SKI-DOO BELTEDYNO og variator tuning

Morsomt at vi nu gire opp, etter å ha girt ned USA skutere i masse år.

At BRP gire ned e ganske utrulig. Vet jo at hvis det blir lettere å dra rundt så vil det være lettere å overføre krafta mellom primær og sekundær, men det e no litt falitterklæring da...

Diablo: Regne med du ska putte 2012 Cat i den beltedynoen? Spent å høre om den nye drivlinja blir mere effektiv.
 
Vi skla kjøre en XF 800 i yno i vinter.Så vi får se
kor mye den har og evnt kor mye vi klare å få
med Tuning av den.
 
Hei,
Hva i helga å Beltedynokjørte en annen 2011 Freeride 154,
Vi sleit med å få noe power ut på belte med samme settup
som vi har brukt på den første freeriden.Vi mangla ca 10-12 hk.

Det ser ut som om den ikke er innkjørt.Den hadde bare gott 644km.
Det er eneste forklaringen vi fant.
Så det er stor forskjell på scootere som er innkjørt og ikke innkjørt.
 
Hei!
ein kammerat av meg har ein 2012 freeride 146", blir det store forskjeller på variatorkittet iforhold til 154"?
 
Nei,
det blir kun små justering.+ - noen gram.
Burde nokk ha vært drevet på til 23-45 helst.
Men minimum 21-45.
Alle lavtgiret scootere er veldig følsom i tuningen.
Par gram gjør store utslag.
 
Den er stor på snø også.
Å bygge et Allround kit på en lavt giret scooter
er ikke enkelt.
Akselasjonen gjennom variatoren(Armen ferdes med for stor hastighet på rampen)Blir for stor i forhold
til utvexsling i drivlinja.
 
Jeg har ein summit 154" 2012 modell..
Er det samme greia på denne og? Eller er det forskjellig fra freeride og summit??
 
Hei,
2012 mod til ski-doo har fått forandringe som dem "Tror" vil fungere.
Din scooter har dette settup i År:
100-260 primfjær,413 ramper,18,8g pinner.
Rak 40 Helix,157-221 sekfjær, 21-49 giring i kjedehuset.

Det jeg finner ut av dette er at dem hva litt på vei rett helt til dem girte 21-49.
Man tar bort all load i drivlinja med så lav giring.
Det er nok mulig at denne scooteren ikke "spiser"reimer,men den blir loada opp
allt for lite.Du vil ikke få kjenne på ka som bor i denne scooteren før du montere Variator kit og
girer om scooteren.Monter inn et 24 Tannhjul.

Så mitt svar er,funker Kansje litt bedre enn i fjor,men langt fra kordan den burde fungere.


Dette gjelder alle 2012 Ski-Doo,muligens også Lynx.Men har ikke alle data på dem.
 
ok.. Disse er kanskje ikkje dyno testet enda med variator kitt?
Disse kittene som du selger, er dette noe som funker greit over alt? Jeg kjører en del på 600 meter til 1300 meter over havet. Og mye i lange tunge bakker. Problemet jeg har hatt tidligere er det att scooteren vil ikkje få nok turtall derfor blitt gira ned så lavt jeg kan ( Noe som er blitt veldig populært) .. Og følt dette har vært kjempe bra. Men det du sier er, da att man burde og gire opp skuteren?? Man merker jo da med en gang du har litt tungt føre og har noen "hopp" oppover en bakke og slikt da...... For og si det slik, er det noe man blir irritert over er vist skuteren ikkje klarer og holde turtallet opp ein hel bakke :)
 
Har ikke hadd noe 2012 i Dynoen.Må nok innkjøres først.Kommer nok senere vinter.
Kitan vil funke i alle høyder.Om du kjøre mest rundt 600-1300 meter,justere du inn kittet til den høyden.
Minimums giringen med dette kitet er 21-45 på Freeride 154,summit 154.Helst 23-45.Med ca 28Hk mere på belte enn std scooter klare den fint den giringen.Dette kitet har meget bra backshift.Det hjelper motoren å ha rette turtall til en vær tid.Det må prøves,Går ikke å forklare godt nokk kordan det funker.


PS! Kitan er inne på Mandag.Litt sendt etter en del forsinkelsa i frakta.
Kunn 5 kit igjenn.Nye først tilgjenngelig i slutten avJan,Begynn av Feb.
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller`n
28hk mer på beltet enn standard er jo oppsiktsvekkende folkens! :thumb:
Må være den "trimmen" som gir desidert mest hk pr krone..!
 
  • Liker
Reaksjoner: mOds
hvis jeg skjærer ned beltet fra 61 til 25 mm får jeg også bra økning på beltedyno,også hvis man slakker beltet.
 
hvis jeg skjærer ned beltet fra 61 til 25 mm får jeg også bra økning på beltedyno,også hvis man slakker beltet.

Nu vil du få økning med lavere kam.Men ikke det store.Slakke belte i en beltedyno????Har dy kjørt scooter i en Beltedyno noen gang?
 
