Veien til lisens..??

extreme2highmark

Fremmtids-takt!
27 Jan 2008
4.429
388
Trøndelag
Hva er enkleste og billigste veien til lisens for å kjøre scooterdrag. Stock og IMP det er snakk om hvis det har noen betydning. Evt hvilke krav stilles til føreren for å få lisens? Ca hva koster det?(må se om det lønner seg kontra engangslisenser iom at det sikkert blir kun 2-3 løp pr.sessong).
 
Veien til lisens

Du må først og fremst melde deg inn i en klubb tilknyttet NMF.
Deretter må du delta på lisenskurs som klubbene holder selv, ta kontakt med din klubb for å melde deg på. Utøvere over 12 år må gjenomgå en obligatorisk legesjekk, skjema for dette finnes på NMFs nettside sammen med lisenssøknadsskjemaet. Husk å ta med deg skjema og legeveiledning når du har fått legetime. Når legetime er gjennomført og lisensskjemaet er fylt ut og underskrevet av klubb/instruktør/lege sendes det inn til forbundskontoret for godkjenning og registrering. Deretter vil du få tilsendt lisensbevis med giroblankett.


For tidligere aktive
Hovedutsending av NMFs lisenser for 208 ble i år sendt ut 13. desember. Lisensene sendes ut som B-post fra et trykkeri i Oslo, og det betyr at de fleste kan vente seg sin lisens i postkassa ved juletider.

Bruk av KID-nummer
Alle utøvere som løste lisens i 2007 vil automatisk få tilsendt lisens også for 2008. Dersom man ønsker å løse lisens for 2008, så betaler man lisensen via den utsendte blanketten. Det er viktig å benytte KID. Huske og be om kvitteringsoblat dersom man betaler via nettbank. Ønsker man ikke å løse lisens, så er det bare å la være å betale. Da settes man automatisk passiv i NMFs database innen utgangen av 2008.

Funrace årslisens dragracing koster 1370,-
Hvis man skal løse engangslisens, må man betale ca kr 400-500,- for en dag, men man må fortsatt være medlem i en klubb tilknyttet NMF.
Det har vært snakk om at man ikke får løst engangslisens mer en to ganger ila et år i de største klassene (fra pro-stock og opp) Men dette er ikke bestemt enda.
 
Hehe, ja ikke sandt.. Har faktisk gjort det her nede(urørte std maskiner) så langt, men kommer en 800 Dragon like over nyttår til naboforhandleren, så da blir det nok en stopper for det.
 
hehe, som jeg sa for TO (2) år siden... Jeg fryktet ingen Apex, men jeg fryktet "xxx" på en Apex:D

Nå burde folk tenke på teamxxxxxmotor.se og teamxxxxxx.fi:D

Gode gutter og jenter i disse teamene.

Lykke til..
 
Scootern går godt den, men uten tuning på startmatte og slike ting, vil den nok ikke vinne uten videre på et NM f.eks. Men jeg tror den vil komme til å gjøre det meget skarpt utover vinteren. Tipper den eller XP i 600. 800 er vel kansje mere vanskelig å tippe noe i år....
 
hehe, som jeg sa for TO (2) år siden... Jeg fryktet ingen Apex, men jeg fryktet "xxx" på en Apex:D

Nå burde folk tenke på teamxxxxxmotor.se og teamxxxxxx.fi:D

Gode gutter og jenter i disse teamene.

Lykke til..
Det jeg ikke kan fatte, er at det er lov å gjøre såpass mye tuning i disse stock klassene.Stock burde være stock og dvs slik den er levert orginal.Og at folk med en orginal urørt skuter kan stille til start og kunne ha en mulighet til å komme på pallen.Slik det er nå så er det jo kun harbarka dragrace folk som bruker opp til flere hundre timer på tuning/modding som kan hevde seg.Jeg mener stock burde være en inngansklasse dær det er mindre tuningspotensiale enn nå.Og den som er best å kjøre og har raskest reaksjonstid,60ft vill jo vinne uansett bare med bedre margin.
 
