ARRANGEMENT Ride Rasmussen Style (Norge 2011/2012)

Nokon som veit om det blir arangert noko kjøring ala rrs i norge/sverige til vinteren?
 
Viss d e flere som har lyst og dra over til sverige i år. Gjerne saxnås på nytt..så må d vell la sæi ordnes på et eller anna viss. Tar gjerne turn ned ditt igjen..feb-mars mnd?
 
Tirsdagen startet med lavt skydekke og lett regn. Kl 10 dro vi 5 sist ankomne til klasserommet, dvs, en M8, hvor Bret snakket teoretisk om, og demonstrerte de 3 fører-posisjonene han ville vi skulle lære å bruke:
1 Neutral position
2 Transfer position
3 Wrong foot forward

Denne seansen var litt surrealistisk når man følte seg hensatt til Schooled for det var som om man var i filmen, i Rocky Mountains, når han snakker med Wyatt Young. Helt spesielt! Rått var det!!

Etter en halv times prat dro vi ut alle 12 hvor det var 2Ski-doo`s(Freeride 154"(Willy) og en XP Summit av noe slag som Kim kjørte, en Assault RMK (Leif) og 9AC som besto av Niljas -07 M1000 153", Kåre og Håvard med -08 M8 153", min -09 153", 4 HCR (Fredrik, Per, Pål) hvorav iallefall 2 var 2011 og en var -09 (Boondocker pumpgas) som Bret kjørte og Frode med Brets fjorårs Deviantsled M8 med Boondocker racegas som dere ser i SA2 filmen. -09 HCR`n hadde på 4PSI 200 ærlige hester, mens Deviantsled`n hadde 240+
hk.

Vi dro ut til en skråning med lite trær, hvor bret demonstrerte U-turn coming up again, og vi en etter en i ilden skulle kopiere det han gjorde. For å gjøre en kort historie kort, var jeg desidert dårligst av alle førerne og slet hund med å overvinne psyken til å faktisk gi gass nedover mens man kontrastyrer, legger skutern på sida og spinner rundt for så komme opp 180 grader i motsatt reting av den du dro ned den 25graders bakken. At jeg hadde en tennisalbue i høyre handa som jeg hadde slitt med fra oktober gjorde ikke saken bedre, ihvertfall ikke når Bret ville ha oss til å dra av mot høyre heller. Niljas, Kåre og Håvard derimot, imponerte med kontroll over sledene sine. Skidooen var vel ikke helt egnet for slik kjøring, som Bret etterhånden kunne forklare oss hvorfor. Styringen er faktisk teknisk sett ikke konstruert for slik kjøring. Fordelen var at jeg ikke følte meg helt verst lenger..

Det som var så bar var at Bret kommenterte og konstruktivt kritiserte kjøringen vår uansett nivå på føreren, dermed bygde man seg opp selvtillit og det var ikke vanskelig å komme med oppmuntrende tilrop når folk gjorde feil, spesielt med tanke på at man minutter etterpå selv slet max med å kontrollere fremferden. Snøforholdene var ikke tilgivende og rett som det var når du hadde fått opp skien og skulle mate på rundt for å komme opp igjen, feiget man ut og gav for lite gass slik at beltet fikk for mye feste, rettet opp skuteren og kastet deg ut av den tenkte linja du ville ta.

For meg kom vendepunktet (etter 2 store ibux og 2 Monster energy drinks) da Pål sendte med ut på hans -09 HCR Boondocker pumpgas. Hva det var som gjorde det vet jeg enda ikke helt, men skuteren var iallefall lettere for meg å kontrollere og svingene kom bedre og bedre. Litt hopping og 80 graders skavler ble og testet uten at Sea-king ble nødvendig. Kåre kom overraskende plutselig blåsende forbi på Brets gamle skuter og det hele tok vel litt av når vi fant oss litt åpent fjell. Det tok ikke lang tid før jeg kommanderte han over på "min" 200hester og jeg kunne konstatere at det er forskjell på folks verktøy, for en så lettkjørt skuter som den Deviantsled`n vet jeg ikke om fins. Motoren er selvsagt vill og prøver å slite hodet av kroppen med et djevelsk motorbrøl, men det som jeg fant var mest skjellsettende, var hvordan den customiserte fjæringen tillot deg med minimal input å styre nær sagt hvor du vil. Hemmeligheten ligger i hjelpefærene under støtdemperne. Disse er veldig myke og fjærer uavhengig av fjæringen og såvidt jeg kan skjønne er alle M8èr uten disse ikke komplette. De som har HCR idag trenger kun en minimal investering for å få disse installert, siden coilovers allerede er på plass. De med floats må ha nye dempere og coils i tillegg.

Vendepunktet gjorde at når jeg kom tilbake på min egen skuter, gikk det MYE bedre, jeg senket skuldrene og gav mer faen. Husk hva Chris sa i SA: "The sled will make it, you just need to be a better driver". Litt artig var det jo og da Kåre måtte hjelpe løs en FASTKJØRT Bret, jeg fulgte hans spor opp og og spurte " Need any help?". Bret bare gliste og mens Kåre dro i skiene, spant seg ned i torva. Da jeg påpekte at barmarkskjøring var forbudt ved lov, mente han at det måtte jo være lov " to check out the real estate around here". Mannen har humor og er totalt uhøytidelig rundt sin egen person og "standing" i skutermiljøet. En levende legende som var virkelig en opplevelse å få møte.
Artig å lese igjen :)
 
I ettertid fant jeg ut hvofor skutern min var så sykt tungstyrt, det var en sprekk i metallet som holdt styrestammen til ramma. Jævelskapen kom ut av stilling , spesielt i høyresvingene og skuteren ble jææævlig tung på styret. Easy-peasy-fix, men den ble solgt unna når jeg dro til Oslo.

Har nesten ikke kjørt skuter i 2 år nå, men fikk en kjempetur i slutten av mars med et gjeng fra Bodø med en leid Pro RMK. M8`n var bedre totalt sett:teama1:. Stakkars Burandt...