Vi får se ka polarisen gjer på belte når vi kjøre en senere i vinter.
En Polaris vil aldri kunne gje 100++ hk på med Flyweight style vekter.
Om man monter en TRA variator og montere mitt kit inn vil man få mye større
HK økning.
I Flyweight variator er det ikke mulig å hente ut 70+% ned til belte av motor effekt.
Rundt 55%
 
  • Liker
Reaksjoner: t76
Vi får se ka polarisen gjer på belte når vi kjøre en senere i vinter.
En Polaris vil aldri kunne gje 100++ hk på med Flyweight style vekter.
Om man monter en TRA variator og montere mitt kit inn vil man få mye større
HK økning.
I Flyweight variator er det ikke mulig å hente ut 70+% ned til belte av motor effekt.
Rundt 55%


Hva som er årsaken til at det kun går med tra variator?

Det betyr vel at freeride skal gå 20% bedre enn M8 og orginale freerides?
 
Vi får se ka polarisen gjer på belte når vi kjøre en senere i vinter.
En Polaris vil aldri kunne gje 100++ hk på med Flyweight style vekter.
Om man monter en TRA variator og montere mitt kit inn vil man få mye større
HK økning.
I Flyweight variator er det ikke mulig å hente ut 70+% ned til belte av motor effekt.
Rundt 55%
Kan godt hende det stemmer med 70% som du sier, men syns 55% hørtest lite ut. Blir spennende og se hvordan resultatet i benken din boir :)
 
Årsaken er disignen på armen.Plaseringn av rullen.
Dette systemet er i Teorien det beste du kan komme variatorgreier.
Ingen annet system kan overføre mere Hk til belte en denne type arm.
Men da må man lage den perfekte rampen.Og det krever mye testing.

Om den som er kitta går 20% bedre vet jeg ikke,kordan måle det??
Men det jeg vet et det er sykt stor Std Freeride og en med kit.

Vi jobbe med og lage 4.arm TRA variator og 3.arm billet TRA variator som
kan hendle mye HK.Det er i tankene for Turbo Ski-doo og Yamaha.+ andre
Big Hk scootere som vil ha ut mere HK til belte en du kan få med Flyweight style
Variator.
 
Kan godt hende det stemmer med 70% som du sier, men syns 55% hørtest lite ut. Blir spennende og se hvordan resultatet i benken din boir :)

Vet du kor mye en STD scooter har på Belte?
55% er faktisk mye på en Polaris,A-Cat eller Yamaha variator.
Det er på grensen til Drag setup.
Har dynokjørt en del scootere så vi ser kan dem har.

I usa vet jeg at dem har klart å pasere 60% på en Asfalt ProStocker med 4-Arma belmont
og special laga HeelClicker.
 
om æ kjøpe en ny pro rmk, kan du bygge en TRA varitor me kit som funke gull. å sende den neåver så d e bare å skru den på å kjøre??
bære lure altså, har ikke noen tanke om å gjøre det.
 
Jeg kan bygge om en TRA variator til å Passe en Polaris
og montere in et slikt kit.

Allt går å gjøre.
Tanken i fremtiden er å tilby dette til alle type scootere om dem vil ha det.
 
I Flyweight variator er det ikke mulig å hente ut 70+% ned til belte av motor effekt.
Rundt 55%

Vet at man normalt ikke får mer enn 55% av effekten ut på beltet - men er det ikke det relativt urunde 15-20-kilos beltet som står for mesteparten av effekttapet her..?

Og hvis TRA er så fantastisk, hvorfor er det da så mange i USA som leverer powerblock kit? ;)
http://www.sled-parts.com/pdshop/shop/item.aspx?itemid=89
 
TRA variatoren hva ikke fantastisk før SuperTorquer fant opp denne Armen.
Ville ikke kjørt med en Powerblock på en 150hk motor
Kor mange i USA kjøre med Powerblock på større scootere???Har ikke hørt om noen.
Hele drivlinja til scooteren taper effekt.Noen stans mere en andre.
Belte er en stor del,reime,Variator systemet etc.
 
har lest artiklene til Randy Nouis i Snowtech, mener å huske han skrev at TRA prinsippet var overlegent i lavere shift ratioer - men etterhvert som at fart og shift ratio øker , så blir "flyweight" variatoren mer effektiv.

(Og uansett system - det er ikke bedre enn han som setter det opp.... og fabrikkoppsett er alt for ofte "one size - fits none")
 
hvis det er 28 hk økning på beltet bare med å bytte innmat i variatorerne og de 28 hk kommer av mindre varmetap som nevnt tidligere her.da må det være varmere enn i h..vete på variatorene og reima originalt.som å ha ca 20 kw som varmer opp variatorene.
 
  • Liker
Reaksjoner: snow74
alt trenger ikke å gå bort som varme ,
f.eks på min 99 xc700 med originalt variatoroppsett:
yter ca 120 hk / 8000 o/min - variatoroppsett som er for lett og gir 8300 omdreinger på topp. Ved 8300 har effekten falt kraftig av - her yter kanskje motoren bare 100hk - eller enda mindre.