Det jeg ikke kan fatte, er at det er lov å gjøre såpass mye tuning i disse stock klassene.Stock burde være stock og dvs slik den er levert orginal.Og at folk med en orginal urørt skuter kan stille til start og kunne ha en mulighet til å komme på pallen.Slik det er nå så er det jo kun harbarka dragrace folk som bruker opp til flere hundre timer på tuning/modding som kan hevde seg.Jeg mener stock burde være en inngansklasse dær det er mindre tuningspotensiale enn nå.Og den som er best å kjøre og har raskest reaksjonstid,60ft vill jo vinne uansett bare med bedre margin.

HELT ENIG!!!!:thumb::thumb:

Imp-stock eller "forbedret orginal" burde være for lett "utenpå" trim og variator mods.
 
Vel, hva burde egentlig IKKE vært lov av det som er lov i stock i dag, for å være mer konkret? Og hvorfor kommer dette fram ETTER motorsportkonferansen og ikke FØR slik at dette kan bli tatt opp i de riktige former?
 
Vel, hva burde egentlig IKKE vært lov av det som er lov i stock i dag, for å være mer konkret? Og hvorfor kommer dette fram ETTER motorsportkonferansen og ikke FØR slik at dette kan bli tatt opp i de riktige former?

Skjønner spørsmålet, men for min egen del betyr det ikke SÅ mye for meg at jeg vil bruke energi på å forandre en sport jeg har tilnermet 0 fartstid innen. Er jo tross alt bare "rattlås-racing" det er snakk om..
Er jo dere med årelang fartstid som har staket opp veien/reglemanget, å slik bør det etter min mening fortsatt være..

Men ang. stock er MIN mening, at det ikke skulle vert lov å skiftet en eneste del inne i motorrummet ink. variatorer og dreving.

"Utenpå trimm" som piper, filter, reeds, variatortuning og mindre småting som boggihjul, styrer etc. kunne vere en egen klasse som "Light mod" eller noe. Slike scootre er det jo MYE av, men må jo i dag stille mot IMP. Dvs 3syl 2-takt på opptil 1326ccm....
 
Vel, hva burde egentlig IKKE vært lov av det som er lov i stock i dag, for å være mer konkret? Og hvorfor kommer dette fram ETTER motorsportkonferansen og ikke FØR slik at dette kan bli tatt opp i de riktige former?
Kan ikke jeg heller skjønne.Det er vel en ny konferanse til neste år??..Og de stock kjørerne som ønsker å gjøre noe burde hive seg i selene...Eg blir neppe å stille opp i en slik klasse da mine skutere normalt sett trimmes før de blir tatt i bruk..
Noen som vet hva som er lov å gjøre i stock drag i USA?
 
Skjønner spørsmålet, men for min egen del betyr det ikke SÅ mye for meg at jeg vil bruke energi på å forandre en sport jeg har tilnermet 0 fartstid innen. Er jo tross alt bare "rattlås-racing" det er snakk om..
Er jo dere med årelang fartstid som har staket opp veien/reglemanget, å slik bør det etter min mening fortsatt være..

Men ang. stock er MIN mening, at det ikke skulle vert lov å skiftet en eneste del inne i motorrummet ink. variatorer og dreving.

"Utenpå trimm" som piper, filter, reeds, variatortuning og mindre småting som boggihjul, styrer etc. kunne vere en egen klasse som "Light mod" eller noe. Slike scootre er det jo MYE av, men må jo i dag stille mot IMP. Dvs 3syl 2-takt på opptil 1326ccm....

Det kunne vært gøy å sett en skuter med orginalt oppsett i forgassere, variatorer og understell på dragbanen. Trur det kunne blitt mange gurglende "daue" skutere på start. Når det gjeller dreving så vil jo nån være girt orginalt for toppfart på 100 km/t mens andre kansje 200km/t så det ville heller ikke vært likt.
Æ trur det ville drept sporten mer..
 
Jeg gir det MAX 5år, så er forgassere forbeholdt veteranscootre og historiebøkene.. Kun Ski-doo har jo gassermotor som klarer 2012 kravene.. Kan aldrig tenke meg at noen andre utvikler en ny gassermotor for fremmtiden.

