet kan du kjøre 25-45 uten noe problemer.
Vil bare funke bedre.
 
Tar meg den frihet og legge ut dynokjøringen som pdf fil, den er litt mere handterbar i størrelse.
 

Vedlegg

  • Freeride 154 2011 2.pdf
    22,2 KB · Sett: 321
Jeg ser at det står uncorrected på testene, Betyr dette at de ikke er korrigert i dynoen?
Jeg ser at barometertrykket er høyere på den beste testen og så går det nedover.
Det er også lavere temperatur på den beste kjøringen.....
 
På denne testen står det unkorektet.Trykkte litt feil når jeg skulle lege dem ut.
Det skiller ca 2-3 hk når jeg trykker på STD korekting knappen.

Barometriske trykke varierer litt der vi dynokjører.

Det har tatt litt tid før noe så det.Har venta lenge på den.
 
Her ser dere Hk økning med opp til 25 hk.
Stock Freeride og andre scootere med veldig
lav giring i kjedehus e rveldig inneffektiv og
vanskelig å bygge et bra kit som fungere i alle typer kjøringer.

Interessant... Ikke mye erfaring med TRA variatorene men har hørt/lest fra tidligere at de er mest effektive fra bunn av , og gir mindre "mating" og grep på beltet etterhvert som farta øker , sammenlignet med f.eks Polaris P85... Gjelder det også de nyeste versjonene?
Da vil jo ekstra lav giring forsterke 'problemet' med med at TRA'en er mindre effektiv når fullt utgirt.

Har holdt på med Polaris. P85 variatoren er kjent for å ha mindre grep om reima på lave turtall, mens den er mer effektiv etterhvert som farta øker. Og mtp giring så legger de seg helt i andre enden, med høy giring. F.eks min xc 800 som har 25/42, '11 Switchback Assault har 23/39.
 
På denne testen står det unkorektet.Trykkte litt feil når jeg skulle lege dem ut.
Det skiller ca 2-3 hk når jeg trykker på STD korekting knappen.

Barometriske trykke varierer litt der vi dynokjører.

Det har tatt litt tid før noe så det.Har venta lenge på den.

Differansen på kjøringene må jo nesten bli mindre også. Stemmer ikke det?
 
Turbo, Det kan hende at diffen mellom kjøringan bir mindre,0,5 hk muligens.
Det skiller ikke mye.
Når vi i sommer kjørte Gaden i Dynoen hva det 20+ grader ut.Da ga den mere effekt når vi la in STD korigeringen.

Ivara: Nu er du på rett spor.Lav giring er ikke noe bra for oss her Norden.
 
Turbo, Det kan hende at diffen mellom kjøringan bir mindre,0,5 hk muligens.
Det skiller ikke mye.
Når vi i sommer kjørte Gaden i Dynoen hva det 20+ grader ut.Da ga den mere effekt når vi la in STD korigeringen.

Ivara: Nu er du på rett spor.Lav giring er ikke noe bra for oss her Norden.

Det må jo bety at den korrigerer ganske bra