Det med forskjellig drevingen på scootre kunne heller bli meget intresant. Nå vinner jo nesten alltid den som tar starten, med de forskjellige orginaldrevingene hadde det jo vert spennende helt til målstreken. Dessuten er det vel kun rene crossmaskiner som er drevet for toppfart ned mot 100km/t. 600-800 std maskiner går jo stort sett mellom 150-200km/t.
 
Klart man må kunne endre dreving og variatoroppsett...Er da ikke mange folk som stiller til drag med slikt originalt uansett, og tenk hvor mange variatorer som måtte blitt åpnet og hvor mye mer kompetanse teknikere våre måtte hatt for å sett hva som var originalt...Minimalt i dag som er lov i Stock klassene, er vel omtrent samme som er lov i statene....Men der har dem jo en HAUG mer kjørere og en MASSE klasser vi ikke har kjørere nok til å kjøre i.

Mange som møter opp på drag på de forskjellig plassee å virkelig får smaken på dette...husk at de som vinner ikke var best første gang de stilte heller, men ser hvor morsomt dette er, og hvor godt miljøet rundt er, og får lyst å drive med dette...

De som VIRKELIG gjør det godt i stock klassene ligger på matta og trener og trener og trener og prøver og prøver og prøver og legger virkelig sjela i dette...

Husk at man blir ikke god å pule første kvelden heller....
 
"Minimalt som er lov"? Jeg er ganske sikker på at den gjennomsnittelige scootereier har langt mer kompetanse på motortrimming en variatortuning. Derved blir inngangsbiletten til å hevde seg i stock klassene rimelig høy iom at oppsettet på en std scooter ikke akkurat er laget for mattestart.
Hadde man hatt en "lett mod" klasse i tilegg til helt standard klasse, ville jo de vidrekommende kunne stille hær, med relativt beskjedene ekstrakostnader VS å kjøre i stock.
 
Vi har en lett mod klasse...Den heter IMP stock (Improved stock) der lett motortrimming er lov...Der kan jo alle som har mer kompetanse på motortrim enn variatortrim starte.... Koster ikke så mange kronene å forske på variatortrim kontra motortrim. Tar bare tid...Fortsatt må jeg legge vekt på at de som gjør det bra, ikke kunne mye med hverken det ene eller andre når de startet med dette, de har bare brukt tid til å lære seg det...
 
syns liksom di der meningan ble litt spess... drag e vel en sport som alle andre sporta, e vel ikke meninga at man ska kunne levne alt til tilfeldighetan heller, har kun kjørt stock klasser eller engang imp stock og engang open mod. men da me en stock skuter.... og er null intresert i trimming av skutere, mener at stock er klasse for dem som ikke intreserer seg for trim, både rms og ekstreme4stroke er vel stort sett intresert i trim og bruker mye tid på dette... jeg bruker min tid på variator, dysing, belte starter og allt annet som gjør at en stock skuter går godt i drag og skulle jeg i tillegg bynnt med trim hadde jeg vært nødt å slutte å jobbe... syns det er sinnsykt arti å holde på me stock, jeg har enda ikke vært på pallen i nordisk mesterskap selvom jeg også har holdt på me skuter drag i noen år nå, så d tar tid å bli best og d synes jeg det skal gjøre... sånn er d nok i alle land hvor drag kjøres.. så rms og ekstrem4stroke, diskuter heller trim klasser dere og ikke lag unødvendig diskusjoner om noe dere ikke har vært med å erfart eller rett å slett ikke har peiling på.. :cool:
 
Jeg skjønner at de som virkelig har brukt tid på å tune sin std scooter, samt har opparbeidet seg erfaring over mange år er livredd for regelendringer som gjør at alle timene de har lagt ned for minnimal betydning.
Det er jo derfor jeg IKKE har noen planer om å bruke tid på å få til en slik endring.

Men på generelt grunnlag er jeg overbevist om at en slik endring ville ført til flere utdøvere innen sporten, med dertil økt konkuranse, status og mediadekning. Sammtidig ser jeg at det er en agenda ikke alle som driver med drag har..

Trimm klasser er det jo nok av, så hvorfor skulle jeg intresere meg for noe forandringer her? Måtte isåfall vere som nevnt over en klasse for lett"utenpå"trimmede scootre, som det er mange av. OBR mener jo da at IMP er lett trimm:eek:, så da er vel den grei....

Jeg klarer meg lenge med de uoffisielle dragene uten mattestart jeg har sammens med en annen forhandler. Da ser vi hvilke scootre(Yamaha, Polaris, Ski-Doo) som går best under slike forhold som 9 av 10 blir kjørt under, samt i den stand som 9 av 10 scootre blir brukt under..
 
er vel mere i trim klassene man burde ha sett på hvordan d skulle vært mere rekrutering, stock klassene bruker å være stor deltakelse i og hard konkuranse, derfor trives jeg i disse klassene... ja imp stock er vel lett trim, jeg har engang kjørt denne klassen og da stilte jeg med min stock 600 og vant denne klassen, dette gjorde jeg også da kun for å fylle opp klassen, d var lite deltakere da i denne klassen.. tviler sterkt på no mere mediadekkning pga d hadde blitt lettere å hevde seg i en sport, men hver sin mening.. akkurat som det er nå er det vel stock klassene det er mest deltagelse i, og bekymrer meg nok ikke for noen store endringer der akkurat..
 
Æ greie heller ikke å se sammenhenget med standar skuter mer publisitet om sporten.. Det går nu enda på fart og tid å da må man nu utvikle sæi.. Altså bruke tid til test and tune.. Trur jo d hadde vært kjedelig å sett på langrenn hviss d ikke hadde vært lov å smørre skian.......:eek:
 
Trimm klasser er det jo nok av, så hvorfor skulle jeg intresere meg for noe forandringer her? Måtte isåfall vere som nevnt over en klasse for lett"utenpå"trimmede scootre, som det er mange av. OBR mener jo da at IMP er lett trimm:eek:, så da er vel den grei....

Vel, forklar meg hva du mener med lett trim hvis ikke IMP går i den kategorien? Ingen utvendige forandringer på motor er tillatt? I mine øyne finnes det ikke mye 'lettere' trim i dag på totakt of firtakt enn porting? Og oppborring er jo noe som må gjøres hver gang en motor kiles skikkelig? Vet ikke hvilken klasseinndeling 'dere' ønsker, men vi som er med på dette sirkuset år etter år å legger ned sinnsykt mye av vår fritid på dette, ser jo på dragene og hører på publiken hva som sies, og kan personlig ikke si at jeg treffer mange med denne meningen....Og tro meg, jeg diskuterer MYE drag, omtrent hver eneste helg, året gjennom, mye grunnet min 'stilling' innenfor denne sporten... Jeg både håper å tror at rekruteringen vil fortsette å stige slik som vi har sett de siste par årene. Se på 600 klassen som har EKSPLODERT og kun øker omtrent for hvert løp vi kjører. Og i og med at dette segmentet inenfor scooterverden bare blir større og større, vil nok denne klassen bare fortsette og øke. Vi stiller tilgomed luft klasse på enkelte løp for å øke intressen blant yngre, noe som ser ut til å slå godt ann, og noe som jeg tror vil øke ettersom 550 kjørerne blir flere og flere...

Vet ikke om deres meninger er noe dere personlig kun mener, eller om dette er noe som blir diskutert i 'kulissene'?

Vi må hvertfall forholde oss til det som kommer fram, og som komer gjennom motorsportforbundet, og ikke minst fra motorsportkonferansen... Hadde en regelendring kommet om å ikke få løfte panseret på scooteren i stock klassene, hadde vi på dagen mistet 90% av kjørerne våre, desverre.

Jeg stiller meg også bak det at rekrutteringen ikke hadde blitt noe bedre, ei heller mediadeking. Vi jobber med dette kontinuerlig, og skal prøve å komme opp med noe for å gjøre dette bedre. Jeg personlig jobber hardt for å få mediedekningen bedre, og kommer nå med en lovnad om å forbedre det denne sesongen.

Om noen ønsker å komme inn i denne sporten, kan jeg også GARANTERE at de mer erfarne kjørerne vi har i dag, vil ønske dere HJERTELIG velkommen, og hjelpe dere i gang. De aller aller fleste er villig til å låne både deler og kunnskap med andre, og kansje mindre erfarne førere, så her skal ingen være redd for å komme inn....

Det som forundrer meg, er at med den store intressen det i dag er i Trønderlag, at vi ikke kjører et eneste løp der nede på snø i cupen?
 
Har ett forslag nu siden NM skal gå av stabelen i Meråker i år. Dem kan jo sette opp en gjesteklasse for stock som ikke det er lov med justeringer i variator/forgassere og div. Så får vi/dere muligheten til å se hvordan det går..
Men det må settes opp ett eget teknisk reglemang for den klassen, det er ikke så mye arbeid å gjøre det men det må gjøres. Da får man jo se hva som går best orginalt.. Jeg stiller med min standar F8:D
 
he he, hadde jo vært arti å sett kordan d skulle latt seg gjennomføres egentli :confused: tru om teknisk hadde hadt litt arbeid me å sjekke alt da..:)

vi har prøvd i år å få til et cup løp i trøndelag, men problemer me funksjonærer.. syns dem skulle ha kjørt en cup i midt norge, kanskje en i sør å vi en cup i nord, så kunne vi hadt en felles finale eller noe sånt, f.eks dagen etter NM.. men problemet er vel å få noen til å arrangere sånnt....

ps. obr.... mener du va på pallen åsså i cupen i 2008, ska dokker gå opp en klasse iår eller??;)
 
Har ett forslag nu siden NM skal gå av stabelen i Meråker i år. Dem kan jo sette opp en gjesteklasse for stock som ikke det er lov med justeringer i variator/forgassere og div. Så får vi/dere muligheten til å se hvordan det går..
Men det må settes opp ett eget teknisk reglemang for den klassen, det er ikke så mye arbeid å gjøre det men det må gjøres. Da får man jo se hva som går best orginalt.. Jeg stiller med min standar F8:D

Godt forslag!:thumb:
Vet du hvem som er riktig kontaktperson for noe slikt? "box stock" kunne jo være et godt navn. Jeg stiller isåfall med "box trøndernytro":D
 
Har ett forslag nu siden NM skal gå av stabelen i Meråker i år. Dem kan jo sette opp en gjesteklasse for stock som ikke det er lov med justeringer i variator/forgassere og div. Så får vi/dere muligheten til å se hvordan det går..
Men det må settes opp ett eget teknisk reglemang for den klassen, det er ikke så mye arbeid å gjøre det men det må gjøres. Da får man jo se hva som går best orginalt.. Jeg stiller med min standar F8:D

Sitter å tenker her at det ville gått så sinnsykt lang tid å kontrolere alle kjedekasser og variatorer og forgassere..
I stock klassene i dag så trenger kontrollørne å tenke på utseende og motor trim. Trur det hadde drept hele stock klassen om man måtte ha brukt 20min på hver eneste scooter for å åpne kjedekasse og sjekke gassere samt variatoran..
 
Ville jo ikke tatt så mye lengere tid enn den vanlige stock klassen.. Ville jo bare sett om forsegling å skruer hadde vært løsnet.. Å så sett på resultater å tatt stikkprøver etterpå.. Å blir dem tatt for juks så beslaglegges skutern til bøter eller straff er gjort opp som vanlig straffer er i dragrace..
 
Godt forslag!:thumb:
Vet du hvem som er riktig kontaktperson for noe slikt? "box stock" kunne jo være et godt navn. Jeg stiller isåfall med "box trøndernytro":D

Først må man jo kontakte klubben som skal ha løpet for å høre me dæm om dem e interesert å kunne kjøre en sånn gjesteklasse å så må det sendes inn reglemang for den klassen til NMF..

Æ personlig hadde ikke tillat en sånn klasse før det hadde vært 20-30 kjørere som hadde stilt til start i den klassen